TM 5/2005 joka ilmestyy 9. maaliskuuta sisältää paljon Mäkkiasiaa:
Iloisia tietokoneuutisia
Ei viruksia, vakoiluohjelmia tai sen suurempia tietoturvaongelmia, johdonmukaisempi käyttöjärjestelmä sekä vähemmän yhteenspoivuusongelmia ja selittämättömiä jumiutumisia – kuulostaako liian hyvältä (tai kalliilta) ollakseen totta? Perinpohjaisen vastauksen löytää seuraavasta numerosta, jossa testaamme paitsi Applen edullisen Mac Mini -kotitietokoneen, myös sen mukana tulevan iLife '05 -monitoimiohjelmiston. Laaja Mac-spesiaalimme huipentuu uunituoreen iWork-ohjelman esittelyyn.
Itsekin jo innostuin asiasta...ja mainitsin siitä TM:ään lähettämäni palautteen lopussa. (Itse palaute koski sitä Astra Automaticin testiä, joka sai vereni kiehumaan...[:@])
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Mikä käsitys mulla on iWorkistä, niin olisivat saaneet jättää mokoman alphaversion testaamatta, tai mikä parasta, Apple olisi saanut jättää sen julkaisematta.
Joo korostettakoon etten ole ko. ohjelmaa käyttänyt, vaan sivusilmällä lukenut kommentteja. Jossain joku oli tietävinään että Pages on "kyhätty" Keynoten koodista suurimamksi osaksi. Joku oli lentänyt selälleen nähtyään mimmoista html:ää se tekee, luemma kuin jostain kymmenenvuodentakaa, niin laitonta kuin olla voi. mut nää voi olla nyt ihan väärää "tietoo"...
kallekilponen kirjoitti:Ja tiluaksenkin voi tehdä.
Itsekin jo innostuin asiasta...ja mainitsin siitä TM:ään lähettämäni palautteen lopussa. (Itse palaute koski sitä Astra Automaticin testiä, joka sai vereni kiehumaan...[:@])
No mikäs siinä testissä nyt sitten oli niin kamalaa?
Ensinnäkin se oli naurettavan lyhyt, ja kulutus ja suorituskykymittaukset jätettiin pois. Niillä olisi tullut selvempi ero Easytronicin ja Automaticin välille.
Ja mitä liikkeellelähdöstä sanottiin: Se tosiaan on aika aggressiivinen momentinmuuntimelliseksi automaatiksi...mutta sekin on tottumiskysymys...kyllä kaasua voi painaa kevyemminkin.
Eniten kismitti se, että moottorijarrutusta haukuttiin, vaikka ongelma oli selvästi se, eetei testaaja ollut lukenut ohjekirjaa. Kaasun nostaminen ei saa aikaan moottorijarrutusta, vaan auto rullaa "vapaalla" eteenpäin. Moottorijarruts saadaan vetämällä vaihdekeppiä taaksepäin.
Ja oli siinä paljon muutakin...en viitsi kirjoittaa koko juttua tähän...ei sitä kukaan jaksaisi lukea.
Pääpoisnnttina, kuitenkin se, että jutusta sai aivan väärän kuvan Automaatti-Astrasta. Se on todella mukava ajettava, ja Sport-tila kytkettynä todella vikkeläkin.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
kallekilponen kirjoitti:
Pääpoisnnttina, kuitenkin se, että jutusta sai aivan väärän kuvan Automaatti-Astrasta. Se on todella mukava ajettava, ja Sport-tila kytkettynä todella vikkeläkin.
Se on ihan surkea! Ainakaan minä en saa mitään kosketusta tien pintaan sillä, ja sen mittaristo on jotenkin himmeä auringon paistaessa suoraan takalasista.
Kyllä mä taidan pidättäytyä vielä tuossa aksäksässä..
Uuppeli mai ääs. Uuppeleita on perinteikkäästi valmistettu siksi, jotta olis joku Foorttiakin huonompi sakemanni rumentamassa teitä...vikkelyyttä autoon saa ainoastaan V8 suuremmilla koneilla, muut on lähinnä starttimoottoreita....
kallekilponen kirjoitti:
Pääpoisnnttina, kuitenkin se, että jutusta sai aivan väärän kuvan Automaatti-Astrasta. Se on todella mukava ajettava, ja Sport-tila kytkettynä todella vikkeläkin.
Se on ihan surkea! Ainakaan minä en saa mitään kosketusta tien pintaan sillä, ja sen mittaristo on jotenkin himmeä auringon paistaessa suoraan takalasista.
Saisiko saman Suomeksi?
Ps. Pallon kommentin V8:sta jätän omaan arvoonsa...ihan jo suomen polttoaineverotusta ajatellen...
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Saa aina makoisat naurut kun lukee näitä kommentteja elämää suuremmista testeistä. Mikäköhän siinä on kun lehdissä olevia testejä luetaan kuin raamattua? Eikö ne kuitenkin edusta testaajien omia mielipiteitä ja mieltymyksiä ennemmin kuin absoluuttista totuutta? Hyvä testi on tietenkin se jolloin testaaja ymmärtää olla samaa mieltä lukijan kanssa. Puhtaat asiavirheet ovat teitenkin kiusallisia, mutta...
Aikoinaan ainakin autoalalla naureskeltiin sille että toimittajien kotien edustalle muodostui joulun alla ihan jonoa kun autoliikkeiden edustajat kävivät tuomassa pullopostia. Tällä pyrittiin varmistamaan ettei kenelläkään ollut paha mieli (tai väärä mielipide) jo ennen testaustilaisuuksia.
Saa aina makoisat naurut kun lukee näitä kommentteja elämää suuremmista testeistä. Mikäköhän siinä on kun lehdissä olevia testejä luetaan kuin raamattua?
Entiä, mutta joku sen on jo keksinyt, kun niitä testejä tehdään ja homma myy.
Oon vaan tylsää jos tehään kaikki päätökset "järjellä". Ei se veekasi niin mahottomia kuluta, bemarillakin kuulemma pääsee alle yheksään litraan maantiellä, notta ja vääntöä on ku pienessä afrikkalaisessa kyläyhteisössä. Joo Tekniikan Maailma ja Raamattu on loppujen lopuks aika lähellä totuuspohjalla. [H]
Tipahti postilaatikkoon jo tänään. Ensisilmäyksellä juttu on erittäin positiivinen:
Kaikista myönteisistä kommenteistamme saanee sellaisen kuvan, ettei Mac minissä olisi mitään vikaa. Hyvä niin, sillä sitä on aidosti vaikea osoittaa suoranaisia puutteita tai mainitsemisen arvoisia epäkohtia, vaikka keskusmuistia saisikin kernaasti olla enemmän.
Koska mukana tulee luotettavaksi havaitsemamme Mac OS X -käyttöjärjestelmä sekä seuraavilla sivuilla esittelemämme iLife '05 -ohjelmistopaketti, Mac mini on heti valmis palvelukseen. Toisin kuin pc-koneissa keskimäärin, käyttöönsä saa runsaasti mainioita työkaluja eikä vain vanhentuneita versioita keskinkertaisista ohjelmista.
- - -
Sympaattinen uutuus suoriutuu testiemme mukaan hengästymättä muun muassa kuvankäsittelystä, videoeditoinnista ja jopa ikioman musiikin tuottamisesta – muita hieman arkipäiväisempiä askareita unohtamatta. Kaupan päälle saa vielä hiljaisen käyntiäänen, Windowsia selkeämmän Mac OS X -käyttöjärjestelmän ja tiiviin tietoturvan. Niinpä uskallamme suositella Mac miniä vaikka kodin ainoaksi tietokoneeksi, kunhan malttaa nähdä hieman vaivaa uusien ja eittämättä parempien työtapojen opetteluun.