Kamera, mutta millainen?
-
..........
Viesti Kirjoittaja eskop »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: Kamera, mutta millainen?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ja mitäs haittaa tästä muka on? Joka tapauksessa ne tuiki tärkeät merkkikohtaiset kontaktit on erilaiset vaikka kenkä fyysisesti olisi ikivanhan standardin mukainen.Mikael K. kirjoitti:Minä unohtaisin Sonyn. Sen salamakenkä on kapeampi kuin muissa kameroissa.eskop kirjoitti: Olen ajatellut seuraavia malleja;
-Canon EOS 1000D KIT
-Nikon D60 KIT
-Sony DSLR-A300 KIT
Kun jossain vaiheessa ostan järeän salaman, on herttaisen yhdentekevää mikä runko mulla on, kun salaman (todnäk Sigma tai Metz) hinta on kuitenkin sama kaikille...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Kaikissa salamavaloissa keskinasta laukaisee sen. Muilla nastoilla ohjataan ttl-toimintoja ja salaman muuta toimintaa. Pahin haitta ilmenee siinä vaiheessa, kun salamakenkään pitää sovittaa vaikkapa langattoman salamalaukaisijan lähetin. Esim. Elinchromen tai Pocket Wizardin systeemit eivät kävisi. Toisaalta Metzillä on yksi sarja (en muista mallia ulkoa), johon voi vaihtaa salamakengän tarpeen mukaan. Joka tapauksessa alunperin Minoltan idea eri kokoisesta salamekengästä kuin muilla valmistajilla on ongelmallinen.Repe Ruutikallo kirjoitti:Ja mitäs haittaa tästä muka on? Joka tapauksessa ne tuiki tärkeät merkkikohtaiset kontaktit on erilaiset vaikka kenkä fyysisesti olisi ikivanhan standardin mukainen.Mikael K. kirjoitti: Minä unohtaisin Sonyn. Sen salamakenkä on kapeampi kuin muissa kameroissa.
Kun jossain vaiheessa ostan järeän salaman, on herttaisen yhdentekevää mikä runko mulla on, kun salaman (todnäk Sigma tai Metz) hinta on kuitenkin sama kaikille...
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Siinä vaiheessa salamakenkään istutetaan kymmenen euron sovitin.Mikael K. kirjoitti:Pahin haitta ilmenee siinä vaiheessa, kun salamakenkään pitää sovittaa vaikkapa langattoman salamalaukaisijan lähetin.
Muoks: sorry, ei maksakaan kuin vitosen.
Tarkoitat siis Metzin SCA-sarjaa, joka on merkin se perinteinen sarja. Myös merkkikohtaisista AF-salamoista löytyy ihan yhtälailla ja tasan samalla hinnalla Sony-salama.Mikael K. kirjoitti:Toisaalta Metzillä on yksi sarja (en muista mallia ulkoa), johon voi vaihtaa salamakengän tarpeen mukaan.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Vitosen lisäpalikka on vitosen lisäpalikka. Se nostaa salamavaloa ylemmäs vaikuttaen tasapainoon, tukevuuteen ja tuo lisää epävarmoja liitoksia. Lisäpalikoissa ei sovi unohtaa myöskään sitä, että niitä kytkiessä ja pois otettaessa aikaa tuhraantuu sekä hermoja. Jos näihin on valmis niin siitä vaan käyttämään niitä. Minä en ole näistä innostunut edellä mainituista syistä. Ei myöskään sovi unohtaa sitä mitä sanoin noista salamatriggereistä.mercury kirjoitti:Siinä vaiheessa salamakenkään istutetaan kymmenen euron sovitin.Mikael K. kirjoitti:Pahin haitta ilmenee siinä vaiheessa, kun salamakenkään pitää sovittaa vaikkapa langattoman salamalaukaisijan lähetin.
Muoks: sorry, ei maksakaan kuin vitosen.
Vaan kukin tekee miten haluaa, joten ei tästä nyt oikein mitään sotaa saa aikaan. Mainitsin vain tämänkin näkökulman asiaa pohdittaessa. Kyseessä on kuitenkin vain kasa metallia, muovia ja lasia. Ei niitä voi arvottaa elämää suuremmiksi asioiksi. Ne ovat omalla paikallaan tarpeellisia välineitä ilman sen suurempia tunteita.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Kun on olemassa ihan kunnollisia salamoita jotka toimivat 100% Sonyn kanssa, niin eipä tuollaiseen juuri tarvitse istuttaa salamaa. Tuskin triggerin istuttaminen puolitoistasenttisen sovittimen päälle vaikuttaa ratkaisevasti tasapainoon.Mikael K. kirjoitti:Vitosen lisäpalikka on vitosen lisäpalikka. Se nostaa salamavaloa ylemmäs vaikuttaen tasapainoon, tukevuuteen ja tuo lisää epävarmoja liitoksia.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Puolitotuusinformaatio? Tarvitaanko tässä totuuskomissiota? Kuten jo edellä sanoin mainitsemani näkökulma on yksi mahdollinen muiden joukossa. Se ei ole mitään tieteellisesti todistettua faktaa vaan mielipide siinä missä joku toinenkin. Tosin mielipide perustuu kokemuksiini siitä mikä toimii ja missä kohdassa on ongelmia. Älköön mielipidettä arvotettako sen korkeammalle kuin mikä sen arvo on (itse keksimäni 11. tai 12. käsky). Minä vaikenen tästä kenkävatkaamisesta. Kukin tekee kenkiensä kanssa mitä haluaa. Vai puhuttiinko tässä salamavaloista?Repe Ruutikallo kirjoitti:Olen vähän pettynyt Mikaeliin tässä ketjussa. Harhaanjohtavan puolitotuusinformaation jakaminen ei liene täysin 8. käskyn mukaista...
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Miten Nikonin salamasysteemi toimii mielestäsi paremmin kuin esim. oman Canon-järkkärini + Canon Speedlight 550EX?Mikael K. kirjoitti: Nikonin puolesta puhuisi paremmin toimiva salamasysteemi.
-Harri
-
Nikonissa salaman voi ottaa irti rungosta ja laukaista sen kameran omalla pikkusalamalla. Canoilla tämä ei onnistu. Samoin SU-800:n logiikka toimii järkevämmin kuin Canonin ST-E2:n. Nämä hieman harmittavat minua canonistina.harri kirjoitti:Miten Nikonin salamasysteemi toimii mielestäsi paremmin kuin esim. oman Canon-järkkärini + Canon Speedlight 550EX?Mikael K. kirjoitti: Nikonin puolesta puhuisi paremmin toimiva salamasysteemi.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Konditionaali »
Kommentoin vain Canonin osalta kun en noita muita niin tunne.eskop kirjoitti:Nostetaas , eli olen hommaamassa ensimmäistä 'kunnon' kameraani , digijärkkäri olis tarkoitus hommata , hinta max.500e.
Olen ajatellut seuraavia malleja;
-Canon EOS 1000D KIT
myös muita saa ehdottaa.![]()
Canonilla satasarja on perinteisesti ollut se aloittelijasarja. Sittemmin tuo tonni on tullut vielä senkin alapuolelle.
Canonin vehkeissä kelvollinen käytettävyys alkaa kymppisarjasta. Tarkennus, etsin, komentopyörä ja muutenkin käytettävyys, kestävyys, tukevuus ja laatu muutenkin tuppaavat olemaan selkeästi entry levelin yläpuolella.
Yllyttäisin tutustumaan eri malleihin vähintään näpräämällä niitä liikkeessä. Näpräämiseen kuuluu se, että etsimen läpi katsottaessa säädetään aikaa, aukkoa ja valotustasapainoa esim. av- ja manuaaliohjelmilla. Tuossa vaiheessa osa käytettävyyden pullonkauloista alkaa jo ehkä paljastua.
Jos pitäisi nimetä yksi hinta-laatu -suhteeltaan poikkeuksellisen hyvä runko niin se olisi tällä hetkellä Canonin maailmassa väistyvä kymppisarjalainen eli 40D. Koska se on väistyvä malli niin sitä saa uutena lähes käytettyjen hintoihin. Esim. Rajalassa 700€...
http://www.rajalacamera.fi/PublishedSer ... 131901B023
...ja käytettynä sitten vielä halvemmalla.
Aika moni tuskastuu nopeasti sata- ja tonnisarjalaisten puutteisiin ja siirtyy kymppisarjaan vuoden tai parin sisällä ekan järkkärin hankkimisesta. Onkin ihan harkinnan arvoista miettiä koko entry levelin yli hyppäämistä. Siinä säästää rahaa kun jää yksi turha vaihto pois ja pääsee heti nauttimaan sekä paremmasta käytettävyydestä että muutenkin toimivammasta ja kestävämmästä laitteesta.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Eipä ole moista tarvetta tullut vielä koskaan eteen. Johtuu ehkä siitä että mulla on myös Canonin Speedlight 550EX:n lisäksi myös 430EX, jonka saan flashsynkkaan langattomasti.Mikael K. kirjoitti:Nikonissa salaman voi ottaa irti rungosta ja laukaista sen kameran omalla pikkusalamalla. Canoilla tämä ei onnistu.
-Harri
-
Omaan systeemiini (EX 550 & EX 430) rakensin liittimen radiolaukaisijaa varten. Jos en käytä radiolaukaisijaa niin toinen vaihtoehto on salamatäsmäysjohto, josta tein noin 7 m pitkän. Tein pariin softboxiin (60 x 60 ja 100 x 100) kiinnityksen EX:iä varten. Tällä setillä selviää melko hyvin kuvauksista. Lisänä heijastimia, sateenvarjoja ym. tämänkaltaista pikkukamaa. Nyt suunnitteilla on 85 x 185 kokoinen softbox. Joskus isona voisi hankkia järeämpiä studiosalamoita. Tosin nuo pienet ovat keikkakäytössä mukavia.harri kirjoitti:Eipä ole moista tarvetta tullut vielä koskaan eteen. Johtuu ehkä siitä että mulla on myös Canonin Speedlight 550EX:n lisäksi myös 430EX, jonka saan flashsynkkaan langattomasti.Mikael K. kirjoitti:Nikonissa salaman voi ottaa irti rungosta ja laukaista sen kameran omalla pikkusalamalla. Canoilla tämä ei onnistu.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka