No tääkin menee tietty nyt pitkälle arvailuna, mutta oiskohan siitä (kaikkien) koneiden de-authorisoinnista ja sen yhden ainoan koneen uudelleenvaltuutuksesta hyötyä? Vois ainakin kokeilla. Sitten voi tietty joutua tekemään samat niille iPodeillekin. En nyt ole asiasta ihan varma, kun itse olen käyttänyt iPod -synkkausta vain mäkin puolella ja vain yhdellä laitteella (+ompputelkkarilla), ja joskus harvoin pelkkää iTunesia ja biisilistaa wintoosan puolella.Blaster- kirjoitti:Kiitos vastauksista Touho!
Selvennät vielä noihin 2. ja 3. kysymyksiin liittyen, että omistan vain yhden Apple ID:n, olen valtuuttanut yhteensä 3 konetta (joista kaksi on jo hajonnut) ja iPodeja olen liittänyt yhteensä 3 (joista yksi on kadonnut).
Tuo biisien valtuuttamisen tarve viittaisi siihen, että siellä on kenties jotain DRM-biisejä seassa, ja niitä on osteltu sen yhden ja saman tilin kautta, mutta useammalla eri koneella, joita ei sitten ole kenties muistettu de-authorisoida, kun kone on vaihtunut. Muuten tuollaista ei yleensä esiinny. Uusien DRM-vapaiden Plus-biisien kohdalla tämän ei pitäisi enää olla ongelma.
Saattaa olla Windows-juttu, vaikea sanoa kun on tosiaan aika vähän tullut sitä Win-versiota käytettyä. Windowsissa se biisilista on oletuksena Windowsin Omat tiedostot->Oma musiikki -kansiossa, eli ei se sieltä mihinkään katoa.Auttoko? Luulen, että kyseessä on jokin Windows-bugi. Auttaisikohan iTunesin uudelleenasentaminen? Katoaako siinä samalla kaikki ladatut biisit/podcastit/pelit?
Tietty jos haluaa tehdä asian varman päälle, ne biisit tai sen kansion voi toki siirtää johonkin toiseen paikkaan sen poiston ja uudelleenasennuksen ajaksi. Pitää vaan sitten sen uuden iTunesin ensimmäisen starttauksen aikana olla tarkkana, ettei ne biisit vahingossa tuplaannu sinne iTunes Music -kansioon. Toisaalta sillon on taas vastaavasti helpompi aloittaa ikäänkuin puhtaalta pöydältä aivan alusta. Vähän enemmän hommaa siinä vaan tulee.
Jep, tuo selvensi asiaa. Nyt vaan en ole ihan satavarma, että mistä tuo kuvan katoaminen siellä Win-iTunesissa johtuu. Pitäis varmaan testata joskus, kun pääsee wintoosalla leikkimään. Nyt en siis ole varma, että onko kyseessä Windows- vai iTunes-bugi, tai jotain muuta.4. kohtaan selvennys: eli haen albumien kuvat Google kuvahaulla, tallennan ne koneen Kuvat-kansioon, avaan iTunesin, valitsen ladatun biisin, klikkaan sitä hiiren oikealla painikkeella, valitsen "näytä tietoja", sieltä siirryn "kuvitus" kohtaan, poistan iTunesin lisäämän kuvan (joka on yleensä väärä tai huonolaatuinen, painan "lisää"-nappulaa ja selaan "kuvat"-kansiosta lataamani kuvan. Ymmärsitkö nyt?
Ne iTunesin albumikuvat ovat yleensä vakiona 500x500 pikselin jpg-kuvia. Oiskohan niin, että niiden kuvien pitäisi olla just samanlaisia, tai sitten se näytä tietoja -komennon kautta tehty kuvan valkkaus ei toimi, vaan homma pitäisi tehdä jollain erillisellä biisien id-tagien sörkkimiseen tehdyllä softalla. Mutta tämä on siis lähinnä arvaus, kun ei nyt pääse asiaa testaamaan wintoosassa.
Itsellä on mäkin puolella jokunen albumikuva haettu erikseen netistä hommaan vartavasten tehdyllä freeware-softalla, ja ne kuvat ovat yleensä pysyneet paikoillaan myös musakansiota koneelta/kovalevyltä toiselle siirrellessä. En nyt ole tullut tutkineeksi sen tarkemmin, mitä tuo ohjelma tarkalleen ottaen tekee, eli miten ja mitä kaikkea se kopsaa ja koplaa sinne iTunesin Album Art -kansiorakenteisiin ja/tai biisien id-tageihin.
Toisaalta näyttää siltä, että iTunesissa on vielä jotain kehitettävää tuon album art -ominaisuuden suhteen. Ainakin minulla pari aiemmin jo ilmestynyttä albumikuvaa on kadonnut viimeisimmän asennuksen yhteydessä, ja yhden kuvan osalta iTunes väittää edelleen kivenkovaan, että ko. kansikuvaa ei löydy, vaikka se sinne on aiemmassa mäkissä ilmestynytkin. Yleensä storesta ostettujen biisien kannet tulevat aina oikein, mutta toisinaan joku CD-levyltä itse ripattu biisi tai albumi saattaa saada väärän kannen. Joskus taas aluksi hukassa ollut kansikuva onkin ilmestynyt itsestään vähän myöhemmin. Saattaa siis olla ainakin osittain sekä iTunes- että Store-bugi. Eri musiikkisoftat (iTunes, Songbird, Banshee, jne.) hakevat kuvia ilmeisesti hiukan eri paikoista, vaikka useimmiten albumikuva pysyy samana eri softissa ja käyttiksissä.
Mutta tosiaan, varmistakoon tai kumotkoon joku asiat paremmin tietävä nämä jutut.
BTW, olethan muuten ollut kirjautuneena sinne iTunes storeen omalla id:lläsi, kun olet klikannut hae kansikuvat -komentoa?
Juu no se heitto oli tarkoitettu enempi huumorilla otettavaksi, hymiö vaan jäi pois.1. kohtaan vielä lisään, että pikkuveljeni on saamassa oman koneen synttärilahjaksi syksyllä, joten viimeistään silloin ongelman pitäisi ratketa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta on siinä kyllä vissi ero sitten kun hänellä se oma kone ja oma iTunes on, rupeaa homma luistamaan kummallakin vähän eri malliin, ilman käsipelillä säätämistä.