mikaha kirjoitti:Mites noi iPhonet mahtaa tukea elisan ja kumppaneiden 3G-verkkoja? en juuri tiedä näistä asioista, mutta muistan jossakin viestiketjussa lukeneeni, että elisa esim. laajentaa 3G-verkkoaan 900 Mhz taajuudella ja että iPhone toimii 850Mhz verkossa. Tiedän (kun kerran käytän), että soneran 3G verkko ei ole pelkästään huono, vaan se on surkea, koska se ei peitä edes helsinkiä vaan kaupungissakin on isoja aukkoja. Ei se soneran 3G kovin kaksinen ollut tuolla Nokia E65 puhelimellakaan. Käsittääkseni tilanne ei elisallakaan ole kovin kaksinen, mutta kuitenkin kuulemani mukaan huomattavasti soneraa parempi, mutta onko vapaasti saatavista iPhoneista hyötyä jos ne eivät tue käytettyä teknologiaa? voisiko joku tietävämpi korjata tietoni, jos olen ymmärtänyt väärin tai jos jollain iPhonen käyttäjällä on ihan kokemusta elisan verkosta, niin kertoisi pelittääkö ne?
PS: itse maksan soneran kytkyä 82 euroa kuukaudessa (sisältää puhelimen osamaksun, rajattoman datan ja 1200 minuuttia puheaikaa).
Kyllä se 3GS:kin toimii 2100MHz 3G-alueella, mutta valitettavasti (tai siis oikeastaan onneksi, sillä 900MHz kuuluvuus on pidempi ja parempi) Elisa on rakentanut verkkojansa jo jonkun aikaa 900MHz taajuudelle.
Eli noista Elisan laajennuksista ja 900MHz verkosta ei ole mitään hyötyä iPhonen käyttäjille.
Mites tämä uusi kytkylaki nyt oikeasti menee esim. iPhonen osalta.
Kuvitteellinen tilanne:
Eli jos ostan 3GS:n 31.7 Soneralta, ja siihen liittymän. Samantien kaupasta ulkona soitan soneran asiakaspalveluun ja suljen tuon uuden liittymän right? Laskulle varmaan tulee sitten nämä sakot (100e?) ja 2vuoden liittymämaksut (vai saiko iphonelle 12kk soppareita?) ja puhelimen suositushinnan ja kytkyhinnan eroitus vielä tähän päälle.
Jostain luin että Soneralta oltaisiin kommentoitu, että iPhonea nuo eivät koske? Mutta laki varmaan sanoo tästä asiasta toisella tavalla eikö niin, eli kytkyliittymän saa perua oli sitten puhelin mikä tahansa?
Entäpä jos oston aikana jatkan vanhaa Soneran kytkyliittymääni (3G:n kanssa otettu liittymä). Olenko oikeutettu tähän sulkemisoperaatioon jos tuo 3G liittymä on otettu ennen kuin tuo uusi laki tuli voimaan?
JA lukituksen purkukoodin saan sitten parin viikon päästä Soneralta? Mitenhän tuo sitten toimii kun tulee esim. firmispäivitys...meneekö luuri lukkoon taas?
EDIT: lisätty vielä tuo SVH ja Kytkyhinnan eroitus
Viimeksi muokannut inf, 3.7.2009 klo 12.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
inf kirjoitti:Mites tämä uusi kytkylaki nyt oikeasti menee esim. iPhonen osalta.
Kuvitteellinen tilanne:
Eli jos ostan 3GS:n 31.7 Soneralta, ja siihen liittymän. Samantien kaupasta ulkona soitan soneran asiakaspalveluun ja suljen tuon uuden liittymän right? Laskulle varmaan tulee sitten nämä sakot (100e?) ja 2vuoden liittymämaksut (vai saiko iphonelle 12kk soppareita?)...
inf kirjoitti:JA lukituksen purkukoodin saan sitten parin viikon päästä Soneralta? Mitenhän tuo sitten toimii kun tulee esim. firmispäivitys...meneekö luuri lukkoon taas?
En ole itse purkanut lukitusta kun en iPhonea omista, mutta näitä ketjuja lueskellessa olen ymmärtänyt että operaattori lähettää tiedon operaattorilukon purkamisesta Applelle, joka hallinnoi puhelimien lukkoja iTunesin kautta. Eli kun sen kerran purkaa, ei tilanteeseen pitäisi tulla muutosta jos Applen tietokanta pysyy ajantasalla.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Vois kuvitella että yksinoikeuden loppuminen kyllä nostaisi hintoja. Johan me tiedetään mitä muutamasta maasta saatavat täysin vapaat iPhone 3G:t maksavat. Se on sitten toinen asia mikäli yksinoikeudella myyvä lafka vaihtuisi Sonerasta halvempaan.
Täsmennellään nyt sen verran, että Soneralla ei ole yksinoikeutta. Tämä selvisi viimeistään siinä kohtaa kun Sonera itse ilmoitti, että odottavat hintojen julkistuksen kanssa sen takia, että eivät ole varmoja tuoko joku muu suomen operaattori iPhonen valikoimiinsa.
Kyllähän toi masiina on hommattava. En kuitenkaan hoppuile, koska sen verran tuo Sonera kytky ärsyttää. Itse laitoin Elisalle viestiä että ottaisivat iPhonen valikoimaansa. Lupasivat välittää asiaa eteenpäin. Elisalle vaan muutkin toiveita esittämään. Uskotaan että jos kunnolla pommitetaan niin... tai sitten ei.
shiba kirjoitti:Kyllähän toi masiina on hommattava. En kuitenkaan hoppuile, koska sen verran tuo Sonera kytky ärsyttää. Itse laitoin Elisalle viestiä että ottaisivat iPhonen valikoimaansa. Lupasivat välittää asiaa eteenpäin. Elisalle vaan muutkin toiveita esittämään. Uskotaan että jos kunnolla pommitetaan niin... tai sitten ei.
No tuskin sitä Elisalta yhtään se halvemmalla kytkyllä saisi.
Hinta ei vaikuta omaan valintaani. Hilloa löytyy vaikka kahteen kapulaan ja ostan jokatapauksessa kertamaksulla.
Sonera, sonera saa vain olemattomat karvani koholle. Aikoinani olin 10 vuotta putkeen Soneran asiakas ja takaisin en enää haluaisi.
shiba kirjoitti:Kyllähän toi masiina on hommattava. En kuitenkaan hoppuile, koska sen verran tuo Sonera kytky ärsyttää. Itse laitoin Elisalle viestiä että ottaisivat iPhonen valikoimaansa. Lupasivat välittää asiaa eteenpäin. Elisalle vaan muutkin toiveita esittämään. Uskotaan että jos kunnolla pommitetaan niin... tai sitten ei.
No tuskin sitä Elisalta yhtään se halvemmalla kytkyllä saisi.
Ei välttämättä mutta olisi ainakin toiminnassa suoraan Elisan verkon kanssa sitten. Tosin onko Elisalla mitään tuommoista 1,99€/kk liittymää olemassa...?