Lare kirjoitti: Maalla lisäksi pistän valoja päälle, jännitepiikit pääsevät purkaantumaan "hallitusti".
Siitä mitä teet, että kun salama iskee, niin lamput poksahtelevat hallitusti yksitellen ketjussako? Vai toppaako se siihen ensimmäiseen lamppuun...vai ei sitten ylipäätään iske ollenkaan.
Hehkulamppu ei helposti poksahda, ja vaikka poksahtaakin, kustannus ei ole iso. Vaihdan sitten hallitusti uuden, hallituksen seuratessa toimitusta haltioissaan, sillä se on minun hartioilla.
kinkki kirjoitti:Nyt saa ukkonen jytkää ei haittaa
Kyllähän tuosta varmasti apua on, mutta pomminvarmaa ratkaisua ei taida ollakaan. Eli kannattaa repiä ne johdot ukkosella silti irti, jos niiden ei pakko ole seinässä olla.
kinkki kirjoitti:Nyt saa ukkonen jytkää ei haittaa
Kyllähän tuosta varmasti apua on, mutta pomminvarmaa ratkaisua ei taida ollakaan. Eli kannattaa repiä ne johdot ukkosella silti irti, jos niiden ei pakko ole seinässä olla.
Joo tulee varmasti revitty vaikka kylessä lukeekin että kyseinen firma korvaa 50 000€ asti mitä hajoo tohon kytkettynä
Nettipiuhan kauttahan se ukkospiikki tulee jos kaupungista puhutaan. Eli siinä hajoaa sitten päätelaite ja mahdollinen langaton reititin. Jos kone on kiinni langalla, siitä menee vähintään Ethernetti ja enintään paljon muuta.
Meillä ei ole tällä vuosituhannella otettu ainuttakaan sähkölaitetta pois verkosta, eikä mitään ole Vattenfallin kautta hajonnut. Puhelinverkko on sitten tykkänään toinen juttu.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Repe Ruutikallo kirjoitti:Nettipiuhan kauttahan se ukkospiikki tulee jos kaupungista puhutaan. Eli siinä hajoaa sitten päätelaite ja mahdollinen langaton reititin. Jos kone on kiinni langalla, siitä menee vähintään Ethernetti ja enintään paljon muuta.
Meillä ei ole tällä vuosituhannella otettu ainuttakaan sähkölaitetta pois verkosta, eikä mitään ole Vattenfallin kautta hajonnut. Puhelinverkko on sitten tykkänään toinen juttu.
Meilläkin pari luuria hajonut ukkosella mutta koneet säilynyt ja toivottavasti nyt myös puhelimet, tuossa on myös RJ11 paikka eli pitäisi puhelimetkin jatkossa säilyy.
Mitään ota irti. Eikä oo koskaan kärähtänyt mitään laitteita. Tosin kaikki ATK sähkö kuleksii jonku akuilla varustettujen APC purnukoitten läpi, niin näytöt, adsl, langaton, koneiden virransyöttö.
Hengissäpysyminen on helppoa, vain eläminen on vaikeaa...
maxima kirjoitti:Noh. Nyt on päässyt käymään niin, että täällä Espoon alueella on ukkostanut parina iltana. Äiti on aina tullut hysteerisenä selittämään, että nyt telkkarit ja koneet irti seinästä plaa plaa plaa...
Onko syytä ottaa piuhoja irti laitteista? Ovathan nämä arvokkaita (niin tunnepuolella kuin lompakonkin kannalta), mutta todennäköisyys osumallehan on toooosi pieni.
Revittekö itse johdot irti seinästä ukkostaessa? Entä onko osuman jälki tuhoisampaa omakotitalossa, verrattuna esimerkiksi kerrostaloon?
Se on kakkapuhetta, jos joku väittää sen johtojen repimisen auttavan. Minulla kosahti Zyxelin modeemin virtalähde ja virtalähde ei ollut edes seinässä. Johtokin oli 2m päässä rasiasta. Silti se kosahti vaikka sen irti revin. Revin kyllä varmuuden vuoksi ne johdot, ettei kaikki laitteeni särkyisi. Pitää kuitenkin varautua, että ne saattaa kosahtaa siltikin.
M.P.T kirjoitti:
Se on kakkapuhetta, jos joku väittää sen johtojen repimisen auttavan. Minulla kosahti Zyxelin modeemin virtalähde ja virtalähde ei ollut edes seinässä. Johtokin oli 2m päässä rasiasta. Silti se kosahti vaikka sen irti revin. Revin kyllä varmuuden vuoksi ne johdot, ettei kaikki laitteeni särkyisi. Pitää kuitenkin varautua, että ne saattaa kosahtaa siltikin.
Joku johto on pakko olla ollut kiinni, eli et tainut ottaa sitä puhelinjohtoa irti, muutoin ei kyllä todellakaan ole voinut ukkosesta hajota, tai sitten on salama iskenyt suoraan siihen modemiin, tosin ei taida olla mahdollista kuin aukealla pihalla. Tietysti jos vaikka pallosalama on käynyt tms.
M.P.T kirjoitti:
Joku johto on pakko olla ollut kiinni, eli et tainut ottaa sitä puhelinjohtoa irti, muutoin ei kyllä todellakaan ole voinut ukkosesta hajota, tai sitten on salama iskenyt suoraan siihen modemiin, tosin ei taida olla mahdollista kuin aukealla pihalla. Tietysti jos vaikka pallosalama on käynyt tms.
Kyllä se hypähtää metrin jos toisenkin sivusuunnassa ihan ilman piuhaakin?
Sherukka kirjoitti:
Kyllä se hypähtää metrin jos toisenkin sivusuunnassa ihan ilman piuhaakin?
Kyllä kyllä, mutta sisällä pistorasiasta lattialla parinmetrin päässä olevaan muuntajaan, kannattaa lottoa laittaa vetämään
Tai sitten on salama iskenyt ihan suoraan kyseiseen taloon, eikä ole aivan kunnossa maadoitukset ja ukkosenjohtimet.
M.P.T kirjoitti:
Se muuntaja oli ukkosen ajan kumisaappaassa ja se särky silti. Miksi kumisaappaassa? Noh. En viitsinyt lattialle jättää. Puhelinkaapelikin oli irti, mutta itse modeemi oli sähkökaapissa. Sähkökaapissa on modeemille paikka ja siellä sitä säilytän. Ellei sitten puhelinkaapeli ole osunut modeemin runkoon ja se aiheuttanut ongelmia. Toisaalta se ei ole mahdollista, koska 10€ sain uuden muuntajan ja se modeemi toimi sen jälkeen. Saitkohan selvää mun sepustuksesta?
M.P.T kirjoitti:
Se muuntaja oli ukkosen ajan kumisaappaassa ja se särky silti. Miksi kumisaappaassa? Noh. En viitsinyt lattialle jättää. Puhelinkaapelikin oli irti, mutta itse modeemi oli sähkökaapissa. Sähkökaapissa on modeemille paikka ja siellä sitä säilytän. Ellei sitten puhelinkaapeli ole osunut modeemin runkoon ja se aiheuttanut ongelmia. Toisaalta se ei ole mahdollista, koska 10€ sain uuden muuntajan ja se modeemi toimi sen jälkeen. Saitkohan selvää mun sepustuksesta?
Sain selvää ihan hyvin, tuo sähkökaapissa olo selittää varmaan koko jutun, sieltä kautta se sitten on tullut, nämä on kyllä välillä aika ihmeelisiä nämä ukkosen aiheuttamat viat, työn puolesta välillä huomaa että vaikutukset saattavat tulla vasta muutaman päivän päästäkin jne..
Ukkonen voi iskeä kaupungissakin. Multa paloi modemi, joltakin naapurilta videot ja lähikaupasta pakastimet. Pamaus oli kyllä sellainen, että hyppäsin puoli metriä sängyssä, vaikken normaalisti herää ollenkaan ukonilmaan. Ja asun yhden suuren lämpövoimalan savupiipun lähellä, eli luulisi, ettei se tähän iske ollenkaan.
Tiedän tapauksen, jossa salama (pallo kuulemma) meni kaikkien kaapin päällä olevien peltisten kahvipurkkien läpi.
Purjeveneessä (kaveri kertoi) se ei varsinaisesti lyönyt, mutta vantit loistivat sinistä sähköä ja kajuutassa tukka oli pystyssä. Kaverini sai sen purettua veteen heittämällä vaijerin sinne ja maadoittamalla isolla ruuviavaimella maston kölipulttiin (jota ei ollut tehty).
Itse en irrota johtoja, katselen mielelläni ulkona ukonilmaa.
Intian sähköongelmia en kommentoi tämän kummemmin koska ovat aivan eri "sfääreissä" ja jännitevaihteluja ja piikkejä tulee vaikka ei olisi ukkosta lähimaillakaan.
Suomessa - täällä maaseutupaikassa irrotamme kyllä sähköjä ja nettiliitäntää ukkosilla. Muutamaan kertaan johonkin lähelle salaman iskiessä koko tupa tuntuu "hyppäävän" ja naapuruston kalustoa hajonnut kattavasti. Viime kesänä yksi lapsista unohti langattoman reitittimen puhelinpiuhaan ja pienikin ukkonen tuolloin tuhosi laitteen.
Mac Pro 2xQuad Core 2.8GHz, 8Gt, 5TB, 30" Cinema Display
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
Jep irrotellaan puhelimen pistoke seinästä yleensä aina kun ukkosta on ilmassa.Tontin nurkassa on muuntaja eikä mitään ole hajonnut vaikka on iskenyt jopa muuntajaan,naapurilta tosin hajosi muutama sähkölaite sillä kertaa.