YLEn uudet referenssitasot
-
Ana P
YLEn uudet referenssitasot
Viesti Kirjoittaja Ana P »
-
Nyrkki
Re: YLEn uudet referenssitasot
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Suomi on muuten euroopan viimeinen kolkka (ainakin viimeisiä), jossa on käytetty jääräpäisesti -12dB referenssiä, ihan hyvä siirtyä yleiseurooppalaiseen -18dB-linjaan vihdoinkin.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Paapa
Viesti Kirjoittaja Paapa »
http://www.dynamicrange.de/
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Nyrkki
Maikkarilla referenssitaso on sama -18 mutta peak on -12. Kuitenkin se on sivuseikka, sillä koko referenssitasohommassa on kyse digitaaliasteikon suhteuttamisesta vanhaan analogiasteikkoon, ja itseasiassa lähetyskeskus/-yksikkö säätää loppujen lopuksi kotikatsomoon menevän tason. Tämä siis tarkoittaa, ettei tämä tuleva vaihdos vaikuta kotikatsomossa millään tavalla. Ja jos miettii maikkarin peak -12 vs YLEn peak -6, niin YLEllä on suhteellinen dynamiikka-alue aika paljon isompi.
Plaa, en näköjään kykene ilmaisemaan asiaa niin, että siitä mitään ymmärtäisi, onse rankkaa.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Paapa
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Nyrkki
Jos teet valmista ohjelmaääntä televisioon, niin laitat piikit -6dB ja alkuvingun -18dB, ei siinä sen kummepaa. Tämä referenssitason muutos koskee ainoastaan valmista televisiomiksausta, eli ohjelman alussa olevaa referenssivinkua sekä itse miksauksen maksimitasoa.Paapa kirjoitti:Mulle on tuo -18 dB ollut aina referenssi 0-tasosta. En vaan ole ymmärtänyt sitäkään koskaan, koska headroomia jää se 18 dB:tä sitten. Analogiaikoina säädettiin mittarit kulloiseenkin referenssiin. Tyypillisiä olivat aluksi +4 dB ja +6 dB. Ja niistä ei menty yli sitten, kuin nauhalla korkeintaan (jos tiesi säädöt). Täytyy tutkia, saako noissa plugareissa ja mittareissa tehtyä jonkun referenssitason. Ihmetyttää, jos laittaa heavylevyn (16 bittiä) ja tuijottaa mittareita, ne on sen 0 dB (ja dynamiikka about 6 dB). Pitääkö se sitten Ylelle dempata vaikka sen -9 dB?.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Paapa
Vinku on ollut aina se -18 dB. Piikit on vetästy kyllä nollaan tai -1 dB. Mutta eipä ole telkkariin koskaan tehtykään. Paikallisiin radioihin vaan. Ja muut tasot korvakuulolla ihan vaan. Hyvä oli lukea noistakin arvoista, helpottaa varmaan jatkossa, jos ihan vaan mittareihin luottaa. 15 vuotta kai digiääntä ainakin takana, eli hyvä nuokin nyt tietää.Nyrkki kirjoitti:
Jos teet valmista ohjelmaääntä televisioon, niin laitat piikit -6dB ja alkuvingun -18dB, ei siinä sen kummepaa. Tämä referenssitason muutos koskee ainoastaan valmista televisiomiksausta, eli ohjelman alussa olevaa referenssivinkua sekä itse miksauksen maksimitasoa.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
kaistahai
-
Nyrkki
Joo itseasiassa otsikko olisi kuvaavampi näin:Paapa kirjoitti:Vinku on ollut aina se -18 dB. Piikit on vetästy kyllä nollaan tai -1 dB. Mutta eipä ole telkkariin koskaan tehtykään. Paikallisiin radioihin vaan. Ja muut tasot korvakuulolla ihan vaan. Hyvä oli lukea noistakin arvoista, helpottaa varmaan jatkossa, jos ihan vaan mittareihin luottaa. 15 vuotta kai digiääntä ainakin takana, eli hyvä nuokin nyt tietää.Nyrkki kirjoitti:
Jos teet valmista ohjelmaääntä televisioon, niin laitat piikit -6dB ja alkuvingun -18dB, ei siinä sen kummepaa. Tämä referenssitason muutos koskee ainoastaan valmista televisiomiksausta, eli ohjelman alussa olevaa referenssivinkua sekä itse miksauksen maksimitasoa.
"YLEn uusi referenssitaso TELEVISIOÄÄNELLE"
Ja tuo yksikössä, koska referenssitasoja YLEn tv-kanavilla on tietenkin vain yksi, ja sen muuttumisesta on tässä kyse.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Kim
Viesti Kirjoittaja Kim »
Itseasiassa ei ole kyse vain yhdestä referenssitasosta. Uudistus nimittäin toi kaksi eri käsitettä huipputasoille joka taitaa olla itse YLEn insillekin mysteeri että mitä eroa niissä käytännössä on. Itse olen tehnyt nimenomaan äänen jälkikäsittelyä YLElle ja aikaisemmin kaikki on ollut päivänselvää. Enää se ei sitä ole. Aikaisemmin master bussin limitteri laitettiin -3 dbFS arvoon kun nyt on epäselvää ainakin minulle ja muutamalle kolleegalle että mihin se laitetaan. Jos se olisi -6 dbFS, niin miksi siihen pitää sotkea tuo -9 dbFS?Nyrkki kirjoitti:Ja tuo yksikössä, koska referenssitasoja YLEn tv-kanavilla on tietenkin vain yksi, ja sen muuttumisesta on tässä kyse.
Itse kyllä aavistan mikä tässä on ollut takaa-ajatuksena, ja se on ilmeisesti se että sallittaisiin suurempi dynamiikka. Eli ikäänkuin vedetään ne huiput 9 deppaa yli referenssitason kuten ennenkin, mutta sallittaisiin vielä yksittäisiä piikkejä aina -6 dbFS:ään joita ei tarttis limitoida pois. No ideahan on hieno, mutta ei tule toimimaan. Loudness war pitää siitä huolen ja kaikki tungetaan väkisin brick wall limitterillä kuitenkin siihen -6 dbFS:ään.
-
Nyrkki
Eikse kuitenkin ole niin, että tuleva referenssitaso on 18dbFS, se on vakio? Muut luvut liittyvät mittarointiin.Kim kirjoitti: Itseasiassa ei ole kyse vain yhdestä referenssitasosta. Uudistus nimittäin toi kaksi eri käsitettä huipputasoille joka taitaa olla itse YLEn insillekin mysteeri että mitä eroa niissä käytännössä on. Itse olen tehnyt nimenomaan äänen jälkikäsittelyä YLElle ja aikaisemmin kaikki on ollut päivänselvää. Enää se ei sitä ole. Aikaisemmin master bussin limitteri laitettiin -3 dbFS arvoon kun nyt on epäselvää ainakin minulle ja muutamalle kolleegalle että mihin se laitetaan. Jos se olisi -6 dbFS, niin miksi siihen pitää sotkea tuo -9 dbFS?
Itse kyllä aavistan mikä tässä on ollut takaa-ajatuksena, ja se on ilmeisesti se että sallittaisiin suurempi dynamiikka. Eli ikäänkuin vedetään ne huiput 9 deppaa yli referenssitason kuten ennenkin, mutta sallittaisiin vielä yksittäisiä piikkejä aina -6 dbFS:ään joita ei tarttis limitoida pois. No ideahan on hieno, mutta ei tule toimimaan. Loudness war pitää siitä huolen ja kaikki tungetaan väkisin brick wall limitterillä kuitenkin siihen -6 dbFS:ään.
Tuo mittarointiohjeen suhteellisuus on mielestäni sama kuin ennenkin, eli true peak mittari menee 3db ylemmäs verrattuna PPM mittarin näyttämään lukemaan. Siitä jää sitten sama tulkinnan vapaus kuin ennenkin, eli tarkoittaako tuo peak yksittäisiä ylimeneviä piikkejä vai yleistasoa johon kompuroidaan yleisesti. Ja jos kompuroidaan -6:een niin kuinka tiukasti kompuroidaan? Ja siitä päästäänkin sitten osastoon "Musiikin ja puheen miksaus tulee tehdä siten, että ohjelman äänekkyyksissä ei ole eroja.", eli tärkeintä on että kaikki kuulostaa yhtä lujalta tai "äänekkältä".
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Ana P
-
Kim
Viesti Kirjoittaja Kim »
-
AV.Kammari
Viesti Kirjoittaja AV.Kammari »
-
Ana P
-
AV.Kammari
Viesti Kirjoittaja AV.Kammari »
Ja ehkä sellainen varmuus siitä, ettei mittarit ainakaan missään ketjun vaiheessa lipsahda yli. Kyllähän nuo voi ajaa toki loppuunkin asti ilman ongelmia. Jäänyt vain tämmöinen "tyyli" päälle.
-
Kim
Viesti Kirjoittaja Kim »
-
Paapa
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka