Lebako kirjoitti:Onko Ooo:ssa mitään tapaa tehdä muistiinpanoja/reunahuomautuksia tms. dokumenttiin?
Selvennykseksi sen verran, että huomiseen graduseminaariin pitäisi printata parin kanssaopiskelijan tekstejä, yhteensä n. 30 sivua. Ajattelin että olisi fiksumpaa ja helpompaa jättää printteri rauhaan ja tehdä reunahuomautukset sun muut suoraan tekstidokumenttiin.
Tarkoitatko sellaista noottia, joka ei printissä näy? Tämä onnistuu insert -> note.
/---
ap
Viimeksi muokannut gramdel, 26.10.2008 klo 18.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten saan OpenOfficesta tämän kännyköistä tutun ns. ennustavan tekstinsyötön pois päältä? Ei pahalla, mutta ehkä rasittavin "ominaisuus" koskaan, ja vielä kaiken lisäksi oletuksellisesti päällä!
edit: löytyihän se sieltä sittenkin, käytössä on englanninkielinen Ooo, joten piti vähän pähkäillä...
Juu, eikös se ollut siellä samassa paikassa, mistä saa sen toisen ärsytyksen eli spellcheckin pois päältä, ettei koko ajan alleviivaa esmes suomenkielistä tekstiä.
Onko tämä kolmosversio kehittynyt merkittävästi kakkosesta? Itse käytän NeoOfficea, mutta siihen näyttää tulevan kolmosversio vasta joskus ensi vuonna. Harkitsen siksi kannattaisiko vaihtaa softaa kokeiluna.
ER kirjoitti:Onko tämä kolmosversio kehittynyt merkittävästi kakkosesta? Itse käytän NeoOfficea, mutta siihen näyttää tulevan kolmosversio vasta joskus ensi vuonna. Harkitsen siksi kannattaisiko vaihtaa softaa kokeiluna.
Netistä löytyi itse asiassa yksi näkemys kysymykseeni. Eli taidanpa pysyä Neossa toistaiseksi.
Although OOo 3.0 offers some badly needed features and great extensions, its Mac support doesn't come close to that of NeoOffice. Switching to OOo would be more trouble than it's worth due to UI inconsistencies and its lack of Mac features that NeoOffice users have come to expect. With NeoOffice 3.0 right around the bend, my recommendation is to stick with NeoOffice 2.2.5 for now and download version 3.0 in January or enroll in the Early Access program if you can't wait.
ER kirjoitti:Onko tämä kolmosversio kehittynyt merkittävästi kakkosesta? Itse käytän NeoOfficea, mutta siihen näyttää tulevan kolmosversio vasta joskus ensi vuonna. Harkitsen siksi kannattaisiko vaihtaa softaa kokeiluna.
Olen sekakäyttäjä, availen tiedostoja milloin OOo 3:ssa, milloin NO:ssa. Aika tasaväkisiä ovat nopeudeltaan. Yllättäen OOo on kerran tai kaksi lopettanut reagoinnin. Joko halvaantunut tai joku vaihe vie tolkuttoman paljon aikaa.
Olen nyt selaillut ketjuja, mutta en vaan löydä onko tästä asiasta mitään juttua aiemmin.
Siis minulla on käytössä Thunderbird sähköpostiohjelmana. Nyt kun yritän lähettää OpenOffisesta sähköpostina asiakirjaa, avautuu aina Mail joka ei siis minulla toimi.
En ole mistään löytänyt sellaisia asetuksia mistä tuon voisi vaihtaa Thunderbirdiin.
Onko sellaisia edes olemassa.
Tässä samanlainen vähän outo logiikka kun oletusselaimen valinnassakin. Oletuksena olevan sähköpostiohjelman voi valita Mailin asetuksista.
Nimim. Joskus oletusselaimen asetusta kissojen ja koirien kanssa etsinyt
Ja kun minulla ei ole kuin koira ja sekin aika pieni, niin en minä vaan löydä mistä saan tuon Mailin uskomaan ettei sen tarvitse puuttua edes Officen postien lähettelyyn. Antaisi ne vaan suosiolla Thunderbirdille.
Normaalit postit pelittävät hyvin mutta. . . .
ompponainen kirjoitti:Siis minulla on käytössä Thunderbird sähköpostiohjelmana. Nyt kun yritän lähettää OpenOffisesta sähköpostina asiakirjaa, avautuu aina Mail joka ei siis minulla toimi.
