IIIMacci kirjoitti:Onko family-packejä tullu kenelläkää vastaa? Helsingin Tektorissa ja Macpeoples kyl singlekä tuntuu riittävän il an jonotusta...
Ei ilmeisesti tullut kovinkaan paljon family paketteja, kun ei ollut noissa eikä ilmeisesti Humacissakaan ja verkkokauppa.comin saldoissa lukee saatavuusarvio 1-3 viikkoa. Jokuhan saattaa vitutuspäissään ostaa single-version ja asennella sillä kaikille koneille kun ei raha kelpaa Parempi olis kyllä jatkossa saada familypackit samaan aikaan myyntiin kun ihmiset sen rehellisesti haluavat ostaa.
Huomaa taas ettei kauppiaat ja valmistajat pysy maailmanmenon mukana. Ikäväkyllä itselleni myytiin eioota kivijalkaliikkeessä tänään käydessäni Ikäväkyllä, ennemmin olisin Applelle maksanut sen 30e ja tuotteen ostanut, tai sitten viimekädessä lataillut heidän servereiltään ko. softan, mutta minkäs teet kun ei anneta valinnanvaraa.
honpsu kirjoitti:Huomaa taas ettei kauppiaat ja valmistajat pysy maailmanmenon mukana. Ikäväkyllä itselleni myytiin eioota kivijalkaliikkeessä tänään käydessäni, mutta eiköhän tuon jostain netin vertaisverkosta ennen maanantaita jo saa. Ikäväkyllä, ennemmin olisin Applelle maksanut sen 30e ja tuotteen ostanut, tai sitten viimekädessä lataillut heidän servereiltään ko. softan, mutta minkäs teet kun ei anneta valinnanvaraa.
Et sitten kärsivällisesti malta odottaa???
Itselleni leppis tulee vasta ensi tai sitä seuraavalla viikolla Storen kautta tilattuna mutta kyllä sen kuutisen päivää odottaa mielummin kuin warea käyttää. Muutama päivä sinne tai tänne, mikä ongelma?
disgruntled kirjoitti:<avautuminen> Suuri kiitos Helsiningin jälleenmyyjille,
Avautuminen täältäkin. Luulen että oli viimeinen kerta kun yritin ostaa jotain Helsingin Apple jälleenmyyjiltä. Tuntuu olevan käytäntö että tuote on loppuunmyyty tai sitten "ensi viikolla, ehkä". Jotenkin luulisi että nykyaikana ei olisi enää varaa olla tilaamatta tuotteita niin että niitä voisi myös ostaa. Luulen että monille ne vaihtoehdot ovat nyt: "Add to cart" Apple Storesta
AMA-EDIT :Viestiä editoitu
Viimeksi muokannut xenoble, 28.8.2009 klo 20.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylläolevaan haluaisin lisätä oman pointin. Jos ostatte näitä halpoja ja hyviä applen päivityksiä hinnalla jonka he pyytävät, ja jotka ohjelmistot eivät sisällä mitään suojauksia tai kuluttajaa haittaavia DRM-teknologioita, niin samaa mannaa tulee taivaalta todennäköisesti jatkossakin. Itse maksan kiltisti, ja toivon että on aihetta tyytyväisyyteen sen vajaan kolmenkymmenen euron edestä. Jopa luulen niin.
Täysin eri asia on urputtaa asiaan liittyvistä muista asioista. EULA, kuluttajan tahallinen koukuttaminen ja jopa pakottaminen säännölliseen päivitysrytmiin tietyn järjestelmän suhteen sekä koneen että käyttöjärjestelmän osalta jne. Kaikki on tapauskohtaista. Jokainen asia ja detalji muuttuu koko ajan. Tietysti, koska kyseessä on bisnes ja siinä pärjääminen.
Me ollaan massaa, mutta tärkeitä bisnekselle. Massalla saa ja pitää olla mielipide.
Hain oman kappaleeni noin klo 15 Ruoholahden Verkkokauppa.comista. Etsin ensin turhaan hyllystä, minkä jälkeen siirryin hipelöimään MacBook Prota. Tilasin oman kappaleeni verkkokaupan nettisivuilta, ja kun tekstiviesti pamahti kännykkään, siirryin jonottamaan noutotiskille. Vieressä eräs asiakas kysyi myyjältä, onko Snow Leopardia myynnissä. Myyjä vastasi, että tuote julkaistaan tänään ja tulee myyntiin joskus tulevaisuudessa.
mikastus kirjoitti:Jos ostatte näitä halpoja ja hyviä applen päivityksiä hinnalla jonka he pyytävät, ja jotka ohjelmistot eivät sisällä mitään suojauksia tai kuluttajaa haittaavia DRM-teknologioita, niin samaa mannaa tulee taivaalta todennäköisesti jatkossakin. Itse maksan kiltisti, ja toivon että on aihetta tyytyväisyyteen sen vajaan kolmenkymmenen euron edestä. Jopa luulen niin.
Eikös tässä yllä olevat viestit ole olleet lähinnä siitä, että jengi on kyrsiintynyt huonoon saatavuuteen eli haluaisivat ihan oikeasti ostaa, mutta kun jakelu jälleenmyyjille ei ole ollut tarpeeksi hyvää (tuotteet loppu, familypackit ei saatavilla) ja jälleenmyyjät eivät ole tienneet milloin uutta olisi tulossa.
Jokainen saa tehdä niinkuin haluaa, yrittää ladata netistä laittoman kopion tai ostaa laillisen version. Siinä taistellaan oman omatuntonsa kanssa, mutta!! Älkää helskutti vieköön tulkaa valittamaan tänne foorumille ne henkilöt jotka tuon laittoman kopion olette ladanneet netistä joltain laittomalta siivulta. Ugh, olen puhunut.
ajp kirjoitti:Eikös tässä yllä olevat viestit ole olleet lähinnä siitä, että jengi on kyrsiintynyt huonoon saatavuuteen eli haluaisivat ihan oikeasti ostaa, mutta kun jakelu jälleenmyyjille ei ole ollut tarpeeksi hyvää (tuotteet loppu, familypackit ei saatavilla) ja jälleenmyyjät eivät ole tienneet milloin uutta olisi tulossa.
Näin näyttäisi asia olevan. Kysyntä yllättää applen näemmä taas. Jos silti malttaa odottaa hetkisen ja kiltisti maksaa tuon mielestäni pienehkön summan, niin se kartuttanee käyttäjiäkin jatkossa hyödyttäviä tuotekehitysresursseja applen taholla. Tottakai kasvoton kapitalisti vetää siivunsa aina sinun euroistasi, mutta niin se homma nyt tänään vaan toimii.
ps. Sen verran usein muuten suuri kysyntä yllättää applen, että tulee väistämättä mieleen kyseessä olevan täysin suunniteltu kysynnän imuefektin luominen. Lanseerasin termin juuri itselleni, mutta varmasti markkinoinin ihmiset ovat sen kanssa tuttuja jo.
pps. tämä omaehtoisen imuefektin luonti on täysin hyväksyttävä tapa kapitalistisessa markkinataloudessa ja sen lainsäädännössä. En valita siitä.
muumipeikko kuittaa SL:n parista. ensimmäisenä ongelmana ilmeni että aina kun painan play/pause-näppäintä niin käynnistyy itunes. tosi ongelmallista esim spotifyn kanssa. onko kenelläkään ratkaisua tämän asian tiimoille?
mikastus kirjoitti:Jos ostatte näitä halpoja ja hyviä applen päivityksiä hinnalla jonka he pyytävät, ja jotka ohjelmistot eivät sisällä mitään suojauksia tai kuluttajaa haittaavia DRM-teknologioita, niin samaa mannaa tulee taivaalta todennäköisesti jatkossakin. Itse maksan kiltisti, ja toivon että on aihetta tyytyväisyyteen sen vajaan kolmenkymmenen euron edestä. Jopa luulen niin.
Eikös tässä yllä olevat viestit ole olleet lähinnä siitä, että jengi on kyrsiintynyt huonoon saatavuuteen eli haluaisivat ihan oikeasti ostaa, mutta kun jakelu jälleenmyyjille ei ole ollut tarpeeksi hyvää (tuotteet loppu, familypackit ei saatavilla) ja jälleenmyyjät eivät ole tienneet milloin uutta olisi tulossa.
Vähän suhteellisuudentajua myös kaipaisin. Tällä hetkellä edellisen kaltaiset viestit vain vaikuttavat sellaisilta, missä vakuutellaan enimmäkseen itselle noiden piraattiversioiden asentamisen oikeudenmukaisuutta. Ihan oikeasti: jos haluaa ostaa, niin varmaan voi odottaa tämän viikonlopun ylikin. Ei ne talvisodassakaan välttämättä saaneet näkkileipää kummempaa joka päivä, vaikka olisivat halunneet. (Ja anteeksi jo etukäteen tämä talvisota-kommentti, mutta halusin vain lisätä pontta sillä tälle suhteellisuudentaju-kommentilleni. Tiedän. Eletään 2000-lukua ja kaikki pitää saada nyt ja heti. Ja kyllähän tuo varmasti kaikkien näiden hätäilijöiden elinkeinolle varmasti tekee hallaa, ettei nyt saakaan sitä Snow Leopardia viikonlopuksi.)
MacBook Pro 13" 2,4GHz 4Gt Mid 2010
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
Miksi lisenssiehtojen rikkomisesta saa esittää vastaan olevan mielipiteen, muttei puolesta? Eipä voi sananvapaudesta puhua, joka mielestäni jollaintapaa on vielä nykyäänkin perustuslaissa meille turvattu.
Edelleenkin pointti oli siinä, että Applelle menisi rahat mutta kun ei kykene tavaraa toimittamaan ja 3. osapuolet sen paremmin kykenevät tarjoamaan ilman että tarvitsee omaa persaustaankaan edes kotisohvalta nostaa niin minkäs teet. Toiset turhautuu, itselleni tässä nyt oli vain lähinnä kyse sitä mitäkautta homma hoituu helpoimmin - ei mistään todistelusta itselleni oikeuttaa itseäni yhtään mihinkään. (ps. "Mikset voi odottaa?" kortti on aivan yhtä hyvä kuin kysymys, että miksei Apple voi toimittaa tavaraa tarpeeksi, tai tarjoa ohjelmistoa ladattavaksi korvausta vastaan verkosta?)
Olen puhunut. Sitten tutkiskelemaan uutuutta.
Viimeksi muokannut honpsu, 28.8.2009 klo 22.03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
honpsu kirjoitti:Miksi lisenssiehtojen rikkomisesta saa esittää vastaan olevan mielipiteen, muttei puolesta? Eipä voi sananvapaudesta puhua jos ei edes omaa mielipidettään voi esittää! En edes viitannut lähellekkään suoraan mihinkään lähteeseen josta tavaraa voisi hankkia (olisi se sitten vaikka jokin 3. osapuoli jolta kävisin aitoa mediaa lainaamassa) vaan puhuin ainoastaan yleisellä tasolla tilanteesta.
Edelleenkin pointti oli siinä, että Applelle menisi rahat mutta kun ei kykene tavaraa toimittamaan ja 3. osapuolet sen paremmin kykenevät tarjoamaan ilman että omaa persaustaankaan edes kotisohvalta nostaa niin minkäs teet. Toiset turhautuu, itselleni tässä nyt oli vain lähinnä kyse sitä mitäkautta homma hoituu helpoimmin - ei mistään todistelusta itselleni oikeuttaa yhtään mihinkään. (ps. "Mikset voi odottaa?" kortti on aivan yhtä hyvä kuin kysymys, että miksei Apple voi toimittaa tavaraa tarpeeksi, tai tarjoa ohjelmistoa ladattavaksi korvausta vastaan verkosta?)
Ratkaisu olisi tietysti ideaalimaailmassa hyvinkin helppo; Imet nyt mistä saat, ja sitten käyt ostamassa paketin. En yllytä, neuvo enkä johdattele. Itse odotan vielä jonkun aikaa ostamisen suhteen, mutta omat syyni ovat varovaisuuteen ja yhteensopivuuteen liittyviä, eivät malttamattomuuteen ja hetisaamisen pakkoon liittyviä.
Syyt ovat mitä ovat, ja kukin toimii tavallaan. Laittomasti, laillisesti, moraalisesti, moraalittomasti. Preferenssi- ja moraalikysymys josta keskustelu ei ihan äkkiä lopu.
KinZZa kirjoitti:Vähän suhteellisuudentajua myös kaipaisin. Tällä hetkellä edellisen kaltaiset viestit vain vaikuttavat sellaisilta, missä vakuutellaan enimmäkseen itselle noiden piraattiversioiden asentamisen oikeudenmukaisuutta. Ihan oikeasti: jos haluaa ostaa, niin varmaan voi odottaa tämän viikonlopun ylikin.
Jos tuo minun kommentti oli mielestäsi vakuuttelua piraattiversion oikeudenmukaisuudesta niin pieleen meni. Mutta varmasti joillekin kasvaa tatti otsaan kun on niin innoissaan tuotteesta, että haluaisi sen rahalla ostaa ensimmäisenä päivänä ja sitten sitä ei olekaan ostettavissa vaikka on mainostettu olevan. Ja varmasti jaksaa odottaa viikonlopun ylikin, mutta huonoa mainostahan se on jos tuote on jälleenmyyjällä "ei-oo, ei tietoo millon tulee".
Oma arvio on, että Apple halusi saada SL:n nopeasti myyntiin ja ei ehtinyt tämän vuoksi toimittaa tavaraa tarpeeksi jälleenmyyjille tai kysyntä yllätti jälleenmyyjät jotka olivat tilanneet liian varovaisesti.
mikastus kirjoitti:
Ratkaisu olisi tietysti ideaalimaailmassa hyvinkin helppo; Imet nyt mistä saat, ja sitten käyt ostamassa paketin. En yllytä, neuvo enkä johdattele. Itse odotan vielä jonkun aikaa ostamisen suhteen, mutta omat syyni ovat varovaisuuteen ja yhteensopivuuteen liittyviä, eivät malttamattomuuteen ja hetisaamisen pakkoon liittyviä.
Jos en ole kovin väärässä, niin voisin mututuntumalla heittää että lisenssiä ei rikota jos tilaa storesta luottokortilla maksaen Snow Leopardin, ja pakettia odotellessa hankkii sen asennusmedian 3. osapuolelta. Eikai lisenssiehdoissa asennusmediaan oteta kantaa?
muumipeikko kirjoitti:muumipeikko kuittaa SL:n parista. ensimmäisenä ongelmana ilmeni että aina kun painan play/pause-näppäintä niin käynnistyy itunes. tosi ongelmallista esim spotifyn kanssa. onko kenelläkään ratkaisua tämän asian tiimoille?
Kokeilin itse tuota. Mutta ei minulle viskaa iTunesiin vaan kiltisti paussaa tai soittaa.
Itse aion kyllä hankkia virallisen version. Ei tulisi mieleenkään hankkia piraattia. Mutta tuskin kukaan meistä voi puhua muiden puolesta. Massat tekevät miten parhaaksi näkevät.
Itseäni lähinnä kypsytti se, että sain monia mainosmaileja yrityksiltä, jotka eivät sitten kuitenkaan olleet varautuneet kysyntään. Aikaa meni hukkaan. Nämä ovat yksinkertaisia asioita. Tuskin kukaan haluaa mennä Helsingin keskustaan duunin jälkeen, etsiä parkkipaikkaa ja senjälkeen huomata että se oli turhaa ajanhukkaa. Omassa tapauksessani juttu oli vieläpä periaatteellinen, koska tuskin olisin edes asentanut tuota vielä tutkimatta softien yhteensopivuutta.
En myöskään usko että kyseessä olisi mikään markkinointikikka. Kysyntä varmasti oli kaiken hypen jälkeen ihan huipussaan nyt. Mutta, kuten sanottua, varmasti tästäkin monet viisastuivat.
xenoble kirjoitti:En myöskään usko että kyseessä olisi mikään markkinointikikka. Kysyntä varmasti oli kaiken hypen jälkeen ihan huipussaan nyt. Mutta, kuten sanottua, varmasti tästäkin monet viisastuivat.
Kuitenkin viimeaikoina applelle on tapana sattua juuri näin (iPhone ihan viimeksi). Ei varmaankaan markkinointikikka, ehei, ovat vain luupäitä ja luusereita jotka eivät usko itseensä ja tuotteidensa kysyntään. Tai kysyntä vuodesta toiseen näyttää ylittävän firman omat arviot..
Waretus ei kannata eikä myös rikos itsellä ei oo mikään kiire SL:n kanssa tulee sitten kun tulee mutta tuntuu oudolta että porukka vauhkoo lisenssiehdoista kun samaan aikaa Ipod/iphone osiossa on ipod/iphone jailbreak vinkkejä ja linkkejä..
eikös nämä oo samanlain laittomia?? pitäisikö moden käydä sieltäkin vähän siivoamassa. anteeksi tämä avautuminen olen herkässä tilassa ja päissään kun ellun kana
newmac kirjoitti:Waretus ei kannata eikä myös rikos itsellä ei oo mikään kiire SL:n kanssa tulee sitten kun tulee mutta tuntuu oudolta että porukka vauhkoo lisenssiehdoista kun samaan aikaa Ipod/iphone osiossa on ipod/iphone jailbreak vinkkejä ja linkkejä..
eikös nämä oo samanlain laittomia?? pitäisikö moden käydä sieltäkin vähän siivoamassa. anteeksi tämä avautuminen olen herkässä tilassa ja päissään kun ellun kana
Ellun kana on aina pyyteetön. Kuin pyy pivotta.
Ei ole mielestäni sama asia. Ohjelmisto on jo kerran myyty laitteen mukana, ja veikkaan myös että EU:ssa ostetun laitteen vapaa käyttö on ainakin toistaiseksi sallittu. Jenkeissä ehkä ei ole sallittu, en tiedä (laki versus EULA). Varmaankin applen EULA sen kieltää suomessakin, kuten applen EULA muuten kieltää myös OS X:n asennuksen muihin kuin applen koneisiin. Niin, ja anteeksi samalla vertauksen tuonti keskusteluun - hävettää jopa; Saanko keittää E-marketista ostetulla keittimellä K-kaupan kahvia? Keitin toimii kyllä näinkin käytettynä, mutta kauppias katsoo pahasti. Paitsi jos ostan kymmenen spitfireä taas, jotka eivät liity asiaan mitenkään. Mietinpä sitäkin. Onko kyseessä raha?
edit. huomaan että asian ilmituontikykyni on kaikonnut. Parempi siis lopettaa nyt kommentointini vaikeasta aiheesta - joka on muuten tämäkin henkilökohtainen mielipiteeni - ei foorumin virallinen kanta. Itse muistan tämän aina, mutta koska olen väritetty, niin on pakko muistaa sanoa tämäkin asia välillä. seli-seli.
Ok jos nyt tarkemmin ajattelee niin eihän tosiaan sama asia oo ipod/iphone jailbrakessa apple ei menetä rahaa kun taas softassa se menettää esim tiikerin päivityksessä jos käytetään 29e SL:n levyä
newmac kirjoitti:Ok jos nyt tarkemmin ajattelee niin eihän tosiaan sama asia oo ipod/iphone jailbrakessa apple ei menetä rahaa kun taas softassa se menettää esim tiikerin päivityksessä jos käytetään 29e SL:n levyä
No itse kyllä yllätyin noista täysin vapaasti rehottavista unlock/jailbrake-ohjeista ja kokemuksista. Samanlaista oman omantunnon peseskelyä kuin tämä "kävin kaupassa, enkä jaksanut odottaa, joten waretin (toivottavasti saastuneen, toimimattoman version)". Onko jotenkin pyhempää olla varastamatta suoraan Applelta kuin esim. Soneran kautta?
Ostosta vielä: SL:n sai tilattua jo viime maanantaina storesta ja se on lähtenyt matkaan ennen eilistä. Kiireisimmät valitsivat kuriirin, jolloin SL tuotiin suoraan odottajan käteen eilen. Maltillisemmat saavat oman pakettinsa heti ensi viikon alussa. Siihen mennessä softien pahimmat toimimattomuudet on jo korjattu.
PS. Sananvapauteen ei kuulu rikokseen yllyttäminen, voitte tarkistaa asian vaikka lakikirjasta. Avunanto taas on usein samantasoinen rikos/rike kuin se itse tekokin.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10