Nyt on tosi aloittelija asialla ja siksi pyytäisin ohjeet myös maallikon ymmärtämässä muodossa, jos vaan mahdollista!?
Meillä on Elisan laajakaista jossa modeemi syöttää kaapelilla Timecapsulea ja sen kautta kodissamme on langaton verkko jota käyttävät sovussa pöytäMac, Macbook, MacbookAir ja iPhonemmekin. Kaikki toimii hienosti varsinkin kun printteri (joka on kytketty kaapelilla suoraan Timecapseliin) toimii myöskin langattomasti ja palvelee kaikkia laitteitamme.
No nyt tekis mieli tarttua Soneran tarjoukseen ja ottaa nettitikulla miltei nelinkertainen nopeus nykyiseen sopimukseemme verrattuna puoleen hintaan ( 1Mbps/3,6Mbps ja 25,90/12,90e )!
Mutta miten sais rakennettua langattoman verkon koko kotiin tällä tavoin?? Tarvitaanko joku laite nettitikun ja Timecapsulen välille tms.?
Yksinkertaisia ja maalaisjärjellä ymmärrettäviä vastauksianne odottaen - kiitos
Viimeksi muokannut mikastus, 23.7.2009 klo 17.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:mBit->Mbps
Enpä osaa tuosta Timecapsulesta sanoa, mutta meillä on nettiyhteys jaettu iMacista Airportin avulla muille koneille. Samoin tulostin on iMacin kautta muiden käytettävissä. Joten luulisi ainakin niin toimivan.
iMac 20" 2.66GHz 4GB
MacBook valkoinen 2.13GHz 4GB
OK, eli jos hankin esin tuollaisen A-link laatikon, niin siihenkö voin tyrkätä sen nettitikun sisään ja se luo meille sitten langattoman verkon jonka kautta kaikilla koneillamme pääsemme nettiin? Osaako myös Timecapsula keskustella tuon verkon kanssa? Toinen vaihtoehto ilmeisesti on laittaa nettitikku iMacciimme ja sen kautta luoda verkkoa, mutta tuolloin täytyy iMacin olla aina päällä?? Läppäriä kun on niin mukava käyttää vaikka illalla vuoteessa ja ei tarttis silloin turhaan kuluttaa virtaa ja iMacciä...
Onko kellään mielipidettä käytettävyyden kannalta - eli kannattaako tehdä tällainen muutos? Ainakin tuo A-link tulisi maksettua jo puolessa vuodessa ja nopeuttakin olisi siis moninverroin??
Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille!
Kannattaa nyt ainakin varmistaa mikä verkon kuuluvuus asuinpaikassasi on. Nopeaksihan noita yhteyksiä toki mainostetaan, mutta todellisuus voi olla todella karu. Latenssit ainakin kasvavat huomattavasti kiinteään yhteyteen verrattuna, joten verkossa pelaaminen lienee käytännössä aika mahdotonta.
renssi kirjoitti:Osaako myös Timecapsula keskustella tuon verkon kanssa? Toinen vaihtoehto ilmeisesti on laittaa nettitikku iMacciimme ja sen kautta luoda verkkoa, mutta tuolloin täytyy iMacin olla aina päällä?? Läppäriä kun on niin mukava käyttää vaikka illalla vuoteessa ja ei tarttis silloin turhaan kuluttaa virtaa ja iMacciä...
Kyllä se osaa, samalla lailla se siihen lykätään kiinni kuin mihin tahansa muuhunkin modeemiin, eli ethernet piuhalla. Varsinainen langaton verkko kannattaa luoda time capsulella, kuten olet kaiketi tähänkin asti tehnyt.
Jos jaat koneen yhtyden, pitää sen olla päällä. Muutenkin tuo on osoittautunut ainakin omissa kokeiluissani hiukan epävarmaksikin tavaksi.
Edit: ja piti vielä lisäämäni, että kuten edellisessä viestissäkin mainittiin, itsekin miettisin kahteen kertaan kiinteän yhteyden korvaamista kokonaan 3g laajakaistalla.
Mokkulan käyttäjänä sanonkin kokemuksesta että älä tartu tarjoukseen. Nämä yhteydet ovat epäluotettavia ja vaikka alueesi olisikin kantamalla niin voit silti saada pelkkää GPRS-signaalia joka taas kivasti vahvistaa kaiuttimiin (heikompiin ainakin) häiriösignaalia (rättätätätätätätää). Toisin sanoen siis et saa mitään taetta että signaali pysyy parhaimmassa mahdollisessa. Sijoittelukin voi olla tarkkaa jotta saat parhaan mahdollisen signaalin.
Käsittääkseni nämä on muutenkin suunnattu toimimaan Windowsilla suoraan eli OS X:llä voi joutua etsimään ajureita, mikä ei ole lainkaan kiva puuha. Suosittelen että päivität pikemminkin ihan sen ADSL:n vaikka siihen 4 Mbps jos vain saa kuin että hankit lisälaitteita verkkoon. Miksi pilata hyvää huonolla?
Mokkulan käyttäminen ainoana onnistuu, ja siihen on useitakin laitemahdollisuuksia. Jo mainittujen lisäksi ainakin DNA:lta löytyy (katso sieltä laitteen nimi ja malli, osta muualta, jos Soneran mobiilia havittelet) ns. kotimokkula, joka siis ottaa mokkulaisen sisäänsä ja luo talouteesi sisäverkon, johon voit kytkeytyä.
Telewelliltä löytyy mainio laite, johon mokkulan saapi USB-väylään kiinni ja TW:n laitteeseen saa ethernetillä sen Applen tukarin kiinni, joten sinun ei tarvitse hirveän vaikeita säätöjä edes tehdä.
Kokonaan toinen asia on, kannattaako kiinteän kotiyhteyden vaihtaminen mokkulayhteyteen?
Perusteina tuolle on juurikin 3G-verkon häilyväisyys ja hyvän signaalin pysyminen hyvänä, että itti liikkuu.
Itselläni on käytössä Welhon kaapelimodeemi, siinä LinkSysin langaton tukari (ei Applen tekele siksi, että tuo jäi jostain puuhastelusta joskus yli, enkä viitsi turhaan ostaa, jos on jo olemassa...).
Soneran 3G-yhteyskin minulla on, mutta käytän sitä "mobiilisti" elikäs kannettavani kanssa työkeikoilla ja joskus harvoin jotain testaillakseni kotonaikin.
Hyvä esimerkki on esim. Nurmijärven Klaukkalan Järvihaan teollisuusalue, jossa tietyssä kohtaa DNA:n mokkula ei saa kuin GPRS-yhteyden, mutta Soneran mokkula pelaa 3G:llä (7.6 megaa) ja Elisankin mokkula muistaakseni pelitteli luvatulla 1 megan nopeuden tasolla.
Samanlaisia vaihteluita voit odottaa erityisesti alueilla, joilla olet todennut esim. kännykkäsi verkkopalkkien katoilevan tämän tästä ja puheluiden pätkähtelevän.
Jos kotisi ei siis ole ehdottoman varmasti kunnolla 3G-verkon alueella, jätä väliin.
Varmistellahan aina voit pyytämällä jonkun kaverin, jolla on jo mokkula olemassa tulemaan käymään ja suoritatte sitten "empiirisiä tutkimuksia"
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
Kiitos paljon kaikille neuvoista ja kommenteista!
Hienoa oli myös neuvojen kielen pysyminen ymmärrettävässä muodossa:)
Yritän varmaan ottaa sen tikun koeajoon - varsinkin kun asustelen mainitun Klaukkalan järvihaan naapurissa:)
Jos yhteys on nopea, niin voisihan sitä kokeilla sekä säästömielessä, että sen voi tietty ottaa mukaan myös lomaillessa.
Elisan laajakaistan osana tällä hetkellä on kotisivuni, miten ne voi säilyttää tai reroutata siten että halukkaat löytävät sinne helposti (kyseessä kun on Levillä sijaitsevan kelovuokramökin sivustot)?
Anssi
renssi kirjoitti:Kiitos paljon kaikille neuvoista ja kommenteista!
Hienoa oli myös neuvojen kielen pysyminen ymmärrettävässä muodossa:)
Yritän varmaan ottaa sen tikun koeajoon - varsinkin kun asustelen mainitun Klaukkalan järvihaan naapurissa:)
Jos yhteys on nopea, niin voisihan sitä kokeilla sekä säästömielessä, että sen voi tietty ottaa mukaan myös lomaillessa.
Elisan laajakaistan osana tällä hetkellä on kotisivuni, miten ne voi säilyttää tai reroutata siten että halukkaat löytävät sinne helposti (kyseessä kun on Levillä sijaitsevan kelovuokramökin sivustot)?
Anssi
Jos/kun luovut Elisan palveluista kokonaan, voinet kotisivutilaa varten ostaa joltain muulta kuin operaattorilta ylläpitopalvelun asiallesi.
Yksi, jota itse olen käyttänyt on int2000.
Palvelimet taitaa sijaita Eestissä, luulen että firmakin on, mutta palvelu toimii täysin Suomeksi ja erilaisia vaihtoehtoja erilaiilla hinnoitteluilla löytyy.
Kannattaa ainakin vertailuun ottaa.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
Raikka kirjoitti:Jos/kun luovut Elisan palveluista kokonaan, voinet kotisivutilaa varten ostaa joltain muulta kuin operaattorilta ylläpitopalvelun asiallesi.
Yksi, jota itse olen käyttänyt on int2000.
Palvelimet taitaa sijaita Eestissä, luulen että firmakin on, mutta palvelu toimii täysin Suomeksi ja erilaisia vaihtoehtoja erilaiilla hinnoitteluilla löytyy.
Kannattaa ainakin vertailuun ottaa.
Menee kyllä jo hieman offtopic mutta mainitsen silti.
No tuohon nyt ei kannata sijoittaa senttiäkään. Olen ollut heidän asiakkaana kolme vuotta ja rahaa meni kuin olisi kaivoon heittänyt. Maksat ylikalliista palvelusta jonka saisi muualta paljon halvemmalla. Muistaakseni 2 Gt varasto ilman SSH:ta (50 EUR lisämaksusta sai käyttöön) maksoi Int2000:lla 72 EUR/vuosi kun taas Kapsilla tämä on 30 EUR/vuosi. Kapsi.fi on se mitä itse suosittelen, Int2000.netistä vain mahdollisimman nopeasti eroon.
rantom kirjoitti:
Menee kyllä jo hieman offtopic mutta mainitsen silti.
No tuohon nyt ei kannata sijoittaa senttiäkään. Olen ollut heidän asiakkaana kolme vuotta ja rahaa meni kuin olisi kaivoon heittänyt. Maksat ylikalliista palvelusta jonka saisi muualta paljon halvemmalla. Muistaakseni 2 Gt varasto ilman SSH:ta (50 EUR lisämaksusta sai käyttöön) maksoi Int2000:lla 72 EUR/vuosi kun taas Kapsilla tämä on 30 EUR/vuosi. Kapsi.fi on se mitä itse suosittelen, Int2000.netistä vain mahdollisimman nopeasti eroon.