Älä tee näin. Minusta ei ole kovin tarpeellista tai järkevää lähettää sähköpostia muusta kuin sähköpostiohjelmasta. Tee näin: tallenna OOo-dokkari jonnekin, siirry Thunderbirdiin ja tee uusi viesti, johon laitat tuon dokkarin liitteeksi. Näin tekevät käsittääkseni useimmat.
Viimeksi muokannut Juhani L, 2.3.2009 klo 12.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse käytin ensin NeoOfficea, mutta en siihen tottunut koskaan. Nyt, kun viimein julkaistaan OpenOfficesta myös tämä ihan toimiva versio ( ei siis enää beta ) niin olen tehnyt pelkästään sillä. Toimii erittäin hyvin ja vakaasti ja on huomattavasti yhteensopivampi Wordin kanssa, ainakin omassa käytössäni. Ei myöskään ole niin raskas kuin NeoOffice, vaikka mielestäni silti liian raskas tekstinkäsittelyohjelmaksi. On se kumma trendi nykyään, että tällaisetkin ohjelmat pitää olla näin raskaista, vaikka käsitellään pelkkää tekstiä pääasiassa. Onneksi on tuo Texturi, jota käyttää silloin kun ei ole tarvetta muotoiluille.
Itsellänikin käytössä tuo uusin saatavilla oleva OO-versio - sekä OS X:ssä että Vistassa. Sellaisen huomion olen tehnyt, että OO käynnistyy huomattavasti nopeammin Vistassa. Vista (x86) on asennettuna pari vuotta vanhaan pöytäkoneeseen (ei mikään tykki nykymittapuun mukaan) ja OS X taas vajaan kuukauden vanhaan unibody MacBookkiin. Käynnistyksissä on tosiaan huomattava ero - mistä sitten mahtaa johtua?
Pusa kirjoitti:Itsellänikin käytössä tuo uusin saatavilla oleva OO-versio - sekä OS X:ssä että Vistassa. Sellaisen huomion olen tehnyt, että OO käynnistyy huomattavasti nopeammin Vistassa.
Eikä omien kokemuksieni perusteella pelkästään käynnisty, vaan windows on muutenkin jouhevampi käyttää kuin mac versio.
ompponainen kirjoitti:Siis minulla on käytössä Thunderbird sähköpostiohjelmana. Nyt kun yritän lähettää OpenOffisesta sähköpostina asiakirjaa, avautuu aina Mail joka ei siis minulla toimi.
Älä tee näin. Minusta ei ole kovin tarpeellista tai järkevää lähettää sähköpostia muusta kuin sähköpostiohjelmasta. Tee näin: tallenna OOo-dokkari jonnekin, siirry Thunderbirdiin ja tee uusi viesti, johon laitat tuon dokkarin liitteeksi. Näin tekevät käsittääkseni useimmat.
Tuo suora homma olis vaan näppärämpi jos toimisi. Ei tarvitsisi mennä sähköpostiohjelmaan. Vaikka ei minulla kyllä mihinkään niin kiire ole ettenkö ehtisi. Laiskuus on vain yksi "hyveistäni"
Touho kirjoitti:Juu, eikös se ollut siellä samassa paikassa, mistä saa sen toisen ärsytyksen eli spellcheckin pois päältä, ettei koko ajan alleviivaa esmes suomenkielistä tekstiä.
Kertokaas nyt minullekin, että mistä tuon ennakoivan tekstin saa pois, kun en nyt sitä löytänyt? Itselläni on siis suomenkielinen versio.
Moikka! Onko joku keksinyt, miten Dockiin saa erikseen ikonit Spreadsheetia yms. varten? Asensin tämän OO 3.0:n ja nyt minulla on Applications-menussa pelkästään Openoffice.org ikoni, josta avautuu dialogi, mistä vasta valitaan yksittäinen haluttu applikaatio. Linuxissa muistelisin hakeneeni jonkun scalc tms. tiedoston ja tehneeni siitä pikakuvakkeen työpöydälle, mutta mites macissa? Missä nämä OO:n binäärit ovat OS X:ssä?
Oikeaklikkaa OpenOffice.org ikonia, niin pääset tutkimaan ohjelmapakkauksen tiedostoja. Nopealla tsekkauksella löytyy ainakin MacOS-kansiosta esim. Writerille tuo swriter, mutta se avaa tyhmästi samalla päätteen.
Yksi ratkaisu on tallentaa osaohjelman mallityöpohja työpöydälle, nimetä se ohjelmaksi ja liittää siihen vaikka ohjelman oma ikonikin niin on kivemman näköinen.