Uusi MacBook Pro hankinnassa?
Keskustelua kannettavista
-
Re: Uusi MacBook Pro hankinnassa?
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Tämä touchpad tässä on parhaimmillaankin keskinkertainen. Pyyhkäisyt sun muut tapahtuvan ihan sujuvasti, mutta näpäytykseen se ei tahdo oikein reagoida. Onko minulla sitten liian terävät sormenpäät? Tuntuu siltä, että kosketuspinta-alaa pitäisi olla enemmän, jotta jokainen kosketus menisi satavarmasti perille.
-
Viesti Kirjoittaja Poppis »
Itse otin "osoita napauttamalla" toiminnon käyttöön ja tuon kanssa touchpad toimii mielestäni kuten pitääkin. Fyysistä nappia tulee käytettyä vain jos tarvitsee raahata jotain. Mitään epätarkkuutta en ole havainnut. Paras touchpad tämä on mitä tähän mennessä on tullut vastaan, mutta ei ole silti ThinkPadin Trackpointin voittanutta. <3 

-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Näin minäkin aluksi luulin mutta toisin kävi.Poppis kirjoitti:... mutta ei ole silti ThinkPadin Trackpointin voittanutta. <3

-
Viesti Kirjoittaja Matso »
Morjes!
Alkaa olemaan kuusi vuotta vanha HP:n pöytäkone tiensä päässä, koneella on takana monet taistelut. Windowsin sekoiluun kyllästyin noin 1,5 vuotta sitten, joten siirryin Ubuntuun nyt käytössä on Ubuntu 9.04 joka on kyllä varsin hyvä.
Mutta kun koneenkin tehot ja vanhentunut näyttö alkavat olemaan jo historiaa on ajatus Omenaan siirtymisestä alkanut polttelemaan. (Windowsiin ei ole paluuta)
...Siispä minua kiinnostaisi Macbook Pro 17
17 tuuma siksi että mahtuisi työpöydälle muutakin kuin selain, taas SSD kovalevy hiljaisuuden nimissä ja eikös tuo SSD olekin hiukan varmempi, nopeampi ja "kestävämpi" kuin tavalla kovalevy..?
Hintahan on aika suolainen 6/09 -malli about 2300€. Siihen sitten vielä 3.06GHz Inteli ja 256Gt SSD kiintolevy niin hinta on 3000€. Onko oikeasti järkevä ostos? Onhan tuo hiukan tyhmää kysyä mutta tuohon hintaan saa köyhä opiskelia painaa aikas vitu*ti kesäduunia.
Ostan uuden koneen viimeistään syksyllä/talvella, onkohan Applella tulossa uusiin malleihin jotain uutta ja "parempaa" mitä ehkä kannattaisi odottaa?
Rehellisiä vastauksia ei mitään fanboy selityksiä
Alkaa olemaan kuusi vuotta vanha HP:n pöytäkone tiensä päässä, koneella on takana monet taistelut. Windowsin sekoiluun kyllästyin noin 1,5 vuotta sitten, joten siirryin Ubuntuun nyt käytössä on Ubuntu 9.04 joka on kyllä varsin hyvä.
Mutta kun koneenkin tehot ja vanhentunut näyttö alkavat olemaan jo historiaa on ajatus Omenaan siirtymisestä alkanut polttelemaan. (Windowsiin ei ole paluuta)
...Siispä minua kiinnostaisi Macbook Pro 17
17 tuuma siksi että mahtuisi työpöydälle muutakin kuin selain, taas SSD kovalevy hiljaisuuden nimissä ja eikös tuo SSD olekin hiukan varmempi, nopeampi ja "kestävämpi" kuin tavalla kovalevy..?
Hintahan on aika suolainen 6/09 -malli about 2300€. Siihen sitten vielä 3.06GHz Inteli ja 256Gt SSD kiintolevy niin hinta on 3000€. Onko oikeasti järkevä ostos? Onhan tuo hiukan tyhmää kysyä mutta tuohon hintaan saa köyhä opiskelia painaa aikas vitu*ti kesäduunia.
Ostan uuden koneen viimeistään syksyllä/talvella, onkohan Applella tulossa uusiin malleihin jotain uutta ja "parempaa" mitä ehkä kannattaisi odottaa?
Rehellisiä vastauksia ei mitään fanboy selityksiä

-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Hinta on kyllä kiitettävän kova. Irc-gallerian selaukseen tuota konetta on turha ostaa. Halvemmalla pääset, jos ostat 13" mbp:n ja 24" ulkoisen näytön siihen kaveriksi.Matso kirjoitti:Hintahan on aika suolainen 6/09 -malli about 2300€. Siihen sitten vielä 3.06GHz Inteli ja 256Gt SSD kiintolevy niin hinta on 3000€. Onko oikeasti järkevä ostos? Onhan tuo hiukan tyhmää kysyä mutta tuohon hintaan saa köyhä opiskelia painaa aikas vitu*ti kesäduunia.
Tuo 2.8GHz-->3.06GHz päivitys saattaa jäädä aika näkymättömäksi, paitsi jos kannat sekuntikelloa mukanasi. SSD on hiljaisempi, nopeampi ja kestävämpi, kuin perinteinen kovalevy. Mutta onko hintansa väärti? Mielestäni ei.
No viimeistään silloin talvella tulee jotain päivitystä. Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, että mitä sieltä on tulossa.Ostan uuden koneen viimeistään syksyllä/talvella, onkohan Applella tulossa uusiin malleihin jotain uutta ja "parempaa" mitä ehkä kannattaisi odottaa?
MBP mid2010
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Jep, niitä Applen rautapäivityksiä kannattaa miettiä tarkkaan. Erityisesti kiintolevyä ja muistia, joita on helppo lisätä myös itse. Ja erityisesti jos aikoo hommata tuollaisen periaatteessa puhtaasti "ammattikäyttöön" tarkoitetun koneen kesäduunipalkoilla.The raconteur kirjoitti:Tuo 2.8GHz-->3.06GHz päivitys saattaa jäädä aika näkymättömäksi, paitsi jos kannat sekuntikelloa mukanasi. SSD on hiljaisempi, nopeampi ja kestävämpi, kuin perinteinen kovalevy. Mutta onko hintansa väärti? Mielestäni ei.

Nyt kun MBP-sarja jatkui 13" kokoluokkaan, se pienin malli ei välttämättä ole huono vaihtoehto. Tietysti jokaisella on omat käyttötarpeensa ja tapansa, mutta ainakin minulle ainoastaan se 13" malli on vähän reilun A4-arkin kokoisena oikeasti kannettava. Isompien kanssa saa jo miettiä kuljetusta esimerkiksi normaalikokoisessa repussa. Ulkoisella näytöllä ja Applen näppäimistö+hiiri yhdistelmällä 13" koneesta saa näppärän työpöytäkokoonpanon. 8)
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ainakin jokin aika sitten ssd:t kuluttivat enemmän virtaa kuin perinteiset levyt.CamoN kirjoitti:SSD:n eduksi täytyy tosin vielä lisätä pienempi virrankulutus.
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Onko noin? Minä olen kuvitellut että ei liikkuvia osia = vähemmän virrankulutusta?gramdel kirjoitti:Ainakin jokin aika sitten ssd:t kuluttivat enemmän virtaa kuin perinteiset levyt.CamoN kirjoitti:SSD:n eduksi täytyy tosin vielä lisätä pienempi virrankulutus.
/---
ap

iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Juu: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd ... ,1955.htmlCamoN kirjoitti:Onko noin? Minä olen kuvitellut että ei liikkuvia osia = vähemmän virrankulutusta?
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
-
Tuohan on hyvä tietää, ettei SSD-levyissä ole toistaiseksi minkäänlaisia virransäästöominaisuuksia. Tilanne on varmaan toinen 2-3 vuoden kuluttua kun SSD-levyt yleistyvät ja tekniikka kehittyy.gramdel kirjoitti:Juu: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd ... ,1955.htmlCamoN kirjoitti:Onko noin? Minä olen kuvitellut että ei liikkuvia osia = vähemmän virrankulutusta?
/---
ap
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja Matso »
Tuo SSD kovalevyn virrankulutus tuli kyllä täytenä yllätyksenä, jos kovalevy (256Gb) maksaa melkein 600€ extraa ja vie vielä enemmän virtaa on turha investoida SSD kovalevyyn. Vuoden päästähän voi olla meno jo aivan toinen.
Ja jäi ehkä mainetsematta että olen rakennusalalla, joten noiden tehojen myötä olisi mukavan saada AutoCADit pyörimään, HD matskuista kaikki irti ja satunnaiset pelitkin saisi vielä pyörimään.
13 tuumainen on turhan pieni kun taas... (hinnat Apple Storesta)
15-inch: 2.8GHz maksaa 2.149€
17-inch: 2.8GHz maksaa 2.299€ ja 17 tuumaisessa on vielä parempi akku.
Joten 17 tuumainen on selvä valinta. Kannettavuudella ei sinällään ole merkitystä kunhan sen saa silloin tällöin mukaan, taikka sitten lipastoon pois ihmisten silmistä. Kone ei todellakaan kulje joka aamu ratikalla kouluun ja takaisin.
Ja onko tosiaan niin että tuo parempi prosessori on aivan turha investointi? Onnistuuko tavallisen kovalevyn vaihto tulevaisuudessa SSD kovalevyyn?
Ja jäi ehkä mainetsematta että olen rakennusalalla, joten noiden tehojen myötä olisi mukavan saada AutoCADit pyörimään, HD matskuista kaikki irti ja satunnaiset pelitkin saisi vielä pyörimään.
13 tuumainen on turhan pieni kun taas... (hinnat Apple Storesta)
15-inch: 2.8GHz maksaa 2.149€
17-inch: 2.8GHz maksaa 2.299€ ja 17 tuumaisessa on vielä parempi akku.
Joten 17 tuumainen on selvä valinta. Kannettavuudella ei sinällään ole merkitystä kunhan sen saa silloin tällöin mukaan, taikka sitten lipastoon pois ihmisten silmistä. Kone ei todellakaan kulje joka aamu ratikalla kouluun ja takaisin.
Ja onko tosiaan niin että tuo parempi prosessori on aivan turha investointi? Onnistuuko tavallisen kovalevyn vaihto tulevaisuudessa SSD kovalevyyn?
-
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
Et sä huomaa eroa 2.8GHz ja 3.06GHz välillä muuta kuin jossain prosessori-intensiivisessä sovelluksessa, kuten esim. videon enkoodaaminen. Silloinkin se ero on muutamia sekunteja, riippuen tietenkin kuinka pitkästä pätkästä kyse.
17" vahva puoli on tosiaan näyttö, mattaa ja iso reso.
Itse en ottaisi Applelta tuota 256GB SSD:tä. Mistä sitä tietää millaisia halppislevyjä ne sinne tunkee. Voittoahan ne yrittää tehdä.
Kovalevy on niin helppo vaihtaa itse, että jos ja kun joskus haluat SSD:n laittaa, ostat sellaisen itse ja asennat.
17" vahva puoli on tosiaan näyttö, mattaa ja iso reso.
Itse en ottaisi Applelta tuota 256GB SSD:tä. Mistä sitä tietää millaisia halppislevyjä ne sinne tunkee. Voittoahan ne yrittää tehdä.
Kovalevy on niin helppo vaihtaa itse, että jos ja kun joskus haluat SSD:n laittaa, ostat sellaisen itse ja asennat.
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Tuskin tuota ssd-levyä kannattaa Applelta ostaa? Parempia saisi varmaan ostamalla ihan itse ja lyömällä sen sisään. Applelta luultavasti saa sen halvimman ja tehottomampaa mallia olevan flashin.
Kukaan ei ole vielä maininnut noiden ssd-levyjen kulumisesta. Kyllähän tuo varmaan pari vuotta kestää kohtalaisella käytöllä, mutta sitten alkaa kummasti hidastumaan. En tiedä onko parannusta levyjen suhteen tapahtunut ihan viime aikoina.
Kukaan ei ole vielä maininnut noiden ssd-levyjen kulumisesta. Kyllähän tuo varmaan pari vuotta kestää kohtalaisella käytöllä, mutta sitten alkaa kummasti hidastumaan. En tiedä onko parannusta levyjen suhteen tapahtunut ihan viime aikoina.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka