Garageband vinyylien äänitykseen?
-
mikaha
Garageband vinyylien äänitykseen?
Viesti Kirjoittaja mikaha »
-
TheKraken
Re: Garageband vinyylien äänitykseen?
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
EDIT: Eli vastaus: Totta kai sillä voi äänittää ihan mitä tahtoo.
-
Paapa
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Vinyylisoittimet vaativat RIIA-korjauksen. Muutenkin magneettisen äänirasian antama jännite on kovin pieni ja häiriöt siis huomattavia. Nykyäänhän on tosin levysoittimia USB-liitännällä ja tämmöisellä se onnistuisikin. Tai erillisellä RIIA-korjaimella tai vahvistimella, missä sellainen on.mikaha kirjoitti:Voiko Gragebandia käyttää tavalliseen äänitykseen? siis tiedän, että sillä tehdään kaikenlaista, mutta siis esimerkiksi vinyylilevyjen digitointiin? vähän samaan tapaan kuin esim. audacityä. Meinaan kun ärsyttää, että joutuu pitämään koneella kahta äänityssoftaa niin mitä mieltä oletta voisko esim. audacityllä nakata vesilintua ja pitäytyä kokonaan GB:sä?
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
TheKraken
-
mikaha
Niin siis en ole varma ymmärsinkö oikein. Olen aikaisemmin äänitellyt Audacityllä ja se on ihan hyvä siihen, mietiskelin tuossa vain että josko GB taipuisi tuohon samalla tavalla, niin en tarvitsisi ylimääräistä softaa siihen tarkoitukseen. Olen tähän saakka käyttänyt GB:tä vain moniraita äänityksiin joissa olen rumpuluupeilla tehnyt rytmiraidan ja sitten soitelut kitarat ja basson siihen päälle etc. Tulin jostakin käsitykseen, että jotkut väsäilee GB:lä podcasteja niin tuumasin jotta voisi kai sillä sitten korvata koko audacityn. Ajattelin vaan kysäistä kokeneempien mielipidettä onko idea ihan pöljä.Paapa kirjoitti:Vinyylisoittimet vaativat RIIA-korjauksen. Muutenkin magneettisen äänirasian antama jännite on kovin pieni ja häiriöt siis huomattavia. Nykyäänhän on tosin levysoittimia USB-liitännällä ja tämmöisellä se onnistuisikin. Tai erillisellä RIIA-korjaimella tai vahvistimella, missä sellainen on.mikaha kirjoitti:Voiko Gragebandia käyttää tavalliseen äänitykseen? siis tiedän, että sillä tehdään kaikenlaista, mutta siis esimerkiksi vinyylilevyjen digitointiin? vähän samaan tapaan kuin esim. audacityä. Meinaan kun ärsyttää, että joutuu pitämään koneella kahta äänityssoftaa niin mitä mieltä oletta voisko esim. audacityllä nakata vesilintua ja pitäytyä kokonaan GB:sä?
Minä olen vinyylejä äänittänyt niin, että olen liittänyt tietokoneen stereoiden "tape"-liitäntään (siinä kun on out sekä in) enkä ole käyttänyt mitään riia-korjaimia tms. Mielestäni jälki on ollut ihan kelvollista ja samasta reijästä olen äänitellyt myös vanhoja c-kasetteja.
-
Paapa
Tästä voisi päätellä, että levysoittimesi on stereoiden phono-liitännässä. Siinä liitännässä on nimenomaan tuo RIIA-korjain ja magneettisen äänirasian vahvistin. Ja tähän varsinaiseen Garageband softaan. Kyllähän sillä saa mielestäni ihan samalla tavalla äänitettyä kuin muillakin.mikaha kirjoitti:
Niin siis en ole varma ymmärsinkö oikein.
Minä olen vinyylejä äänittänyt niin, että olen liittänyt tietokoneen stereoiden "tape"-liitäntään (siinä kun on out sekä in) enkä ole käyttänyt mitään riia-korjaimia tms. Mielestäni jälki on ollut ihan kelvollista ja samasta reijästä olen äänitellyt myös vanhoja c-kasetteja.
http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... c_play.svg
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
mikaha
Paapa kirjoitti:Tästä voisi päätellä, että levysoittimesi on stereoiden phono-liitännässä. Siinä liitännässä on nimenomaan tuo RIIA-korjain ja magneettisen äänirasian vahvistin. Ja tähän varsinaiseen Garageband softaan. Kyllähän sillä saa mielestäni ihan samalla tavalla äänitettyä kuin muillakin.mikaha kirjoitti:
Niin siis en ole varma ymmärsinkö oikein.
http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... c_play.svg
Okay asia ymmärretty. Stereoihinhan tuo levari on tosiaan liitetty ja stereoista se ääni tietsikalle. Kokeilin tuossa äskettäin minkämoisen työkulun GB:lä saisi aikaiseksi ja ihan hyvin onnistuu äänitys. Itseasiassa kelpo ominaisuus on suora vientitoiminto iTunesiin tai levylle miten vaan. Ajattelin, että jos äänittää koko levyn kerrallaan ja erottelisi biisit omiksi raidoikseen niin vientiä ei vissiin voi tehdä raita kerrallaan, vaan koko projekti viedään yhteen tiedostoon. Vaihtoehdoksi jää siis äänittää levy biisi kerrallaan ja viedä se joka välissä lopulliseen muotoon. Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan, että kappaleet erottelee omiksi raidoikseen ja vie ne niin että muut raidat on aina viennissä mykistetty. Siinä on taas sellainen ongelma, että se vie tiedoston pisimmän raidan pituuteen joten loppuun saattaa tulla aika paljon tyhjää. Nehän voi tietysti viedä pituusjärjestyksessä, mutta onko ajattelussani nyt jokin virhe vai voisiko näin toimia. Tietääkö joku kenties kätevämmän tavan hoitaa homma?
Muuten tuo GB vaikuttaa ihan hyvin tuohon taipuvan kunhan vain muistaa poistaa sen GB:n oman tieoston levyltä joka siis luodaan aina aluksi.
-
Paapa
En ole Garagebandia käyttänyt, kun käytän hieman kehittyneempiä softia ja jopa PC-puolen softia moiseen, kuten SoundForgea. Periaatteessahan noissa ohjelmissa määrätään alue, joka bounchataan, mutta Garagebandisa ei taida tuota ominaisuutta olla (en pikaisesti löytänyt). Omppu-T komennollahan nuo saa pilkottua ja yksitellen sitten vietyä polttoon, mutta hieman hankalaa isompia määriä touhuta sillai. Itse tekisin sen kuitenkin yksinkertaisemmin, oliko se Audicy tai Amadeus (maksullinen) ja siellä kopioi aina sen palasen uudeksi ja viimeistele uudessa ikkunassa ja vie sen sitten polttoon. Samalla saa siistittyä ja ajettua vaikka jonkun plugarin läpi samalla sen biisin. Näissä hommissa olennaista on nopeus tekemiseen ja jos saa käytettyä vielä jotain automatisointia kaikkeen tekee nopeasti tavaraa. Samoin pitäisi voida kuunnella heti tiedostoa hakiessa, mitä on hakemassa. Näitä ei taida olla kuin tuossa mainitsemassani Sound Forgessa (PC-softa). Eli äänittäisin levyn kokonaan vaikka Amadeuksella (audicy varmaan käy) kopsaisin biisin ja pasteisin sen uuteen ikkunaan. Siinä pilkkoisin tyhjät ja tekisin fadet sisään ja ulos nätiksi, mahdollisesti voisi jotain plugareita käyttää. Ja saveisin lopuksi sen kappaleen nimisenä omaan kansioonsa. Ja sen jälkeen polttoon. Vähän sekavasti selitetty, mutta ...mikaha kirjoitti: Ajattelin, että jos äänittää koko levyn kerrallaan ja erottelisi biisit omiksi raidoikseen niin vientiä ei vissiin voi tehdä raita kerrallaan, vaan koko projekti viedään yhteen tiedostoon. Vaihtoehdoksi jää siis äänittää levy biisi kerrallaan ja viedä se joka välissä lopulliseen muotoon. Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan, että kappaleet erottelee omiksi raidoikseen ja vie ne niin että muut raidat on aina viennissä mykistetty. Siinä on taas sellainen ongelma, että se vie tiedoston pisimmän raidan pituuteen joten loppuun saattaa tulla aika paljon tyhjää. Nehän voi tietysti viedä pituusjärjestyksessä, mutta onko ajattelussani nyt jokin virhe vai voisiko näin toimia. Tietääkö joku kenties kätevämmän tavan hoitaa homma?
Muuten tuo GB vaikuttaa ihan hyvin tuohon taipuvan kunhan vain muistaa poistaa sen GB:n oman tieoston levyltä joka siis luodaan aina aluksi.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
atheos
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
mikaha
Tsori, että olen tämmönen tonttu, mutta mikä "bounce" oikein on? ymmärrän, että "share" on se "jako" valikko ja "export song to disk" on "vie levylle" (vie projektin levylle haluttuun muotoon) ja onhan siellä vielä mahdollisuus polttaa cd:lekin, mutta vielä kun selviäisi tuo "pomppia, hyppiä, kimmota, etc" juttu.atheos kirjoitti:Garagebandin bounce on Share-valikon alla nimellä "Export Song to Disk".
-
Paapa
Bouncella tehdään (siis äänitekniikassa yleisesti) jonkun alueen tai raidan exportaaminen omaksi äänitiedostokseen (ikäänkuin välimiksaus). Alue tai raita /raidat aktivoidaan ja joissakin softissa määritellään ulostuloryhmät yms. ja saadaan siitä alueesta miksaus haluttuun formaattiin. Sinun tapauksessa aktivoitaisiin yksittäinen biisi siitä kokonaisuudesta ja saataisiin tälleen yksi levyn raita omaksi tiedostokseen. En edelleenkään tiedä tuosta Garagen tavasta.mikaha kirjoitti:Tsori, että olen tämmönen tonttu, mutta mikä "bounce" oikein on? ymmärrän, että "share" on se "jako" valikko ja "export song to disk" on "vie levylle" (vie projektin levylle haluttuun muotoon) ja onhan siellä vielä mahdollisuus polttaa cd:lekin, mutta vielä kun selviäisi tuo "pomppia, hyppiä, kimmota, etc" juttu.atheos kirjoitti:Garagebandin bounce on Share-valikon alla nimellä "Export Song to Disk".
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
mikaha
Tattista teille kaikille vaivan näöstä ja asioiden selventämisestä. Minä jatkan tutkimuksiani ja uskon asioiden lopulta suttaantuvan. Garageband on velhovetoinen helpposofta meikäläisen kaltaiselle rippileirikitaristille omien juttujen sovittamiseen ja siitä varmaan puuttuu moniakin tuiki tarpeellisia ominaisuuksia, mutta onneksi en tiedä niistä (vasta kun jotakin tarvitsen).Paapa kirjoitti:Bouncella tehdään (siis äänitekniikassa yleisesti) jonkun alueen tai raidan exportaaminen omaksi äänitiedostokseen (ikäänkuin välimiksaus). Alue tai raita /raidat aktivoidaan ja joissakin softissa määritellään ulostuloryhmät yms. ja saadaan siitä alueesta miksaus haluttuun formaattiin. Sinun tapauksessa aktivoitaisiin yksittäinen biisi siitä kokonaisuudesta ja saataisiin tälleen yksi levyn raita omaksi tiedostokseen. En edelleenkään tiedä tuosta Garagen tavasta.mikaha kirjoitti:Tsori, että olen tämmönen tonttu, mutta mikä "bounce" oikein on? ymmärrän, että "share" on se "jako" valikko ja "export song to disk" on "vie levylle" (vie projektin levylle haluttuun muotoon) ja onhan siellä vielä mahdollisuus polttaa cd:lekin, mutta vielä kun selviäisi tuo "pomppia, hyppiä, kimmota, etc" juttu.atheos kirjoitti:Garagebandin bounce on Share-valikon alla nimellä "Export Song to Disk".
-
TheKraken
-
mikaha
TheKraken kirjoitti:Sen oikean pituuden saa säädettyä sille iTunesiin viennille kun painaa sen looppauksen päälle sieltä alhaalta ja merkkaa siihen avautuvaan pikku janaan vain sen pätkän minkä tahtoo viedä. GB siis vie aina vain se loopattavaksi merkatun pätkän. Ihan periaatteessa samalla tavalla kuin muissakin softissa siis on se merkkaaminen mahdollista.
Kiitos:-) tämä tieto auttoi eteenpäin kovasti paljon.
----/edit------
Harmi ettei vinkkisi toiminutkaan levylle viennissä, mutta kokeilen vielä viedä iTunekseen. Onkohan mulla bugi tässä ohejlmassa tämä myt GB on viime vuoden mallia siis iLife 08 paketista.
-/lisäys-
Jep homma toimi juuri kuten sanoit:-) eli vienti iTunesiin vei nimenomaan sen luupatun pätkän. No niin homma alkaa olla valkenemaan päin täällä päässä joten ei kun tosi hommiin. Kiitos vielä kerran.
-lisäys/-
----edit/----
-
Coltrane
Viesti Kirjoittaja Coltrane »

-
mikaha
Jep jep, mutta tuosta Audacitystä juuri pitäisi päästä eroon;-) on se mustakin hieno ohjelma mutta aika huonosti suomennettu. Ööö.. toisaalta jos ymmärsin oikein niin tuo mun vahvistin hoitaa tuon RIAA ongelman päiväjärjestyksestä. Kiitos kumminkin vinkistä.Coltrane kirjoitti:RIAA-ekvalisointi löytyy Audacitystä valmiina.
KUVA
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka