Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
-
- Viestit: 1031
- Liittynyt: 7.6.2009 klo 15.38
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja kinkki »
http://www.jussipennanen.com
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 25.4.2009 klo 22.29
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
asiassa on kaksi puolta joita kannattaa harkita:
Jos toimitat mahdollisimman pian huoltoon, on oletettavaa ettei kosteusindikaattorit laukea eikä puhelin muutenkaan muistuta 1. maailmansodan käynyttä. Toisaalta, jos pärjäät sillä 6 kk, saat oletettavasti takuukorjatun jonka saat halutessasi jo pois kytkystä. Sellainen olisi aika hyvä myyntiartikkeli tuossa ensi talvena (kytkytön 3G S suomalaisella takuulla).
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Tätä minäkin yritin.. Huonoin tuloksin. Puhuin Englannin Applen kanssa asiasta ja siellä kerrottiin että kosteusindikaattori laukeaa vain "sisältäpäin" eli kosteuden pitäisi tulla puhelimen sisältä, ei suoraan kosteusindikaattorin päälle. Tälle henkilölle yritin kovin jankuttaa että huolto ei ole edes avannut puhelinta todistaakseen onko se oikeasti kosteusvaurioitunut (esim. hapettumia). Eivät suostuneet huollattamaan puhelinta millään joten päätin sitten jo takuunkin loputtua luovuttaa tuloksettoman tappelun. Missään vaiheessa ei edes vaikuttanut siltä että Applella tai SCF-huollolla tulisi edes mieleenkään huollattaa puhelintani.tarza kirjoitti:[img]Kuva lauenneesta losteusindikaattorista[img]jukjuv kirjoitti:
Se on aivan sama minkälaiset ohjeet on annettu.... itse vaatisin todisteen kosteusvauriosta ja indikaattorin laukeaminen ei ole sellainen.
Näyttö on oltava takuuasioissa myyjältä eikä sinulta, joten kerro heille että ottaa suurennoksen printistä, jossa kosteusvaurion on todistettavissa.
Eli riitauttaisin asian, ennen kuin todisteet on lyöty pöytään.
No siinä se kuva ny olis...
Joo soitin kuluttajaneuvontaan ja sain ohjeeks vaatia et ne avaa sen ja todistaa et se on hapettunut sisältä. Eli että takuun laukeamiseen ei riitä indikaattorin laukeaminen. No soitin sinne SCF huoltoon uudestaan ja eipä se mitään auttanut. "Joo en tiedä onko siinä muita indikaattoreita, en tiedä missä se gps-siru sijaitsee, en minä ole huoltomies, me ei voida tehdä mitään kun laitevalmistaja on täläiset ohjeet antanut jne..."
Soitin applelle ja se käski soittaa soneralle. Soitin soneralle ja tyttö yritti aluksi, että jos se kerran on huollossa, niin soita sinne kyllä niitten täytyy se todiste sieltä antaa, mutta kun sanoin, että eivät sitä anna kun eivät suostu luuria avaamaan, niin suostui lopulta jättämään soittopyynnön esimiehelleen. Eipä ole se sitten soittanut... Huomenna soitan soneralle uudestaan jos ei se sieltä soita.
Niin ja sain myös ohjeen viedä tämä asia kulutajariitalautakuntaan, jos eivät suostu sitä muuten todistamaan että on myös sisältä kastunut.
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 11.54
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
-
- Viestit: 1031
- Liittynyt: 7.6.2009 klo 15.38
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja kinkki »
Nonniin joo siis luuri on maksettuna kerralla elikkä varmaan purku silloin onnistuu mutta en halua laitteesta luopua olen ollut tosi tyytyväinen näihin omenoihin mutta nyt vähän horjutti mua tää että vajaan viikon vanha laite ja halkeillut vähän tuosta kuuloke reijän ympäriltä...McPekkis kirjoitti:Kinkki,
asiassa on kaksi puolta joita kannattaa harkita:
Jos toimitat mahdollisimman pian huoltoon, on oletettavaa ettei kosteusindikaattorit laukea eikä puhelin muutenkaan muistuta 1. maailmansodan käynyttä. Toisaalta, jos pärjäät sillä 6 kk, saat oletettavasti takuukorjatun jonka saat halutessasi jo pois kytkystä. Sellainen olisi aika hyvä myyntiartikkeli tuossa ensi talvena (kytkytön 3G S suomalaisella takuulla).
Mutta siis lähinnä sitä mietin että tämä tuskin tulee tuosta pahentumaan koska on täysin suojattuna eli jos esim. vähän ennen takuun loppumista lähettää huoltoon että saa sen korjattua ennen takuun loppua niin riittää koska tämä 3gs tulee menee sitten aikanaan tyttöystävälle jolla on nyt käytössä tuo minun entinen 3G

Mutta joo katsellaan nyt miten tuo alkaa halkeilee lisää ja palaillaan asiaan sitten ;D
-Jussi
http://www.jussipennanen.com
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 25.4.2009 klo 22.29
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
No jos tosissaan alkaa alle viikon vanhat 3G S:ät halkeilemaan, niin ei ole Apple saanut mitään vuodessa muoveihinsa parannettua. Itsellä toukokuussa huollosta tullut vaihtokone (3G) ja toive, että se ei nyt halkeilisi. Ottaen huomioon millaista pelleilyä tuo halkeamien korjauttaminen tuntuu itse kullakin olevan, niin saattaa olla itselläni viimeinen iPhone, vaikka muu Applen rauta onkin erittäin käyttökelpoista.kinkki kirjoitti:Nonniin joo siis luuri on maksettuna kerralla elikkä varmaan purku silloin onnistuu mutta en halua laitteesta luopua olen ollut tosi tyytyväinen näihin omenoihin mutta nyt vähän horjutti mua tää että vajaan viikon vanha laite ja halkeillut vähän tuosta kuuloke reijän ympäriltä...
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: 21.11.2007 klo 17.06
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja JHO »
Aika häiritsevää jos jonkun mielestä asiakkaiden huono kohtelu ja Suomen kuluttajansuojan vastaiset päätökset ovat hyväksyttäviä vain sen takia että niistä kärsiviä ihmisiä on liian vähän. Mielestäni tässä ketjussa kuvatuissa tapauksissa Applen, Soneran ja SCF-huollon toiminta on ollut kaikkea muuta kuin asiallista tai hyväksyttävää, eikä asiaa tulisi painaa villaisella vain sen takia että asianosaisia ei ole riittävästi. Ääni kellossa saattaisi muuttua aika paljon, jos kyseinen tapaus sattuisi omalle kohdalle...TheKraken kirjoitti: Sinä voit aivan rauhassa epäillä, että tämä on isokin ongelma. Minä taas aivan rauhassa epäilen, että näin ei ole. Jos jokunen kymmenen tai edes sata luuria on tämän huoltojutun takia jäänyt myymättä, niin kyseessä on Applelle niin olematon summa rahaa, että heidän ei tarvitse asiasta murehtia pätkän vertaa. Mikään media ei myöskään suomessa ole asiaan tarttunut, joten julkisuudessa Applen imago on edelleen tämän suhteen varsin puhtoinen. Viidakkorumpua yritetään kovasti hakata aiheesta, mutta selvästikään niitä hakkaajia ei ole tarpeeksi. Eikös täällä joku kertonut tätä juttuvinkkinä jo johonkin alan julkaisuunkin tarjonneen? Eipä kiinnostanut heitäkään, joten miksi kiinnostaisi sitä tavallista kuluttajaa?
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: 1.5.2004 klo 11.49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
No jos lukisit Homppua, niin näiden kanssa on kyllä TAPELTU. Mutta kun Apple, SCF tai Sonera ei jousta eivätkä tunnu kuluttajaoikeuksillakaan pelottelu tehoavan, niin yksittäinen loppukäyttäjä on vähän niin kun pulmatilanteessa.JHO kirjoitti:Aika häiritsevää jos jonkun mielestä asiakkaiden huono kohtelu ja Suomen kuluttajansuojan vastaiset päätökset ovat hyväksyttäviä vain sen takia että niistä kärsiviä ihmisiä on liian vähän. Mielestäni tässä ketjussa kuvatuissa tapauksissa Applen, Soneran ja SCF-huollon toiminta on ollut kaikkea muuta kuin asiallista tai hyväksyttävää, eikä asiaa tulisi painaa villaisella vain sen takia että asianosaisia ei ole riittävästi. Ääni kellossa saattaisi muuttua aika paljon, jos kyseinen tapaus sattuisi omalle kohdalle...TheKraken kirjoitti: Sinä voit aivan rauhassa epäillä, että tämä on isokin ongelma. Minä taas aivan rauhassa epäilen, että näin ei ole. Jos jokunen kymmenen tai edes sata luuria on tämän huoltojutun takia jäänyt myymättä, niin kyseessä on Applelle niin olematon summa rahaa, että heidän ei tarvitse asiasta murehtia pätkän vertaa. Mikään media ei myöskään suomessa ole asiaan tarttunut, joten julkisuudessa Applen imago on edelleen tämän suhteen varsin puhtoinen. Viidakkorumpua yritetään kovasti hakata aiheesta, mutta selvästikään niitä hakkaajia ei ole tarpeeksi. Eikös täällä joku kertonut tätä juttuvinkkinä jo johonkin alan julkaisuunkin tarjonneen? Eipä kiinnostanut heitäkään, joten miksi kiinnostaisi sitä tavallista kuluttajaa?
Harvalla on uskallusta (kaikkihan me tiedämme kuinka kalliiksi mahdollinen häviö tulisi) lähteä henkilökohtaisesti oikeustoimiin Applea & co vastaan, ja jos joku ulkopuolinen taho ei kyseisiä firmoja kohtaan asian tiimoilta kannetta nosta, niin minkäs teet.

-
- Viestit: 742
- Liittynyt: 29.6.2007 klo 20.06
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja Lionel Mandrake »
Käsittely kuluttajariitalautakunnassa on maksutonta. Päätös tosin on vain suositus.Xaeron kirjoitti:Harvalla on uskallusta (kaikkihan me tiedämme kuinka kalliiksi mahdollinen häviö tulisi) lähteä henkilökohtaisesti oikeustoimiin Applea & co vastaan, ja jos joku ulkopuolinen taho ei kyseisiä firmoja kohtaan asian tiimoilta kannetta nosta, niin minkäs teet.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: 21.11.2007 klo 17.06
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja JHO »
Homppua ja tätä ketjua on kyllä tullut seurattua ja tarkoitukseni oli ilmeisen epäonnistuneesti ilmaista, että Soneran ja kumppaneiden toimintaa ei pitäisi hyväksyä vain sen takia että osapuolet eivät ole yhteistyöhaluisia tai että tapauksia olisi vain muutama.Xaeron kirjoitti: No jos lukisit Homppua, niin näiden kanssa on kyllä TAPELTU. Mutta kun Apple, SCF tai Sonera ei jousta eivätkä tunnu kuluttajaoikeuksillakaan pelottelu tehoavan, niin yksittäinen loppukäyttäjä on vähän niin kun pulmatilanteessa.
-
- Viestit: 367
- Liittynyt: 2.10.2007 klo 11.19
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja ajp »
Juuri tätä tarkoitin, että tällä toiminnalla Apple himmentää iPhone/Apple brändiään. Jos joku miettii vaikka kahdesta mielestään tasavertaisesta puhelimesta ja kuulee iPhonen huoltojen olevan tappelua/vänkäämistä/hankalaa niin valinta voi sitten ihan tämän takia päätyä johonkin toiseen, huoltonsa fiksummin hoitavaan merkkiin. Olkoonkin että ikäviä huoltokokemuksia olisi käyttäjämäärään nähden harvassa, mutta kyllähän näistä negatiivisista jutuista sana kulkee.heikkipekka kirjoitti:Tämä Apple/Sonera/SCF -ongelma on ikävää kuultavaa. Olen vaihtamassa Nokian E71:stä iPhoneen, eikä minua kiinnosta kenen asia puhelimen korjaaminen on, jos siihen tulee vika – kunhan asia tulee korjatuksi. Nämä kirjoitukset kertovat, etteivät viat aina ole tulleet korjatuiksi kovin asiakasystävällisesti.
Tätähän se valitettavasti on. Esimerkkinä esim. se tsekkiläinen iPhone, jonka huolto ostajan kotimaassa yritettiin tehdä niin hankalaksi kuin mahdollista ja vänkättiin EU-lainsäädäntöä vastaan. Kuluttajariitalautakunnan päätöskin kun on vain suositus niin ei sekään tunnu tarpeeksi hetkauttavan joten näin kuluttajan kannalta on vain ihan hyvä, että näille firmoille tulisi vähän lokaa niskaan. Jospa se toiminta sitten sillä muuttuisi kuluttajaystävällisempään suuntaan. Ymmärtäisivätpä nämä firmat itse jälkimarkkinoinnin merkityksen.Xaeron kirjoitti:No jos lukisit Homppua, niin näiden kanssa on kyllä TAPELTU. Mutta kun Apple, SCF tai Sonera ei jousta eivätkä tunnu kuluttajaoikeuksillakaan pelottelu tehoavan, niin yksittäinen loppukäyttäjä on vähän niin kun pulmatilanteessa.
Harvalla on uskallusta (kaikkihan me tiedämme kuinka kalliiksi mahdollinen häviö tulisi) lähteä henkilökohtaisesti oikeustoimiin Applea & co vastaan, ja jos joku ulkopuolinen taho ei kyseisiä firmoja kohtaan asian tiimoilta kannetta nosta, niin minkäs teet.
Onneksi itse ei ole tarvinnut tapella näiden firmojen kanssa, mutta mun mielestä on vain ihan hyvä että epäkohdat tuodaan julki.
-
- Viestit: 5892
- Liittynyt: 10.3.2005 klo 2.39
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja kermit »
Pidä varmuudeksi minigrip-pussissa, että pysyy muruset tallessa...kinkki kirjoitti:Mutta joo katsellaan nyt miten tuo alkaa halkeilee lisää ja palaillaan asiaan sitten ;D
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 10.4.2009 klo 14.54
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja NeoGeo »

MacBook Pro 13,3" 2,53Ghz mid09 | Samsung Galaxy S II
Dropbox, levytilaa netissä, tästä rekisteröitymällä 500mb lisätilaa http://db.tt/k5zaZZOE
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: 1.5.2004 klo 11.49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
NeoGeo kirjoitti:mitenkäs tosta edellisellä sivulla olleesta kuvasta jossa kosteusindikaattori on lauennu niin pystyy identifioimaan, että se on oma luuri? näkeekö noi punaset ihan paljain silmin auringonvalossa vai tartteeko jotai suurennuslasii, ku en ainakaan oo omassa ku päivän valossa ulkona kattonu kuulokeliittimen pohjaan ja tota dockiconnectorii nii oo nähny punasta. ei kyllä omassa luurissa ainakaan vielä ole vikaakaan mut jos tulee niin tarttee ottaa kameralla kuvat noista indikaattoripaikoist ja kattoo tuleeko scf joku random puhelimen kuva jossa indikaattorit lauenneet ja evätään takuu, vai ovatko ite kastelleet indikaattorit.noh joo alkaa mennä jo vainoharhaseks mut ei voi olla scf kans koskaa liian varovainen.
Helpoin lienee suurennuslasi valolla varustettuna
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 klo 20.00
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja tarza »
No joo tiesin kyl jo huoltoon lähettäessäni, et se on lauennut. Sen siis kyllä näkee, kun vaan osaa oikeesta kulmasta katsoa. Mieheni luurissa se on valkoinen, joten oli hyvä verrata... Ja tunnistan puhelimen omaksi toki myös siitä, että suojakalvo on mun luurissa vähän vinossa, mikä näkyy hyvin tossa kuvassa siinä "nappulan" ympärillä. Ja joo kuvasin ite luurin joka puolelta ennen huoltoon lähettämistä, kun olin täältä lukenu, et puhelimen kuoret saattaa huollossa myös haljeta...NeoGeo kirjoitti:mitenkäs tosta edellisellä sivulla olleesta kuvasta jossa kosteusindikaattori on lauennu niin pystyy identifioimaan, että se on oma luuri? näkeekö noi punaset ihan paljain silmin auringonvalossa vai tartteeko jotai suurennuslasii, ku en ainakaan oo omassa ku päivän valossa ulkona kattonu kuulokeliittimen pohjaan ja tota dockiconnectorii nii oo nähny punasta. ei kyllä omassa luurissa ainakaan vielä ole vikaakaan mut jos tulee niin tarttee ottaa kameralla kuvat noista indikaattoripaikoist ja kattoo tuleeko scf joku random puhelimen kuva jossa indikaattorit lauenneet ja evätään takuu, vai ovatko ite kastelleet indikaattorit.noh joo alkaa mennä jo vainoharhaseks mut ei voi olla scf kans koskaa liian varovainen.
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
En ihan suoralta kädeltä lähtisi syyttämään huoltofirmaa valehtelusta Jos kuitenkin on niin, ettei ohjeita ole olemassakaan niin eikö sellaiset kannattaisi tehdä?TheKraken kirjoitti:Se, että huolto vetoaa noihin toimintaohjeisiin ei silti ole mikään merkki siitä, että toimintaohjeet niin sanoisivat. He vetosivat niihin muistaakseni jo siinä vaiheessa kun Applelle soittamalla sai heti puhelimelleen vaatimaansa hoitoa. Eli puhuivat silloin täyttä p*skaa tai sitten mitään selkeitä ohjeita ei ole olemassakaan.
En puhu pussiin, totesin vain että tuskin kaikki tyytymättömät säntäävät tänne foorumille. Minäkin tunnen monta jotka eivät ole puhelintaan joutuneet huoltoon viemään, mutta eihän koko ketjussa ole lainkaan kyse siitä, että iPhonet vikaantuisivat tavallista herkemmin, vaan siitä että jälkimarkkinointi haisee.TheKraken kirjoitti:Mistä minä sen tiedän? No en tietenkään tiedä mistään, kun en jokaista suomen iPhonen omistajaa tunne. Tiedän kuitenkin ihan naamatusten sekä tämän foorumin kautta melkoisen monta iPhonen haltijaa, jotka eivät ole huoltoon joutuneet puhelintaan viemään. Tunnen myös muutaman joiden huolto on sujunut ihan niin kuin pitikin. Ilman tätä topiccia en olisi tästä kuullut mitään reittiä pitkin, vaikka iPhoneja alkaa lähipiirien taskuista jo löytymään varsin paljon. Jo tämän topicin varsin vähäinen osanottajamäärä kertoo samaa tarinaa. iPhonen omistajia kun foorumilla on varmasti tuhansia ja ainoastaan kourallinen täällä tästä jaksaa huutaa kovaan ääneen. Etkös juuri itse tuossa puhu itsesi pussiin sanomalla, että ihmiset pahoja uutisia eteenpäin tahtovat kertoa?tianyl kirjoitti:Mistä sinä sen tiedät?TheKraken kirjoitti: Marginaalisesta ongelmasta kun tässä kuitenkin on myyntilukuihin nähden kyse.
Tuskin myöskään suomen iPhonet ovat jotenkin erityisen herkkiä rikkoutumaan ja huoltoon joutumaan. Maailmaltakaan kun ei ole kuulunut juttuja siitä, että iPhonet jotenkin erityisen herkkiä huoltoon joutumaan olisivat.
Heh heh. Olet sinä kyllä melkoinen veivaaja. Toivottavasti et vastaa minkään yrityksen brändistä nyt tai tulevaisuudessa. Jos brändiä haluaa varjella niin ei siinä tapauksessa mietitä, että muutama sata asiakasta voidaan suututtaa. Jokaisesta on yritettävä pitää huolta. Ei ole mitään mieltä tuhlata rahaa markkinointiin, jos menettää asiakkaita toisesta päästä. Tätäkin ketjua on lukenut jo aika moni silmäpari ja luultavasti siitäkin joukosta ainakin muutama on ruvennut epäilemään laitteen sopimista itselleen. Sitä paitsi miksi luulet, että Applen juuri äskettäin uutisoineen yrittäneen ostaa räjähtäneen Touchin omistajia hiljaiseksi? Logiikallasi ei kannattaisi vaivautua, koska tapauksia on vain muutama.TheKraken kirjoitti:Sinä voit aivan rauhassa epäillä, että tämä on isokin ongelma. Minä taas aivan rauhassa epäilen, että näin ei ole. Jos jokunen kymmenen tai edes sata luuria on tämän huoltojutun takia jäänyt myymättä, niin kyseessä on Applelle niin olematon summa rahaa, että heidän ei tarvitse asiasta murehtia pätkän vertaa.
Eipä varmaankaan, mutta ei sellaisessa liiketoiminnassa mitään järkeäkään olisi.TheKraken kirjoitti:Vaikka jokainen suomalainen jättäisi iPhonensa ostamatta, niin Applea asia ei letkauttaisi pätkän vertaa.
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Kotivakuutus maksumieheksi?Xaeron kirjoitti:(kaikkihan me tiedämme kuinka kalliiksi mahdollinen häviö tulisi) lähteä henkilökohtaisesti oikeustoimiin Applea & co vastaan
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Väitinkö ettei kannattaisi? Luitko nyt ihan varmasti ajatuksen kanssa sen minun viestin loppuun asti, jossa totesin, että minä en tässä huoltoa enkä Applea mitenkään puolustele? Minusta selkeät ohjeet tulee tehdä asap ja niiden tulee olla suomen kuluttajasuojan mukaiset (tietty pitää muistaa, että takuu on vapaaehtoinen lisäpalvelu, ei mikään pakko, joten Sonera tässä on vastuussa). Eli tuommoiset indikaattorit eivät vielä riitä mitään todistamaan vaan vian pitää oikeasti olla käyttäjän aiheuttama, jos tahdotaan korvausvelvollisuudesta eroon.tianyl kirjoitti:En ihan suoralta kädeltä lähtisi syyttämään huoltofirmaa valehtelusta Jos kuitenkin on niin, ettei ohjeita ole olemassakaan niin eikö sellaiset kannattaisi tehdä?TheKraken kirjoitti:Se, että huolto vetoaa noihin toimintaohjeisiin ei silti ole mikään merkki siitä, että toimintaohjeet niin sanoisivat. He vetosivat niihin muistaakseni jo siinä vaiheessa kun Applelle soittamalla sai heti puhelimelleen vaatimaansa hoitoa. Eli puhuivat silloin täyttä p*skaa tai sitten mitään selkeitä ohjeita ei ole olemassakaan.
Tietenkin on huollon etu, että he yrittävät saada ihmiset maksamaan heille mahdollisimman paljon rahaa. Eivät he takuutöistä nettoa likimainkaan yhtä paljon kuin muista huolloista. Niin kauan kun mitään ei anneta kirjallisena ulos on pieni totuuden vääristely kyllä noissa kuvioissa, ainakin nettikeskusteluihin (sekä pariin omaankin kokemukseen) perustuen, varsin yleistä. Myös muiden kuin Soneran/Applen/SCF:n kohdalla. On varsin yleinen käytäntö, että ensin yritetään venkoilla korvausvelvollisuudesta karkuun vetoamalla ties mihin (käyttäjän virhe, takuuehtoja rikottu, vika kolmannessa osapuolessa jne) ja vasta siinä vaiheessa kun/jos asiakas takoo nyrkkiä pöytään naama irvessä ja vaatii oikeuksiaan (sekä vetoaa ehkä johonkin asiaa valvoviin viranomaistahoihin) alkaa jotain tapahtua.
Niin haisee, mutta kysymys on siitä haiseeko se sellaisessa mittakaavassa, että Applen kokoluokan yrityksen imago olisi vaarassa? Minä väitän, että ei.tianyl kirjoitti:En puhu pussiin, totesin vain että tuskin kaikki tyytymättömät säntäävät tänne foorumille. Minäkin tunnen monta jotka eivät ole puhelintaan joutuneet huoltoon viemään, mutta eihän koko ketjussa ole lainkaan kyse siitä, että iPhonet vikaantuisivat tavallista herkemmin, vaan siitä että jälkimarkkinointi haisee.
Heh heh. Ja mitä jos jätetään ne henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit sinne minne kuuluvatkin eli hiekkalaatikkoleikkeihin.tianyl kirjoitti:Heh heh. Olet sinä kyllä melkoinen veivaaja. Toivottavasti et vastaa minkään yrityksen brändistä nyt tai tulevaisuudessa.
Unohdat nyt taas sen mittakaavan. Jos kyseessä olisi joku kotimainen paja, niin aivan varmasti tällainen asia olisi heille iso huolen aihe ja brändi kärsisi. Kun puhutaan monikansallisesta miljardiluokan yrityksestä niin muutama sata siellä täällä ei siinä kaliiberissa paljoa paina. En sano etteikö sen tulisi painaa. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siinä. Kaikkien pitäminen täysin tyytyväisenä on kuitenkin mahdotonta noin isossa mittakaavassa. Aina löytyy joku joka kokee saanensa huonoa palvelua.tianyl kirjoitti:Jos brändiä haluaa varjella niin ei siinä tapauksessa mietitä, että muutama sata asiakasta voidaan suututtaa. Jokaisesta on yritettävä pitää huolta. Ei ole mitään mieltä tuhlata rahaa markkinointiin, jos menettää asiakkaita toisesta päästä. Tätäkin ketjua on lukenut jo aika moni silmäpari ja luultavasti siitäkin joukosta ainakin muutama on ruvennut epäilemään laitteen sopimista itselleen. Sitä paitsi miksi luulet, että Applen juuri äskettäin uutisoineen yrittäneen ostaa räjähtäneen Touchin omistajia hiljaiseksi? Logiikallasi ei kannattaisi vaivautua, koska tapauksia on vain muutama.
Minkä tahansa elektroniikkatuotteen räjähtäminen normaalissa käytössä on todella todella arka aihe, koska noita on monilla valmistajilla nähty ja niistä on noussut melkoisia globaaleja mediakohuja. Siinä mielessä esimerkki ontuu ja pahasti.
Väitinkö, että olisi?tianyl kirjoitti:Eipä varmaankaan, mutta ei sellaisessa liiketoiminnassa mitään järkeäkään olisi.TheKraken kirjoitti:Vaikka jokainen suomalainen jättäisi iPhonensa ostamatta, niin Applea asia ei letkauttaisi pätkän vertaa.
Vielä kerran se disclaimer, kun eka ei näemmä mennyt perille: Minä en puolustele tässä Applea, Soneraa, SCF:ää enkä ketään muutakaan. Huoltokuvioissa ei ole mitään järkeä, Apple varmasti on tämän takia menettänyt muutaman asiakkaan (ja vastavuoroisesti myös säästänyt takuuvaihdoissa muutaman puhelimen). Todella huonoa asiakaspalvelua ja jälkimarkkinointia tämä on ja se ei siitä miksikään minun mielestäni muutu. Silti pystyn ymmärtämään oikein hyvin sen miksi tämä ei Steve Jobsin aamiaispalaverissa varmasti esityslistan ensimmäinen korjattava epäkohta ole. Maailman mittakaavassa (sekä taloudellisesti että imagollisesti) kun tämä ei Applea satuta pätkän vertaa.
Lähestulkoon jokaisen brändin huollosta löytyy jostain foorumilta joku topic, jossa ihmiset itkevät saamaansa huonoa palvelua. Yleensä sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Oli sen aiheuttajana kuinka huono jälkimarkkinointi tahansa.
EDIT: Terotan nyt vielä sitä pointtiani, joka ei ehkä tuolta rivien välistä niin hyvin paista kun yritin:
Älkää valittako ja ihmetelkö täällä miksi Apple ei tee sitä ja tätä ja tuota tämän asian eteen vaan aktiivisesti valittakaa asiasta suoraan eteenpäin. Muistakaa kuitenkin se, että Sonera on myyjänä vastuussa myymästään tuotteesta ja heille siis kannattaa ensin reklamaatiot osoittaa. Jos/kun Applen takuuhuoltojen ohjeet sanovat, että indikaattori on pitävä todiste käyttäjän virheestä, niin sille me emme mitään voi, kun takuu on täysin vapaaehtoinen. Sitä vastoin myyjän virhevastuu on voimassa vaikka takuuehdot sanoisivat mitä. Eli luuri käteen aktiivista painostusta Soneran suuntaan (tietty sitä Appleakin voi vähän välillä kovistella, jos vaikka heltyisivät ehtojaan muokkaamaan

-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
TheKraken kirjoitti:Luitko nyt ihan varmasti ajatuksen kanssa sen minun viestin loppuun asti, jossa totesin, että minä en tässä huoltoa enkä Applea mitenkään puolustele?
Niin sinä viestissäsi mainitsit, mutta rivien välistä ja vähän riveilläkin oli luettavissa jotain muuta.
Ainakin minun osaltani Appelen brändi on saanut kolauksen. Jos tällä foorumilla kirjoitetuista tarinoista puoletkaan on totta niin pidän toimintaa hyvin lapsellisena. Toisaalta Apple on viime aikoina kunnostautunut brändinsä romuttamisessa silmissäni oikein urakalla (viimeisimpänä sanakirjan sensurointiuutinen), joten nämä huoltojupakat ovat vain lisäystä (tai oikeastaan vähennystä) kokonaisuuteen. On tässä kovemmankin fanin usko koetuksella.TheKraken kirjoitti:Niin haisee, mutta kysymys on siitä haiseeko se sellaisessa mittakaavassa, että Applen kokoluokan yrityksen imago olisi vaarassa? Minä väitän, että ei.tianyl kirjoitti:En puhu pussiin, totesin vain että tuskin kaikki tyytymättömät säntäävät tänne foorumille. Minäkin tunnen monta jotka eivät ole puhelintaan joutuneet huoltoon viemään, mutta eihän koko ketjussa ole lainkaan kyse siitä, että iPhonet vikaantuisivat tavallista herkemmin, vaan siitä että jälkimarkkinointi haisee.
Toisaalta olen myös edelleen taipuvainen pistämään huollon ongelmista hyvin ison osan SCF huollon piikkiin. Kokemukseni sen huollon toiminnasta eivät todellakaan vakuuta. Kyseessä on epäilemättä maailmankaikkeuden huonoin huolto. Eivät ole kertaakaan saaneet sinne lähettämiäni laitteita kuntoon. Lisäksi ainakin jokunen vuosi sitten Turussa niiden toimipisteessä oli jokin sadisti nainen töissä, jonka missio oli kiusata asiakkaita. Seurasin kerran sivusta korvat punaisena kun se kiusasi n+1 vuotta vanhaa mummoa. Tunsin voimakasta myötähäpeää.
Älä nyt hermostu. Kommenttiani ei pidä ymmärtää negatiivisesti, vaan lähinnä toteamuksena. Ei tämä ketju ole ensimmäinen kerta kun yrität taivuttaa mustasta valkoista. Eikä siinä mitään, saahan sitä yrittää...TheKraken kirjoitti:Heh heh. Ja mitä jos jätetään ne henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit sinne minne kuuluvatkin eli hiekkalaatikkoleikkeihin.tianyl kirjoitti:Heh heh. Olet sinä kyllä melkoinen veivaaja. Toivottavasti et vastaa minkään yrityksen brändistä nyt tai tulevaisuudessa.
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä. En viitsinyt vain lainata koko viestiä.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sanon nyt vielä kerran: En yritä pätkääkään tätä asiaa kääntää mitenkään positiivisemmaksi kenenkään kannalta. Osa asiakkaista on saanut luokattoman huonoa (ja jopa lainvastaista) palvelua ja se on fakta. Fakta on myös se, että tämä joukko ihmisiä on niin pieni, että se tuskin Applea hetkauttaa suuntaan tai toiseen. Tämän faktan puolesta puhuu jo se, että Apple ei ole asialle mitään tehnyt. Mitään muuta en yrittänyt tässä sanoa. Mikäli sinä tulkitsit riveiltä tai niiden välistä välistä jotain muuta, niin se on sinun tulkintasi, ei minun mielipiteeni.tianyl kirjoitti: Niin sinä viestissäsi mainitsit, mutta rivien välistä ja vähän riveilläkin oli luettavissa jotain muuta.Älä nyt hermostu. Kommenttiani ei pidä ymmärtää negatiivisesti, vaan lähinnä toteamuksena. Ei tämä ketju ole ensimmäinen kerta kun yrität taivuttaa mustasta valkoista. Eikä siinä mitään, saahan sitä yrittää...TheKraken kirjoitti:Heh heh. Ja mitä jos jätetään ne henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit sinne minne kuuluvatkin eli hiekkalaatikkoleikkeihin.tianyl kirjoitti:Heh heh. Olet sinä kyllä melkoinen veivaaja. Toivottavasti et vastaa minkään yrityksen brändistä nyt tai tulevaisuudessa.
Useasti otan keskusteluissa ns. paholaisen asianajajan roolin ja yritän tuoda esiin sitä vastapuolen kantaa (en pelkästään Applen). Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin asiasta vastapuolen kanssa samaa mieltä. Yritän tästä kyllä jonkun disclaimerin muistaa viestin loppuun aina kynäillä, mutta kovin harvoin kukaan jaksaa sinne asti lukea ennen kuin jo savua pukkaa korvista ja pakko on sännätä vastaa-painikkeen kimppuun. Minua ei haittaa pätkääkään jos viestiin vastataan asiallisesti ja esitetään vasta-argumentteja (sitä varten minä niitä vastapuolen perusteluja ylipäätään spekuloin ja esiin tuon), mutta kun useimmiten aletaan vetämään hatusta fanipoikakorttia, joka tämän foorumin spekulointiin, pähkäilyyn ja väittelyyn liittyvissä keskusteluissa usein ajaa ns. natsikortin virkaa, tai jopa arvostelemaan minua henkilönä. Oli kyseessä sitten väärinkäsitys tai ei — sellainen ei minusta kuulu järin hyvän keskustelun henkeen.
Tässä kyseisessä tapauksessa en kuitenkaan edes yrittänyt Applea/Soneraa puolustella. Toki jollekin joka on viestihistoriaani seurannut pidempään, eikä ole tuota ylemmän kappaleen sisältöä osannut riveiltä tai niiden välistä tulkita, niin ymmärrän, että tällainen väärinkäsitys on varsin helppo tehdä

-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 10.4.2009 klo 14.54
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja NeoGeo »

MacBook Pro 13,3" 2,53Ghz mid09 | Samsung Galaxy S II
Dropbox, levytilaa netissä, tästä rekisteröitymällä 500mb lisätilaa http://db.tt/k5zaZZOE
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: 18.7.2007 klo 7.20
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja earthpilot »
Apple vois alkaa myymään omenalogolla varustettua iskun ja tärähdyksen kestävää kaasuiskareilla varustettua suoja koteloa jonka sais vain tekemällä 3 vuoden kytkysopimuksen.NeoGeo kirjoitti:tästähän ne vasta potkua saisivatkin scf huollossahttp://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/a ... /-07082009
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Olisihan tuo varmaan hieno järjestelmä, mutta vielä jäisi ainakin suomessa todistettavaksi, että hajoaminen todella johtuu esimerkiksi pudotuksesta. Ja sitten väännettäisiin kättä paljonko esimerkiksi puhelimen on välttämätöntä kestää pudottelua. Voidaan nimitäin pohtia onko laite soveltuva käyttöönsä jos se on tarkoitettu mukana pidettäväksi, eikä kuitenkaan kestä kohtuullista putoamista. Jos todetaan, ettei laite sovellu käyttöönsä, on siinä virhe ja kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa:-)NeoGeo kirjoitti:tästähän ne vasta potkua saisivatkin scf huollossahttp://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/a ... /-07082009
Eli ei tuollainen järjestelmä ainakaan Suomessa kauheasti muuttaisi tilannetta...
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 24.7.2009 klo 1.40
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja TomppaN »
Niinpä, Suomessa on kuitenkin vielä Suomen kuluttajansuojalaki voimassa. Ja kun mietitään järjestelmää, josta todennäköisesti vain Apple-huolto näkee tiedot, eikä asiakas voi sitä itse millään tavalla varmentaa, ei se voi kovin pitävä "todiste" olla huollon maksajaa selviteltäessä. Voisihan Applella olla myös vaikka kristallipallo, josta vain he näkevät kuka on syyllinen koneen rikkoutumiseentianyl kirjoitti:Olisihan tuo varmaan hieno järjestelmä, mutta vielä jäisi ainakin suomessa todistettavaksi, että hajoaminen todella johtuu esimerkiksi pudotuksesta. Ja sitten väännettäisiin kättä paljonko esimerkiksi puhelimen on välttämätöntä kestää pudottelua. Voidaan nimitäin pohtia onko laite soveltuva käyttöönsä jos se on tarkoitettu mukana pidettäväksi, eikä kuitenkaan kestä kohtuullista putoamista. Jos todetaan, ettei laite sovellu käyttöönsä, on siinä virhe ja kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa:-)
Eli ei tuollainen järjestelmä ainakaan Suomessa kauheasti muuttaisi tilannetta...

Onneksi en vielä ehtinyt tilata iPhonea, ehtii selvittämään Android-luuritarjonnan

iPod Touch 16 GB
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 10.4.2009 klo 14.54
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
Viesti Kirjoittaja NeoGeo »
MacBook Pro 13,3" 2,53Ghz mid09 | Samsung Galaxy S II
Dropbox, levytilaa netissä, tästä rekisteröitymällä 500mb lisätilaa http://db.tt/k5zaZZOE
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit