Tällaista Kauppalehdessä tällä kertaa:
Nokian Ojanperä: ”Apple, tuo hedelmäfirma Cupertinosta”
Nokia-johtaja Tero Ojanperä ei pelkää Applea, vaikka yhtiö on alkanut kiriä kilvassa älypuhelinmarkkinoista.
Fast Companyn artikkelissa hän kutsuu amerikkalaisyhtiötä ”siksi hedelmäfirmaksi Cupertinosta”.
Viime vuonna myydyistä 139 miljoonasta älypuhelimesta 43,7 prosenttia oli Nokian ja 8,2 prosenttia Applen puhelimia.
Tänä vuonna Applen markkinaosuus on noussut 10,8 prosenttiin ja Nokian tippunut 41,2 prosenttiin.
Nokian strategiana on pikkuhiljaa muuntua laite- ja palveluntuottajasta sisällöntuottajaksi.
Nokia haastoi Applen suositun App Storen toukokuussa lanseeratulla Ovi-sovelluskaupalla, joka on kuitenkin vasta harvan Nokia-käyttäjän ulottuvilla.
Ojanperä kuitenkin uskoo, että Applelle pärjätään myös siksi, että Nokialla on laajempi näkökulma.
Nokian sadan puhelinmallin hintahaitari on muutamasta eurosta satoihin euroihin, kun Applen iPhonet kosiskelevat lähinnä elitistisintä teknofriikkien joukkoa.
- Tarjoamalla palveluita ja räätälöityä sisältöä myös aivan alimpaan hintasegmenttiin, luomme elämänlangan, Ojanperä sanoo Fast Companyssä.
Hänen kunnianhimoisena tavoitteenaan on tehdä Nokiasta maailman suurin viihdekeskus, mutta ennen kaikkea maailman suurin verkosto.
- Uskon, että ihmiset voivat paremmin, kun he työskentelevät yhdessä ja jakavat luovuutensa.
Fast Company nimesi Ojanperän toukokuussa bisneksen seitsemänneksi luovimmaksi henkilöksi sadan luovimman listallaan.
Syyskuun numerossaan lehti hehkuttaa Oulun yliopistosta valmistuneen diplomi-insinöörin magnetismia.
- Hän on sekoitus Andy Warhol -mystikkoa ja James Bond -elokuvien pahista, lehti kirjoittaa."
Heh, ylimielisyys on mielestäni pääsääntöisesti selvä merkki siitä että kaverin kattohuoneistossa on enemmän tilaa kuin mööpeleitä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
'Pessimisti saattaa loppujen lopuksi olla oikeassa mutta optimistilla on ollut sillä välin pirun hauskaa'