Kuutio kirjoitti:1. Jos tilaan nyt tuon iPhone 3G S:n niin sitä ei todennäköisesti varastosta löydy. "Joudun" ottamaan myös Soneran liittymän siihen mukaan, niin pitääkö minun maksaa sitä liittymää jo ennen kuin saan puhelimen vai lähettääkö ne postissa liittymän ja puhelimen yhtäaikaa?
2. Onko puhelin siis täysin SIM-vapaa sen 24kk:n sopimuksen jälkeen? Eli käy DNA:t, Elisat ja muut liittymät?
1. Lähettää liittymän ja puhelimen samaan aikaan, mutta en tiedä joutuuko siitä maksamaan, vaikka ei laitetta olisikaan.
2. Kyllä. Sen jälkeen operaattorilukitus poistetaan.
coolmeester kirjoitti:Tämä tehoplus -hässäkkä aiheuttaa ihmetystä. Ja niin se aiheuttaa myös minulla.
Tilasin soneran verkkosivuilta iphone 3gs:n ennakkomyynnistä viimekuussa 24kk sopparilla. Olisinko oikeutettu saamaan datatehoplussan ilmaiseksi vuodeksi? Sitoutuuko siinä maksamaan sen toisen vuoden täyttä hintaa, vai voiko sen sitten vaihtaa takaisin datakuukausi -hintaiseksi.
Nyt sain/otin Datakuukauden tarjouksella 9,90e/kk.
Anteeksi. Kiitos.
noin mäkin tilasin mutta ootin tehoplussan siihen mukaan samalla hinnalla, koko sopimuskaudeksi, sulla olis kans tullu jos olisit tilannu molemmat - josko ne suostuis sen jälkikäteen lisäämään....??
legace kirjoitti:
1. Lähettää liittymän ja puhelimen samaan aikaan, mutta en tiedä joutuuko siitä maksamaan, vaikka ei laitetta olisikaan.
2. Kyllä. Sen jälkeen operaattorilukitus poistetaan.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Eli tohtii jo tilata puhelimen ja liittymän jos kerta ne toimitetaan yhtäaikaa.
P.Lindqvist/Sonera kirjoitti:
Uuden Minun Sonera-liittymän avaaja saa Data Kuukausi-palvelun ja Data Teho Plus-palvelun koko sopimuskauden ajaksi yhteishintaan 9,90 €/kk. Laitteesta veloitetaan laitteen osuus (alk. 19 €/kk) ja lisäksi joko liittymän perusmaksu (1,99 €/kk) tai puhepaketin maksu (alk. 5,90 €/kk, 50min)
Verkkokaupasta tekemässäni tilauksessa lukee lopussa
"1.7.-30.9.2009 tarjotaan uuden Minun Sonera -liittymän ja Data Kuukauden
ottavalle asiakkaalle kuukausimaksut yhteishintaan 9,90 ?/kk koko sopimuskaudeksi.
Tarjous ei edellytä määräaikaista sopimusta.
Lisäksi tarjotaan uuden Minun Sonera -liittymän avaajalle liittymän
kuukausimaksu (norm. 1,99 ?/kk) maksutta koko laitteen sopimuskauden ajaksi."
Tässä ei siis mainita mitään että vaaditaan puhepaketti mukaan. Ilmeisesti liittymän kuukausimaksua ei siis tule mukaan mikäli em. ehdot täyttyvät.
Onko sopimuksessani jokin painovirhe vai miksi informaatio on eri lähteissä eri tavoin.
Tarkoittaako tämä tosiaan sitä että 24kk sopimuksen, Minun Soneran ja Data Kuukauden ottaen kuukausimaksut ovat 9,90€, eli sitä 1,99€/kk ei peritä?
P.Lindqvist/Sonera kirjoitti:
Uuden Minun Sonera-liittymän avaaja saa Data Kuukausi-palvelun ja Data Teho Plus-palvelun koko sopimuskauden ajaksi yhteishintaan 9,90 €/kk. Laitteesta veloitetaan laitteen osuus (alk. 19 €/kk) ja lisäksi joko liittymän perusmaksu (1,99 €/kk) tai puhepaketin maksu (alk. 5,90 €/kk, 50min)
Verkkokaupasta tekemässäni tilauksessa lukee lopussa
"1.7.-30.9.2009 tarjotaan uuden Minun Sonera -liittymän ja Data Kuukauden
ottavalle asiakkaalle kuukausimaksut yhteishintaan 9,90 ?/kk koko sopimuskaudeksi.
Tarjous ei edellytä määräaikaista sopimusta.
Lisäksi tarjotaan uuden Minun Sonera -liittymän avaajalle liittymän
kuukausimaksu (norm. 1,99 ?/kk) maksutta koko laitteen sopimuskauden ajaksi."
Tässä ei siis mainita mitään että vaaditaan puhepaketti mukaan. Ilmeisesti liittymän kuukausimaksua ei siis tule mukaan mikäli em. ehdot täyttyvät.
Onko sopimuksessani jokin painovirhe vai miksi informaatio on eri lähteissä eri tavoin.
Tarkoittaako tämä tosiaan sitä että 24kk sopimuksen, Minun Soneran ja Data Kuukauden ottaen kuukausimaksut ovat 9,90€, eli sitä 1,99€/kk ei peritä?
Enpä sitten älynnyt lukemaani kun tein tilausta..
"Data Kuukausi-palvelun ja Data Teho Plus-palvelun koko sopimuskauden ajaksi yhteishintaan 9,90 "
Otin vain Data kuukausi palvelun mutta Data Teho Plussan jätin pois koska se nosti hintaa pakettia laskiessa.
Lisätäänköhän se automaattisesti pakettiin kun kerta lisäveloitusta siitä ei peritä?
Pitäisi varmaankin soittaa ja tiedustella asiaa Soneralta. Varmistaisi samalla että tilaus mennyt perille ja ok.
Machist kirjoitti:Enpä sitten älynnyt lukemaani kun tein tilausta..
"Data Kuukausi-palvelun ja Data Teho Plus-palvelun koko sopimuskauden ajaksi yhteishintaan 9,90 "
Otin vain Data kuukausi palvelun mutta Data Teho Plussan jätin pois koska se nosti hintaa pakettia laskiessa.
Lisätäänköhän se automaattisesti pakettiin kun kerta lisäveloitusta siitä ei peritä?
Pitäisi varmaankin soittaa ja tiedustella asiaa Soneralta. Varmistaisi samalla että tilaus mennyt perille ja ok.
En tiedä, miten on aikaisemmin ollut tuon Data Kuukauden kanssa, mutta ei sitä kyllä enää saa koko sopimuskaudeksi hintaan 9,9e (riippuen toki ottaako 12kk vai 24kk).
1.7.–30.9.2009 välisenä aikana asiakkaille, joilla on Minun Sonera -liittymä tai jotka avaavat uuden Minun Sonera -liittymän ilman puhelinta, ja jotka ottavat liittymäänsä Data Kuukausi-palvelun, tarjotaan kuukausimaksut 12 kk:n ajaksi hintaan 9,90 €/kk. Tarjous ei edellytä määräaikaista sopimusta.
Eli käsittääkseni Data Teho Plussan kanssa tulisi 24 kk sopimuksessa jälkimmäisellä vuodella tuon Data Kuukauden kk-hinnaksi se 14,90e (tai jotain sinnepäin).
larpa kirjoitti:En tiedä, miten on aikaisemmin ollut tuon Data Kuukauden kanssa, mutta ei sitä kyllä enää saa koko sopimuskaudeksi hintaan 9,9e (riippuen toki ottaako 12kk vai 24kk).
1.7.–30.9.2009 välisenä aikana asiakkaille, joilla on Minun Sonera -liittymä tai jotka avaavat uuden Minun Sonera -liittymän ilman puhelinta, ja jotka ottavat liittymäänsä Data Kuukausi-palvelun, tarjotaan kuukausimaksut 12 kk:n ajaksi hintaan 9,90 €/kk. Tarjous ei edellytä määräaikaista sopimusta.
Eli käsittääkseni Data Teho Plussan kanssa tulisi 24 kk sopimuksessa jälkimmäisellä vuodella tuon Data Kuukauden kk-hinnaksi se 14,90e (tai jotain sinnepäin).
Siitä 1 mb liittymästä tulee 14,90 e. TehoPlussa on jo paljon kalliimpi.
Komeesti tuokin diili alkaa 1.7., vaikka silloin alussa oli ihan eri tarjoukset.
Tiedonsiirtopalveluita koskevat tarjoukset 1.7.-30.9.2009
Tarjous nettitikun, 3G-läppärin tai puhelimen ostajalle
Asiakkaalle, joka ottaa uuden liittymän, Data Kuukauden ja laitteen (nettitikun, 3G-läppärin tai puhelimen) 24 kk:n määräaikaisella sopimuksella, tarjotaan Data Teho Plus hintaan 0 €/kk koko laitteen sopimuskauden ajaksi. Sekä 12 kk:n että 24:n kuukauden sopimuksen tehneet asiakkaat saavat Data Kuukausi -palvelun hintaan 9,90 €/kk.
Tarjous nettitikun ostajalle
Asiakkaalle, joka ottaa Data Kuukausi -palvelun 24 kk sopimuksella, tarjotaan nettitikku hintaan 3 €/kk. Data Kuukausi -palvelu (14,90€/kk) ja Data Teho Plus -palvelu (19,90€/kk) yhteensä hinnalla 9,90€/kk koko sopimuskauden ajan (maksimi nopeus 3,6 Mbit/s). Palvelu sisältää rajattoman tiedonsiirron kotimaassa sekä laitteen. 24 kk sopimuksella paketin hinta 309,60 € (sis. kk-maksut sekä laitteen). Etätoimitusmaksu 7 €. Maksiminopeudet ovat käytettävissä ainoastaan 3G-verkon alueilla. Katso suuntaa-antavat peittoalueet kuuluvuuskartasta. Lisäksi ottaessaan Data Teho Plus -palvelun uuden Minun Sonera –liittymän avaaja saa liittymän kuukausimaksun (norm. 1,99€/kk) maksutta koko laitteen sopimuskauden (24 kk) ajaksi.
Jeps oma moka, en lukenut muuta kuin tuon ensimmäisen tarjoustekstin.
EDIT: Nyt kun tuota vähän miettii, niin nuo kaksi tarjousehtoahan ovat periaatteessa ristiriidassa keskenään? Ylemmässä sanotaan siis, että ensimmäisen 12kk ajalle saa Data kuukauden hintaan 9,90 €/kk. Jälkimmäisessä sitten sanotaan että sekä 12 kk:n että 24 kk:n sopimuksen tehneet asiakkaat saavat Data Kuukausi -palvelun hintaan 9,90 €/kk.
Data Teho Plus siis ei maksa mitään koko sopimuskautena, mutta kk-maksu tulee tuosta Data Kuukaudesta ja tuossa jälkimmäisessäkään tarjousehdossa ei selkeästi sanota, paljonko kk-maksu on ensimmäisen 12 kuukauden jälkeen. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai onko tuo jotenkin hämärä?
Alkaa palamaan käämit ja kovasti. Yli viikko sitten Sonera jäi selvittelemään miksi laskullani on Laitteen KK-maksu (22eur), vaikka mitään laitetta ei ole toimitettu (eikä tiedä koska toimitetaan). Nyt soitin Soneralle, ovat kuulemma lähettäneet sähköpostia 30.7. mutta mitään sähköpostia ei ole tullut ikävä kyllä. Sähköpostin sisältöäkään ei saa selville kuulemma enää.
Tämänkertaisen asiakaspalv.hemmon mukaan vanhan liittymän omistajille laitemaksu lähtee pyörimään välittämättömästi. Aika hiton erikoista, miten tämä vaikuttaa oikeuteeni perua kaupat? Alkaako iPhonen takuu toimitushetkestä vai sopimuskauden alusta, eiköhän se nyt kuitenkin ole sitten toimitushetki josta luurin takuu lähtee rullaamaan.
Onko tässä jotain muuta outoa tai heikkoa asiakkaalle kuin että Sonera lähtee nyhtämään hilloa heti kun mahdollista? Poislukien suuhun jäänyttä p*sk*nmakua Sonerasta.
kavorka kirjoitti:Alkaa palamaan käämit ja kovasti. Yli viikko sitten Sonera jäi selvittelemään miksi laskullani on Laitteen KK-maksu (22eur), vaikka mitään laitetta ei ole toimitettu (eikä tiedä koska toimitetaan). Nyt soitin Soneralle, ovat kuulemma lähettäneet sähköpostia 30.7. mutta mitään sähköpostia ei ole tullut ikävä kyllä. Sähköpostin sisältöäkään ei saa selville kuulemma enää.
Tämänkertaisen asiakaspalv.hemmon mukaan vanhan liittymän omistajille laitemaksu lähtee pyörimään välittämättömästi. Aika hiton erikoista, miten tämä vaikuttaa oikeuteeni perua kaupat? Alkaako iPhonen takuu toimitushetkestä vai sopimuskauden alusta, eiköhän se nyt kuitenkin ole sitten toimitushetki josta luurin takuu lähtee rullaamaan.
Onko tässä jotain muuta outoa tai heikkoa asiakkaalle kuin että Sonera lähtee nyhtämään hilloa heti kun mahdollista? Poislukien suuhun jäänyttä p*sk*nmakua Sonerasta.
Kannattaa reklamoida ja tarv. ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamiehelle. Maalaisjärjellä ajatellen kuvaamasi menettely ei vaikuta oikeudenmukaiselta. Toki jos myyntiehdoissa mainitaan, että Sonera aloittaa osamaksukaupassa laskutuksen tilauspäivästä, niin ehkei sitten voi mitään. Takuun pitäisi alkaa vasta laitteen toimituspäivämäärästä.
larpa kirjoitti:Jeps oma moka, en lukenut muuta kuin tuon ensimmäisen tarjoustekstin.
EDIT: Nyt kun tuota vähän miettii, niin nuo kaksi tarjousehtoahan ovat periaatteessa ristiriidassa keskenään? Ylemmässä sanotaan siis, että ensimmäisen 12kk ajalle saa Data kuukauden hintaan 9,90 €/kk. Jälkimmäisessä sitten sanotaan että sekä 12 kk:n että 24 kk:n sopimuksen tehneet asiakkaat saavat Data Kuukausi -palvelun hintaan 9,90 €/kk.
Data Teho Plus siis ei maksa mitään koko sopimuskautena, mutta kk-maksu tulee tuosta Data Kuukaudesta ja tuossa jälkimmäisessäkään tarjousehdossa ei selkeästi sanota, paljonko kk-maksu on ensimmäisen 12 kuukauden jälkeen. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai onko tuo jotenkin hämärä?
Itse tiedän sen vertaa että Data Teho Plus tarjouksen saa ainoastaan 24kk sopimukseen kaupan päälle kun ottaa Data Kuukausi palvelun. 12kk sopimuksia se ei koske. Mahdolliset laskut voi helposti laskea Soneran verkkokaupassa.
Ymmärrettävästi olemassaolevia asiakkaita harmittaa kun uudet saavat paremman tarjouksen. Tosin pitää muistaa että moni uusi ei sitten vaihda heti sopimuskauden päätteeksi joten houkuttelu on ihan ymmärrettävää. Varisnkin kun nyt periaatteessa voi tehdä sen 1,99e / kk sopimuksen ja sanoa itsensä kytkyistä irti ja saada puhelimen sim vapaaksi. Itsellä oli tämä suunnitelmissa mutta kyllä tuo data teho plus kiinnostaa joten taidan olla seuraavat pari vuotta Soneran asiakas kunhan puhelimen saisi.
kavorka kirjoitti:Alkaa palamaan käämit ja kovasti. Yli viikko sitten Sonera jäi selvittelemään miksi laskullani on Laitteen KK-maksu (22eur), vaikka mitään laitetta ei ole toimitettu (eikä tiedä koska toimitetaan). Nyt soitin Soneralle, ovat kuulemma lähettäneet sähköpostia 30.7. mutta mitään sähköpostia ei ole tullut ikävä kyllä. Sähköpostin sisältöäkään ei saa selville kuulemma enää.
Jos laitemaksu lähtee heti tulemaan, sehän on vain sinun etusi. Saat puhelimen aikaisemmin pois kytkystä. Takuun suhteen oletan alkamishetken olevan tilanne, kun puhelimen saat käteesi. Näin muun muassa autokaupassa. Puhelin/postimyynnissä sinulla on aina oikeus perua kaupat saatuasi kokeiltua laitetta. http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c ... 9b0a3.aspx
Tietoa takuusta PDF: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7d ... ssa%20.pdf
Vanha 3G ja Minun Sonera löytyy jo ennestään, 3GS tilattu soneran verkkokaupasta 14.7, tuolloin vielä siinä käsityksessä että Data Teho Plussan + Data kuukauden saan hintaan 9,90. Omat Sivut näyttivät heti alusta alkaen normaalit hinnat 14,90/kk Data Kuukaudesta ja 19,90 Data Teho Plussasta. Muutama soitto aspaan, ja aina luvattiin ottaa asiasta selvää ja soittaa takaisin viimeistään seuraavana päivänä. Soittoja ei ole kuitenkaan kuulunut.
Homppua lukiessa kävi jo melko selväksi, että koska olen "vanha" asiakas, en tuota tarjousta tule saamaan. Tänään kuitenkin oli Omilla Sivuilla liittymän saldo vaihtunut liki 50 eurosta 17,70 euroon, samaan summaan joka on tilausvahvistuksessani Nyt vaan täytyy sormet ja varpaat ristissä toivoa että hinta pysyy.
tämä on snadisti offtopic (saa tietty poistaa, jos tarvis on), mutta ajattelin kantaa korteni kekoon re: Soneran soutamiset ja huopaamiset + aspa.
kannattaa kyllä olla tarkkana Soneran aspan yms kanssa.
mulla on monta ikävää esimerkkiä mainita kys. puljun palvelusta - olen kyllä vieläkin heidän asiakas, ja eilen otin uuden iphonenki heiltä kytkynä.
ennen iphonen hommaamista halusin tietenki maksaa pois vanhan luurin, joten soitinki soneralle miten saadaan vanha luuri auki, jotta uskallaan myydä pois.
soitanki aspaan.
1. puhelussa sanotaan, että tehdääs näin, että eräännytetään tää vanha puhelin (joka mulla oli ollu jo 10kk), maksat pois, ja saat purkukoodin sit ku maksu näkyy heillä: soitat vain meille ja saat koodin...ja näin teinkin.
2. puhelussa sanotaan, että "jaahas, sulla näkyy olevan tällainen 'uudenmallinen' N95, joka ei ole lukossa: voit myydä sen pois, ja ostaja voi sitä käyttää, olipa hänellä Sonera tai ei"...ok, myyn laitteen, ja kohta tulee soitto ostajalta, että "täähän on lukossa".
3. puhelussa sanotaan, että vasta, kun saan uuden tilaamani kytkypuhelimen, saan purkukoodin.
grrrr.
ja sitä puhelintahan odoteltiin...
ennen iphonen tilaamista, tilasin N97:n, jonka suhteen muutin varsin pian mieleni, ja halusin perua tilauksen ja vaihtaa nopeasti iPhoneen; kaverit puhuivat minulle järkeä, koska halusin laitteeseen paljon softaa ja krääsää.
siispä soitto Soneralle, että haluan peruuttaa 2 päivää sitten tehdyn N97-tilauksen (puhelinta ei siihen mennessä oltu vielä edes Nokialta Soneralle toimitettu, vaan niiden toimitusta Sonerakin odotteli), johon minulle kerrottiin, että tätä ei voi perua, vaan puhelin tulisi joka tapauksessa, ja se tulisi laittaa asiakaspalautuksena sen saavuttua.
no, passaa mulle.
N97:aa ei koskaan mulle saapunut, ja odottelin vieläkin iPhonea.
olin siis maksanut vanhan puhelimen pois heinäkuussa.
eilen sain uuden iphonen, ja tänään kuikkasin Omilta Sivuilta kk-saldoa.
ja kappas, sinne oli hypännyt taas vanhan puhelimen hinta kummittelemaan.
"wtf", tuumasin ja soitin Soneralle.
ekassa puhelussa sanottiin, että se on varmaan se vanha maksu, että ei sille tarvi mitään tehdä.
mietin kuitenkin asiaa, ja soitin vähän ajan päästä uudestaan.
as.palvelija tiesikin tällä kertaa kertoa, että tää N97-tilaus oli "sotkenut asioita", josta syystä oli tullut yli 300e lisähintaa mun kk-erään.
kovasti selitin, että vanha puhelin on maksettu ja en ole koskaan mitään N97-toimitusta nähnyt saati siitä kuullut.
tovin selviteltyä hoksasivat vanhan maksun ja sanoivat, että tämä ylimääräinen hinta poistetaan nyt kk-erästäni.
ei se ainakaan vielä sieltä ole poistunut - tosin eipä puhelusta ole vasta kuin muutama tunti, mutta silti....
ja nyt vielä tää data teho plus -misinformaatiotiedottelu tähän päälle.
jotenkin tulee sellainen maku, että Soneralla ei ole kaikki ihan raudanlujia ammattilaisia, ihmiset kertovat eri faktaa yms.
eli kannattaa olla skarppina, käyttää vähä hoksottimia yms.
en oo varmaan kertaakaan päässyt aspaan puhelimitse läpi, vaikka odottaisin 10min (mikä ei sinänsä edes ole ikuisuus, mutta...), vaan nykyisin soitanki aina suoraan myyntipalveluun 0800-133133.
unska kirjoitti:Muistakaa, että sen 1.99€ kuukausimaksun saa pois VAIN verkkokauppatilauksilla, eli ennakkovaraajat ja liikkeestä tilanneet joutuvat maksamaan sen.
Soneran perhe-palvelun avaaminen kesäkuussa -09 poisti myös minun sonera- kuukausimaksut (tilaus periaatteessa verkkokaupasta mutta palvelukokonaisuutta hienosäädettiin vielä Soneran aspan virkailijan kanssa) . Ostaessani Sonera Kaupasta 3GS:n jouduin avaamaan uuden liittymän ja ilmeisimmin uuden liittymän 1.99e/kk -kk-maksut veloitetaan. Ehkä nuo tarjousehdot vaihtuvat kuukausittain. Seuraavassa infossa mainitaan perhepalvelun kk- maksujen olen 0 e /kk, mutta ilm. nykyisissä tarjouksissa tuon 1.99 e/kk joutuu maksamaan.
Maksoin laskun joka sisälsi Laitteen (iPhonen) kk-maksun, vaikka laitetta ei ole toimitettu. En jaksanut säätää Soneran surkean aspan kanssa ja toisekseen pääsen tosiaan eroon kytkysopparista nopeammin. Lisäksi iPhonen takuun jälkeinen kytkysopimuskausi on lyhyempi (jopa kuukaudella, jee). Syteen tai saveen.
Sama täällä. Toissapäivänä kolahti luukusta elokuun lasku liittymästä ja iPhonesta, vaikka luurista ei ole tietoakaan. En jaksa vääntää, koska kyse on kuitenkin osamaksusta eikä mistään vuokrasta. Tuleepahan maksettua nopeammin.
unska kirjoitti:Muistakaa, että sen 1.99€ kuukausimaksun saa pois VAIN verkkokauppatilauksilla, eli ennakkovaraajat ja liikkeestä tilanneet joutuvat maksamaan sen.
AInakin juuri äskettäin Soneran verkkokauppa tyrkytti tuota kuukausimaksua ellei ottanut puhepakettia. Datahinnat olivat sentäs oikein (9,90€ teholla).
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10