iBookkia hankkimassa (12" vs 14")
-
iBookkia hankkimassa (12" vs 14")
Viesti Kirjoittaja JKK »
Eroahan näille koneille tulee mustasta pekasta ostettuna 250€
250€:lla saa hankittua 160 gigan (ja ehkä isommankin) FW/USB kovalevyn joten se +10 gigaa isompi kovalevy tila ei ole niin oleellinen.
Jonkin verran nopeampi prossuhan tuossa tulee mutta en sitten tiedä tuntuuko tuo +133mhz lisäys tarpeeksi. Joten ainoa mitä jää on tuo näytön koko.
Olen tässä vähän tuuma mitalla räpeltänyt ja mielikuvitustani harjoittanut että miltä se 12" näyttö nyt tuntuisi mutta ei tästä oikein tule mitään.
Joten miten on 12" näytön käyttäjät onko se 12" tarpeeksi vai tuleeko siinä monen ikkunan kanssa ahdasta? Mitäs keinoja sitten on vetää kannettavasta isompaan monitoriin kuvaa? Muistaakseni tuohon oli saatavilla jokin liitin mutta en nimeä ollenkaan muista.
-
Re: iBookkia hankkimassa (12" vs 14")
Viesti Kirjoittaja Mikko »

Eikös iBookin mukana tule VGA-kaapeli? Omistajat korjatkoon, jos olen väärässä. Ongelmana on lähinnä se, että tehdasasetuksilla iBook tukee vaan näytön peilaamista, joten isollakin näytöllä näkyy kuva samalla alhaisella resoluutiolla. Netistä löytyy kyllä tähän patch, jolla saa vaikka kahden näytön tuen päälle.
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Itellä on 14 tuumainen, enkä vaihtaisi pienenpään, mutta toisaalta onhan pienempi kone kätevämpi ja kevyempi, (oliko peräti kilon?)
Sen verran kuitenkin suosittelen, että ota mukaan sisäinen Bluetooth, maksaa ainoastaan 40 euroa, eikä vie USB-paikkaa, kuten jälkiasennettava ulkoinen palikka. Sisäinen jälkiasennus sen sijaan maksaa satoja euroja.
-
-
Viesti Kirjoittaja JKK »
En tiedä tuosta bluetoothista kun en sellaisia laitteita omista, mitä kaikenlaista sillä sitten tekisi?
Tosin ei 40e paha hinta ole, kaippa sellaisen kanssa tuon hankin.
Olen tuota muisti asiaa kanssa miettinyt, ikävä kyllä hintoja en löytänyt muistille mustasta pekasta vaan ne pitää kysyä. En mielelläni hankkisi 12" iBookkia jonka hinta on lähellä/yli 14" iBookin hintaa enkä myöskään mielelläni hankkisi 14" iBookkia jonka hinta on lähellä Power Bookin hintaa.
Tuo muisti ei varmaan kovi halpaa ole?
Olen myös miettinyt tuota airpot juttua mutta sen hankkiminen taitaa siirtyä myöhemmäksi.
Voiko tuon airport stationin lyödä kiinni hubiin vai mitenkä tuo toimii? kun kotona on jo kaksi PC:tä jotka ovat hubissa kiinni niin voiko tuon langattoman aseman lyödä hubiin rj45:lla.
Miten on tuon kortin asennuksen laita? minulla ei ole mitään kokemusta kannettavien raudasta olen vain näiden tornien kanssa säätänyt, onko se kuinka hankalaa?
-
Viesti Kirjoittaja valto »
Bluetooth kannattaa kyllä hankkia, vaikka ei nyt tarvitsiskaan, koskaan kun ei tiedä

-
Kannattaa tiedustella myös muista liikkeistä, kuin Mustasta Pekasta, olen saanut sellaisen käsityksen, että se on eräs euroopan kalleimmista Apple-jälleenmyyjistä. Muita suomalaisia on mm. Mac&Carry (officeline) ja Varimport. Molemmilla nettisivuilla näkee myös hinnat. Ja aina kannattaa tinkata! Hinnasta saa helposti pois huntin ja enemmänkin. (Riippuu vähän mitä kaikkea ostaa)
Klikkaa http://www.apple.com/fi
ja valitse sieltä store. Pääaset AppleStoren sivuille ja klikkaa ibookkia, voit customoida siellä haluamasi koneen ja katsoa hinnan. Mm isommalla kovalevyllä, bluetoothilla tai RAMmilla.
-
Viesti Kirjoittaja SwitchX »
Vastauksia olet jo saanutkin. Tässä omia ajatuksia...Joten miten on 12" näytön käyttäjät onko se 12" tarpeeksi vai tuleeko siinä monen ikkunan kanssa ahdasta? Mitäs keinoja sitten on vetää kannettavasta isompaan monitoriin kuvaa? Muistaakseni tuohon oli saatavilla jokin liitin mutta en nimeä ollenkaan muista.
Minulla on 12" iBook. Näyttö on pieni, mutta ei kuitenkaan liian pieni. 14" on sama resoluutio, joten kyseessä on pikemmin makuasia. Tosin, jos on huono näkö niin isompi lienee silloin parempi valinta. Itse en isompaa (ja painavampaa) haluaisi, vaikka alussa minulla oli ihan samat epäilyt kuin sinulla. Tämä nyt on tosiaan pitkälle maku- ja tottumisasia
Otin koneeseen myös 60Gb levyn, AirPortin ja Bluetoothin. Bluetooth kannattaa ottaa ehdottomasti sisäisenä, koska se on kätevä koneen sisällä ja ei maksa turhan paljoa. Todennäköisesti sille tulee jossain vaiheessa käyttöä kuitenkin esim. kännykän tai näppiksen kanssa. Airportin voi helposti lisätä toki jälkikäteen. Kuten tuossa olikin, vakiomuistia kannattaa kasvattaa mahdollisimman pian. Se nopeuttaa konetta ja kone toimii muutenkin paremmin. Applella muisti on kallista, joten esim http://www.tector.fi voi auttaa tässä jälkikäteen.
Itse olen ollut tyytyväinen 12" G4 iBookiin ja suosittelen lämpimästi 8)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on töissä tuollainen järjestelmä eikä sen läpi ole mitään Spywarea ym tullut.
Suositukseni on myös, että otat Bluetoothin heti, 512 MB RAM lisän ja ison kovalevyn. Se kannattaa.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja imphasis »
Mitenkäs saisi hankittua lisää FireWire -liitäntöjä, kun tuossa iBookissa näyttää olevan vain 1 FireWire -liitäntä? Tällä hetkellä minulla on vain 1 FireWire laite, mutta eiköhän noita vielä lisää tule. Vai kannattaakohan ruveta sitten suosimaan USB 2:ta?
Ja bluetoothin otan käsittelyssä, kuten muistiakin. AirPortin kanssa hankin. Tällä hetkellä minulla on Mac G3 ja adsl, jotka ovat kolmikerroksisen talon alakerrassa. iBookia haluaisin käyttää yläkerrassa, pystyyköhän langattomasti AirPortilla?
--
Jori
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Useimmat FireWire-laitteet ovat ketjutettavia. Kameran perään ei tietenkään voi mitään liittää, ja erikoistilanteita varten on olemassa FireWire-hubeja. Yleensä ketjutusmahdollisuus kuitenkin riittää, viimeiseksi vain se laite jonka perään ei enää muita saa.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Bob the Builder »
Itsellä on tuo 12", ja se tuntuu riittävältä. Onhan rehellisyyden nimissä 14" pieni näyttö sekin. Sanoisin että sinulla on tuossa 250 hyvää perustelua 12" puolesta.Eroahan näille koneille tulee mustasta pekasta ostettuna 250€

-BtB-
-
Viesti Kirjoittaja JKK »
Lueskelin vain macrumors.com:ista ja siellä oli iBookin kohdalle kirjoitettu punaisella "dont buy updates coming".
Tuo 60 gigan kovo on kyllä ihan ehdoton, eikä se tuokkaan hintaan paljoa lisää.
Ainakin näin aluksi hankin tuon iBookin airport cardin ja bluetoothin kanssa, tukiaseman hankin myöhemmin koska langattomalle ei ihan heti ole tarvetta mutta myöhemmin varmasti erittäin mukava lisä.
Taidan ihan suosiolla odottaa kesää ja katsoa onko iBookeille tulossa mitään uudistuksia, mutta näillä näkymin olen hankkimassa tuon 12" mallin koska 14" tulisi aivan liian kalliiksi jos ottaisin sen samoilla lisä varusteilla.
-
tarkoitat varmaan lisävarusteilla
Tuodaanpa tuo pilkun viilaus tällekin palstalle! ;-)
Joo, kannattaa odottaa seuraavaan päivitykseen. Vaikka ero ei olisi suuri, harmittaisi sua varmaan yhtä paljon kuin AppleFarmeria: Se pisti eMacin myyntiin (1kk vanha) ja hankkii uuden!
:-D
-
Viesti Kirjoittaja route66 »
Molemmat Book-mallistot päivittyvät viimeistään WWDC:n yhteydessä eli kesällä. Tämä vaikuttaa aika yksimieliseltä näkemykseltä sekä foorumeilla että juorusaiteilla. Jos ei ole välttämätön hoppu, niin odota hetki. Ainakin minä odotan vielä sen verran, että näen seuraavan PowerBook-malliston. Tiedä häntä sitten ostanko uuden vai tiputetaanko nykyisten hintoja riittävästi että päädyn halvempaan. Mutta itse kukin vetää johonkin kohtaan rajan montako sukupolvea odotetaan aina sitä seuraavaa..Taidan ihan suosiolla odottaa kesää ja katsoa onko iBookeille tulossa mitään uudistuksia
-
2.) Akkukesto iBookeissa on huippuluokkaa. Normaalikäytössä akku kestää 3-4 tuntia ja näyttöä himmentämällä kevyissä hommissa hyvin viisikin.
3.) Firewireliitäntöjä saa helposti lisättyä firewirehubin avulla.
4.) Mutä tuohon AirPort-hommaan tulee, pitäisi pelata mainiosti (ellei välikatto ole lyijyä

-
Viesti Kirjoittaja JKK »
Sen verran nyt ainakin tiedän että 12", 60 gigan kovalevy, bluetooth, airport, 640Mb muistia.
Apple Storen laskuri näyttää 1518 joka on kyllä hieman liian korkea, mutta tästä kuulemma voi tinkiä liikkeissä melko reilusti?
Pääasiassa akku olisi melko kevyessä käytössä, tosin aina silloin tällöin tulisi varmasti sellaisia tapauksia jossa pitäisi katsoa muutamia (2-4) televisio sarjojen jaksoja tai ripattuje elokuvia jotka on ripattu vaikka xvid codecilla, mietin vain että tuo on varmaan melko raskasta käyttöä akulle. Musiikin kuuntelu varmaan vielä on kevyttää mutta entäs DVD leffat?.
PC-kannettavien akuthan näyttävät aika vaatimattomilta, pistääkin vähän miettimään että miten niiden käyttöaika on mitattu.
Varmaan tuon iBookinkin realistinen akun käyttöaika on jotain 4-5 tuntia? Tai jos kuuntelee musiikkia, selaa nettiä ja on ircissä voi päästä hyvin 5-6 tuntiin vielä?
-
-
-
Tuohan aiheuttaa vain lisää kuumenemista, koska koneen alla ei pääse ilma kiertämään!
-Kannattaa pitää koneen kokoista kirjaa ja sitten vaikka tyynyä.
-
Viesti Kirjoittaja imphasis »
No kyllä se design olisi kiva olla nättiä kanssa, kehtaa sitten kunnolla komeilla kavereille

4.) Mutä tuohon AirPort-hommaan tulee, pitäisi pelata mainiosti (ellei välikatto ole lyijyä )
No enpä usko

-
Viesti Kirjoittaja JKK »
Tulee ainakin ruotsin kirjoille jotain käyttöä.-Kannattaa pitää koneen kokoista kirjaa ja sitten vaikka tyynyä.
Minua ei niin design liikuta. Mutta täytyy kyllä myöntää että se on erittäin kiva plussa.
Ensiksi olin varma että hankin jonkin PC-kannettavan mutta iBookin pieni koko (joka olisi kyllä häipynyt 14" myötä) ja akun kesto sai mielenkiinnon todella heräämään.
Saahan tuolla varmaan kavereilta muutamia ihmetteleviä katseita, mutta voi olla että heti perään tulee jotain "ostit sitten kaikkein hienoimman näköisen" tyylistä kommenttia.
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
minäkin pähkäilin saman dilemman parissa aikanani.. Ja päädyin ostamaan 12" mallin.
Samoja perusteluita minullakin kuin edellisillä vastaajilla:
-14" max-reso sama kuin 12" mallissa -> kannattaa käyttää esim. kotioloissa ulkoista
näyttöä, jos sellaisen omistaa (itse käytän 17" TFT:tä).
-12" malli on kevyempi ja pienempi. Pieni koko soveltui paremmin minun käyttötarkoituksiini,
sillä käytän iBookia usein mm. luennoilla, junassa, lentokoneessa yms. missä ei ole kovin
paljon työskentelytilaa. Jos taas et kanna läppäriä juurikaan mukanasi, nämä perustelut eivät
välttämättä puolla 12" mallin hankkimista.
-Hinta. 250€ on jonkinlainen summa rahaa, sillä saa mm. mainittuja Bluetoothia ja muistia yms.
-Prossuteho: 1Ghz vs 800Mhz ei ole kovin järisyttävä ero.. Jos haet parempaa suorituskykyä,
hanki PowerBook 12". Ainakin tällä 800Mhz:n mallilla on Tony Hawk hyvin skeittaillut eikä ole
loppunut vääntö kesken oikeastaan missään sovelluksessa (itselläni on lähinnä muisti loppunut
kesken kun ostin tyhmyyksissäni iBookkini vain 256MT muistilla).
-Tietysti voit jäädä myös odottamaan uusia iBook malleja. Muista kuitenkin, että uudetkin mallit
muuttuvat vanhoiksi ajan mittaan, älä siis turhaan jää odottamaan ikuisesti

Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka