Audio-aloittelija kysyy
-
Audio-aloittelija kysyy
Viesti Kirjoittaja jacce »
Otetaan vastaan suosituksia myös muista kaiuttimista, mielellään vastaavat Apple-tyyliset.
Kiitos!
-
Re: Audio-aloittelijan kysyy
Viesti Kirjoittaja Jone »
Näin vilaukselta että KRK:lta on tulossa RokIt RP5-pöntöt/sarja myös valkoisena. Sellainen kiiltävä piano/lakka style. Erittäin tyylikkäät ja sopivat Apple henkeen. Niiden parihinta lie katukaupassa 260€ pari. Kuuntelinkin ja naplasin niitä, mutta olin voimajuomasta niin liikuttunut ettei ole kertomista soundista kun en oikein muista. Saátanan kovaa niistä tuli ainakin AC/DC:n Back in Black
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Re: Audio-aloittelija kysyy
-
-
Re: Audio-aloittelijan kysyy
Viesti Kirjoittaja Antzy »
Tuli ja meni. Ts. ei tullu Suomeen asti myyntiin saakka. Nyt on tulossa jo kakkosversiot http://www.krksys.com/rokit/index.htmlJone kirjoitti: Näin vilaukselta että KRK:lta on tulossa RokIt RP5-pöntöt/sarja myös valkoisena. Sellainen kiiltävä piano/lakka style. Erittäin tyylikkäät ja sopivat Apple henkeen. Niiden parihinta lie katukaupassa 260€ pari. Kuuntelinkin ja naplasin niitä, mutta olin voimajuomasta niin liikuttunut ettei ole kertomista soundista kun en oikein muista. Saátanan kovaa niistä tuli ainakin AC/DC:n Back in Black
-
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kytke ihan vain line-outtiin mikä siitä vahvarista todennäköisesti lähtee.jacce kirjoitti:Heräsi vielä kysymys, että jos tuollaisia kaiuttimia ajaa viritinvahvistimella, niin tarvitseeko tällöin kaiuttimen omaa vahvistinta, eli virtojen kytkemistä itse kaiuttimiin?
En ainakaan ole koskaan itse törmännyt aktiivikaappeihin, jotka osaisivat "ohittaa" sen vahvarin tarvittaessa.
-
Eli tuo ei olekaan niin yksinkertaista, että vain jättäisi kaiuttimien oman virtalähteen kytkemättä. Aina oppii... 8)TheKraken kirjoitti:Kytke ihan vain line-outtiin mikä siitä vahvarista todennäköisesti lähtee.jacce kirjoitti:Heräsi vielä kysymys, että jos tuollaisia kaiuttimia ajaa viritinvahvistimella, niin tarvitseeko tällöin kaiuttimen omaa vahvistinta, eli virtojen kytkemistä itse kaiuttimiin?
En ainakaan ole koskaan itse törmännyt aktiivikaappeihin, jotka osaisivat "ohittaa" sen vahvarin tarvittaessa.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Krämertsskog »
Samoilla linjoilla ollaan topicin alkuperäispostauksen kanssa, eli tähän mennessä on menty Creative Inspire 2.1 Slim 2700 -kaiutinsetillä ja nyt lähdetään parantamaan (maailmaa). En ole mikään kultakorva, enkä ammatikseni tai muutenkaan ole tekemisissä minkään täydellisen äänilähteen kanssa. Kuitenkin iän karttuessa on herännyt idea siitä, ettei Creativen purkeilla voi kuunnella mitään, verrattuna jo 200€ hintaluokassa pyöriviin "hifi" (voiko tätä hintaluokkaa vielä edes kutsua hifiksi? toisten mielestä ei) kajareihin.
Laitteet tällä hetkellä: Macbook Pro (early 2008), PS3, nuo Creativen kajarit ja Samsung Syncmaster 2493HM -näyttö. Tähän mennessä ollaan menty sillä, että kajarit on 3,5mm plugilla kiinni MBP:ssä (musiikki on kaikki 192kbps mp3 -muodossa), ja pleikkarilla pelatessa plugi on siirretty näytön 3,5mm ulostuloon (äänet menee HDMI -kaapelia pitkin näyttöön).
Kohdat, joita pidän heikkoina lenkkeinä (tai luulen heikoiksi lenkeiksi): creativen kaiuttimet, 3,5mm johto macbook prosta, äänen kulkeminen näytön läpi.
PS3:sta saa ääntä ulos optisella kaapelilla (toslink kaapeli, punaista valoa tulee läpi!), joten sillä voidaan varmaankin välttää äänen kiertäminen näytön läpi. MBP:ssähän on myös optinen äänilähtö, joten sitä olisi varmastikkin hyvä käyttää, ettei niitä häiriö surinoita ja pörinöitä tule, mistä täällä on ollut puhe.
Kaiutinetsintä päätyi yhdessä vaiheessa Edirolin MA-15D -purkkeihin, koska niissä oli hyvät liitännät, mikrobitissä on sanottu ok -purkeiksi ja hinta on säällinen. Tajusin kuitenkin, ettei mun hyllystöön tällä hetkellä mahdu paljoa noita creativen satelliitteja isompia kajareita, eikä niin pieniä taida oikein löytyä (Postaan myöhemmin vaikka kuvan mun setupista, jos joku muu keksisi mihin isommat purkit voisi sijoittaa). Sitten valaistuin ja tajusin, että voinhan ostaa kunnon kuulokkeet! Niiden etsintä on johtanut Sennheiser HD555 ja AKG:n K-121 (ja K-271 malliin sakka) kuulokkeisiin, joiden pitäisi tarjota hyvää vastinetta rahalle. Suljetut ja avoimet käyvät kummatkin.
Ulkoinen äänikortti on myös sekottanu pakkaa, ja sellasta sopivaa en olekaan löytäny, koska useimmissa on liitäntöjä soittimille/mikeille, joita en tarvi, kun en mitään äänitä. Uskoisin tarvitsevani sellaisen kortin, missä olisi yksi tai kaksi optista sisään liitintä (macbook pro + ps3) (s/pdif?) ja yksi tai kaksi 3,5mm ulostuloa (kajarit + kuulokkeet), sekä line out (kajarit).
Mulla heräs myös kysymys, että voisiko tuon Creativen setin subwooferia mahdollisesti käyttää uusienkin kajareiden kanssa (olen hyvin kiintynyt siihen, koska siitä lähtee kerrostaloon reippaasti jumputusta ja ulkonäkö on 10+), siinä on takana 3,5mm sisääntulo ja oikealle ja vasemmalle kaiuttimelle omat RCA -liittimet.
Paljon tekstiä, vähän ääntä. Osaako kukaan neuvoa?
-
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
Viesti Kirjoittaja Krämertsskog »
Kävin hifiliikkeissä kyselemässä ja kartottamassa vaihtoehtoja ja päädyinkin sitten Gradon SR60 -kuulokkeisiin ja hommaan kunnon kajarit sitten, kun voin sijoittaa ne oikein (ts. saan ne ylipäänsä mahtumaan pöydälle).
Audiointerfacekin taisi löytyä, ihan järkevään hintaan Thomannilta: ESI U24 XL. Tarkat tiedot tossa linkissä.
Ainoa, mitä tuossa ei olisi, on fyysinen volume -nappi, mutta tuskin tuo nyt niin vaikeaa on säätää sitä volaa softan kautta kohdilleen, kun sen on kerran asettanut ja tietää sitten mikä on hyvä...
Onko tuossa jotain erityistä tuon headphone -portin suhteen, eli kai voin nuo vanhat Creativen purkitkin siihen kytkeä kiinni, kun niitä haluan käyttää?
-
Tuon creativen subin toistotaajuuksien yläkerta huitelee 200hz tietämillä. Tässä voi tulla hieman ongelmia sovittaa tätä subia parempien "satelliittien" kanssa. Voi näet olla että nekin toistaa tuota samaa taajuusaluetta ja näin ollen voi tulla korostumaa ala middleen. Hieman karrikoiden tasapainoinen seos olisi sellaonen että se mihin subin toisto loppuu niin satelliitit jatkaa. Eli olisi hyvä jos joko subista tai satelliiteistä löytyisi "rajoitin" jolla kuristaa toistoaluetta sopivammaksi mutta tässä hintaluokassa niitä harvoin näkee.Krämertsskog kirjoitti:
Mulla heräs myös kysymys, että voisiko tuon Creativen setin subwooferia mahdollisesti käyttää uusienkin kajareiden kanssa (olen hyvin kiintynyt siihen, koska siitä lähtee kerrostaloon reippaasti jumputusta ja ulkonäkö on 10+), siinä on takana 3,5mm sisääntulo ja oikealle ja vasemmalle kaiuttimelle omat RCA -liittimet.
Paljon tekstiä, vähän ääntä. Osaako kukaan neuvoa?
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Krämertsskog kirjoitti:Audiointerfacekin taisi löytyä, ihan järkevään hintaan Thomannilta: ESI U24 XL. Tarkat tiedot tossa linkissä.
Ainoa, mitä tuossa ei olisi, on fyysinen volume -nappi, mutta tuskin tuo nyt niin vaikeaa on säätää sitä volaa softan kautta kohdilleen, kun sen on kerran asettanut ja tietää sitten mikä on hyvä...
Onko tuossa jotain erityistä tuon headphone -portin suhteen, eli kai voin nuo vanhat Creativen purkitkin siihen kytkeä kiinni, kun niitä haluan käyttää?
No mulla on varalaitteena tuon edeltäjä U24, jonka soundiin olen ollut ihan tyytyväinen, muistaakseni...taisin maksaa siitä aikanaan ainakin kaksinkertaisen summan! Headphone-porttia olen käytellyt ihan sujuvasti sekä kuulokkeille, että muillekin vermeille. Siis headphone-liitännästä saat stereoplugilla matskun stereona ulos, kun törkkäät plugin myös toiseen ulostulo-holeen, niin tilanne muuttuu left-right-tyypppiseksi, ja muistaakseni myös jotain outoa summautumista tapahtui tällöin luureissa...mutta ei siis mikään ongelma, kun käytät vain headphonesia steroplugilla, tai sitten kahdella monoplugilla left-right-liitäntöjä

-

-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
6010A-pari irtoaa kyllä alle neljän sadan. Ja siinä on ainakin varma ostos.jacce kirjoitti: Genelec 6010A paria tekisi mieli, mutta ~500 euron hinta vähän hirvittää, jälleenmyyntiarvo taas olisi varmasti hyvä... Joten, ehdotuksia, kommentteja yms...
-
Itse löysin parhaimmillaan 199e/kaiutin eli 398e + ~15e postikulut, löytyykö jostain valkoiset vielä edullisemmin.Blank^ kirjoitti:6010A-pari irtoaa kyllä alle neljän sadan. Ja siinä on ainakin varma ostos.jacce kirjoitti: Genelec 6010A paria tekisi mieli, mutta ~500 euron hinta vähän hirvittää, jälleenmyyntiarvo taas olisi varmasti hyvä... Joten, ehdotuksia, kommentteja yms...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Kysele St. Paul's Soundista.jacce kirjoitti: Itse löysin parhaimmillaan 199e/kaiutin eli 398e + ~15e postikulut, löytyykö jostain valkoiset vielä edullisemmin.
189e/kpl näytti olevan hintaa, mutta tiedä sitten väristä.
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
DV247:sta 361,38€, ilman postikuluja. No, mieluummin hankkisin kaiuttimet kyllä tuolta Paulista…Blank^ kirjoitti:Kysele St. Paul's Soundista.jacce kirjoitti: Itse löysin parhaimmillaan 199e/kaiutin eli 398e + ~15e postikulut, löytyykö jostain valkoiset vielä edullisemmin.
-
Viesti Kirjoittaja SoulBurn1 »
Kyllä tuolta DV:stä postikulut mätkäistään. Sieltä liikkuu tavara ilmaiseksi vain britteihin, joten noille tulisi suunnilleen sama hinta. Muistaakseni vähän alle pari kymppiä DV:n postikulut Suomeen.p-veli kirjoitti:DV247:sta 361,38€, ilman postikuluja. No, mieluummin hankkisin kaiuttimet kyllä tuolta Paulista…Blank^ kirjoitti:Kysele St. Paul's Soundista.jacce kirjoitti: Itse löysin parhaimmillaan 199e/kaiutin eli 398e + ~15e postikulut, löytyykö jostain valkoiset vielä edullisemmin.
Lisäksi on vähän kuulunut juttua ettei DV:ltä tulleita tavaroita olisi pakattu oikein asianmukaisesti, vaan ainoastaan kuplamuoveihin. Yritin tästä huolimatta sieltä kerran itsekin tilata, mutta luottokortti ei kelvannut DV:n pojille. On tuolta siis ihmisillä paljon hyviä kokemuksiakin, mutta itse suosittelisin brittikauppaa vasta siinä tilanteessa, kun säästät useita satoja esimerkiksi jotain kitaravahvistinta DV:stä hankkiessasi.
iPhone 4 32GB
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Ilmaukseni oli ehkä hieman harhaanjohtava. Tarkoitin, ettei hintaan sisälly postikuluja.SoulBurn1 kirjoitti:Kyllä tuolta DV:stä postikulut mätkäistään.
-
Viesti Kirjoittaja SoulBurn1 »
Niin, eli hinnasta tulee lähes sama. Suomesta kannattaa aina hankkia, kun siihen on mahdollisuus, ja kannattaa myös muistaa, että toisinaan voi onnistua tinkimään hinnat yhtä alas kuin noissa ulkomaankaupoissa on.p-veli kirjoitti:Ilmaukseni oli ehkä hieman harhaanjohtava. Tarkoitin, ettei hintaan sisälly postikuluja.SoulBurn1 kirjoitti:Kyllä tuolta DV:stä postikulut mätkäistään.
iPhone 4 32GB
-
Viesti Kirjoittaja trumpetteri »
Huomasin tämän ketjun kun etsin vastausta ongelmaani: Hommasin juuri nuo Genelecin 6010 kaiuttimet ja ajan imacilta äänet toiseen huoneeseen airpot expressin kautta ja en ole keksinyt mitään softaa millä saisi airportin volumen säädettyä. Mulla ei ole siis (ainakaan vielä) sitä noihin kuuluvaa subbaria jossa on oma volumesäätö. Eli kajarit on koko ajan "täysillä jos en keksi väliin jotain volumenupikkaa. Onko kellään ehdotuksia softaratkaisusta tai vinkkiä hyvään ja edulliseen volumesäätimeen?
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka