Heti kotiin tultuani avasin koneen, akku pois, wanhat muistit pois ja uusia Kingstoneita laittamaan tilalle huomatakseni, että olinkin mennyt ostamaan vähän turhan edistynyttä muistia (DDR3:sta) vaikka tähän tosiaan ei mene kuin DDR2. Noh, aiheesta laitoin jo sähköpostia verkkokauppaan, joskohan mahdollisesti suostuisivat ne vielä vaihtamaan, vaikka paketin repisinkin auki. Laitoin koneen mukana tulleet palikat takas.
Noh, ei muuta kuin kovon vaihtoon, johon ei itseasiassa ollut käyttöohjeessa minkään näkösiä ohjeita, koska näytti olevan sellanen kanta, että vain akun ja muistin voi nykyään vaihtaa itse, muu pitää hoitaa huollon kautta. Onneksi nyt sentään olin katsellut youtuben tutorialeja, joten oli mulla jonkun sortin käsitys siitä, että miten se tapahtuu.
Homma hoitui, akku paikalleen, virtapiuha kiinni ja kone päälle. Virta tulee, hurisee, ruutu mustana, valo tasasin välein ja kone piippaa samaan tahtiin. Laitoin asennuslevyn sisään. Ei auttanut. Hetken kelasin, että missä on mennyt pieleen. Katselin pöydälle ja huomasin, että ainakin L-rauta oli jäänyt laittamatta. Ensimmäinen ajatus oli se, että ei tämä sitten perhana ymmärräkään tuota Seagaten kovaa.. Akku pois, kovo vekka, wanha kovo paikalleen (tietenkin ruuvasin ensin kotelon paikalleen nurinperin), työnsin sormenpäillä muisteja siltä varalta, että ovat löysällä, tällä kertaa muistin L-raudankin. Kone piippaa ruutu mustana.
Manuali ei sano aiheesta mitään. Pöytä-PC kiireen vilkkaa päälle ja applen sivuille - ei mitään mainintaa. Puhelin kauniiseen kouraan ja soitto tukeen. Vastaus oli, että muistissa vikaa. Onnistuinko mä sitten kuitenkin sörkkimään sen paskaks väärillä muisteilla? En kai mä niitä NiiN lujaa sinne tunkenut?
Akku vekka, L-rauta irti, kovo vaihtoon taas kerran, kun vika ei ollut siinä (itseasiassa, olis varmaan myöhemmin ollut, koska en ollut kummallakaan kerralla tunkenut sitä niin syvälle kuin se menee) ja sitten tutkimaan kampoja. Ne kyllä tulevat sieltä pois yllättävän helposti vetämällä.. Eikä nää kyllä naksahdakkaan.. Uskaltaisinkohan mä käyttää vähän enemmän voimaa? Kuuluu pientä rapinaa, hiki valuu ja *klik* - muisti on paikallaan. Minä olin niin pelännyt, että sären tämän koneen jo suoraan kaupasta tuodessa, etten ollut uskaltanut painaa tarpeeksi lujaa.
Sisälmykset kroppaan takas, virtapiuha kiinni ja kone päälle. Hurisee, ei piippaa. Meinataan alkaa asentamaan. Menin jostain kumman syystä valitsemaan Suomen kielen. Kaikki sujuu siihen asti hyvin, kunnes se kysyy, että "mihin asennetaan" ja ruudussa ei ainuttakaan vaihtoehtoa. Meen levytyökaluihin ja siellä kyllä kovo näkyy, mutta oikeastaan mitään muuta se ei suostu tekemään kuin tyhjentämään. Mitä minä tyhjää levyä tyhjentämään?!?
Ja huomaa kyllä, että olen taas käyttänyt windowsia tässä kolme vuotta, koska ensimmäinen looginen ratkaisu oli tietenkin bootata kone, päätyäkseni täsmälleen samaan tilanteeseen. Päätin sitten tyhjentää kovan ja sepä tarkoittikin nimenomaan formatointia. Olis pitänyt valita se englanti käyttökieleks.
Noh, asennuslevyt jurnuttivat ja vaikka kone oli piuhan päässä, niin akun laskettu aika väheni koko ajan - ja hälyyttävästi. Se ei vaan käynyt järkeen, että miksi se tekee niin, mutta kun olin ajanut sekä Leopardin, että iLifen koneeseen ja hakenut kaikki mahdolliset päivitykset, mitä oli tarjolla, oli akku 99% prosenttisesti latautunut, mutta akun oletettu kesto täytenä näytti kahtakymmentä minuuttia. Luonnollisesti ensimmäinen looginen vaihtoehto oli se, että tuo Seagate kuitenkin kuluttaa niin paljon virtaa, että verkkovirtakaan ei jaksa pitää tätä konetta pystyssä. Päätin kuitenkin sen enempää vielä panikoimatta laittaa vaan koneen lepäämään ja antaa sen ladata täyteen. 5 minuutin päästä oli pakko kurkata ja vaikka se oli nukkunut, niin varausta akussa olisi 17 minuutiksi, vaikka virta tulee seinästä. Kone takas kiinni ja tupakalle.
Akku latautunut, laskee ajan, akussa riittää latinkia viideksi ja puoleksi tunniksi..
SE TOIMII SITTENKIN! Viisi ja puoli tuntia meni kuumotellessa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)