Anjelie kirjoitti:Hei, olen harkitsemassa, ostaisinko uuden valkoisen macbookin, jonka hinta on siis alkaen 949 euroa. Muutamaan kysymykseen haluaisin kuitenkin saada vastauksen ennen ostopäätöstä.
1. Jos ostan macbookin, täytyykö minun maksaa langattomasta nettiyhteydestä erikseen, vaikka minulla on jo pöytäkone, jolle on nettiyhteys ja modeemi? Jos ei, niin voiko pöytäkoneella ja macbookilla olla samanaikaisesti netissä?
2. Mitä muita kuluja ostosta seuraa? Eli täytyykö minun ostaa muutakin kuin vain macbook-paketti, jolloin loppuhinnaksi saattaakin tulla yli 1000 euroa?
3. Onko macbookissa valmiina Word-ohjelma tai vastaava vai pitääkö se ostaa erikseen? Jos täytyy, niin mistä ja kuinka paljon se maksaa?
4. Onko valkoisessa macbookissa polttava cd/dvd-asema?
Kiitos teille, jotka viitsitte vastata!

1. Voi olla samaan aikaan netissä. Jos modeemissasi on wlan-ominaisuus, niin et tarvitse erillistä wlan-reitintä. Muussa tapauksessa joudut hankkimaan halvimmillaan n. 30-40 euron hintaisen langattoman reitittimen/tukiaseman. Tuolloin sinun pitäisi säätää vanha modeemisi siltaavaan (bridge) -tilaan, ja sitten vanhasta modeemista verkkojohto uuteen langattomaan tukiasemaan.
Tosin jos internet-yhteytesi on esim. ADSL, niin on olemassa 2-in-1 -laitteita, joissa on sekä ADSL-modeemi että WLAN-ominaisuudet samassa. Niiden hinta lähtee kanssa siitä neljänkympin tietämiltä.
Ja siis langattomasta netistä sun ei tarvitse muuten erikseen maksaa mitään, vaan se kiinteä laajakaistayhteys, josta jo maksat, jaetaan langattomasti sen tukiaseman avulla sille Macbookille ja muille laitteille.
2. Ei tarvitse ostaa välttämättä muuta. Ehkä se langaton tukiasema ellei sitä jo ole.
3. Ei ole kunnollista. Ja jos haluat Microsoft Wordin, niin sun tulee ostaa Microsoft Office 2008 for Mac. Hintaa tuolla paketilla on n. 125 euroa, siihen kuuluu Word 2008, Excel 2008, PowerPoint 2008, Entourage 2008, Messenger for Mac. Kts.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=22197
Tuon saman paketin saa noin 105 eurolla kun ostaa sen uuden tietokoneen kera.
Applella on oma vastaus MS Wordiin; iWork-paketti. Siihen kuuluu mm. Pages-ohjelmisto, joka vastaa Wordia, mutta ei välttämättä riitä sinulle. Täyden MS Word tuen saat vain Microsoftin tuosta aidosta Word-ohjelmasta.
4. On. Siinä on Superdrive, eli lukee ja polttaa sekä cd- että dvd-levyjä.