Air Francen lentoturma
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
- Salamijakk
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13147
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja egoste »
mut tuskinpa oli ainoastaan mahdollinen pitot tuubi jäässä tmv...
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Ei sitä nopeutta tarvikkaan nähdä, korkeusmittari on joka koneessa vielä ilman tietokonetta ja loogisella ajattelukyvyllä siitä ammattipilotti osaa säätää kaasun.egoste kirjoitti:Mitenkäs sen nopeuden näkee +10km korkeudessa, myrskyssä kun ei ole mitään referenssiä...?
mut tuskinpa oli ainoastaan mahdollinen pitot tuubi jäässä tmv...
Siis väitettiin, että ajettiin Airbussia väärällä nopeudella myrskyssä.
- Salamijakk
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13147
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja egoste »

-
- Viestit: 3742
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 11.15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Ja tämä siis pimeällä ja myrskyssä kun pitäisi yrittää pysytellä sakkausnopeuden ja ylinopeuden välillä. Juu, miksi turhaan ne koneeseen asentelevat nopeusmittaria, kun loogisella päättelyllä kerran pärjää...Salamijakk kirjoitti:Ei sitä nopeutta tarvikkaan nähdä, korkeusmittari on joka koneessa vielä ilman tietokonetta ja loogisella ajattelukyvyllä siitä ammattipilotti osaa säätää kaasun.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- Porttikiellossa
- Viestit: 3689
- Liittynyt: 22.2.2004 klo 19.31
Vihannes jo nyt, vai vasta onnettomuuden jälkeen?
Viesti Kirjoittaja adele »
Joo lentäminen on vaarallista, kun ajattelee että vuosittain valtava määrä viattomia eli lähes 1000 (965) ihmistä kuolee maailman lento-onnettomuuksissa. Karmivaa. Eihän koneitakaan on kuin 230000 kappaletta keskimäärin koko ajan ilmassa , joista 70000 on liikennelentokoneita.egoste kirjoitti: Itse joutuu aika usein isojen merten yli koneissa istumaan ja aika orpo olo on, kun et kuitenkaan voi mitään tehdä jos tilanne iskee...
Pitää siirtyä autoiluun..... jaa... siellähän ei kuole vuosittain kuin murto-osa lentoliikenteen määrästä, eli vain 1200 000 ihmistä. Ja mikä hienointa siinä kun kuolee ratin takana, on itse päästä vaikuttamaa miten nirri lähtee. Huono puoli on tietysti mahdollisuus jäädä kitumaan niiden 50 000 000:n kanssa jotka eivät kuole.
http://www.youtube.com/watch?v=DseqnCzj ... re=related
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 9.6.2009 klo 1.34
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja wayahead »
Menee kokolailla väärin teidän pähkäilyt nyt!Salamijakk kirjoitti:Ei sitä nopeutta tarvikkaan nähdä, korkeusmittari on joka koneessa vielä ilman tietokonetta ja loogisella ajattelukyvyllä siitä ammattipilotti osaa säätää kaasun.egoste kirjoitti:Mitenkäs sen nopeuden näkee +10km korkeudessa, myrskyssä kun ei ole mitään referenssiä...?
mut tuskinpa oli ainoastaan mahdollinen pitot tuubi jäässä tmv...
Siis väitettiin, että ajettiin Airbussia väärällä nopeudella myrskyssä.
Ei toivottavasti yksikään pilotti ala pinnoilla 320- 370 loogisella ajattelukyvyllä säätämään " kaasua ".
Taitaa olla Salamijakille A-330 tyyppinen liikennelentokone muutenkin vieras kapistus?
Mielelläni kerron enemmän jos haluat tietää.
Kyseistä onnettomuutta ja sen syitä en aio enempää tässä arvailla.
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: 11.4.2006 klo 18.56
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja janie79 »
iPhone XS 256 GB Space Gray
iPad mini 4 128Gb wifi+cell
iPad Pro 10,5"
Apple TV / Apple Watch 4
ilmakuvat.net / EWD.fi
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13147
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vihannes jo nyt, vai vasta onnettomuuden jälkeen?
Viesti Kirjoittaja egoste »
Kerro jotain uutta - ffi...adele kirjoitti:Joo lentäminen on vaarallista, kun ajattelee että vuosittain valtava määrä viattomia eli lähes 1000 (965) ihmistä kuolee maailman lento-onnettomuuksissa. Karmivaa. Eihän koneitakaan on kuin 230000 kappaletta keskimäärin koko ajan ilmassa , joista 70000 on liikennelentokoneita.egoste kirjoitti: Itse joutuu aika usein isojen merten yli koneissa istumaan ja aika orpo olo on, kun et kuitenkaan voi mitään tehdä jos tilanne iskee...
Pitää siirtyä autoiluun..... jaa... siellähän ei kuole vuosittain kuin murto-osa lentoliikenteen määrästä, eli vain 1200 000 ihmistä. Ja mikä hienointa siinä kun kuolee ratin takana, on itse päästä vaikuttamaa miten nirri lähtee. Huono puoli on tietysti mahdollisuus jäädä kitumaan niiden 50 000 000:n kanssa jotka eivät kuole.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13147
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja egoste »
teidän ? taisi olla aakkosen päättelyä...wayahead kirjoitti:Menee kokolailla väärin teidän pähkäilyt nyt!Salamijakk kirjoitti:Ei sitä nopeutta tarvikkaan nähdä, korkeusmittari on joka koneessa vielä ilman tietokonetta ja loogisella ajattelukyvyllä siitä ammattipilotti osaa säätää kaasun.egoste kirjoitti:Mitenkäs sen nopeuden näkee +10km korkeudessa, myrskyssä kun ei ole mitään referenssiä...?
mut tuskinpa oli ainoastaan mahdollinen pitot tuubi jäässä tmv...
Siis väitettiin, että ajettiin Airbussia väärällä nopeudella myrskyssä.
Ei toivottavasti yksikään pilotti ala pinnoilla 320- 370 loogisella ajattelukyvyllä säätämään " kaasua ".
Taitaa olla Salamijakille A-330 tyyppinen liikennelentokone muutenkin vieras kapistus?
Mielelläni kerron enemmän jos haluat tietää.
Kyseistä onnettomuutta ja sen syitä en aio enempää tässä arvailla.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 9.6.2009 klo 1.34
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja wayahead »
Nykyaikaisissa liikennekoneissa korkeutta mitataan perinteisen paineeseen perustuvan mittarin lisäksi mm.
Erilaisilla tutkilla ja GPS/ vastaavilla laitteilla.
Kyseisessä konetyypissä nämä mittarit on varmistettu kolmella eritavalla.
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Vihannes jo nyt, vai vasta onnettomuuden jälkeen?
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Joopa. Tilanne tiedostettu. Olen ratkaissut asian siirtymällä moottoripyörään. Moottoripyöräonnettomuuksissa kuolee vain murto-osa siitä ihmismäärästä, mitä autoillessa. Tuo kukkahattutädin linkkaama juutuupipätkä - sen on pakko olla vain pahaa unta, ei kai tuollaista voi tapahtua?adele kirjoitti:Joo lentäminen on vaarallista, kun ajattelee että vuosittain valtava määrä viattomia eli lähes 1000 (965) ihmistä kuolee maailman lento-onnettomuuksissa. Karmivaa. Eihän koneitakaan on kuin 230000 kappaletta keskimäärin koko ajan ilmassa , joista 70000 on liikennelentokoneita.egoste kirjoitti: Itse joutuu aika usein isojen merten yli koneissa istumaan ja aika orpo olo on, kun et kuitenkaan voi mitään tehdä jos tilanne iskee...
Pitää siirtyä autoiluun..... jaa... siellähän ei kuole vuosittain kuin murto-osa lentoliikenteen määrästä, eli vain 1200 000 ihmistä. Ja mikä hienointa siinä kun kuolee ratin takana, on itse päästä vaikuttamaa miten nirri lähtee. Huono puoli on tietysti mahdollisuus jäädä kitumaan niiden 50 000 000:n kanssa jotka eivät kuole.
http://www.youtube.com/watch?v=DseqnCzj ... re=related
-
- Viestit: 3742
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 11.15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Maanopeudesta ei ole paljon iloa.Lare kirjoitti:Maanopeus näkyy GPS:stäkin.
On olemassa menetelmät joita noudatetaan silloin kuin nopeusmittareista tulee tuubaa. Tutkimuslautakunta aikanaan kertonee miten niitä on noudatettu ja oliko nopeus syypää onnettomuuteen vai jotain muuta.
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Niin näitä käänteitähän on ollut tässä turmassa päivittäin ja vielä ei kukaan tiedä mitä tapahtui. Mutta tarkoitin korkeustiedolla sitä, että jos salama on lamauttanut softapohjaisen nopeus tiedon, niin nopeutta voi helposti lisätä tai vähentää korkeusmittaria katsomalla miten se reagoi nopeuteen. Jos 11km korkeudessa alkaa korkeus tippumaan epänormaalisti ja tietokonepohjaiset navigaatiolaitteet on pois pelistä on ainut vaihtoehto kaasua lisäämällä tai vähentämällä selvittää, miten korkeus ei enää laske. Kyllä kokenut pilotti pystyy myrskyssä operoimaan myös ilman tietokoneavusteisia laitteistoja.Lare kirjoitti:Sittenkään en ymmärrä Salmarin selitystä, miten korkeusmittarista näkee nopeuden suhteessa ilmaan. Maanopeus näkyy GPS:stäkin.
Jos kone on räjäytetty ilmassa, mikä mielestäni tuntuu tällähetkellä ykkösvaihtoehdolta, kaikki spekulointi pilottien ammattitaidosta voidaan pyyhkiä pois.
- Salamijakk
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tässä vaan jää huomioimatta sellainen seikka, että käsittääkseni (ainakin aiheen uutisoinnin perusteella, mikään asiantuntija en todellakaan ole) noissa korkeuksissa nopeuden kanssa on hyvin tarkkaan tasapainoilua sakkauksen ja rakenteellisen huippunopeuden ylittämisen välillä. Juuri tällainen kokeiluhan siis voisi johtaa onnettomuuteen...Salamijakk kirjoitti: Niin näitä käänteitähän on ollut tässä turmassa päivittäin ja vielä ei kukaan tiedä mitä tapahtui. Mutta tarkoitin korkeustiedolla sitä, että jos salama on lamauttanut softapohjaisen nopeus tiedon, niin nopeutta voi helposti lisätä tai vähentää korkeusmittaria katsomalla miten se reagoi nopeuteen. Jos 11km korkeudessa alkaa korkeus tippumaan epänormaalisti ja tietokonepohjaiset navigaatiolaitteet on pois pelistä on ainut vaihtoehto kaasua lisäämällä tai vähentämällä selvittää, miten korkeus ei enää laske. Kyllä kokenut pilotti pystyy myrskyssä operoimaan myös ilman tietokoneavusteisia laitteistoja.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Ottaen huomioon, että ainoa luotettava tieto koneen liikkeestä saadaan korkeudesta ja tässä tilanteessa on aikaa kokeilla, (hionovaraisesti) miten kaasun vaihtelu vaikuttaa koneen korkeuteen. Enhän sanonut, että kaasu auki tai kiinni vaan korkeutta seuraamalla on aikaa säätää kaasu optimaaliseksi tilanteeseen nähden.kallekilponen kirjoitti:Tässä vaan jää huomioimatta sellainen seikka, että käsittääkseni (ainakin aiheen uutisoinnin perusteella, mikään asiantuntija en todellakaan ole) noissa korkeuksissa nopeuden kanssa on hyvin tarkkaan tasapainoilua sakkauksen ja rakenteellisen huippunopeuden ylittämisen välillä. Juuri tällainen kokeiluhan siis voisi johtaa onnettomuuteen...Salamijakk kirjoitti: Niin näitä käänteitähän on ollut tässä turmassa päivittäin ja vielä ei kukaan tiedä mitä tapahtui. Mutta tarkoitin korkeustiedolla sitä, että jos salama on lamauttanut softapohjaisen nopeus tiedon, niin nopeutta voi helposti lisätä tai vähentää korkeusmittaria katsomalla miten se reagoi nopeuteen. Jos 11km korkeudessa alkaa korkeus tippumaan epänormaalisti ja tietokonepohjaiset navigaatiolaitteet on pois pelistä on ainut vaihtoehto kaasua lisäämällä tai vähentämällä selvittää, miten korkeus ei enää laske. Kyllä kokenut pilotti pystyy myrskyssä operoimaan myös ilman tietokoneavusteisia laitteistoja.
- Salamijakk
-
- Viestit: 3742
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 11.15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Kaikkihan me olemme lukeneet yksityiskohdat Unreliable speed proceduresta.Salamijakk kirjoitti:Ottaen huomioon, että ainoa luotettava tieto koneen liikkeestä saadaan korkeudesta ja tässä tilanteessa on aikaa kokeilla, (hionovaraisesti) miten kaasun vaihtelu vaikuttaa koneen korkeuteen.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Air Francen lentoturma
Viesti Kirjoittaja Lare »
En ole väittänytkään, että maanpeudesta olisi iloa. Ilmeisesti koneessa oli 3 virtausnopeutta mittaavaa mittaria. Mahtaako se siis kertoa lukemat ristiriitaisia? (Jos ovat eri aikaan jäätyneet).Teppo Tulppu kirjoitti: Maanopeudesta ei ole paljon iloa.
On olemassa menetelmät joita noudatetaan silloin kuin nopeusmittareista tulee tuubaa. Tutkimuslautakunta aikanaan kertonee miten niitä on noudatettu ja oliko nopeus syypää onnettomuuteen vai jotain muuta.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit