Macia ostamassa, vaikea valita
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
-
Re: Macia ostamassa, vaikea valita
Viesti Kirjoittaja masa »
Macbook pro 17 tuumainen näyttää olevan storessa 300 e yli budjetin. Miksi kotikäyttöön niin julma koko. Itse ottaisin 13 tuumaisen Macbook pron ja siihen perään esim. keskihintaisen 24 tuumaisen näytön..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Road Apple »
Vaikea tuossa on sanoa mitään - Mac on ensiostajan koneeksi suhteellisen hinnakas ja lisäksi harvinainen (5% markkinaosuus).
Rahalla saa hyvin toimivan ja ajanmukaisen koneen (jos siis ostaa uuden Applestoresta), mutta toisaalta PC-puolella valinnanvaraa malleissa ja hinnoissa on enemmän.
Kannettavaksi ensikoneeksi olisi ehkäpä turvallinen valinta halvin 13" Macbook tai Macbook Pro. Ne ovat ihan asiallisia koneita ja niistä pääsee tarvittaessa eroon pienellä tappiolla, jos ei tykkääkkään Macista.
Rahalla saa hyvin toimivan ja ajanmukaisen koneen (jos siis ostaa uuden Applestoresta), mutta toisaalta PC-puolella valinnanvaraa malleissa ja hinnoissa on enemmän.
Kannettavaksi ensikoneeksi olisi ehkäpä turvallinen valinta halvin 13" Macbook tai Macbook Pro. Ne ovat ihan asiallisia koneita ja niistä pääsee tarvittaessa eroon pienellä tappiolla, jos ei tykkääkkään Macista.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Niin ja jos ei tykkää Macista(onko semmoisia) niin asentaa siihen ääks.. windowsin.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja perminna »
Tai myy kohtuullisen hyvällä hinnalla pois ja ostaa tilalle sen HP:n tai Acerin.masa kirjoitti:Niin ja jos ei tykkää Macista(onko semmoisia) niin asentaa siihen ääks.. windowsin.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Just tänään tuumaillin, että macin kalliimpi hinta kompensoituu säästämällä virustorjunnassa ja monasti pidemmällä käyttöiällä...ja mä oon aina ostanut maccini valmiiksi käytettynä.
Viimeksi muokannut Ana P, 18.7.2009 klo 15.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Ja halvalla ei saa hyvää, väittävätgramdel kirjoitti:Ei välttämättä sopivampi, mutta halvempi.Hombre kirjoitti:En tosiaan tarvitse kannettavaa ammattikäyttöön. PC-kannettava on siis ilmeisesti sopivampi kotikäyttäjälle.
Huomenna ostoksille.
/---
ap
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
Kieltämättä, kun kaupassa katselee 17" kannettavia, joissa hinnat alkavat jopa alle viidestäsadasta, ja miettii mitä perusteita olisi maksaa Macbook Pro 17":sta 2290€ (kevyeen kotikäyttöön), niin eipä siinä oikein mitään perusteita löydy.
Halvimmallassakin 500€ 17" PC-koneessa on jo jonkinlainen tuplaydinprossu (T3400 tai joku vastaava AMD), vähintään 2 Gt muistia, integroitu X3100 tai ATI 1200 näytönohjain jaetulla muistilla, 160-250 Gt kiintolevy, 54g-langaton ... kyllä tuolla tekee mitä vain kevyttä, ja lisäämällä hintaan toiset 500€ ..
Tuollainen 17" kone (varsinkin halpis-PC) on kuitenkin mahdoton kapistus esim opiskelukäyttöön luennoille, jos ei halua herättää hilpeyttä, ja kaikenlainen käyttö junassa, kirjastossa jne jää tekemättä, mutta pöytäkoneen korvikkeena se varmasti ajaa asiansa.
Halvimmallassakin 500€ 17" PC-koneessa on jo jonkinlainen tuplaydinprossu (T3400 tai joku vastaava AMD), vähintään 2 Gt muistia, integroitu X3100 tai ATI 1200 näytönohjain jaetulla muistilla, 160-250 Gt kiintolevy, 54g-langaton ... kyllä tuolla tekee mitä vain kevyttä, ja lisäämällä hintaan toiset 500€ ..
Tuollainen 17" kone (varsinkin halpis-PC) on kuitenkin mahdoton kapistus esim opiskelukäyttöön luennoille, jos ei halua herättää hilpeyttä, ja kaikenlainen käyttö junassa, kirjastossa jne jää tekemättä, mutta pöytäkoneen korvikkeena se varmasti ajaa asiansa.
-
Koneiden päivitystahdista
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Mielestäni päivittäminen muutaman vuoden välein on ihan täysin ymmärrettävää. On osoitettavissa yksittäistapauksia, joissa ei synny hyötyä päivittämisestä, mutta uskoisin että suurin osa käyttäjistä päivättämisestä hyötyy. Applen koneiden kohdalla 2 vuotta on ehkä turhankin tiukka tahti, mutta 3-4 vuotta alkaa olla ihan hyväksyttävää ja ellei jopa pakollista. Tietotekniikassa tapahtuu jatkuvasti kehitystä kaikilla rintamilla. Ainoa asia mikä ei kehity on käyttäjäressukan kone. Monet ohjelmistot esimerkiksi edellyttävät uusinta mahdollista käyttöjärjestelmää eikä sellainen välttämättä asennu järkeävästi tai lainkaan vanhaan koneeseen. Itse ei ainakaan esimerkiksi lähtisi vähämuistista G4 konetta päivittämään tiikeristä leopardiin. Lumileopardi ei edes asennu vanhoihin koneisiin.renegade kirjoitti:Tää käyttöikä on kyllä mielenkiintoinen juttu mitä on tullut pohdiskeltua joskus enemmänkin. Itse en ihan täysin ymmärrä mikä tarve ylipäätään on vaihtaa tietokonetta esim 2-3 vuoden välein, ellei kompu nyt ole syystä tai toisesta lahonnut täysin käsiin tai muuten vaan ala rikkoutumaan. Menettääkö se tehokas ja hyvä kone yhtäkkiä suorituskykynsä kun valmistaja heittää uudet mallit pihalle vai mistä tää johtuu?
Ainahan voidaan sanoa, että ei uusimia ohjelmia tarvita, mutta mielestäni tarvitaan. Esimerkiksi netin käyttökokemus 4-5 vuotta vanhalla selaimella ei välttämättä ole ihan parasta mahdollista laatua. Lisäksi vanhojen ohjelmistojen virheitä tai aukkoja ei esimerkiksi paikkailla aktiivisesti. Lisäksi koneiden fyysisellä kestävyydelläkin on rajansa. Laakerit ja tuulettimet esimerkiksi ovat kuluvia osia jotka enemmin tai myöhemmin hajoavat. Päivittämällä ajoissa voi siis ehkäistä myös mahdollisten fyysisten kulumien syntymistä.
-
Viesti Kirjoittaja Hombre »
Joku oli saanut käsityksen, että olen ostamassa ensimmäistä tietokonettani- ja vieläpä halpisvaihtoehtoa.
Näin ei ole. Minulla oli ensimmäinen kone jo 80-luvun alussa. Minulla on ollut PC-pöytäkoneita ja -kannettavia.
En käytä juurikaan Windowsia, vaan erilaisia Linux-jakeluita.
Syy siihen, että haluan kannettavan, on asumiseni kahdessa eri maassa.
Nyt kun olen joka tapauksessa hankkimassa uutta konetta, en halua sijoittaa pöytäkoneeseen, joka joutuisi jo syksystä alkaen olemaan varastoituna talven ajan. Kannettava kulkee mukana, niin kuin tähänkin asti.
17-tuumainen näyttö ei ole mielestäni mitenkään liian iso ainoaksi tietokoneruuduksi. Koen 13- ja15- tuumaiset yksinkertaisesti liian pieniksi tuijoteltaviksi monta tuntia päivittäin.
En ole etsimässä halpiskonetta. Budjettini yläraja on n, 2000 euroa.
En tiennyt Mac-koneista juuri mitään, ja ajattelin ennakkoluulottomasti ostaa PC:n tilalle tällä kertaa Mac-vaihtoehdon.
Mutta kuten aikaisemmista kirjoituksista selviää, ainakaan nykyisissä Mac-koneissa ei ole sellaista, joka minun olisi järkevää ostaa.
Olen päätymässä erääseen 17-tuumaiseen PC-kannettavaan, jonka hinta on n. 1600 euroa. Sillä 700 eurolla, jonka säästän jättämällä MacBookin ostamatta, teen kaikenlaista mukavaa.
Uudestakin koneesta tulee Linux-kone, jossa Windows on varajärjestelmänä joitain erityistilanteita varten.
terv. Hombre
Näin ei ole. Minulla oli ensimmäinen kone jo 80-luvun alussa. Minulla on ollut PC-pöytäkoneita ja -kannettavia.
En käytä juurikaan Windowsia, vaan erilaisia Linux-jakeluita.
Syy siihen, että haluan kannettavan, on asumiseni kahdessa eri maassa.
Nyt kun olen joka tapauksessa hankkimassa uutta konetta, en halua sijoittaa pöytäkoneeseen, joka joutuisi jo syksystä alkaen olemaan varastoituna talven ajan. Kannettava kulkee mukana, niin kuin tähänkin asti.
17-tuumainen näyttö ei ole mielestäni mitenkään liian iso ainoaksi tietokoneruuduksi. Koen 13- ja15- tuumaiset yksinkertaisesti liian pieniksi tuijoteltaviksi monta tuntia päivittäin.
En ole etsimässä halpiskonetta. Budjettini yläraja on n, 2000 euroa.
En tiennyt Mac-koneista juuri mitään, ja ajattelin ennakkoluulottomasti ostaa PC:n tilalle tällä kertaa Mac-vaihtoehdon.
Mutta kuten aikaisemmista kirjoituksista selviää, ainakaan nykyisissä Mac-koneissa ei ole sellaista, joka minun olisi järkevää ostaa.
Olen päätymässä erääseen 17-tuumaiseen PC-kannettavaan, jonka hinta on n. 1600 euroa. Sillä 700 eurolla, jonka säästän jättämällä MacBookin ostamatta, teen kaikenlaista mukavaa.
Uudestakin koneesta tulee Linux-kone, jossa Windows on varajärjestelmänä joitain erityistilanteita varten.
terv. Hombre
-
Anteeksi, minä taisin olla se joka mainitsi 500-1000€ PC-läppärit.
Ei se 2290€ Unibody Macbook Pro ole ollenkaan huono vaihtoehto 1700€ PC-läppärille.
Mac säilyttää (oletettavasti) paremmin arvonsa ja nuo uudet ohuet alumiinikuoriset Macbookit ovat saaneet pelkästään suitsutusta arvosteluissa...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ei se 2290€ Unibody Macbook Pro ole ollenkaan huono vaihtoehto 1700€ PC-läppärille.
Mac säilyttää (oletettavasti) paremmin arvonsa ja nuo uudet ohuet alumiinikuoriset Macbookit ovat saaneet pelkästään suitsutusta arvosteluissa...
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Olisit ottanut sen 15,4" mallin ja ostanut sen kaveriksi kaksi isompaa näyttöä, toisen molempiin asuntoihin. Olettaen siis, että tällainen järjestely on mahdollinen.Hombre kirjoitti:17-tuumainen näyttö ei ole mielestäni mitenkään liian iso ainoaksi tietokoneruuduksi. Koen 13- ja15- tuumaiset yksinkertaisesti liian pieniksi tuijoteltaviksi monta tuntia päivittäin.
Aika lailla jokainen minun tuntema 17" ostaja on jälkikäteen katunut liian isoa konetta ja hoksannut, että ulkoinen näyttö olisi ollut parempi vaihtoehto ja että sitä 15,4" näyttöä jaksaa kyllä tuijotella sen aikaa kun on tien päällä.
-
Toivottavasti ketjun aloittaja Hombre ei nyt täysin suivaannu, mutta tuossa on linkki tämän hetken Mac hinta-laatu ykköseen
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 5&t=128147
.. eli hobbyhall myy 13" Macbook Prota Office 2008 paketin kanssa 1149€ (Officesta saa varmaan ainakin 50€ takaisin myydessä, jos itse ei sitä tarvitse, (normaalihinta n. 169€))
Tuo 13" Macbook Pro on todella upea, hieno alumiinikotelo, taustavalaistu näppäimistö, tehoja riittävästi, painoa himpun yli 2 Kg..
Mutta siis jos 17" Macbookia haluaa 2000€:lla, niin syksyllä voisi löytyä taas nykyistä mallia verkkokaupan, tectorin jne varastosta karsittuun hintaan, olettaen että syksy tuo jotain uudistuksia Macbookkeihin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 5&t=128147
.. eli hobbyhall myy 13" Macbook Prota Office 2008 paketin kanssa 1149€ (Officesta saa varmaan ainakin 50€ takaisin myydessä, jos itse ei sitä tarvitse, (normaalihinta n. 169€))
Tuo 13" Macbook Pro on todella upea, hieno alumiinikotelo, taustavalaistu näppäimistö, tehoja riittävästi, painoa himpun yli 2 Kg..
Mutta siis jos 17" Macbookia haluaa 2000€:lla, niin syksyllä voisi löytyä taas nykyistä mallia verkkokaupan, tectorin jne varastosta karsittuun hintaan, olettaen että syksy tuo jotain uudistuksia Macbookkeihin.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka