Ulkoisen kovon pakko äänityshommissa parilla kanavalla
-
jotivoni
Ulkoisen kovon pakko äänityshommissa parilla kanavalla
Viesti Kirjoittaja jotivoni »
Siis tuota kovoa olen ajatellut: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3876
Presonus Audiobox USB, Epiphone LP Studio EB, Shure SM58 LC, The T.Bone HD-990D
-
Blank^
Re: Ulkoisen kovon pakko äänityshommissa parilla kanavalla
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Sisäinen kovalevyhän on aina parempi vaihtoehto kuin ulkoinen. SATA-väylä on 1,5Gbit/s tai ssd-levyillä 3Gbit/s, molemmat siis nopeampia kuin esimerkiksi FW800 (=800Mbit/s). FW800 on tosin kovalevyille jo melkoisen nopea väylä, joten latenssierot ovat aika minimaalisia vrt. sisäiseen levyyn.jotivoni kirjoitti:Olen tässä siis hankkimassa mm. äänityskäyttöön tätä uutta macbookia ja tässä kun olen foorumia selaillut, niin monet ovat suositelleet ulkosen kovalevyn käyttöä. Mun tapauksessa tilanne on kuitenkin se, että oon äänittämässä todennäkösesti yhtä kanavaa kerrallaan (joko kitaraa tai laulua) USB-interfacen kautta. Jos mä laitan bookiin sisään Seagaten 500Gt / 7200rpm - kovan ja partitioin sen, niin olisko se tähän käyttöön kuitenkin riittävä, ettei latenssia tulis kovin paljoa?
Siis tuota kovoa olen ajatellut: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3876
Sisäisten levyjen eduksi voidaan myös lukea parempi toimintavarmuus. Ulkoisissa kovalevyissä on usein valmistajan omia ajureita, joiden toimivuus OSX:ssä saattaa olla ongelmallista.
Ulkoisia kovalevyjä suositaan lähinnä, koska ne ovat helpoin (ja joskus ainoa) tapa lisätä tallennustilaa, kun vapaita SATA-paikkoja ei ole esim. läppäreissä.
-
adele
- Porttikiellossa
Väylän nopeus = muuta ei tarvitse tietää
Viesti Kirjoittaja adele »
Ai jaa?Blank^ kirjoitti:Sisäinen kovalevyhän on aina parempi vaihtoehto kuin ulkoinen. SATA-väylä on 1,5Gbit/s tai ssd-levyillä 3Gbit/s, molemmat siis nopeampia kuin esimerkiksi FW800 (=800Mbit/s).
Siis väylä onkin se pullonkaula joka rajoittaa siirtonopeudet? Mielenkiintoista, luulin, että nuo teoreettiset luvut ovat teoreettisia lukuja, joilla on hyvin vähän, jos mitään tekemistä reaalimaailman kanssa? Kerro minkälaisiin MB/sek lukuihin sisäisellä levylläsi pääset keskimääräisissä luku ja kirjoitusnopeuksissa? Entä jos sisäiseen levyyn kohdistuu useita samanaikaisia pyyntöjä? Vaikuttaako asiaan? Entä levy on täynnä ja käytetään levyn sisäosia, jolla on suuri vaikutus nopeuteen? Ai niin, unohdin, että väylähän se nopeuden ratkaisee, muulla ei ole väliä.
-
Jone
Viesti Kirjoittaja Jone »
Omassa duunissa äänitän paljon sekä editoin isohkoja kokonaiduuksia +/-100 raitaa silppua. FW400 Maxtorin levyjä ja 2 sisäistä on useis "seos" jonne äänet sujahtaa. Setti "hengittää" melko hyvin jo käyttis on yhdellä levyllä/toisella samplekirjastot/yhdelle levylle menee audio jne.. Olen kokeillut noita ristiin ja rastiin että millä levyllä kukin olisi parhaimmillaan mutta en saa oikein eroa syntymään. Kaikki järjen rajoissa olevat duunit on sujuneet ihan ok. Ja hyvää tässä on se että kun 1 levyistä pamahtaa niin menetys ei ole sitä luokkaa kun katoaa "kaikki" kun ovatten samalla levyllä. Ja näillä nykyisillä levyjen hinnoilla tää systeemi ei ole kalliskaan. Ja siihen vielä 1 hirviön iso levy varmuuskopioita varten niin jopas sujuu.
-
jotivoni
Eli siis på finska: Jos mä meinaan äänitellä vaikkapa Garagebandilla, niin mun pitää laittaa se eri partitiolle muun käyttiksen kanssa?Jone kirjoitti:Sisäinen levy ei ole parempi silloin jos käyttis/äänityssofta on samalla levyllä kun minne se audiodata on matkalla. Tuolloin levyä revitään moneen suuntaan yhtäaikaa ja se tilttaa herkästi ja homma on epävakaalla pohjalla.
-
gramdel
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ei se auta asiaan. Samaa levyä kun kuitenkin luetaan/kirjoitetaan.jotivoni kirjoitti:Eli siis på finska: Jos mä meinaan äänitellä vaikkapa Garagebandilla, niin mun pitää laittaa se eri partitiolle muun käyttiksen kanssa?
Mutta siis kyllä muutama raita pitäisi mennä käyttislevyllekin ihan ongelmitta.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Jone
En minä tuossa näkisi edes partitioinnista niin hyötyä. Audiot vaan omaan kansioon samalle levylle missä on kaikki muukin ja täts it. Partitiointi tietty helpottaa asioiden "jäsentelyä" mutta eihän siellä sinänsä mikään mekaanisesti muutu vaan sama lukupää(t) se yrittää kiiruhtaa 2 eri paikkaan jos levy jaetaan. Sama sinänsä mekaanisesti onko se kansio vai partitio. Taisin joskus kokeilla niin oma vanha iBook äänitti 5200rpm käyttislevylle about 10 raitaa kerrallaan ja sun nykypäivän kone on huitelee ihan omia lukemia. Luulen että sun kone on hyvin luotettava muutaman raidan äänityksiin ihan noinkin.jotivoni kirjoitti:Eli siis på finska: Jos mä meinaan äänitellä vaikkapa Garagebandilla, niin mun pitää laittaa se eri partitiolle muun käyttiksen kanssa?Jone kirjoitti:Sisäinen levy ei ole parempi silloin jos käyttis/äänityssofta on samalla levyllä kun minne se audiodata on matkalla. Tuolloin levyä revitään moneen suuntaan yhtäaikaa ja se tilttaa herkästi ja homma on epävakaalla pohjalla.
edit: gramdel ehti jo..
-
jotivoni
-
Paapa
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Kyllä nämä asiat on ihan peruskauraa kaikilla koneilla. Tuo partitiointi auttaa fragmentoitumiseen, eli se hyöty siitä olisi. Jos on isoista sessioista kysymys, kyllä eri levy on helpoin tapa säästää hermojaan.jotivoni kirjoitti:No ihan suoraan sanoen, vaikka Macciin uskonkin kuin kiveen, niin olisin kyllä suorastaan alkanut ihmettelemään, että jopa on musisointi tehty macilla hankalaksi, jos kaikki toimenpiteet olis pitäny tehdä, mitä mä olen tältä foorumilta lukenut.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Petri Alanko
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Sen verran tähän vielä sekoittamaan, että keikkaläppärin backuppina on toiminut jo hyvän aikaa tuhannen paska PowerBook, 15-tuumainen, jonka levy on jo parhaat päivänsä nähnyt. Laite pyörittää Ableton Live 7:aa sekä 10 stereoraitaa efekteineen ihan kivasti, performancepalkin ollessa siellä 30-40 prosentin hujakoilla.jotivoni kirjoitti:No ihan suoraan sanoen, vaikka Macciin uskonkin kuin kiveen, niin olisin kyllä suorastaan alkanut ihmettelemään, että jopa on musisointi tehty macilla hankalaksi, jos kaikki toimenpiteet olis pitäny tehdä, mitä mä olen tältä foorumilta lukenut.
En ole välittänyt löytää koneen tuskapistettä, sillä failit ovat pelittäneet 100% tuolla vehkeellä pyöritellessä. Varsinainen keikkakutvonen on MacBookin mopomalli noin parin vuoden takaa ja silläkään ei ole ollut moittimista käytöksessään.
Lisäksi käväisin tuossa Musexin Biisilinna-kollaboraatiomayhemissä kääntymässä helmikuulla oman MacBook Pro:ni kanssa (se myyty kone, 2.4 GHz 15-tuumainen kera 4 gigan rammimuistin) ja pyörittelin Logicia noin 40 raidalla, Omnisphereä kolme instanssia, Addictive Drums kahdella - ja noiden matskut olivat koneen sisäisellä 7200 rpm -levyllä, kera Logicin. Ulkoinenkin levy oli, mutta olin niin väsynyt, että unohdin siirtää Omnispheren kansion sinne. Käytin ulkoista siis vain ja ainoastaan äänitettyjen failien äänitykseen, säilytykseen ja toistoon (hyvä minä). Mainittakoon, että vasta kun virtuaali-instrumentteja oli yli parikymmentä, piti Addictive freezata ja vasta siinä kohtaa aloin ihmettelemään, että mitäs vattua se kone oikein kyykkii. Sessio oli kuitenkin jo niin pitkällä, etten rohjennut ryhtyä ylenpalttiseen säätämiseen, joten annoin mennä samoilla säädöillä toisenkin päivän session.
Mitä opimme tästä? Senkus vedät. Vauhti kyllä oikoo virheet. (Ja opinto-ote 2: Muista nukkua ennen sessioita. Edes se pari tuntia.) Jos tarve on se yksi raita kerrallaan ja toistoa vaikka nyt edes se kahdeksan niin anna palaa vaan.
-Petri
Petri Alanko
-
Petri Alanko
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Kävin joskus vuonna mummo+muumio eräässä pajassa tsekkaamassa protools-settiä, joka tuppasi kaatuilemaan Logicin käytön yhteydessä. Kysyin engineeriltä miten vika ilmenee. Kaveri näytti: "Näin." Löi Logicin päälle, klikkaili mikseri-ikkunassa satunnaisesti sinne tänne hirveällä vauhdilla kymmeniä kertoja ja alkoi availemaan täysin randomisti plugareita. Tätä jatkui pienen tovin ja lopulta setti kaatui. Ysisysteemin parhaat puolet kerralla. "Ny se helevata kaatu. Ovat melkoisen poaaschkan myyneet." En saanut sanaa suusta. Teki mieleni sanoa, että jos sessiot hoidetaan noin, niin ei ole ihme, että a) kone kyykkää ja b) lopputulokset kuulostavat siltä miltä kuulostavat.
Petri Alanko
-
atheos
Viesti Kirjoittaja atheos »
Eli lyhyesti, Garageband + muutama raita = ei mitään hätää millään systeemillä. Turha tuollaista varten on pelkästään hankkia ulkoista, Time Machinekin on hyödyllisempi käyttökohde. Ja hinnoiltaan houkuttelevat USB-levyt eivät oikein passaa moniraitaäänityshommiin koska niiden suorituskyky laskee sitä mukaa kun session CPU-kulutus kasvaa joten niihin hommiin sitten Firewireä. JOS tarvitsee.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
jotivoni
Tuota...Petri Alanko kirjoitti: ihan mielenrauhan kannalta itsekin partitioisin levyn kahteen palaseen. Ei se oikeastaan auta asiaa, mutta tuon toisen partition voi jättää ei-journaloiduksi.
Et millään viitsisi hieman avata tuota journaloitumista?
---
edit: Ok, löysin tuon, että mitä tuo journaloituminen tarkottaa, mutta sen hyöty on mulle vielä vähän epäselvä - ja siis nimenomaan sen, että miks pitäs jättää partitio ei-journaloiduksi.
-
andie
Viesti Kirjoittaja andie »
-
Jone
nillin nillin nillin nillin.. ei nauhoitella! Nauhoituksessa pyörii nauha. Noilla äänitetään, tallennetaan jne..andie kirjoitti:Täältä vielä puoliammattilaiskäyttäjältä kommentti: Ihan hyvin sujuu ilman ulkoisia kovalevyjä. Oon nauhoitellut yhtä aikaa 1-8 raitaa, usein lopputuloksena monia kymmeniä raitoja efekteineen. Aina pelkästään läppärin kovalevyllä, ilman sen suurempia ongelmia. Koneena viime syksyn 2,4GHz unibody MBP, motu ultralite mk3 (firewire) ja Logic 8.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka