Olisi tarkoitus luoda grafiikkaa lennosta käyrän muodossa yksittäisistä pisteitä. Reaaliaikaanalysaattori joten mahdollisimman nopeasti ja pisteitä on paljon ajatuksella yksi datapiste = pikseli.
No tietenkään käyttöliittymätasolla ei pikselipohjaista ratkaisua enää ole saatavilla, mutta kiertoteitse piirtämällä esim. 1 pikselin mittaisen viivan saa näkyviin yhden pikselinkin (anti-aliasoinnin kun lykkää pois pelistä). Mutta kuinka tehokkaita nuo funktiot ovat Quartz2d:llä tälläisessä tapauksessa, tuhraanko vain tehoja turhaan? Pisteitä kun tulisi n. 200-2000 ja mahdollisimman nopealla päivitystahdilla (max. 60fps). Ainoa toinen lähestymistapa minkä keksin olisi se, että generoisin datasta jonkun pikselipohjaisen raw-tiedostomuodon jonka sitten Quartz osaa käsitellä suoraan pikseligrafiikkana (esim tga)? OpenGL:kään suoraan ei taida hirveän paljon paremmin pikselipohjaista grafiikkaa tukea.
Vai onko kikkailu turhaa ja funktiot todella niin tehokkaita ettei tehohävikkiä tule?
Quartz 2D ja pixeligrafiikka
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Quartz 2D ja pixeligrafiikka
Viesti Kirjoittaja honpsu »
MacBook (Late 2008 AluUnibody, 2GHz C2D / 8GB / 128GiB SSD & 160GiB 7200rpm, 10.8)
iPhone 4 32Gb
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: 6.7.2008 klo 20.29
- Paikkakunta: Espoo
Re: Quartz 2D ja pixeligrafiikka
Viesti Kirjoittaja MLari »
Quartzista ei ole mulla kokemusta, mutta ekana tulis mieleen vilkasta Applen GLPaint esimerkkiä OpenGL:lle. Eli siinä siis piirretään viivoja sitomalla brushin kuva GL_POINTiin, joiden piirtäminen taitaa olla aika nopeaa. Mutta tietenki jos on kyse 1px x 1px kokosista pisteistä, niin ei taida edes tarvita mitään erillistä kuvaa, kun määrittää vaan GL_POINTille oikean koon ja värin. Toki Quartz2D:llä pitäis kaiken järjen mukaan olla joku vastaava systeemi, jolla vois yksittäisiä pisteitä piirrellä. Tehoissa ei pitäis hirveän suurta eroa olla OpenGL:n ja Quartz2D:n välillä, kun kyse on kuitenki ihan yksinkertasesta grafiikasta.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: 20.1.2008 klo 10.48
Re: Quartz 2D ja pixeligrafiikka
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
Ehdottomasti. OpenGL ja partikkelit riittää tuohon mainiosti. Tuolla määrällä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Saat tarvittaessa myös 3D-näkymällä perspektiivissä ja yhden domainin lisää esitettävän datan suhteen.MLari kirjoitti:Quartzista ei ole mulla kokemusta, mutta ekana tulis mieleen vilkasta Applen GLPaint esimerkkiä OpenGL:lle.
Onnistuu ihan GLBegin() + GLEnd() ja perinteisellä menetelmällä. Jos tulee enempi partikkeleita niin VBO (VertexBuffer) tai GLSL-avuksi.
Quartzillakin onnistuu kun otat pointterin suoraan CGImagen pikseleihin ja piirrät sinne. Blittaat kerralla ruutuun.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit