Hei
Juuri iBookin tilanneena kiinnostaisi heti löytää sille hyvä ohjelma muistiinpanojen tekoa varten. Eli tuleeko jollakulla mieleen ohjelmaa, johon olisi kätevä ja selkeä tallentaa luettujen kirjojen muistiinpanot, niistä heränneet ajatukset teemoittain sekä omat kirjoitukset visuaalisesti selkeässä muodossa?
Windows-puolella olen yksinkertaisesti tehnyt hakemistoihin ja alihakemistoihin erillisiä pieniä dokumenttejä, joita sitten availee Notepadillä. Tämä on turvallinen mutta hieman kankea ja visuaalisesti asioita muistavalle ihmiselle epäkätevä tapa. Olisikin mukava, jos ohjelmassa olisi helppo (siis todellakin helppo) tehdä muistiinpanoista selkeitä esimerkiksi fontin värejä tai taustavärejä muuttamalla tms. Muistiinpanoista omien kirjoitusten puolelle siirtyiminen saisi myös olla helppoa ja nopeaa, vaikkapa niin, että eri dokumentit näkyisivät koko ajan "windows-resurssienhallintamaisesti" ruudun vasemmassa laidassa.
Ja erityisen tärkeää olisi, että ohjelmassa olisi näppärä hakuohjelma, jolla voi etsiä ohjelmalla luotujen dokumenttien sisältä tietoa hakusanoilla, nopeasti ja selkeästi.
Eikä myöskään haittaisi, jos dataa saisi ulos ohjelmasta jossain standardissa muodossa muilla ohjelmilla katseltaviksi.
Paljon vaatimuksia? Tuollainen ohjelma helpottaisi tällaisen väitöskirjan tekijän päivittäistä elämää kummasti :-)
Kiitos, koskapa kyseessä on ensimmäinen viestini tänne hopeisen omenan foorumeille niin tattista vaan hyvästä lähteestä. Foorumeista on ollut apua ensimmäistä mäkkiä hankittaessa.
Kunnon muistiinpanotyökalu
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kunnon muistiinpanotyökalu
Viesti Kirjoittaja PeterK »
-
Re: Kunnon muistiinpanotyökalu
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Sen tyyppisiä ohjelmia on aika paljon...eli vähän joka makuun...
Visuaalisen lähestymistavan antaa esim Omni Graffle (tulee muistaakseni koneen mukana), sekä tietty käyttiksen omat muistilaput ja texturi...
...ja lisää voisit kokeilla etsiä VersionTrackerista.
Visuaalisen lähestymistavan antaa esim Omni Graffle (tulee muistaakseni koneen mukana), sekä tietty käyttiksen omat muistilaput ja texturi...
...ja lisää voisit kokeilla etsiä VersionTrackerista.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Asafoetida »
Kaksi mahdollisuutta tulee mieleen: Word + EndNotes (hyvä integraatio, jos olen oikein ymmärtänyt) ja FileMaker Pro tietokanta (ei integraatiota, mutta rajoittamattomat luokittelu- ja hakumahdollisuudet.) Jälkimmäinen vaatii joko jonkin verran askartelua tai hyvää onnea ilmaisen, sopivan valmiin sovelluksen löytämisessä.
FileMakerissa jokainen muistiinpano tai sitaatti olisi siis oma tietueensa yhdessä tietokantataulukossa, jokainen lähde taas tietue toisessa (linkitetyssä) taulukossa.
Vaimoni tosin pisti kasaan väitöskirjansa (500 sivua, paljon grafiikkaa) pelkällä Wordillä.
Ai niiin, tulee mieleen kolmaskin vaihtoehto: Word ja hyperlinkit erillisiin muistiinpanoihin.
FileMakerissa jokainen muistiinpano tai sitaatti olisi siis oma tietueensa yhdessä tietokantataulukossa, jokainen lähde taas tietue toisessa (linkitetyssä) taulukossa.
Vaimoni tosin pisti kasaan väitöskirjansa (500 sivua, paljon grafiikkaa) pelkällä Wordillä.
Ai niiin, tulee mieleen kolmaskin vaihtoehto: Word ja hyperlinkit erillisiin muistiinpanoihin.
-
Viesti Kirjoittaja kodekon »
Itse olen käyttänyt jonkin verran Circus Ponies Notebookia. En nyt osaa sen tarkemmin miettiä käviskö toi sulle, mutta kannattaa imuttaa demo ja tsekkailla miltä se tuntuu. Aika monipuolinen tuo on (mm. hyperlinkitys Notebookin sivuilta toisille, tietokanta käytetyistä sanoista, lehtiön exporttaus html:ksi etc.) ja sen käyttö on ihan hauskaa, vaikka en nyt kuitenkaan välttämättä sanoisi sitä maailman parhaimmaksi softaksi. Sen UI on tehty muistilehtiön tyyliseksi, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta hieman hassu. Ja täytyy myöntää, että yksi syy miksi ostin ton oli toi greizi nimi.
Toinen vaihtoehto sulle voi tietty olla jokin mind mapping-juttu, johon maailmaan olen itse vasta nyt sukeltelemassa. Ostin aikoja sitten Novamindin ja se tuntuu kevyehkön käytön jälkeen aika mielettömän styleltä; kannattaa tsekata, vaikkei välttämättä ihan yksistään riitäkään duuneihisi.
Toinen vaihtoehto sulle voi tietty olla jokin mind mapping-juttu, johon maailmaan olen itse vasta nyt sukeltelemassa. Ostin aikoja sitten Novamindin ja se tuntuu kevyehkön käytön jälkeen aika mielettömän styleltä; kannattaa tsekata, vaikkei välttämättä ihan yksistään riitäkään duuneihisi.
-
Viesti Kirjoittaja Holle »
MacJournal on mukava ja ilmainen. Ennen oli käytössä myös [url="http://www.aqueoussoftware.com/scrapx/]ScrapX[/url] . Maksaa 20 usd.
Holle
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus http://www.verikoirat.com
-
Viesti Kirjoittaja Rondheim »
Jokin aika sitten haeskelin itse samantapaista ohjelmaa. Kyselin Hopeisesta Omenasta, ihmiset opastivat kokeilemaan OmniGrafflea. Kokeilun jälkeen totesin hyväksi, olen käyttänyt ohjelmaa aktiivisesti mm. palaveri-memojen tekoon, luentomuistiinpanoihin ja vähän kaikenlaisien draftien tekoon ja idisten hahmotteluun.
OG on ollut myös kätevä kun haen netistä tietoa ja haluan saiteista tulosteita. Usein otan sivusta ruutukaappauksen ja pasteen sen OG:hen ja tulostan sitten kaikki sivut kerralla.
Suosittelen.
OG on ollut myös kätevä kun haen netistä tietoa ja haluan saiteista tulosteita. Usein otan sivusta ruutukaappauksen ja pasteen sen OG:hen ja tulostan sitten kaikki sivut kerralla.
Suosittelen.
-
Kiitos suosituksista. Testailen, mikä sopii omaan käyttöön parhaiten. Pistän vielä sitten viestiä, että mihin systeemiin päädyn. Jos vaikka joku muu tarvitsee ohjelmaa samantyyppiseen käyttöön.
-
Viesti Kirjoittaja route66 »
Kannattaa testailla huolella - kun jollain aloittaa, ei hevin vaihda. Esimerkiksi mulla on satojen kirjojen, luentojen jne muistiinpanot ristiin- ja verkkoonlinkitettynä kudoksena Appleworksissä. Siitä ei tule vaihdettua ellei löydy konvertteri joka ymmärtäisi myös kaikki linkit. Ja AW-järjestelmä toimii mukisematta myös meidän verkon vanhemmissa koneissa.
Pari kaappausta AW-dokuista: http://www.kolumbus.fi/lius/esko/appleworks.html
Pari kaappausta AW-dokuista: http://www.kolumbus.fi/lius/esko/appleworks.html
Omppuvoimalla yli 20 vuotta. eskolius.net
-
Viesti Kirjoittaja kodekon »
AppleWorks on aina ollut tosi kiva käyttää, tai siis käytin sitä vain ysissä ja vitosversioon asti. Olisin varmaan ostanut päivityksen OS X- eli kutosversioonkin, mutta Apple ei tarjoa mitään upgrade-hintaa, joten enpä sitten ole jaksanut sitä uutenakaan ostaa, vaikka toki eihän toi sadan euron hinta mikään kauhea ole. Lähinnä on huolettanut se, ettei Apple ole päivittänyt softaa sen kummemmin vuosikausiin (lukuunottamatta pikkuisia huoltopäivityksiä ja niitäkin tulee aika harvoin), ja ilmeisesti tossa uusimmassa versiossa on (eri foorumeiden perusteella) aika järkyttäviä tai vähemmän järkyttäviä bugeja, mutta omakohtaista kokemusta niistä ei tosiaankaan ole, vaan kyse on kuulopuheista.
Vähän harmillistahan toi AppleWorksin kohtalo on; mä näin sen aina aika sympaattisena ohjelmakokonaisuutena. Ei vaan jaksa enää ostaa mitään softaa, jonka tulevaisuudesta ei ole takeita; Adobe opetti sen mulle lopettaessaan LiveMotionin kehityksen
Vähän harmillistahan toi AppleWorksin kohtalo on; mä näin sen aina aika sympaattisena ohjelmakokonaisuutena. Ei vaan jaksa enää ostaa mitään softaa, jonka tulevaisuudesta ei ole takeita; Adobe opetti sen mulle lopettaessaan LiveMotionin kehityksen

-
Tervehdys vielä vanhaan viestiketjuun.
Lupasin tuossa testailla ja ilmoitella, josko joku järkevä yhdistelmä löytyisi tarvitsemaani käyttöön. No, useiden erilaisten vaihtoehtojen (niitä on!) kokeilun jälkeen voin sanoa, että omaan käyttööni löytyi nyt lähes ideaalinen ratkaisu, jolla olen saanut pidettyä asiat kasassa ja viittaukset dokumenttien välillä kunnossa. Ja visuaalisuuskin on kunnossa.
Eli notepadin virkaa hoitaa VoodooPad, joka siis toimii wikimäisesti ja on juuri sitä, mitä tarvitsen. Ikkunoiden käyttö ja linkit toimivat joustavasti. Uudessa versiossa on jopa backlinks-toiminto, jolla saa selville, mitkä kaikki sivut viittaavat käsillä olevaan sivuun (hyvä toiminto!) Ja lisäksi softaa kehitetään edelleen aktiivisesti. Omiin tarpeisiini en toistaiseksi olisi välttämättä tarvinnut maksullista versiota, olisin pärjännyt ilmaisellakin. Mutta hyvästä ideasta kannattaa maksaa 20 euroa, varsinkin kun saa vielä kehitysideoihinsa hyvää ja nopeaa palvelua itse softan kehittäjältä. Lisäksi kyseinen ohjelma ei ole kaatunut kertaakaan, vaikka se käsittelee väitöskirjadokumenttiani, jossa on pirusti tekstiä ja kuvia.
Visuaalisesta puolesta huolta pitää täälläkin suositeltu OmniGraffle. Sillä saa hetkessä väsättyä visuaaliset muistiinpanot, ideakartat ja muut kuvallista esitystä vaativat jutut. Ja jälki on vieläpä pirun tyylikästä. OmniGrafflesta exporttaan kuvat pakattuun muotoon ja vedän hiirellä VoodooPadiini. Myös OmniGrafflesta hommasin rekisteröidyn version, muistaakseni 40 euron hintaan. PC-puolella vastaavia juttuja hoitelee kai MS Visio, joka maksaa tähtitieteellisiä summia, joten kohtuullisen edullisesta paketista on kyse.
Jos joku toinen pähkäilee ison teksti- ja kuvamäärän kanssa niin noiden kahden yhdistelmää voi suosittella. Ovat nopeita ja helppoja käyttää, taipuvat kuitenkin hyvin omaan tarpeeseen ja pc-puolelta siirtynyttä lämmittää se, että ohjelmat eivät ole kaatuneet kertaakaan.
Kiitoksia kaikille kommentoineille avusta!
Lupasin tuossa testailla ja ilmoitella, josko joku järkevä yhdistelmä löytyisi tarvitsemaani käyttöön. No, useiden erilaisten vaihtoehtojen (niitä on!) kokeilun jälkeen voin sanoa, että omaan käyttööni löytyi nyt lähes ideaalinen ratkaisu, jolla olen saanut pidettyä asiat kasassa ja viittaukset dokumenttien välillä kunnossa. Ja visuaalisuuskin on kunnossa.
Eli notepadin virkaa hoitaa VoodooPad, joka siis toimii wikimäisesti ja on juuri sitä, mitä tarvitsen. Ikkunoiden käyttö ja linkit toimivat joustavasti. Uudessa versiossa on jopa backlinks-toiminto, jolla saa selville, mitkä kaikki sivut viittaavat käsillä olevaan sivuun (hyvä toiminto!) Ja lisäksi softaa kehitetään edelleen aktiivisesti. Omiin tarpeisiini en toistaiseksi olisi välttämättä tarvinnut maksullista versiota, olisin pärjännyt ilmaisellakin. Mutta hyvästä ideasta kannattaa maksaa 20 euroa, varsinkin kun saa vielä kehitysideoihinsa hyvää ja nopeaa palvelua itse softan kehittäjältä. Lisäksi kyseinen ohjelma ei ole kaatunut kertaakaan, vaikka se käsittelee väitöskirjadokumenttiani, jossa on pirusti tekstiä ja kuvia.
Visuaalisesta puolesta huolta pitää täälläkin suositeltu OmniGraffle. Sillä saa hetkessä väsättyä visuaaliset muistiinpanot, ideakartat ja muut kuvallista esitystä vaativat jutut. Ja jälki on vieläpä pirun tyylikästä. OmniGrafflesta exporttaan kuvat pakattuun muotoon ja vedän hiirellä VoodooPadiini. Myös OmniGrafflesta hommasin rekisteröidyn version, muistaakseni 40 euron hintaan. PC-puolella vastaavia juttuja hoitelee kai MS Visio, joka maksaa tähtitieteellisiä summia, joten kohtuullisen edullisesta paketista on kyse.
Jos joku toinen pähkäilee ison teksti- ja kuvamäärän kanssa niin noiden kahden yhdistelmää voi suosittella. Ovat nopeita ja helppoja käyttää, taipuvat kuitenkin hyvin omaan tarpeeseen ja pc-puolelta siirtynyttä lämmittää se, että ohjelmat eivät ole kaatuneet kertaakaan.
Kiitoksia kaikille kommentoineille avusta!
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuosta tulee ehdottomasti Sticky Brain mieleen.
http://www.chronosnet.com
Mulla on ton versio 2 (.Macin mukana tullut ja olen ajatellut päivittää kolmosversioon).
Edit: päivitin sitten siihen kolmosversioon ja ensivaikutelma on oikein hyvä.
http://www.chronosnet.com
Mulla on ton versio 2 (.Macin mukana tullut ja olen ajatellut päivittää kolmosversioon).
Edit: päivitin sitten siihen kolmosversioon ja ensivaikutelma on oikein hyvä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Samanlaisia pulmia juuri setvin ja devonthink + kaikenlaiset filet siihen rusautettuna vaikutti kiinnostavalta - tryout juuri testissä.
PowerBook 165c
-
Ilmoittelehan, miltä Devonthink maistuu? Itse kokeilin siitä vanhempaa versiota. Se vaikutti todella lupaavalta, mutta silloin vielä hieman raskaalta ja muistaakseni kuvia ei saanut upotettua tekstin sisään, joka on hyvä ominaisuus. Siitä on näköjään tullut uusi versio, jossa nuo asiat on ehkä korjattu. Raskassoutuisuuteen voi tietysti vaikuttaa 256 megan muisti...
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka