Tää aihe on varmasti käyty ennenkin, mut neuvoahan aina voi kysyä lisää. Siis asiaan.
Olen tässä harkinnut siirtää myös "työkoneen" maciksi. Rahaa ei tosin voi, tarvi niin paljon käyttää niin nyt olisi oikeastaan kaksi/kolme vaihtoehtoa. iMac 24 (intel) PM G5 ja vaikka mini.
Imacin saa 1000 pintaa suht OK setillä. Tämä malli taitaa olla OK näytöllä. PM saa tehoista riippuen noin 500e näyttö minulla jo on ja laadukas sellainen 24" ei ole TN paneeli. Mac minit on mielestäni naurettavan hintasia, koska halvemmissa ei ole superdrivea ja joutuisi HD vaihtamaan varmaan itse isommaksi, mutta pidetään se kuitenkin pelissä mukana.
Ideana on saada kone jolla hoitaa seuraavat työt suht jouhevasti ja joustavasti.
Koulu jutuissa usein työ senario:
2x pdf auki
2x firefox =10 tabia
2x word
3x excel
+
photari cs3 / picasa / tai lightroom
Osan mielestäni käyttää konetta tehokkaasti ja kaikki maailman pikanäppäimet ja kikat on mulle aika yleistä... usein PC maailmassa vaan harmittaa kun kone ei pysy perässä.
Harrastus pohjaa tai keikka hommia varten:
1x DxO (tosin kun tää dataa niin en pahemmin koneella tee mitään, en edes tiedä onko koko ohjelmaa MACille, vai taisko just tulla joku BETA???)
1x Photari CS3
1x Lightroom / Aperture (riippuu millä koneella)
1x Firefox = 2/3 tabia
Itse olen kelaillu asiaa näin:
PM g5 on helppo sillä ei tarvitsisi myydä omaa näyttöä (ei oikeen toi iMacin kiiltävä pinta iske, mut kai sen kanssa voi elää). PPC on sellainen arkitehtuuri, että en oikeen osaa kuvitella kuinka nopea se oikeen on. Itselläni on nyt 2.4ghz MB jossa 2gb ja tää on OK (tosin aika vähän ollut raskaassa käytössä kun tää näyttö on mitä on). Huonona puolena G5ssa on että CAD ohjelmat ei pyöri (tai se mitä mun pitää käyttää) mutta sen kanssa voi elää koska ne pyörii tässä MBssä ja sen voi laittaa tohon 24" näyttöön kiinni tarvittaessa + koululla on OK cad koneet.
iMac olisi kans mukava peli, mutta sitten pitäisi myydä sekä nykinen kone, että mun hieno näyttö, eli asiat menee vaan vaikeammaksi.
Mac minin otin tähän mukaan lähinä sen takia, että sillä on aina omat kannattajat.
Asioita mitä en oikeastaan KOSKAAN tee koneella on:
PELAA
TEE MUSIIKKIA
EDITOI VIDEOITA
Kiitos jos jaksoit lukea koko tekstin
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)