Pitäisi saada itselleni simppeli webbiportfolio pystyyn. Ihan vain sitä varten, että saisi valokuvia kätevästi näytille. Kaikenlaisia vaihtoehtoja kuvagallerian pohjaksi olen kahlannut läpi, mutta sitä oikeaa menetelmää ei ole vielä tullut kohdalle. BananAlbum, SimpleViewer ja AutoViewer ovat aika lähellä sitä yksinkertaista ulkoasua ja toimivaa käytettävyyttä mitä olen hakemassa. Flashiin pohjautuvat kuvagalleriat tuntuvat kuitenkin olevan yleisesti siellä top5-vihatuimmat-listalla, vaikken oikein ymmärräkään miksi.
Se mitä haen:
- Yksinkertainen ulkoasu
- Thumbnailit (ehdoton plussa, jos thumbnailit ja itse kuva samassa ikkunassa)
- Kevyt
- Kohtuullisen helppo päivitellä
- Jonkinlaiset mahdollisuudet muokkaamiseen
Mitä en halua / tarvitse:
- Kamalasti kaikkea mukamas hyödyllistä härpäkettä
- Kommentointimahdollisuus ei tarpeen
- Vilkkuvaa välkkyvää helinää ja hälinää
Tämä vaikuttaisi aivan mahtavalta ratkaisulta, mutta vaatii valitettavasti jonkin verran tietämystä koodipuolesta.
Onko heittää suosituksia yksinkertaisesta, alustasta, jolle saisi rakennettua mahdollisimman vähällä koodaamisella kevyen kuvagallerian? Kertokaapa myös, mikä siinä fläshissä saa veren kiehumaan ja miksi ihmeessä sen käyttämistä tulisi välttää viimeiseen asti. Vai onko se niin?
Portfolio pystyyn kevyesti
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Ylläpitäjä
Portfolio pystyyn kevyesti
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Viimeksi muokannut Anghorn, 16.5.2009 klo 20.44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Re: Portfolio pystyyn kevyesti
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tuo on aika jännä miten siistiä galleriaa tekevää työkalua ei oikein tahdo löytää. Sinänsä joku http://www.myriad-online.com/en/products/galerie.htm on varsin monipuolinen, mutta eipä siinäkään taida ihan helpolla siistiä saada.
Itse kaipaisin, tuollaisen yksinkertaisen linjakkaan ulkoasun lisäksi mahdollisuutta laittaa thumbnailien sijasta pelkät titlet listana. Sen takia, että listaan saattais tulla satoja kuvia ja asiakkaat hakevat kuitenkin nimen perusteella.
Jos tämä toimis suoraan Lightroomista niin hyvä...
Itse kaipaisin, tuollaisen yksinkertaisen linjakkaan ulkoasun lisäksi mahdollisuutta laittaa thumbnailien sijasta pelkät titlet listana. Sen takia, että listaan saattais tulla satoja kuvia ja asiakkaat hakevat kuitenkin nimen perusteella.
Jos tämä toimis suoraan Lightroomista niin hyvä...
-
- Ylläpitäjä
Totta. Osaamista tuntuu koodipuolella olevan monella paljoltikin, mutta toteutus kusee sitten siihen monimutkaisuuteen ja yleisen käyttömukavuuden laiminlyömiseen. Kaikenlaista hienoa härpäkettä saadaan kyllä valtavia määriä, mutta ei saada kunnollista ja kevyttä vaihtoehtoa niille, jotka sellaista kaipaavat. Airtight Interactiven tuotokset (SimpleViewer, AutoViewer etc.) ovat askel parempaan suuntaan, mutta tällaisia kaivattaisiin enemmänkin.Fixx kirjoitti:Tuo on aika jännä miten siistiä galleriaa tekevää työkalua ei oikein tahdo löytää.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Onkos Mobile Me:ssä jotain vikaa (muuta kuin ehkä hinta)?
Omani on siellä, http://gallery.me.com/harri.ahola
Helppo ainakin käyttää, sopii mulle.
-Harri
-Harri
-
- Ylläpitäjä
No hinta ihan ensimmäisenä.harri kirjoitti:Onkos Mobile Me:ssä jotain vikaa (muuta kuin ehkä hinta)?
-Harri

Viimeksi muokannut Anghorn, 16.5.2009 klo 23.58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
Itse olen tällä hetkellä tykästynyt ZenPhotoon (http://www.zenphoto.org/). Simppeli ulkoasu ja silti mukavasti ominaisuuksia, ja kaiken turhan kutn kommentoinnit yms. saa onneksi poistettua käytöstäkin, mikäli haluaa. Omaan käyttöön mukavan kevyt ja simppeli, tosin vaatii tietokannan ja php tuen webbipalvelimelta. Käytössä mukava kun uusia kuvia voi lisätä vain lataamalla ne FTP:llä palvelimelle haluamaansa kansioon, kansioista tulee siis automaattisesti albumeita.
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Olen yhtenä webbigalleria-ohjelmana käyttänyt jo vuosia Web-picsiä. Olen sen verran vanhanaikainen, että tulee palattua siihen kerta toisensa jälkeen. Ohjelman voi ladata tuolta: http://www.splons.com/m3/webpics/dl/index.html . Webpicsiä ei ole kehitetty pariin vuoteen.
W-P tekee ihan perus hötömölöön perustuvia gallerioita. Antaa säätää käytännössä melkein kaikkea. Tosin pieniä kuvia ei saa samalle sivulle ison kuvan rinnalle. Eli on thumbnail-sivut ja sitten sivut, joissa on isot kuvat. Mutta kuten sanoin itse en ole oikein innostunut monesta nykyajan kotkotuksesta. Kun pienet kuvat ängetään ison vaakakuvan viereen jää kuvalle vähän tilaa. Mielestäni on myös parempi, jos katsoja voi keskittyä yhteen kuvaan kerrallaan. Lisäksi kun tarkoitus on esittää valokuvia, niin *sensuroitu* *sensuroitu* takapuoli kokoisten kuvien esittäminen gallerioissa. Aika harva kuva toimii miniatyyrina. Jos pelkää että joku varastaa omat kuvat netistä, niin kannattaako yleensä laittaa mitään esille? W-P antaa tehdä juuri niin suurta kun haluaa.

W-P tekee ihan perus hötömölöön perustuvia gallerioita. Antaa säätää käytännössä melkein kaikkea. Tosin pieniä kuvia ei saa samalle sivulle ison kuvan rinnalle. Eli on thumbnail-sivut ja sitten sivut, joissa on isot kuvat. Mutta kuten sanoin itse en ole oikein innostunut monesta nykyajan kotkotuksesta. Kun pienet kuvat ängetään ison vaakakuvan viereen jää kuvalle vähän tilaa. Mielestäni on myös parempi, jos katsoja voi keskittyä yhteen kuvaan kerrallaan. Lisäksi kun tarkoitus on esittää valokuvia, niin *sensuroitu* *sensuroitu* takapuoli kokoisten kuvien esittäminen gallerioissa. Aika harva kuva toimii miniatyyrina. Jos pelkää että joku varastaa omat kuvat netistä, niin kannattaako yleensä laittaa mitään esille? W-P antaa tehdä juuri niin suurta kun haluaa.

-
Viesti Kirjoittaja Niila »
http://www.carbonmade.com/
Miinuksena varsin rajallinen tallennustila. Muuten kyllä loistava palvelu.
Miinuksena varsin rajallinen tallennustila. Muuten kyllä loistava palvelu.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Kaikki vakavasti otettavat graafikot tekevät vain yksinkertaisen sivun johon he länttäävät suht isoina kuvina duuninsa. Ja miksi? Ei säätämisen vaivaa, kuvat voi säätää photarissa kuntoon, selaaja tietää että kohtuu heviä matskua tulossa ja työt tulevat parhaiten esiin yksinkertaisessa ympäristössä.
Hyvän duunarin erottaa siitä, että sillä on kiire, ja se jolla on kiire ei ole tarpeen vääntää monimutkaisia portfolioita.
Hyvän duunarin erottaa siitä, että sillä on kiire, ja se jolla on kiire ei ole tarpeen vääntää monimutkaisia portfolioita.
-
Viesti Kirjoittaja Dorisp »
miten olisi Jalbum? Uskoisin sen pääsevän lähimmäksi haluamaasi.
Omenan puraisema
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka