Netistä löytyy muutama ketju maccien levyasemien temppuilusta ja hajoamisista, muttei oikein lopullista näkemystä takuuhuollosta ym.
Nyt ylittyi ärsyyntymisen kynnys, kun viime kesänä ostetun MBP:ni dvd-asema (MATSHITA DVD-R UJ-867) alkoi kenkkuilla muutaman kuukauden käytön jälkeen ja tilanne on sen jälkeen lähinnä pahentunut. Asema lukee uunituoreita painettuja ja poltettuja levyjä (Spore asentui levyltä mallikaasti), mutta vähääkään elämää nähneet levyt (kirjaston levyt ym.) aiheuttavat lähes poikkeuksetta linkin takaa löytyvästä näytteestä kuultavan kaltaisen häiriön. (Nämä "elämää nähneet" levyt siis toimivat moitteetta muissa huushollin lukijoissa.)
Levyn pyörimisen jälkeinen toistuva "ti ti tuu" ja sitä seuraava levyn automaattinen ejektoiminen on siis kaikki häiriötilanteita yhdistävä tekijä. Toistuva ääni voi alkaa heti levyn syöttämisen jälkeen tai se voi alkaa levyn hidastuvan lukemisen lopuksi.
http://drop.io/kepponen/asset/macbookpronasema-mp3
Onko tämä takuuhuoltoon menevä asia?
Voinko viedä verkkokauppa.com:ista ostetun koneeni esim. MacPeopleen huoltoon?
MacBook Pro:n optinen asema temppuilee
Keskustelua kannettavista
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro:n optinen asema temppuilee
Viesti Kirjoittaja Kepponen »
Viimeksi muokannut amanita, 19.5.2009 klo 12.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: MacBook Pro:n optinen asema temppuilee
Viesti Kirjoittaja hardsa »
Mikset voisi? Mikäli koneen ostosta on alle vuosi ja vika ei todellakaan ole itseaiheutettu, niin suoraan takuuhuoltoon.
Ja voit viedä koneen mille tahansa valtuutetulle Apple-takuuhuoltajalle. Itse ostin aikoinaan Apple Storesta koneeni ja olen käyttänyt omaa MacBook Protani huollossa nyt 3 kertaa Oulun Systemassa (emolevy, turpoava kansi, kadonnut(!) bluetooth-moduli).
Itse asiassa minulla on tällä hetkellä samantapainen ongelma, paitsi että kaikki CD-levyt tuntuvat toimiman, mutta DVD-levyjä ei asema tahdo lukea. Omassa koneessani kuuluvat miltei vastaavat äänet kuin aloitusviestin kirjoittaneen koneella. Kokeilin toimivuutta kuudella eri levyllä, joista kaksi suostui toimimaan. Toinen levyistä oli Pablo Fransiscon keikka, jota ei oltu kertaakaan katseltu. Siinäkin Applen oma DVD-soitin jätti aluksi osan tekstityksistä pois, mutta kun saman levyn laittoi pyörimään VLC:n kautta (jossa siis tekstitykset toimivat moitteettomasti) ja siirryin takaisin DVD-soittimen käyttöön, niin tekstitykset näkyivät taas normaalisti. Toinen toimiva levy oli J. Karjalaisen konsertti-DVD. Molemmat levyt olivat R2-alueen levyjä, mutta testatuissa levyissä oli mukana niin R2- kuin R0-alueiden levyjä.
Oma ongelmani liittyykin sitten siihen, että koska kone on ostettu marraskuussa 2007, kuuluuko tämä ongelma vielä virhevastuun piikkiin? Otetaanko tässä vielä huomioon koneen aiempi hilpeä huoltohistoria?
Ja voit viedä koneen mille tahansa valtuutetulle Apple-takuuhuoltajalle. Itse ostin aikoinaan Apple Storesta koneeni ja olen käyttänyt omaa MacBook Protani huollossa nyt 3 kertaa Oulun Systemassa (emolevy, turpoava kansi, kadonnut(!) bluetooth-moduli).
Itse asiassa minulla on tällä hetkellä samantapainen ongelma, paitsi että kaikki CD-levyt tuntuvat toimiman, mutta DVD-levyjä ei asema tahdo lukea. Omassa koneessani kuuluvat miltei vastaavat äänet kuin aloitusviestin kirjoittaneen koneella. Kokeilin toimivuutta kuudella eri levyllä, joista kaksi suostui toimimaan. Toinen levyistä oli Pablo Fransiscon keikka, jota ei oltu kertaakaan katseltu. Siinäkin Applen oma DVD-soitin jätti aluksi osan tekstityksistä pois, mutta kun saman levyn laittoi pyörimään VLC:n kautta (jossa siis tekstitykset toimivat moitteettomasti) ja siirryin takaisin DVD-soittimen käyttöön, niin tekstitykset näkyivät taas normaalisti. Toinen toimiva levy oli J. Karjalaisen konsertti-DVD. Molemmat levyt olivat R2-alueen levyjä, mutta testatuissa levyissä oli mukana niin R2- kuin R0-alueiden levyjä.
Oma ongelmani liittyykin sitten siihen, että koska kone on ostettu marraskuussa 2007, kuuluuko tämä ongelma vielä virhevastuun piikkiin? Otetaanko tässä vielä huomioon koneen aiempi hilpeä huoltohistoria?
- MacBook Pro 15,4" 2,4 GHz Core 2 Duo SR, 4 Gt, 400Gt, GeForce 8600M GT 256
- iPod Classic 80 Gt
- iPod Classic 80 Gt
-
Viesti Kirjoittaja moonshade »
Oletteko kokeilleet puhdistaa asemaa ilmalla, jos sinne olisi mennyt pölyä linsseihin? Itsellä oli ongelmia DVD-levyjen kirjoittamisen kanssa ja olin suurin piirtein jo ostamassa uutta asemaa MBP:hon, kunnes jostain luin, että ongelma voisi johtua pölystä.
-
Paineilmalla koitin puhdistaa ennen huoltoon viemistä, eikä asia tuntunut huomattavasti paranevan. Nyt kävi läppäri takuuhuollossa machuollossa ja asema vaihdettiin ilmeisesti kokonaan eri merkkiseksi! (tyyppivika? :-) ).
-
Viesti Kirjoittaja hardsa »
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 5&tstart=0
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 9&tstart=0
Noiden keskusteluiden osallistujilla näyttäisi olevan myöskin niitä ongelmia, joita myös allekirjoittaneella on. Tyyppivika näyttäisi olevan. Eli virhevastuun piikkiin menee?
Noiden keskusteluiden osallistujilla näyttäisi olevan myöskin niitä ongelmia, joita myös allekirjoittaneella on. Tyyppivika näyttäisi olevan. Eli virhevastuun piikkiin menee?
- MacBook Pro 15,4" 2,4 GHz Core 2 Duo SR, 4 Gt, 400Gt, GeForce 8600M GT 256
- iPod Classic 80 Gt
- iPod Classic 80 Gt
-
Toivon mukaanhardsa kirjoitti:http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 5&tstart=0
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja OzQu »
Sama vika täällä, joku aika takaperin alkoi pistää levyasema hanttiin ja nyt ei enää tunnu toimivan ollenkaan. MPB ostettu vuosi sitten keväällä. Pitänee soitella applelle et mitäs tehdään. Mitähän huolto muuten mahtaisi maksaa jos sen itse maksaa?
-
Ilmeisesti maltaita... Jos yhtään pysyy ruuvari kädessä, kannattaa se varmaan vaihaa itse.OzQu kirjoitti:Sama vika täällä, joku aika takaperin alkoi pistää levyasema hanttiin ja nyt ei enää tunnu toimivan ollenkaan. MPB ostettu vuosi sitten keväällä. Pitänee soitella applelle et mitäs tehdään. Mitähän huolto muuten mahtaisi maksaa jos sen itse maksaa?
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacB ... ment/489/1
-
Viesti Kirjoittaja TTH »
Minkäslaisen aseman sinne voi vaihtaa tilalle että se toimii? Käykö kaikki vai pitääkö olla joku "apple" osa?
iPhone / iPad / MacBook Pro
-
Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »
Mä just lauantaina vaihdoin omaan MacBook Pro:hon uuden dvd-aseman vanhan rikkoutuneen tilalle.
Aseman ostin eBaysta ja maksoi toimituskuluineen 56,20€. Tuli Hongkongista, ilman tullia ja alvia. Myyjä oli merkinny pakettiin sisällöksi Gift.
Vaihto oli helppo iFixit -sivuston ohjeiden mukaan. Samalla vaihdoin kiintolevyn isompaan (200Gt -> 320Gt) ja kloonasin CCC:llä levyt. Hyvin pelaa.
Uusi dvd-asema on Applen logolla varustettu HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N ja alkuperäinen varaosa.
Aseman ostin eBaysta ja maksoi toimituskuluineen 56,20€. Tuli Hongkongista, ilman tullia ja alvia. Myyjä oli merkinny pakettiin sisällöksi Gift.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Uusi dvd-asema on Applen logolla varustettu HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N ja alkuperäinen varaosa.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka