yritin etsiä vastausta kysymykseeni mutta kun en sitä mistään löytänyt niin kysynpä täällä, jos joku viisaampi voisi valaista.
Perheessämme on 2 PowerBook G4:sta, toinen äidilläni, toinen minulla. Mallien specsit ovat seuraavanlaiset:
1. 15" 1.5GHz 1Gb 80GB ComboDrive PowerBook 5,6
2. 15" 1.67GHz 1Gb 80GB SuperDrive PowerBook 5,6
Ulkoisena erona olen huomannut, oman 1.67GHz:n mallin näytön valaistuksen olevan paljon kirkkaampi, ikään kuin tehokkaammassa olisi näyttö valaistu ledein ja 1.5GHz:n mallissa perinteisin hehkulampuin.
Asia joka minua on ihmetyttänyt on se, että numero 2 kuumenee huomattavasti enemmän kuin numero 1. Varsinkin isoja päivityksiä ladattaessa, sekä ohjelmia asennettaessa, jolloin kovalevy joutuu ilmeisesti töihin? Katsoin myös järjestelmän valvonnasta, prosessoritehon käyttö on molemmissa normaalia..
Alue joka kuumenee numero 2.ssa on näppäimistön alapuoli, touchpadin ympäristö ei niinkään kuumene. Esimerkiksi ladattaessa molempiin 10.5.7 päivitystä (n.800MB) wlan, ilman laturia, näytön kirkkaus 50%, bluetooth off, kuumeni toinen 2.nen huomattavasti 1.stä enemmän. Koneen kuumetessa tarpeeksi alkaa myös jokin erikois äänekäs tuuletin pyöriä, joka ei ole mukavaa

myöskin laturissa ollessaan kone numero 2 kuumenee paljon enemmän.
Kysymys kuuluu siis, Voiko tehokkaamman koneen kovalevy olla finito? Vai vaikuttaako kirkkaampi taustavalo lämmöntuottoon? Vai onko Leopardi vain liikaa näin vanhalle koneelle?