asun opiskelija-asuntolassa, jossa yhteisen olohuoneen tietokonenurkkauksessa on tuollainen adsl-potikka. siitä kaks piuhaa menee pariin pc-koneeseen, ja pari paikkaa on vapaana kannettaville. onko tollaseen potikkaan mahdollista lisätä jonkinlaista langatonta tukiasemaa, joka toimisi sekä airportilla että pc:n vastaavilla? (jälkimmäisistä minulla ei ole hajuakaan)
onko kokemusta vastaavasta? malleja/merkkejä? nopeudella ei niinkään ole väliä, koska sitä ei muutenkaan näytä olevan paljoa.
langaton tukiasema
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: langaton tukiasema
Viesti Kirjoittaja Jezze »
apple airport express on hyvä. kokemusta löytyy™
15" albook 1,5ghz, 512mt, Radeon 9700 128mt. A pirate with a steering wheel coming out of his crotch walks into a bar and the bartender says, "Do you know you have a steering wheel coming out of your crotch?" He says, "Aaarrr..it's driving me nuts."
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mun käsittääkseni pitäisi onnistua ihan ok.
Helkutti kun oikein harmittaa kuinka hienoja juttuja nykyään opiskelijoilla on. Muutama vuosi sitten kun opiskelin, niin tollasista langattomista vaan haaveiltiin eikä kellään ollut nettiliittymää. Koululta vaan pääsi nettiin. ADSL:t oli kait juuri tulossa/tulleet, kukaan ei tiennyt niistä paljon mitään ja maksoi ihan pirusti eikä niitä saanut minnekään.
hitsinpitsi KUN TEILLÄ ON HIENOA!!! ![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
(no onneks tee, viini, kahvi, bileet ja kordarit oli sentään jo sillon keksitty)
Helkutti kun oikein harmittaa kuinka hienoja juttuja nykyään opiskelijoilla on. Muutama vuosi sitten kun opiskelin, niin tollasista langattomista vaan haaveiltiin eikä kellään ollut nettiliittymää. Koululta vaan pääsi nettiin. ADSL:t oli kait juuri tulossa/tulleet, kukaan ei tiennyt niistä paljon mitään ja maksoi ihan pirusti eikä niitä saanut minnekään.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
(no onneks tee, viini, kahvi, bileet ja kordarit oli sentään jo sillon keksitty)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Eiköhän mikä tahansa 802.11b tai -g -standardin mukainen tukiasema toimi. SMC tekee ihan käypäsiä tukiasemia ja D-Linkinkin vehkeitä taitaa löytää joka tietokonekaupasta. Yksi tärkeä asia vertailtaessa eri laitteita voi olla webbihallinnan olemassaolo ja toimivuus Mac-selaimilla (tosin eipä ne taida mitään erikoisia Java-appletteja käyttää mitkä ei toimisi kuin IE:llä tms).
--This line not left blank intentionally--
-
Viesti Kirjoittaja KillJoy »
Airport Express on ainakin helppo ottaa käyttöön jos tietämystä wlan -verkoista ei varsinaisesti ole (WPA salaus on ainakin syytä asettaa päälle). Ja boonuksena pystyy soittamaan iTunesilla musiikkia AirPort Expressiin liitettyihin kaiuttimiin (Expressissä on normaali 3.5mm linjalähtö).
Itselläni em. laitetta ei ole, vaan hankin tuollaisen Linksysin WRT54G routerin jonka linux-käyttöjärjestelmän kanssa on mukava harrastaa. Mutta jos harrastus ei ole se pääasia niin Airport Express minulla tuon tilalla olisi.
Itselläni em. laitetta ei ole, vaan hankin tuollaisen Linksysin WRT54G routerin jonka linux-käyttöjärjestelmän kanssa on mukava harrastaa. Mutta jos harrastus ei ole se pääasia niin Airport Express minulla tuon tilalla olisi.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Ite hankin tuon kanssa. Ei mitään moitteen sanaa ja puolet halvempi kuin Airport. Jossei Airtunesia käytä niin suosittelen tuota ehdottomasti.KillJoy kirjoitti:vaan hankin tuollaisen Linksysin WRT54G routerin jonka linux-käyttöjärjestelmän kanssa on mukava harrastaa. Mutta jos harrastus ei ole se pääasia niin Airport Express minulla tuon tilalla olisi.
-
Viesti Kirjoittaja KillJoy »
Jep hyvä laite tuo todellakin on. Itseäni häiritsi lähinnä se että vakiokäyttöliittymän kautta ei voi tehdä port forwardia siten että julkinen portti olisi eri kuin sisäverkossa. Eli esimerkiksi SSH palvelun nostaminen yläporttiin vaatii muutoksia myös palvelinkoneelle. Tämänkin voi luonnollisessti kiertää hakkeroidulla firmwarella ja komentorivillä.spiidi78 kirjoitti:Ite hankin tuon kanssa. Ei mitään moitteen sanaa ja puolet halvempi kuin Airport. Jossei Airtunesia käytä niin suosittelen tuota ehdottomasti.KillJoy kirjoitti:vaan hankin tuollaisen Linksysin WRT54G routerin jonka linux-käyttöjärjestelmän kanssa on mukava harrastaa. Mutta jos harrastus ei ole se pääasia niin Airport Express minulla tuon tilalla olisi.
Kummastusta herätti myös se että tehdasasetuksilla laitteessa on wlan päällä mutta ilman suojausta. Mielestäni valmistajien pitäisi ottaa tavaksi asettaa oletuksena wlan pois käytöstä ja opastaa hallintakäyttöliittymässä käyttöönoton yhteydessä salauksen päällekytkentä.
-
Viesti Kirjoittaja jmunkki »
Linksys WRT54G:hen kannattaa mielestäni asentaa ainakin US-versio firmwaresta. Eurooppalainen versio on lähes vuoden vanha ja siitä puuttuu mm. QoS ja port triggering. Päivityksessä menettää yläkanavien käyttömahdollisuuden, mutta mulla on US-versio Airport-kortistakin, joten siitä ei ole minulle edes teoreettista haittaa.
Kolmansien osapuolien firmwareja en ole jaksanut kokeilla.
Täältä voi kurkkia mitä herkkuja pelkällä US-päviityksellä saa (euroversio on 2.02.7):
http://www.linksys.com/download/vertxt/wrt54g_ver.txt
IPNetRouter-softaan verrattuna Linksys on silti vielä vähän leikkikalu, joskin selkeämpi käyttää ja konffata. Riittää kuitenkin mulla kotikäytössä hyvin.
Kolmansien osapuolien firmwareja en ole jaksanut kokeilla.
Täältä voi kurkkia mitä herkkuja pelkällä US-päviityksellä saa (euroversio on 2.02.7):
http://www.linksys.com/download/vertxt/wrt54g_ver.txt
IPNetRouter-softaan verrattuna Linksys on silti vielä vähän leikkikalu, joskin selkeämpi käyttää ja konffata. Riittää kuitenkin mulla kotikäytössä hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja tiigeri »
Airport express on kyllä todella helppo konffata, mutta kentän voimakkuus on kyllä surkea. Metrin päässäkään ei saa edes täydellä lähetysteholla täysiä tolppia. 4 metrin matkalla yksi betoniseinä välissä ja signaali todella heikko (välillä häviää kokonaan.). Joten miettikääpä tärkeintä asiaa (verkon voimakkuus) ennenkuin ryntäätte kauppaan jos ette halua tuhlata isoja summia WLAN-verkon rakenteluun.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mulla omakotitalossa AExpressin kantama n.15-30 metriä olohuoneesta, jossa tukiasema tv:n vieressä pöydällä. Paranis vielä jos nostaisi ylemmäs-ei ole tarvetta.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Minustakin tuntuu, että tiigerillä on ollut vastaavia ongelmia kuin täällä
-
Viesti Kirjoittaja wille »
Alla on vastaukseni yhteen toiseen keskusteluketjuun tällä foorumilla:
wille kirjoitti:Minä päädyin hankkimaan n. 80 euroa maksavan RG54GS (Micro-Star) -wlan-tukiaseman. Sitä ennen mulla oli tietty jo nettiyhteys kaapelimodeemin kautta. Nyt kirjoittelen tätä viestiä iBookilla sänkyni päältä ja syy, miksi maksoin omasta tukiasemastani 20 euroa enemmän verrattuna halvimpiin, on se, että voin myös tulostaa langattomasti.
Suosittelen ennemmin pelkän kunnollisen tukiaseman ostoa kuin wlan-adsl-modeemia, varsinkin kun tuon adsl-modeemin saa nykyään kylkiäiseksi lähes mihin tahansa laajakaistaliittymään. Oma Wlan-tukiasemani jakaa nettiyhteyden myös pöytäkoneeseeni ja tarvittaessa vielä kolmeen muuhunkin koneeseen. En tiedä noista adsl-wlan-modeemeista, että voiko niitä yhdistää myös muihin nettiliittymiin (esim. kaapeli, home-pna). Mutta ainakin tuo minun tukiasemani on sen suhteen varma ratkaisu. Siihen vaan liitetään kaapelilla nettiyhteys kiinni (mikä tahansa nettiyhteys, adsl, kaapeli, home-pna), eli tukiasemalla on käyttöä, vaikka muuttaisinkin sellaiselle paikkakunnalle, johon ei edullista kaapeliliittymää saa, vaan pitää hankkia adsl (kaapeli on mulle paras ratkaisu, kun en juuri lähettele tiedostoja, imuroin vain).
iMac, iBook, iPod, iBMW
-
Viesti Kirjoittaja tiigeri »
Antennin johdosta oli tosiaan jäänyt työntämättä viimeinen sormissa kipua aiheuttava milli! Enpä olisi uskonut, että tuollaista väkivaltaa pääsee harjoittamaan applen tuotteiden kanssa
. Kiitos ja kumarrus vinkistä ja luonnollisesti syön sanani AExpressin signaalin heikkoudesta.

13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka