Mac kokemus = 0, Voimakirja hankinnassa otsikon mukaiseen ammattimaiseen käyttöön.
Ensiksi suunnittelin iKirjaa mutta tämä äskeinen Voimakirja päivitys teki suunitelmiin muutoksia. Muutama kysymys kuitenkin vaivaa minua:
- Vaikka superdrive päivittyikin, niin dual poltto ilmeisesti uupuu vieläkin. Olen antanut itseni ymmärtää että ulkoisella Lacien asemalla homma hoituu ja iDVD/final cut pro tunnistavat ja toimivat aseman ollessa kytkettynä. Mutta miten on jos ulkoinen asema on kotona, ja reissun päällä pitäisi koostaa (dual) DVD valmiiksi polttoa varten? Voiko homman ylipäätään tehdä ilman että ulkoinen asema on kytketty ja voiko projektin tallentaa valmiiksi koostettuna tai kirjoittaa ifot ja vobit kovalevylle esim. siirtoa PC:hen varten?
- Läppäri kytkettäisiin usein videotykkiin DVI:llä (Pana 500) jonka natiivireso on 1280x720. Miten onnistuu tällainen eksoottinen reso ja entäs virkistystaajuudet? Tykin pitäisi mielellään saada pakotettua 50 Hz moodiin mutta hätätapauksessa 60 Hz. Tämä operaatio onnistuu PC:llä kikkailemalla mutta miten Voimakirjalla?
Lisälaitteiksi tulisi aluksi ainakin Mbox/Protools LE ja Avid jossain vaiheessa. Avid sen takia että se pystyy käyttämään protoolsin plugareita hyväkseen ja Avidista on muuten jo jonkun verran kokemusta PC:llä. Myös Lacien ulkoinen firewire 800 kovalevy tulee jossain vaiheessa hankittu.
PC:tä en aio heittää jonkkaan vaan tarkoitus on käyttää molempia rinnakkain sujuvasti. Tiedosto siirto WLAN/gigabitLAN/DVD hyödyntäen. Joku myyjä väitti Macin ymmärtävän NTFS:n päälle, pitääkö paikkaansa?
Vastauksista kiitollinen,
Kim
Powerbook G4 15" + protools/avid + DVD (dual) koosto
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Powerbook G4 15" + protools/avid + DVD (dual) koosto
Viesti Kirjoittaja Kim »
-
Re: Powerbook G4 15" + protools/avid + DVD (dual) koost
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Vaatii tosin PachBurn -nimisen lisäpalikan, jonka saa ladattua vaikkapa Versiontrackerista.Kim kirjoitti:- Vaikka superdrive päivittyikin, niin dual poltto ilmeisesti uupuu vieläkin. Olen antanut itseni ymmärtää että ulkoisella Lacien asemalla homma hoituu ja iDVD/final cut pro tunnistavat ja toimivat aseman ollessa kytkettynä.
Tietääkseni sujuu ihan vaivatta (itse en paljon leffoja tee, mutta lukemani perusteella...).Mutta miten on jos ulkoinen asema on kotona, ja reissun päällä pitäisi koostaa (dual) DVD valmiiksi polttoa varten? Voiko homman ylipäätään tehdä ilman että ulkoinen asema on kytketty ja voiko projektin tallentaa valmiiksi koostettuna tai kirjoittaa ifot ja vobit kovalevylle esim. siirtoa PC:hen varten?
Mainiosti toimii PB:llä. Kaikki mainitsemasi jutut säädetään Järjestelmäasetukset/Näytöt kohdassa.- Läppäri kytkettäisiin usein videotykkiin DVI:llä (Pana 500) jonka natiivireso on 1280x720. Miten onnistuu tällainen eksoottinen reso ja entäs virkistystaajuudet? Tykin pitäisi mielellään saada pakotettua 50 Hz moodiin mutta hätätapauksessa 60 Hz. Tämä operaatio onnistuu PC:llä kikkailemalla mutta miten Voimakirjalla?
NTFS ei pelaa, mutta FAT ja FAT32 kylläkin. Ja tietysti Applen käyttämä HFS+.PC:tä en aio heittää jonkkaan vaan tarkoitus on käyttää molempia rinnakkain sujuvasti. Tiedosto siirto WLAN/gigabitLAN/DVD hyödyntäen. Joku myyjä väitti Macin ymmärtävän NTFS:n päälle, pitääkö paikkaansa?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja jpn »
Dual polttimen uupuminen Macien oheislaitelistalta on kieltämättä omituista huomioiden miten paljon Apple koneidensa mediaominaisuuksia hehkuttelee. DL polttimia kun on alkanut näkymään jo 1100€ market-läppäreissä. Olisiko varasto vielä pullollaan SuperDrivejä jotka ensin on (_erittäin_ suolaiseen hintaan) jonnekin myytävä?Kim kirjoitti: - Vaikka superdrive päivittyikin, niin dual poltto ilmeisesti uupuu vieläkin. Olen antanut itseni ymmärtää että ulkoisella Lacien asemalla homma hoituu ja iDVD/final cut pro tunnistavat ja toimivat aseman ollessa kytkettynä. Mutta miten on jos ulkoinen asema on kotona, ja reissun päällä pitäisi koostaa (dual) DVD valmiiksi polttoa varten? Voiko homman ylipäätään tehdä ilman että ulkoinen asema on kytketty ja voiko projektin tallentaa valmiiksi koostettuna tai kirjoittaa ifot ja vobit kovalevylle esim. siirtoa PC:hen varten?
Final cut prosta en osaa sanoa, mutta iDVD 5 osaa ainakin tallentaa tuotoksensa myös disk imagena http://www.macworld.com/weblogs/editors ... /index.php).
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Eikös se mennyt niin, että OS X kyllä lukee NTFS tiedostojärjestelmiä, mutta ei pysty sellaiseen tallentamaan. FAT toimii molempiin suuntiin. Lisäksi pelaa muuten UFS.kallekilponen kirjoitti:NTFS ei pelaa, mutta FAT ja FAT32 kylläkin. Ja tietysti Applen käyttämä HFS+.
-
Viesti Kirjoittaja taito »
Vaikka vannoutunut macin käyttäjä olenkin niin on pakko kertoa, että olen hitusen huolestunut macin ja avidin/digidesignin tulevaisuudesta. Avid ei ole päivittänyt kaikkea kymppi yhteensopivaksi vaikka niin on luvattu. Muutenkin viesti on ollut, että Avid+PC on se juttu. Luulen, että PT pysyy macissä, mutta en menisi vannomaan koska Digidesign on kuitenkin Avidin ja Avid kauppaa leffa+ääni "pakettaja" joissa kaikki osaset toimii saumattomasti yhteen.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Niin taisi tosiaan olla...no ei kovin monikäyttöinen formaatti siis...mutta käy siirtoon PC->Mac.Mikko kirjoitti:Eikös se mennyt niin, että OS X kyllä lukee NTFS tiedostojärjestelmiä, mutta ei pysty sellaiseen tallentamaan. FAT toimii molempiin suuntiin. Lisäksi pelaa muuten UFS.kallekilponen kirjoitti:NTFS ei pelaa, mutta FAT ja FAT32 kylläkin. Ja tietysti Applen käyttämä HFS+.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Mutta olen lukenut tältä foorumilta että iDVD ei edes toimi jos ei ole ulkoinen asema kytketty asemaan. Haluaisin 100% varmuutta tähän hommaan koska jos ei toimi joutuu hankkimaan superdriven ja sen lisäksi vielä ulkoinen dual poltin.kallekilponen kirjoitti: Tietääkseni sujuu ihan vaivatta (itse en paljon leffoja tee, mutta lukemani perusteella...).
Olen katsonut kaverni Voimakirjaa vierestä eikä siinä ollut kuin esiasetetut resoluutiot, eikä muistaakseni löytynyt 1280x720. Oletko ihan satavarama että voi myös rakentaa vaikka 959x673 reson jos niin haluaa?kallekilponen kirjoitti:Mainiosti toimii PB:llä. Kaikki mainitsemasi jutut säädetään Järjestelmäasetukset/Näytöt kohdassa.
Kim
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Tämähän on juttu jonka kanssa olen itse pähkäillyt kohta pääni puhki. Itse opiskelen mediaa ja video/audio leikkaus ja äänen jälkituotanto kiinnostaa. Olen antanut itselleni kertoa että Ylellä käytetään nykyään nimenomaan PC/Avid yhdistelmää. Toisaalta PC ihmisenä olen sitä mieltä ettei Avid ole kunnolla integroitu PC ympäristöön, ainakaan vielä. Siihen tarvitaan esim. quicktime joka on kaikissa muodoissa PC:llä täysi farssi, mutta käsittääkseni hyvin toimiva Macilla.taito kirjoitti:Vaikka vannoutunut macin käyttäjä olenkin niin on pakko kertoa, että olen hitusen huolestunut macin ja avidin/digidesignin tulevaisuudesta. Avid ei ole päivittänyt kaikkea kymppi yhteensopivaksi vaikka niin on luvattu. Muutenkin viesti on ollut, että Avid+PC on se juttu. Luulen, että PT pysyy macissä, mutta en menisi vannomaan koska Digidesign on kuitenkin Avidin ja Avid kauppaa leffa+ääni "pakettaja" joissa kaikki osaset toimii saumattomasti yhteen.
Äänipuolella on Mac edelleen valta-asemassa mutta siihenkin on kai tullu/tulossa pikkuhiljaa myös PC varteenotettavaksi jos ei lasketa Logic mukaan.
Nimenomaan tuo Avidin ja Protoolsin saumaton yhteistyö kiinnostaa. Onko sen tulevaisuus sitten PC:llä vaiko Macillä???
Kim
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka