honpsu kirjoitti:Vakuutus on onnettomuuksia ja vahinkoja varten. Ei takuu.
Yllä oleva tiivistää ketjun ongelman ja sen ratkaisun. Takuuhan tarkoittaa kirjaimellisesti valmistajan vastuuta virheistä, joita valmistettaessa tuotteisiin on mahdollisesti kohdistunut. Valmistaja siis
takaa, että tuote on toimiva ostettaessa. Pieni roolinvaihto auttaa tässäkin tapauksessa eläytymään toisen osapuolen tilanteeseen: Miten valmistaja voisi varautua tapaturmiin, jotka kohtaavat asiakasta ostotilanteen jälkeen ja jossa tuote on osallisena? Vastauskin minulla olisi valmiina, joskaan ei kovin tahdikas - myymällä metrin palan raitiotiekiskoa, jota ei saa sitten kirveelläkään kuin korkeintaan naarmutettua.
Kokonaan eri asia on sitten tuo monien kauppiaiden perävalotakuu, joka tuntuu koskevan ainakin HP:n, Acerin, FujitsuSiemensin ja vastaavien valmistajien läppäreitä ja muuta viihde-elektroniikkaa. Se jos jokin kiukuttaa.
Tulee mieleeni takavuosilta vähän vastaavanlainen tapaus, kun olin kuskaamassa pyörän tarakalla vasta hankkimaani FujitsuSiemensin tietokonetta kotiin. Opiskelija olin silloin, opiskelija olen edelleen, ja kirpaisihan se, kun kesätyöansioilla ostettu tuliterä rosterinvärinen tietokoneen alumiinikuori (kuten tässäkin) oli saanut matkalla hieman damagea. En ollut huomannut ennen kuin pakettia kotona avatessani, että tarakan takarauta oli lävistänyt pahvilaatikon ja heppoiset sisäsuojaukset, ja tehnyt melko ikävän lommon koneen kylkeen hangaten samalla hieman metallimaalia syvimmästä kohdasta lommoa pois. Tiesin, että kun kyse ei ollut montaa milliä syvästä lommosta (vaikka ala olikin hieman laajempi), ei vahinkoakaan itse raudassa voinut olla. Ongelma oli pelkästään kosmeettinen, väljässä pöytätietokoneen kuoressa, vieläpä tuulettimen ritilikön puolella. Harmittihan se silloin vietävästi havaita pränikässä koneessa esteettinen erhe, kaiken lisäksi itse epähuomiossa aiheutettu, mutta eipä ole rasittanut paria ensimmäistä päivää lukuunottamatta ollenkaan. Asettelin oikopäätä lommon ylle paketissa mukana tulleen tuotetietoja tyylikkäähkösti esittelleen "dissain"-tarran, ja kun tuo koneen muutenkin ulkonäöltään teknisempi puoli on ollut aina sisustuksesta riippumatta poissa näkyvistä, on ongelmakin ollut poissa mielestä (tällaiset muistia virkistävät hetket poislukien). Itse kone on palvellut kiitettävästi nyt jokseenkin tasan kolme vuotta. Enkä ensimmäistä Maciani odotellessa ole siitä aikonut luopua vastedeskaan kokonaan.
CloppiWeb kirjoitti:Mikäs tässä nyt näin paljon ihmisiä hiertää?
Sen kummemmin kenenkään moraaliin tai rehellisyyteen kantaaottamatta (joita täällä kovasti kyllä tunnutaan peräänkuulutettavan), arvelisin puolueettomasti yhtenä suurimmista syistä olevan perisuomalainen kateus. Ei ole niin väliä, jos itsellä menee huonosti, kunhan toverilla menee vielä hivenen huonommin.
Itse asiaan jos viimein oman kepeän neuvoni tuon, saanen sanoa, että housuissasi odottelisin edelleen kannettavaa malttamattomana ja kokeilisin näppäimistön toimivuutta sitten ajallaan maltillisesti. Jos tuotteet eivät sovikaan kolhun vuoksi yhteen, silloin luopuisin pitkin hampain vain jälkimmäisen - siis näppäimistön - käytöstä. Onhan Macbook Prossa omakin näppäimistö, ei tuo ulkoinen siinä niin välttämätön ole. Asioita suhteuttaaksemme voinemme maalata hypoteettisen mielikuvan tuliterästä Prostasi, jonka näppäimistölle on läikkynyt maitoa (kuten minulle ensiläppärini kanssa kävi leffaa katsoessani - murokulhon maidot keikahtivat hämärässä huoneessa sängyn notkeudesta johtuen suoraan näppäimistölle). Siinä olikin sitten tenkkapoo, jouduin alkaa käyttää USB-johdon varassa olevaa FujitsuSiemensin perusnäppäimistöä, joka sopi kannettavan oheen kuin otsatukka sialle. Dissaini oli yhtenevä, koska valmistajakin oli sama, mutta kannettavuus oli enää muisto vain ja kömpelyys astunut tilalle. Työskentelypöytäkin naarmuuntui sitten näppäimistön tassuista. Mutta se siitä.
Ongelma joka tapauksessa uuden
unibodyn kanssa olisi huomattavasti vakavampi. Itsellänikin on tilauksessa MacBook Pro, jota malttamattomana odottelen, ohessa pitäisi tulla myös tuollainen langaton näppäimistö. Toimitusaikaa minimoidaksesiko kävit ostamassa sen erikseen, vai miksi et tilannut sitä koneen ohessa, jos saan kysyä? Ollakseni rehellinen, arvoin tuon ulkoisen näppäimistön tilausta useaan otteeseen, koska en löytänyt niin painavia perusteluja sen hankinnalle, koska tuossa Macbook Prossa on jo itsessään aivan riittävä näppäimistö. Langaton hiiri on sitten jo asia erikseen, vaikka tuo TouchPadi on kehuttu (luultavasti kehutumpikin) vipstaaki sekin.
Mitä vielä tuohon mahdolliseen (joskin mielestäni hyvin epätodennäköiseen) "toimimattomuustilanteeseen" tulee, itse olen sen verran kokeilunhaluinen ja siinä mielessä typeräkin, että koettaisin korjata vikaa itse. Sillä kai se lähtisi, jolla se on tullutkin. En nyt tarkoita tätä otettavan neuvona, etenkään sellaisena kuin joku threadissa aiemmin koetti huulenakin heittää (liu'u kiskoihin uudestaan tuote toisella kertaa päinvastaisessa asennossa), vaan koettaisin vain vääntää sitä suoraan, ts. oikaista pohjaa vaakasuoraksi. Älä ota näitä tee-se-itse-neuvojani kuitenkaan vakavammin, sillä olen ensimmäisen iPodinikin saanut mykäksi avaamalla kuoren ja "fiksaamalla" hieman jackin liitäntöjä.
En malta olla puuttumatta vielä muutamaan kohtaan (joudun syömään sanani moralisoinnista seuraavan suhteen):
McPekkis kirjoitti:No hyvä että kerroit, olisithan voinut laittaa sen vaikka myyntiinkin.
--
Mun mielestä ei olisi kovin korrektia palauttaa tuollaista damage-tuotetta, mutta saa kai sitä kokeilla...
Tuollaisen damage-tuotteen palauttaminen ei olisi mielestäsi kovin korrektia, mutta sen myyntiin laittaminen viallisena edustaisi oikeustajusi mukaan suoraselkäisyyttä? Siis hys hys, myykäämme sikoja säkissä!
mercury kirjoitti:Vai että opiskelijalla ei ole hirveästi ylimääräistä markkaa. Lähes 4000 euroa pelkässä koneessa ja 30" pro-näytössä, mutta kun hajotat näppiksen itse, pitää yrittää ujuttaa se takaisin liikkeeseen.

Millä laskennalla saat tilauksessa olevan Macbook Pron (JA mahdollisesti tuon 30" näytön) hinnaksi 4000 euroa? Kyllähän konfattuna seitsentoistatuumaiseen MBP:hen olisin saanut itsekin menemään 6500 euroakin nykyisen alle 2500 euron sijaan, mutta oletetusti karvalakkina tilattu MBP yhdistettynä 30-tuumaiseen näyttöön ei edes pitkällä matematiikalla yllä tuollaisiin sfääreihin. Vai onko tuon pro-näytön hinta sitten niin hunajainen?
HopeinenQ kirjoitti:mercury kirjoitti:Vai että opiskelijalla ei ole hirveästi ylimääräistä markkaa. Lähes 4000 euroa pelkässä koneessa ja 30" pro-näytössä, mutta kun hajotat näppiksen itse, pitää yrittää ujuttaa se takaisin liikkeeseen.

Hyvä pointti muutes. Harvalla palkansaajallakaan ei ole varaa moiseen.
Ilman negaatioita siis suurimmalla osalla palkansaajistakin olisi vastaavaan varaa. Tarkoitit kai toisinpäin?
No, ei ollut tarkoitus ilkeillä.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)