Mikä Mac minulle?
-
Mikä Mac minulle?
Viesti Kirjoittaja we8 »
-
Opiskelijabudjetille
Viesti Kirjoittaja jotivoni »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Se, missä se tietty tällä hetkellä reippaasti häviää Imacille on kiintolevyn tila, mutta jos pöytäkonetta olet miettimässä, niin tuohon hintaan saat kyllä melkosen ulkosen kovonkin siihen kylkeen kiinni.
Presonus Audiobox USB, Epiphone LP Studio EB, Shure SM58 LC, The T.Bone HD-990D
-
Re: Mikä Mac minulle?
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
Käytännössä 1440x900 on aika pieni vielä kuvankäsittelyynkin.
Itse ottaisin 13" MBP:n 4 gigalla muistia ja joko 7200rpm levyllä tai SSD-kiekolla, ja oheen sitten hyvä ulkoinen näyttö.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Viesti Kirjoittaja rocksamuli »
Tuli vain mieleen, kun Mac Minin arvio sai itseni ryhtymään macin käyttäjäksi... Tosin päädyin ostamaan MacBook whiten "sisustuksellisista syistä".
-
Viesti Kirjoittaja Arjen Sankari »
Ekaa mäkkiä olen jonkin aikaa harkinnut. PC/Windowsien kanssa on tapeltu se 15vuotta.
Nykyinen koneeni on Acerin kohtuu uusi läppäri, ja sen olen muutenkin ajatellut joka tapauksessa pitää. Mutta hieman parempi (lue: semmoinen missä ei käyttäjällä pala proppu
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Windowsin/PC:n lisälaitteet ilmeisesti toimivat macissa sellaisenaan? (hiiri, näyttö, ulkonen kovalevy, kaiuttimet) Noiden hinta on yhteensä semmoset ~650e joten puoliksi syödyn omenan logon takia en viitsisi noita kaikkia uusia? (pikku-provo
Uutta macia en viitsi ostaa , puhtaasti hintansa takia. Olen lueskellut tämän palstan myynti-ilmoituksia jonkin aikaa. Käytettyä konetta etsiskelen, mutta ongelma on siinä etten näistä vehkeistä oikeen mitään ymmärrä. Millaista konetta suosittelisitte meikäläiselle?
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Lue tästä lisää:
http://www.apple.com/fi/macmini/
Pelailuun tuosta ei ole (paitsi aivan vähäiseen). Mutta muuten 2 GHz core 2 duolla 60 euron muistipäivityksellä 1 -> 4 GB saa koneesta erinomaisen Applen. Sen verran että näppis tulisi oikeestaan päivittää appleversioksi. Ei sillä etteikö vanhasi varmasti toimisi mikäli son USB, mutta ihan jo silläkin että nämä alumiiniset keyboardit on aika yybereitä noin yleensä, sekä näissä on iLayout...
-
Viesti Kirjoittaja rocksamuli »
Muistiasioihin tutustuin jonkin verran Minin osalta tuossa taannoin. Itse en olisi lähtenyt aivan tuliterään miniin vaihtamaan muisteja, mutta joku muu sen varmasti voi tehdäkin. Tällaistakin oli käynyt, lainaus on Muusikoiden netin Apple-viestiketjusta:Matti Niemelä kirjoitti:
Pelailuun tuosta ei ole (paitsi aivan vähäiseen). Mutta muuten 2 GHz core 2 duolla 60 euron muistipäivityksellä 1 -> 4 GB saa koneesta erinomaisen Applen. Sen verran että näppis tulisi oikeestaan päivittää appleversioksi. Ei sillä etteikö vanhasi varmasti toimisi mikäli son USB, mutta ihan jo silläkin että nämä alumiiniset keyboardit on aika yybereitä noin yleensä, sekä näissä on iLayout...
Juki68 kirjoitti:
" Näin on. Ei kiinnosta heti sössiä sitä takuutakaan siitä.
Sikäli tympee homma, että ainakaan verkkokauppa.com:kaan ei noita muisteja suostunut asentamaan, mistä ne ostin. "
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts ... 1000&co=30
En tiedä onko yleistä sitten tuo haluttomuus huolloissa vaihtaa tuohon miniin muisteja.
Ja joo, kyllähän Apple-koneeseen Apple-näppis kuuluu... Vaikka maksaakin jonkun verran.
-
Youtubessa on tosi hyviä videoita aiheesta, etenkin se OCW:n.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
-
Viesti Kirjoittaja Sabbath »
-
Viesti Kirjoittaja we8 »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
24" on hyvä valinta. Et tarvitse virustorjuntaohjelmaa ja OS X:n oman palomuurin saa järjestelmäasetuksista päälle. AppleCare on aika kallis näille halvemman pään maceille ja Suomesta yksityishenkilön ostamana konetta koskee kuluttajasuojalait myyjän myöntämän takuuajan päätyttyä.we8 kirjoitti:Pitkän pohdinnan jälkeen olen tällä viikolla menossa ostamaan iMac 24" 2.66 GHz Core 2 Duo. Vaihtoehtoinani oli em. tai iMac 20" 2.66 GHz Core 2 Duo. Mielestäni on kuitenkin järkevämpää maksaa 300€ enemmän ja saada melkein tuplasti parempi kone. Mitä mieltä olette? Haluaisin kuulla myös teidän mielipiteitä siitä, että kannataako hankkia koneeseen jonkinnäköinen virustorjunta tai palomuuri-ohjelma, oikeasti, ei mtn Apple propagandaa? Entä AppleCare, olen sijoittamassa opiskelijabudjetistani isoa osaa tähän, joten miten on takuiden kanssa? Kannaattako hankkia AppleCare ja onko teidän maceissänne esiintynyt paljon vikoja ensimmäisen vuoden aikana tai sen jälkeen?
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Lisäksi ainakin minulle on muodostunut sellainen mutuun pohjaava käsitys, että useimmat vialliset Macit oireilevat jo "sisäänajovaiheessa". Jos kone toimii normaalisti ensimmäiset pari kuukautta, ollaan aika selvillä vesillä.Pis kirjoitti:AppleCare on aika kallis näille halvemman pään maceille ja Suomesta yksityishenkilön ostamana konetta koskee kuluttajasuojalait myyjän myöntämän takuuajan päätyttyä.
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Itse ihan jotain päiviä sitten ostin sieltä 85 euron hintaan ACPP:n MBP 13":lle, kun sen applestorehinta on 249 euroa. Rekisteröinti ja kaikki meni läpi nätisti.
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Air on kyllä todella näyttävä mutta samalla todella tehoton. Toki surffaus ja muu "peruskäyttö" sillä menee...jomppeli kirjoitti:on alkanut harhailemaan mielissä MBP tai sit MB Air. osaako jenggi sanoa kumpi olis ns. "paras" vaihtoehto. toi AIR kiinnostais lähinnä sillä kun on ohut kuin mikä ja siro design. levyjä en polta oikeastaan ikinä joten aseman voisin hankkia myöhemmin. konetta tulis käytettyä pääosin kotona ja reisuissa. toimiiko langaton esim PC.koneen jakaamast langattomas verkos tai onko pakko hommata toi air station. oli aikoinaan ibook g3 ja olin todella tyyvyäinen kyseiseen koneeseen vaik tehot oli paperilla niukat. koneen käyttö tarkoitus olis lähinnä surffailu, musiikin kuuntelu ynm ynm.
-
juu sitä mie olen myös katsonut. 300e halvemmassa mbp on tuplaten ram muistii isompi kovo ynm ynm. tietty kaikkea ei tänä päivänä voi saada. pieni ja tehokas ei sovi yhteen.rahi kirjoitti:Air on kyllä todella näyttävä mutta samalla todella tehoton. Toki surffaus ja muu "peruskäyttö" sillä menee...jomppeli kirjoitti:on alkanut harhailemaan mielissä MBP tai sit MB Air. osaako jenggi sanoa kumpi olis ns. "paras" vaihtoehto. toi AIR kiinnostais lähinnä sillä kun on ohut kuin mikä ja siro design. levyjä en polta oikeastaan ikinä joten aseman voisin hankkia myöhemmin. konetta tulis käytettyä pääosin kotona ja reisuissa. toimiiko langaton esim PC.koneen jakaamast langattomas verkos tai onko pakko hommata toi air station. oli aikoinaan ibook g3 ja olin todella tyyvyäinen kyseiseen koneeseen vaik tehot oli paperilla niukat. koneen käyttö tarkoitus olis lähinnä surffailu, musiikin kuuntelu ynm ynm.
mites tämmönen....onko hjyvä/huono..? en näist maceist tiedä paljoa ku nytkin PC käytössä ja on mallia amd 64 2x5000+ , 3gb ram ynm ynm. se ibook joka oli joskus aikoinaan oli 750mhz ja oliko 256 ram ja oli siitä huolimatta omast mielest pc.tä jos oli tuplasti tehoa nopeampi.
* Tarkkuustyöstetty unibody-alumiinikotelo
* Lasinen Multi-Touch-ohjauslevy
* 13.3" LED-taustavalaistu kiiltävä laajakuvanäyttö, tarkkuus: 1280 x 800.
* 2.53 GHz Intel Core 2 Duo -suoritin, 3MB L2 cache.
* 4 GB (2 x 2GB) -keskusmuisti, 1066MHz DDR3 SDRAM (PC3-8500), maksimimuisti 8GB.
* 250 GB Serial ATA -kiintolevy, 5400 rpm.
* 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
* NVIDIA GeForce 9400M näytönohjain, 256MB DDR SDRAM jaettu muisti.
* Sisäänrakennettu iSight kamera.
* FireWire800-liitäntä, Kaksi USB2.0 -liitäntää, Mini DisplayPort, Audio In/Out (sisältää optiset in/out-liitännät)
* SD (Secure Digital) muistikorttipaikka.
* Gigabit ethernet, Airport Exreme Wi-Fi (802.11n draft), Bluetooth 2.1+EDR.
* Sisäinen 58 Wh litiumpolymeeriakku, parhaimmillaan n. 7 tunnin käyttöaika.
-
-
anteeks et olen niin "newbie" mutta kun on se niin "eri maailma" macilla joten parempi kysyä kun te joilla on tiedätte asioista jotain.rahi kirjoitti:Peruskäyttöön tuo kone on ihan hyvä. Se mitkä on sun tarpeet tulevaisuudessa niin kannattaa nyt ottaa huomioon.

-
Kuvauksesi perusteella mikä tahansa applen malleista sopii sinulle hyvin. Pelaamisesta voi lukea lisää tuolta toisesta osiosta joka on pelaamiselle omistettu. Macissa ei tällä hetkellä tarvitse käyttää mitään tiettyä "moodia" vaan macille on omat pelinsä. Windows pelejä voit pelata sen jälkeen kun asennat windowsin joko "bootcamp" nimisellä apuohjelmalla tyhjälle levyosiolle tai sitten virtualisointiohjelmiston sisälle (pelaaminen näin on kuitenkin aika heikkoa).jomppeli kirjoitti:anteeks et olen niin "newbie" mutta kun on se niin "eri maailma" macilla joten parempi kysyä kun te joilla on tiedätte asioista jotain.rahi kirjoitti:Peruskäyttöön tuo kone on ihan hyvä. Se mitkä on sun tarpeet tulevaisuudessa niin kannattaa nyt ottaa huomioon.pelejähän macil ei pysty vissii pelaan muutako sillä jollain ohjelmal joka on niinku mentäis windows modiin? <-------- oonks lähelläkään oikeassa? silloin 6v sit piti ainaski olla semmonen ohjelma. pääosin kyl tulee noita pelejä pelailtua xbox 360 joten sil nyt ei olis niin suurta merkitystä. ja mitään video/kuva editointi ohjelmaa tuskin ikinä tulee asennettua. niinku aiemmin sanoin. netti surffailuun,musiikin kuunteluun tää olis tulossa mulle. ja saa näppärästi mukaa reissuille. toi 13.3" näyttö riittää kun saa tarvittaessa kytkettyä lisävarusteella televisioon hdmi johdol??
-
Viesti Kirjoittaja rantom »
Boot Campin kautta pitää asentaa Windows jos haluaa pelata Windows-pelejä. Joistain peleistä on jo Mac-versiot (kuten World of Warcraft, The Sims, Need For Speed (alkaen Carbonista?)). Et siis tarvitse tuollaista. Jos kuitenkin haluat pelata Windows-pelejä OS X:n päällä niin sekin onnistunee, tarvitset CrossOver Gamesin, mikä tosin maksaa.jomppeli kirjoitti:anteeks et olen niin "newbie" mutta kun on se niin "eri maailma" macilla joten parempi kysyä kun te joilla on tiedätte asioista jotain.rahi kirjoitti:Peruskäyttöön tuo kone on ihan hyvä. Se mitkä on sun tarpeet tulevaisuudessa niin kannattaa nyt ottaa huomioon.pelejähän macil ei pysty vissii pelaan muutako sillä jollain ohjelmal joka on niinku mentäis windows modiin? <-------- oonks lähelläkään oikeassa? silloin 6v sit piti ainaski olla semmonen ohjelma. pääosin kyl tulee noita pelejä pelailtua xbox 360 joten sil nyt ei olis niin suurta merkitystä.
http://www.codeweavers.com/products/cxgames/
HDMI-kaapeli ei mene vakiona Macciin kiinni, tarvitset erikseen adapterin. Tässä tapauksessa tarvitset Mini DisplayPort to DVI-adapterin ja siihen vielä sitten DVI to HDMI-adapterin. Toinen vaihtoehto on kyllä hankkia Mini DisplayPort to HDMI-adapteri.jomppeli kirjoitti:ja mitään video/kuva editointi ohjelmaa tuskin ikinä tulee asennettua. niinku aiemmin sanoin. netti surffailuun,musiikin kuunteluun tää olis tulossa mulle. ja saa näppärästi mukaa reissuille. toi 13.3" näyttö riittää kun saa tarvittaessa kytkettyä lisävarusteella televisioon hdmi johdol??
Muista tuosta toki sitten sekin että et saa tuolla sekä ääntä että videota ulos, tarvitse erikseen normaali 3.5mm to 3.5mm kaapelin siihen.
MDP to HDMIn linkki lienee ainoa mikä on... no, ainoa paikka mistä tuotteen voi saada.

-
edit. soneran verkkokaupassa oleva macbook pro 13.3". onko se kovinkin ylihintainen..? apple.fi sivuilla sais 1500e pintaan. mutta tuo osamaksu houkuttelis kun ei näin laman aikana tuota taskurahaa ole ihan niin paljon että kerralla vois pois maksaa. tietääkö jenggi muuta paikka jossa vois osamaksulla maksaa pois..?
-
Älä turhaan maksa siitä muutamasta _sadasta_ megahertsista. Laita koneeseen ennemmin SSD-kovo, jos nopeutta haluat. Eikös just jostain veikon koneesta irronnu kantis asiakkuudella 13" karvalakki mbp 999e.jomppeli kirjoitti:kiitos vastauksista....juu olen mie myös katsonut noita halvempia macbookeja. mutta tuo macbook pro "himottais" alumiini kotelon takia. muovi tuppaa mennä rumaksi melko nopeaa jos sitä päivättäin käyttää. onko kuinka paljon väliä macis et onko 5400rpm tai 7200rpm kovo? huomaako selkee eroa kun käynnistää ynm.?
edit. soneran verkkokaupassa oleva macbook pro 13.3". onko se kovinkin ylihintainen..? apple.fi sivuilla sais 1500e pintaan. mutta tuo osamaksu houkuttelis kun ei näin laman aikana tuota taskurahaa ole ihan niin paljon että kerralla vois pois maksaa. tietääkö jenggi muuta paikka jossa vois osamaksulla maksaa pois..?
-
Viesti Kirjoittaja rantom »
Oletko varma että kyseessä on MBP eikä MB 2008 eli viime vuoden ensimmäiset Unibody-MacBookit? Näissähän oli erona muistaakseni prosessori, akun kesto sekä FireWiren puute (2008 siis).Matti Niemelä kirjoitti:Eikös just jostain veikon koneesta irronnu kantis asiakkuudella 13" karvalakki mbp 999e.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka