Xaeron kirjoitti:Sun kone tullee Kiinasta, ja käy kääntymässä Hollannissa ennen Suomeen tuloa.
Joo, näin olin kuvion jo aiemmin ymmärtänyt.
Xaeron kirjoitti:Kiina - Hollanti -matka hoituu yleensä sillä tavalla, ettei sitä voi trackata. Kun paketit on Hollannissa jatkamassa matkaa Suomeen, tulee Track your order -sivuille kuriirin nimi ja lisätiedot.
Veikkaan, että ensi viikon alussa tracking toimii TNT:n (kun useimmiten TNT sitten toimittaa koneen Hollannista Suomeen) sivuilla.
Näyt olleen ainakin tähän mennessä oikeassa, sillä mitään tarkempia tietoja kuriirifirmoista ei oikeastaan ole tullut. No, sen verran, että tänään (tai siis eilen, eli perjantaina) statussivulla muiden kuin itse läppärilähetysten viitteiksi oli lisätty teksti 'SYNCREON'. Koetin etsiä sennimistä firmaa, ja löysinkin erään, mutten usko kyseessä olevan ainakaan
tämän. Kannettavan kohdalla luki sitä vastoin "Merge In Tnst NL Til", mikä viittaa todennäköisimmin juuri siihen, että lähetykset yhdistyvät Alankomaissa yhdeksi Suomeen toimitettavaksi paketiksi. Teoriaa vahvistaa vielä se tosiasia, että noiden viiden muun eri lähtöpisteestä Hollantiin matkalla olevan tuotekokonaisuuden tiedoissa sijaitsee tuo painike "Track Your Shipment" (vaikkakaan numeroyhdistelmiä hurskaammaksi noiden taa kurkkaamalla ei tulekaan), toisin kuin itse koneen kohdalla, josta se ainoana puuttuu.
Xaeron kirjoitti:Koita pysyä housuissasi. :>
Eihän tuota malta - ei liene edessä päivää ilman varmistusta Storen statuksesta ennen kuin postipoika viimein soittaa ovikelloa.
kanada kirjoitti:Tuohon backtoschool -kampanjaan liittyen ...
... oletko ystävällinen ja kerrot myöhemmin kirjeen lähetettyäsi selkokielellä, mitä eri dokumentteja ja härpäkkeitä kuoreen lopulta tulee? Olen koettanut tutustua aiheeseen liittyviin ketjuihin, yrittäen saada selkoa ensin tietenkin Applen omasta tietopankista, mutta kokonaiskuva on jäänyt kaikesta huolimatta edelleen hämäräksi. Ovat tosiaan kaiketi tarkoituksella tehneet asian niin vaikeaksi hahmottaa kuin mahdollista, jotta saisivat ihmiset luopumaan leikistä jo kättelyssä. En kuitenkaan aio antaa periksi, kaikkein vähiten juuri siksi, että sitä he nimenomaan haluaisivat.
Tuli muuten mieleeni vielä kysyä eräästä toisesta jo päättyneestä kampanjasta, "Perfect Companionista". Se koski tulostimesta saatavaa hyvitystä, jos sen ostaa yhdessä Macin kanssa. Huomasin jo heinäkuussa, että kyseinen kampanja (ainakin Suomen Storen mukaan) päättyy heinäkuun viimeisinä päivinä, ja harmittelin, etten ehdi hyödyntää tilaisuutta, koska tiesin jo silloin kykeneväni tilaamaan Macin vasta tämän kuun puolella. Heinäkuu lähestyi loppuaan ja ehdin jo unohtaa, milloin tuo kampanja loppuikaan. Mielessä eli siis vielä kipinä tarjouksesta ja koetin etsiä sivua, jossa olin tuon ajankohdan nähnyt määritellyn, mutta en löytänyt ainakaan hakusanalla 'campaign' yhtikäs mitään.
Kuu vaihtui, mutta edelleen tuo mainos etusivulla tai jossain syvemmällä sivustolla lymyillen säilyi. En saanut varmistusta asiaan, ja ajattelin kampanjan olevan edelleen voimassa (selityksenä joko erehtymiseni päättymispäivämäärän suhteen tai kampanjan jatkuminen jostain syystä pidemmälle). Kun sitten tilausta aikanaan rakentelin, olin vielä siinä uskossa, että voin saada hyvityksen tulostimesta, ja valitsin Macin
konffaussivulta erään kylkiäisenä kaupatun printterin.
Löysin sivun sitten useaa eri kautta myöhemmin, ja tänään minulle viimein valkeni, että lienee vastaisuudessa turha lähetellä tarroja ainakaan tulostimen paketista, koska kampanja-aika on umpeutunut ennen kuin olen edes nykyisen tilauksen luonnoksen Apple Storessa laatinut. Minua jäi kuitenkin hämäämään (a) se, että printteriä oli kaupattu (ja kaupataan edelleen) Macin lisävarusteiden yhteydessä ikään kuin se olisi tarjouksessa, ja lisäksi (b) se, että voimassaolevan englanninkielisen
Applen promootiot listaavan sivun mukaan tuo kampanja olisi alkanut vasta heinäkuussa ja päättyisi sen mukaisesti vasta lokakuussa. Silti voin vaikka vannoa, että alunperin lukemani kampanjan ajankohta oli välillä huhti-/touko-/kesäkuu - heinäkuun loppu. Jos nyt vielä jostain pääsisin sinne suomenkieliselle sivulle, voisin osoittaa Applen sivuston informaatiivisen ristiriidan. Voisiko olla sitten niin, että kampanjat olisivat eri kansallisuuksille eri aikaan? Käsittääkseni nuo ovat kuitenkin jokavuotisia, ja ajoittuvat samoihin sesonkeihin (mm. Back To School). Oli sitten äidinkieli tai kotimaa melkein mikä tahansa.
Koetin kerralla rohmuta noita etuuksia, ja tulinkin vahingossa osallistuneeksi jopa tuohon iWork 09' -kampanjaan. Valitsin sen esiasennettavaksi koneeseen, koska huomasin sen maksavan silloin muutaman kympin vähemmän kuin ostettaessa erikseen Storesta (sama koski perhepakettia, myös iLife 09':ssä). Luinkin sitten tuolta sivuilta, että siitäkin voi saada 20 euron hyvityksen jälkikäteen. Tuolla aiemmin mainitsemallani promo-sivulla kuitenkin iWork 09' -kampanja on kategorisoitu "Perfect Companionista" ja "Back To Schoolista" poiketen "Mail-In Rebateksi". Nuo edelliset siis ovat "Online Rebateja". Mitähän tuo jako sitten tarkoittaa? MobileMe-kampanja kuuluu myös tuohon Mail-In-kategoriaan.
Aiheuttavat harmaita hiuksia nämä epäselvyydet. Sellainen nyt vielä kaiken kukkuraksi jäi vaivaamaan torstain (13.8.) Helsingin Sanomien Humacin kokosivun mainoksesta (sivu C5), että iLife 09' tulisi muka Leopardin mukana kylkiäisinä - tai vakiona, miten sen nyt sitten ilmaiseekaan. Sanamuoto oli nimittäin Macia yleisesti kuvaavien tekstien lomassa
seuraava:
"
HELPPO LÄHESTYÄ. Applen uusin Mac OS X -käyttöjärjestelmä tekee työskentelystä helpompaa, jolloin voit tehdä enemmän vähemmällä vaivalla.
Mukana tulevalla iLife 09' -ohjelmistolla voit pitää valokuvakirjastosi järjestyksessä, tehdä hetkessä upeita elokuvia tai vaikka opetela soittamaan pianoa ja kitaraa. Mac toimii haluttaessa myös Windows-käyttöjärjestelmällä"
Viimeisen virkkeen mukainen teko nyt veisi pohjan koko Applen idealta, mutta tuo aiempi jäi todella muuten niin ympäripyöreiden kuvausten keskellä häiritsemään. Onko kyse sitten jostakin Humacin omasta kampanjasta? Koko sivulla ei ollut mitään vihjettä edelliseen, ei edes pienintä mainintaa hinnasta, josta olisi voinut jotain päätellä.
Pahoitteluni, jos ja kun lätinän teemasta tuli pitkälti kampanjapainotteinen, mutta tämä kaikki koskee yhdellä jos toisella tavalla vielä matkalla olevaa tilaustani Apple Storesta. Elätellen jopa toiveita, että iLife 09' tulisi tuon koneen mukana, vaikka tiedänkin ajatuksen olevan naiivi. Joka tapauksessa ainakin ystäväni joitakin vuosia sitten hankkimassa 13'3-tuumaisessa MacBookissa tuli Tigerin mukana senaikainen iWork. Olisipa ainakin kompensaatiota sille, että en saanut vielä tuota Snow Leopardia ilmaiseksi mukana. Eihän se kallis ole päivittää myöhemminkään, mutta ei minulla ole siitäkään käytännössä hienoisintakaan haisua. Siis siitä miten päivitys tullaan mahdollisesti sitten aikanaan tekemään.
Kiitoksia neuvoista, jos niitä yllä olevaan sekavaan asiakokonaisuuteen liittyen joltakulta liikenee.