Niinpä, hyvä kysymys. En tiedä. Valistus, valistus ja valistus. Opetus, painotus, ja tähdennys. Nehän eivät auta, kun niitä on yli kylläisyyden. Kukaan ei opi ilman motivaatiota, tai ymmärryksen syntymistä. Tekniset keinot ovat kuitenkin pääasiassa turhia rahankuluja ainakin pitkällä aikavälillä. Jos aikomuksena on turvallisen liikenneympäristön aikaansaaminen, niin se ei tule koskaan onnistumaan pelkin teknisin rajoituksin. Tätä on kokeiltu sen verran kauan. Olisi ehkä syytä kokeilla resurssien siirtämistä toissaalle, joka saattaisi vaikuttaa yhteiskuntamme yksilöihin muutenkin ja muillakin tavoin positiivisella tavalla. Kokemuksien jakaminen, yhteisöllisyys, tarpeelliseksi itsensä kokemisen tunne, muiden eläjien ja kanssaihmisten huomioonoottaminen sitä kautta. Vihan ja epäoikeudenmukaisuuden poisto niin paljon kuin mahdollista. Itsensä tiedostaminen, siitä se lähtee. Taitaa olla kyse kasvatuksesta ja ns. "mukaanottamisesta". Läheisyys päättäjien ja kansalaisten kesken ei taida kulkea tässä samaa rataa. Tuloksia haetaan niillä keinoin joita on helposti saatavissa nykyisin keinoin. Ei toimi.heximan kirjoitti:Valistus on hyvä keino. Nykyinen valistus "ethän sitten aja kovaa" on mielestäni heikkotehoinen, ainakin joillekin. Shokkivalistus hyvien kuvien kera ei ole sallittu Suomessa, ninpä niitä ei saa esittää. Jos oikean korvan vasemmalla puolella on tyhjää, valistuksella on tiettävästi hyvin pienet vaikutusmahdollisuudet, mutta miten saataisiin sivullisten kytiintulo tällaisten "tyhjäaivoisten" kyytiin, siinäpä kysymys.
Tiedän, täysin mahdotonta ja utopistista. Hlvtti sentään. Pakko silti yrittää, muuten muutumme vain poliisivaltioksi ja toisiamme syyllistäviksi kusipäiksi. Ja tämä ei koske enää pelkästään liikennekulttuuriamme.