Haussa MacBook + Interface + Softa
-
Haussa MacBook + Interface + Softa
Viesti Kirjoittaja Storbashi »
Pöytä-PC:n kanssa tappelu alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää, ja pitäisi pistää lähitulevaisuudessa omat kamat uusiksi. Tarkoituksena olisi hommata musakäyttöön suhteellisen liikkuva, mutta tarpeeksi tehokas setuppi. Vaatimuksena olisi, että kamat voisi heittä reppuun/takaluukkuun ja lähteä nauhottamaan esim. rumpuja. Tehoja ja muistia pitäisi riittää niin, että reilustikin yli 20-raitaisten projektien miksaus ja editointi olisi vielä jossain määrin mielekästä. Käytän myös jonkun verran Midi-instrumentteja, joten Midi-tuki jossain määrin on välttämätöntä.
Koneeksi olen tutkaillut tuota uutta MacBook Whitea. Se olisi hintaluokaltaan sopiva, ja mahdollisuus lisätä muistia 4 gigaan. Lisäksi siitä löytyisi FireWire, joka lienee välttämätön, kun useimmat hakusessa olevat interfacet olisivat FireWire-liittännällä.
Tässä pari vaihtoehtoa, jota olen tutkaillut interface + softa -osastolla:
1. M-Audio Projectmix I/O + ProTools M-Powered
Tässä tulisi kätevästi kaikki yhdessä paketissa. Projectmixissä saisi kompaktissa muodossa 8 audio-sisääntuloa, muutaman ulostulon, midit sisään ja ulos, lisäksi vielä faderit ja pari muuta kontrolleria, joiden pitäsi toimia out-of-the-box Pro Toolsin kanssa. Pro Toolsissa on se huono puoli, ettei ilmeisestikään tue kuin M-Audion interfaceja. Kaiken kukkuraksi tuon Projectmixin ajurit eivät taida olla oikein ajan tasalla, eikä koko homma edes välttämättä toimi tuossa MacBookissa. Onko kellään kokemusta?
2. PreSonus FirePod + Cubase/Digital Performer
PreSonuksen 8-raitaisesta FirePodista ei ole kuin positiivisia kokemuksia. Toimii hyvin ja hinta/laatu-suhde kohdillaan. Ilmeisestikään Pro Tools ei suostu pelittämään tämän kanssa, joten pitää valita joku muu softa kaveriksi. Cubasea olen tähän asti PC:llä käytellyt, joten olisi luontevaa jatkaa samalla linjalla. Näissä ei vissiin ole kauheasti eroa PC:n ja Macin välillä? Toinen vaihtoehto voisi olla Digital Performer, josta on hieman kokemusta. Vähän kalliimpi kuin Cubase, mutta ilmeisesti suosiossa Mac-käyttäjien keskuudessa.
Onko kokemuksia kyseisistä setupeista tai jostain muista samaan tarkoitukseen ja hintaluokkaan tipahtavista ratkaisuista? Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tarpeen! Kiitos.
-
Re: Haussa MacBook + Interface + Softa
Viesti Kirjoittaja monoteX »
Jos sulla kerran Cubase jo on niin säästyt ainakin softan ostolta koska samassa paketissa on sekä PC- että MAC versio (OK, jos sulla ei oo joku VST aikainen versio...)Storbashi kirjoitti:Tervehdys!
2. PreSonus FirePod + Cubase/Digital Performer
PreSonuksen 8-raitaisesta FirePodista ei ole kuin positiivisia kokemuksia. Toimii hyvin ja hinta/laatu-suhde kohdillaan. Ilmeisestikään Pro Tools ei suostu pelittämään tämän kanssa, joten pitää valita joku muu softa kaveriksi. Cubasea olen tähän asti PC:llä käytellyt, joten olisi luontevaa jatkaa samalla linjalla. Näissä ei vissiin ole kauheasti eroa PC:n ja Macin välillä? Toinen vaihtoehto voisi olla Digital Performer, josta on hieman kokemusta. Vähän kalliimpi kuin Cubase, mutta ilmeisesti suosiossa Mac-käyttäjien keskuudessa.
Onko kokemuksia kyseisistä setupeista tai jostain muista samaan tarkoitukseen ja hintaluokkaan tipahtavista ratkaisuista? Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tarpeen! Kiitos.
Interface on sitten melkein makuasia... Aika monella voi tehdä hyvää jälkeä, mutta ajureissa ja käytettävyydessä on eroja valmistajien kesken.
-
Cubasesta löytyy levyllä lähinnä tosi vanha LE -versio. Softasta menee siis hankintaan Cubasen Studio -versio tai muu vastaava.monoteX kirjoitti:
Jos sulla kerran Cubase jo on niin säästyt ainakin softan ostolta koska samassa paketissa on sekä PC- että MAC versio (OK, jos sulla ei oo joku VST aikainen versio...)
Interface on sitten melkein makuasia... Aika monella voi tehdä hyvää jälkeä, mutta ajureissa ja käytettävyydessä on eroja valmistajien kesken.
Noista interfaceista mietiskelin juuri tuota, että miten toimii ajurit ja muutenkin yks yhteen softan kanssa. Mulla on ollu semmonen käsitys, että Macillä hommat toimii aika paljon suoraan boksista, mutta ilmeisesti ainakaan tuon Projectmixin kanssa asia ei näin ole. Sen takia käyttäjäkokemukset ois bonusta

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eli käytännössä kaikissa (paitti nyt noissa Digidesignin kikkareissa). Mutta toki kannattaa asia varmistaa.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »

Cubase taas pelittää kaikella, samoin Digital Performer josta olen kuullut pelkkiä kehuja. Itse en tosin ole millään päässyt sinuiksi DP:n käyttöliittymän kanssa vaan käyttelen itse Logicia (se vasta Mac-käyttäjien suosiossa onkin!) joka on erittäin miellyttävä miksaussofta, audion äänitys ja editti on aavistuksen kankeampaa kuin PT:llä tai Cubasella mutta bang for bucks -suhde on aika perhanan kova, kiitos mukana tulevan efekti- ja soundiarsenaalin. Toimii niinikään kaikella raudalla. Ja virtuaali-instrumenteissa, automaatioissa ja midin käpistelyssä ensiluokkainen. Kyllä tuolla audiotakin käpistelee, se ei vain ole ihan yhtä näppärä kuin Pro Tools, kiitos hölmösti toteutetun työkalusysteemin, hieman vammaisten crossfadejen ja regionien grafiikan joka hukkaa valtavasti tilaa itse ääniaallon näyttämiseltä. Toisaalta ei tarvitse pelätä että koko systeemi hajoaa kun asentaa jonkun security updaten tai päivittää käyttiksen eikä tarvitse käyttää M-Audion tai Digidesignin rautaa (tai no, ei raudassa mitään mutta ne ajurit...). Jos Cubasesta on pelkkä LE ennestään niin melkein väitän että Logic on parempi hankinta OS X:lle kuin Cubase Studio. DP on melko marginaalisofta joten sen suhteen pitää olla aavistuksen varovainen.
Konevalinnassa ei ole mitään miettimistä, tuo valkoinen on oikein hyvä pikku työjuhta digitaaliseen ääneen ja kasiraita sujuu hienosti. Kiintolevy kannattaa vaihtaa 7200rpm malliin ja päivittää muistit tappiin mutta se on helppo ja halpa operaatio (ainakin jos koko hankintaan vertaa

http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-

Pitää varmaan pistää tuo Logic kanssa harkinnan alle. Ite tykkään tosta tyylistä, jolla Cubasella tai Digital Performerilla voi muokata audiota. Onko Logicissa systeemi jotenkin oleellisesti erilainen? Ei ole mitään kokemuksia siitä...
Luulin, että tuo Pro Tools M-Powered olisi ollut vähintäänkin LE:n veroinen, mutta jos kyseessä on moposofta niin se jääköön sitten omaan arvoonsa. Nyt haetaan kuitenkin ihan kunnon käyttöön.
Raudasta sen verta, ettei nuo faderit ole millään lailla pakollisia. Jos samassa interfasessa olisi min. 8 audio sisään ja vielä midi sisään/ulos, olisi ihanne. Mutta noita midi interfaceja saa aika edullisesti. Miten muuten onnistuu useamman interfacen käyttö?
-
Mukana tulisi myös Pro Tools LE. Mihin asti tuolla pärjää? Pitääkö heti sijoittaa laajempaan softaan vai selviääkö hetken aikaa?
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
LE: stä saa 299 hintaan Cubase Studio 5 version. Pitää ihan kysyä että miten vertaat Logic 8 ja Cubase 5 sisältämää efekti/syna/soundikirjoa keskenään?atheos kirjoitti:käyttelen itse Logicia (se vasta Mac-käyttäjien suosiossa onkin!) joka on erittäin miellyttävä miksaussofta, audion äänitys ja editti on aavistuksen kankeampaa kuin PT:llä tai Cubasella mutta bang for bucks -suhde on aika perhanan kova, kiitos mukana tulevan efekti- ja soundiarsenaalin. . Jos Cubasesta on pelkkä LE ennestään niin melkein väitän että Logic on parempi hankinta OS X:lle kuin Cubase Studio.
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Presonuksen mukana tulee Cubase 4 LE jonka saa päivitettyä sitten vaikka Studioon tai täysversioon. Itsellä on tuo Presonus, muttei vielä kokemuksia. Firmware kannattaa päivittää heti ainakin.Storbashi kirjoitti:Tervehdys!
2. PreSonus FirePod + Cubase
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Hommasin eilen MacBook Pro 13" 2.53GHz:n. Interfaceksi tuli hommattua jo kesän alussa FirePod ja softapuolelle hankintaan menee lähipäivinä mitä luultavimmin Logic 9. Se taitaa kuitenkin olla kustannustehokkain, monipuolisin ja parhaimmin paketoitu tällä hetkellä, eikö?
Täytyypähän vain mainita, että Macin hommaaminen tuntuu tällä hetkellä yhdestä elämäni parhaista hankinnoista. Tämä on aivan toisesta maailmasta kuin aiempi Windows-pelleily. Linuxia olen tykännyt viimeaikoina enemmän käyttää surffailuun, mutta sillä ei pahemmin musiikkia tehdä.
-
Viesti Kirjoittaja thesetimes »
Noo, ei se Mac-maailmassa elokaan ole aina ihan ruusuilla tanssimista, vaikka kulttilaiset ja käännyttäjät niin saavatkin uskoteltuaMacin hommaaminen tuntuu tällä hetkellä yhdestä elämäni parhaista hankinnoista. Tämä on aivan toisesta maailmasta kuin aiempi Windows-pelleily. ...
Pöytä-PC:n kanssa tappelu alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää...

Logic on kyllä kova paketti, siinä tulee niin paljon tauhkaa hintaansa nähden, ja ilmeisesti 9-versiossa ovat vihdoin parantaneet nimenoman audio-puolta sekä suorituskykyä. Kannattaa silti lukaista tältäkin palstalta löytyvä Logic 9:n bugit -ketju...

Itselle audiotyöskentely maistuu edelleen maukkaiten Pro Toolsissa, kun taas seku/softainstru/MIDI-raitojen kanssa touhuaminen Logicissa.
-
Hieman sokkona tuon Logicin hommasin. Pro Toolsiin olisin varmasti kääntynyt, ellei siinä olisi niin suppea raudan tuki. Kovasti, kun kaikki ovat kehuneet Logicia ja audiokäsittelynkin pitäisi olla kunnossa, päätin hommata. Saahan tuolla (ainakin paperilla) rahalleen vastinetta.thesetimes kirjoitti:Noo, ei se Mac-maailmassa elokaan ole aina ihan ruusuilla tanssimista, vaikka kulttilaiset ja käännyttäjät niin saavatkin uskoteltuaMacin hommaaminen tuntuu tällä hetkellä yhdestä elämäni parhaista hankinnoista. Tämä on aivan toisesta maailmasta kuin aiempi Windows-pelleily. ...
Pöytä-PC:n kanssa tappelu alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää...Ihan samalla tavalla ohjelmat kaatuilee, niissä on toimintaongelmia eri kokoonpanoilla yms. Ehkä OS X:n ja Macin edut kuitenkin peittoavat heikkoudet.
Logic on kyllä kova paketti, siinä tulee niin paljon tauhkaa hintaansa nähden, ja ilmeisesti 9-versiossa ovat vihdoin parantaneet nimenoman audio-puolta sekä suorituskykyä. Kannattaa silti lukaista tältäkin palstalta löytyvä Logic 9:n bugit -ketju...
Itselle audiotyöskentely maistuu edelleen maukkaiten Pro Toolsissa, kun taas seku/softainstru/MIDI-raitojen kanssa touhuaminen Logicissa.
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
noh joo markiisi työkalun mukaantulo helpotti hieman navigointia.
joo ja navigointi pienellä ruudulla on tuskaa, mutta jos on vikkelät sormet, niin ei jää mistään paitsi. varmaan millä tahansa editorilla joutuu zoomaamaan tuon tuosta.
EDIT:
useimmat uusista editointiominaisuuksista logic ysissä on vain erilainen tapa tehdä asia jonka on voinut tehdä aiemminkin. (esm. tärkeimpänä transienttien siirtely audiofile regionin sisällä ilman saksia... mikä se featuren nimi nyt olikaan sitten.)
-
En voi yhtyä tähän ja ihan ilman pitkiä sarvia sanon loogisuudessa/audio editissä ei Logic mitalelille ihan yllä. Ihan ok se on ja saa sillä duunit tehtyä, mutta miten niin on jo toinen juttu. Mutta se on niinkin että toisille se riittää ja on ok, niin tällöinhän tavallaan ohjelmassa ei ole puutteitakaan.spindle kirjoitti:minä olen kyllä sitä mieltä että logicin audion editointi ominaisuuksissa ei ole juurikaan ollut mitään puutteita ainakaan sitten pro 6 version jälkeen. nämä keskustelut lähinnä pohjaavat aikaan jolloin PT oli kelanauhan vastike ja Emagic Logic taasen sekvensserin vastike.
-
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Heh, on muuten jännä homma miten sitä onnistuu itsensä pilaamaan jollakin tietyllä softalla. Kuten meikäläinen Logicilla itsensä.Jone kirjoitti:En voi yhtyä tähän ja ihan ilman pitkiä sarvia sanon loogisuudessa/audio editissä ei Logic mitalelille ihan yllä. Ihan ok se on ja saa sillä duunit tehtyä, mutta miten niin on jo toinen juttu. Mutta se on niinkin että toisille se riittää ja on ok, niin tällöinhän tavallaan ohjelmassa ei ole puutteitakaan.spindle kirjoitti:minä olen kyllä sitä mieltä että logicin audion editointi ominaisuuksissa ei ole juurikaan ollut mitään puutteita ainakaan sitten pro 6 version jälkeen. nämä keskustelut lähinnä pohjaavat aikaan jolloin PT oli kelanauhan vastike ja Emagic Logic taasen sekvensserin vastike.
Kaikki hehkuttivat suu vaahdossa PToolsia ja ajattelin monen vuoden jälkeen testata, josko kehitystä olisi tapahtunut (olen parikin PT-settiä omistanut, mutta pyöritellyt aina Logicia). Opiskelin ja opettelin softaa, olin kärsivällinen - vaan enpäs pystynyt enkä kyennyt vaihtamaan softaa, ei permanto vie, eipä taitu vanhan aivot moiseen. Kovasti hidasta ja kankeaa oli työntekoni, enkä myöskään huomannut omien työtapojeni suhteen (HUOM! MINUN omien työtapojeni, heh) PT:ssä mitään sellaista, mikä voisi johtaa kohdallani audiotyöaseman softan vaihtamiseen. En todennäköisesti pysty koskaan (tai ainakaan piiitkään aikaan) olemaan yhtä nopea PT:lla kuin Logicilla, jo pelkästään omien effuasetusten ja vuosien varrella tehtyjen Logic-kanava-aihioiden määrä vaikuttaa asiaan. Katsotaanpa, josko vuoden päästä puhun toisella sävyllä, mutta ainakin toistaiseksi mun on turha taistella ja yrittää harjoittaa PT:lla ammattiani. Softa menee meikäläisen käytössä sarjaan "kiva audioeditori", sillä en omin silmin näe sen valikoissa tai toiminnoissa mitään poikkeavaa tai huomattavan houkuttavaa. Puukot pois! :-)
Joku varmasti kysyisi "mites toi Beat Detective tossa Logic kasissa...", mutta vastaukseni kuuluisi: en ole koskaan tarvinnut moista. Ja ysissähän sekin on jo "lainattuna", tavallaan.
En tiedä miten muut käyttävät ProToolsia tai Logicia, mutta olen oman puoleni (näköjään) valinnut. Olen muutamissakin sessioissa istunut ja tsekkaillut mielenkiinnosta muiden duunia, mutta en voi kyllä sanoa olleeni erityisen ihmeissäni mistään näkemästäni. Ilmoittaudun kyllä ilmaiseksi "nauha- ja pizzapojaksi" jonkun PT-kurkon sessioon pariksi päiväksi kurkkimaan olan yli, jos vaikka oppisin tavoille. Mutta vasta joulukuun jälkeen. (Ei musta mitään hyötyä olis, myönnettäköön.) :-D
Logicin käyttöä ajatellen kannattaa todella miettiä omaa workflow:taan ja ennen kaikkea näppiskomentoja, joita uskoo tarvitsevansa. En juurikaan hamuile hiirellä valikoita, sillä käyttämäni näppiskomennot ovat olleet kyydissä jo jokusenkin vuoden. Ihan hemmetin kauan. Workflow:sta puolestaan päästään kyllä pikaisesti jo ihan omaan threadiin, mutta kaipa sen voisi typistää nopeasti kahteen haaraan: biisinteko, äänitys ja miksaus erillisinä operaatioina / biisinteko, äänitys ja miksaus yhdessä, jolloin voi käydä vaikka niin, että intro on jo täysin kuosissa, mutta vikassa kertsissä on vasta sointumatto ja klikki. Kumpaa koulukuntaa kukin on?
Jos nyt hyppäisi ruoriin, vaikuttaisivat valintaan softan omat instrumentit, kanavapresetit sekä plugarien ja softainstrumenttien kirjastot. Tuskinpa ne muut ominaisuudet niin kovasti eroavatkaan.
Jone, oletko aina ollut Tools-miehiä? Ihan uteliaisuuttani kyselen. :-) Musantekohistoria sanelee paljolti tarpeet, omalla kohdallani oli luonnollista siirtyä Amiga/Atari-ajoista ja Notatorista/Cubasesta Notator Logiciin ja sieltä eteenpäin.
-P.
Petri Alanko
-
Tuosta Petrin viestistä, käsitin, että Logic on parempi niin sanotusti biisintekotyövälineenä. Siinä tapauksessa se on tänne ihan oikea valinta. Painavimman sanan varmasti sai nuo Logicin lukuisat mallintavat, softasynat ym. plugarit. Tällä hetkellä kun ei ole rahaa pistää kauheasti ulkoisiin plugaripaketteihin ja muihin virtuaali-instrumentteihin.
Mulle saapuu varmaankin ensi viikolla sekä tuo Logic 9 että Snow Leopardi. Kannattaako saman tien asentaa tuo SL ja vetää kone täysin sileäksi (kun ei tässä mitään ole tallessa) ja sen jälkeen pistää Logic siihen? Vai onko tossa Logicissa jotain ongelmia Snow Leopardin kanssa?
-
Itse asiassa Toolsia vain formaatin takia ja oma päätyökalu on ollut kauan jo Nuendo + RME jossa lopulta 64 ADAT i/o jonka perässä/edessä/sivussa jos nyt jotakin vekotinta. Apinoin tuon osin U2:n vanhasta keikkasetistä. Masterointi-rautaa insertoituna ja rautaefektejä auxeissa joita Nuendo ohjaa mikseristään kuten plugareita ja korjaa itsestään latenssit ettei oo ku käännellä hanaa auki.. Mulle on tärkeää hyvä midi-systeemit mutta audio edit pitää olla myös hyvä sekä tuon outboardin reititys sessioon/softaan ilman mikseriä/mikserin kera on tärkeää. Toolsissa kusee toinen ja Logicissa toinen ja audio/fx-reititys on molemmissa ihan hanuria. Lisäksi PT on mun mielestä hinnallisesti ihan päättömästi hinnoiteltu. Ei mulla ois koskaan varaa vastaavaan settiin PT:llä. Se hinta ei toki PTtä sinällään huononna, mutta karkaa toimivana systeeminä ufo-juttujen puolelle.Petri Alanko kirjoitti: Jone, oletko aina ollut Tools-miehiä? Ihan uteliaisuuttani kyselen. :-) Musantekohistoria sanelee paljolti tarpeet, omalla kohdallani oli luonnollista siirtyä Amiga/Atari-ajoista ja Notatorista/Cubasesta Notator Logiciin ja sieltä eteenpäin.
-P.
Logic ois lähempänä mun työkalua, mutta se audioedit ja reititys ei ole mun juttu. Logic näyttää juurikin kynsiään siinä kun ropeltaa konejuttua ja ennen kaikkea kun sen sisällön luo itse tyhjästä plugilla ja ulkoisella midivatkaimella. Näille jotka raahaa sitä valmista toisen luomaa looppia sieltä paketin 8717GB kirjastosta ois GarageBand ihan yhä ok softa
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Nuendossa yhtyy kaikki mulle tärkeät asiat joita nyt sen kummemmin on turha eritellä, mutta sanotaan että en turhaan maksa pelkästä audio-ohjelmasta 1750€(looppeja 0Gb) jos samaan kykenisi Logic jonka saa kaikkineen karvoineen netistä ilmaiseksi tai kaupasta 400€. Tosin tunnustan että mulla on 2. Nuendo-lisenssi joka on tehtaalta ilmaiseksi saatu toista työasiaa varten. Eli kyllä hankinta puoltaa paikkaansa kun oikein ynnäilee ja sompailee. Joku syy siihen on. Tietty toisen käyttäjän kohdalla se on ihan joku toinen softa kun hän omista vinkkeleistään asiaa kurkistelee. Siksi onkin vähän pöljää kun täälläkin foorumille välillä joku laukoo että: "tää-X" on maailman paras audiosofta! Minä luen sen niin ettei se kaveri tajua näistä systeemeistä herttaista hevon vittuakaan

Itse pyrin siihen yhä sitkeästi että yritän pitää silmää ja korvaa siinä muodossa selällään että omat ajatukset ei näiltä osin liiaksi urautuisi. Jos jossain vaiheessa oma softa on "out" niin mikään ei estä pomppaamasta toiseen "leiriin" Stoppihan voi tulla monella tapaa että vaikka kehityssuunta menee totaalisen väärään suuntaan, jää pahasti jälkeen tai yritys ostetaan kuten Logic loppui aikoinaan Windowsille "yhdessä yössä" Ei se tietysti helppoa sinällään ole pitää peliä auki kun homma takoutuu takaraivoon ja joku softa pitää osata "parhaiten" että mainittu workflow tekee duunista mieluisaa. Ja sitähän se tuleekin olla. Siihen sitä pitääkin pyrkiä. Loppupeleissähän nää on työkaluja vaan ja homman lopputulos ja tekemisen riemu kai se juttu tässä on. Sitten kun on kultaa seinät notkollaan/demosedältä 3 tähteä musalehdessä tai pelkästään hepissä jäniksen kokoinen touhutippa niin silloin ollaan vissiin homman ytimessä.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Tietty se vähän hiveli, ku työnantaja osti sellasen setin ku ite halus, ja silloisen maahantuojan pt-guru oli hyvä kaveri jne...Pikkuhiljaa vakaumukseni alkoi kuitenkin rakoilla, itse asiassa oli pakko opetella uuden työnantajan ihan ufolta tuntunut systeemi. Pro Tools oli siinä talossa aluksi ihan vain ulkomaailman vaatimusten ja siirtojen takia. Matsku äänitettiin ja miksattiin PTn ulkopuolella, tuonti ja vienti hoidettiin tarvittaessa PTn kautta. Nyttemmin siinä talossa tilanne on päinvastainen, PT rulaa ja SSL on varalla.
Myöhemmässä elämässä PTn käyttöni kuihtui lisää siinä kohtaa, kun piti hankkia omilla pennosilla OMFit aukova setti Mac-ympäristöön. Silloin se oli Digital Performer, ja on se mun työsofta kaikessa vieläkin. Nyt jos lähtisin liikkeelle puhtaalta pöydältä, niin enpä tiedä mihin päätyisin. Vaihtoehtoja on tullut parikin lisää, Logic, Cubase, Nuendo, PT light jollain translatorilla, DP...Kyllä mä Pro Toolsista vieläkin tykkään, ei oo kauheesti aikaa, kun miksailin sillä ja Command 8lla pari päivää piirrettyjä. SmartTool ja touch sensitive faders ovat erittäin jees.
Emmätiä, kait sitä on jotenkin kiva käyttää työkaluina jotain vähän eksentrisempää settiä kuin mitä kaikilla muilla on. Ei kauheasti kutkuta ajella corollalla lähikauppaan ostamaan haaleaa rasvatonta maitoa, kun vaihtoehtona on seikkailu esimerkiksi leveällä 80-luvun ranskattarella viileä punainen maitopurkki reisien päällä...
Ai niin, eiköhän SnouLepard ja uusin Logic ole aika yhteensopiva setti. Ja jos ei ole, niin tilanne korjaantuu varmasti nopeasti. Työnteossa pitäisin kuitenkin Lepardin edelleen ulottuvilla. Mulla on varakoneessa vielä Tiger, ja varavaravehkeessä jopa 9.2...ja retro-osastolla 7 vai oliko se joku 6... vaimon 7200seen pitäs jaksaa laittaa 8...
Ai niin part 2: Ei kait se kauhean vaarallista ole, jos joku intoilee oman softansa olevan maailman parhaan. Onpahan ilmassa innokkuutta ja touhutippaa puntissa...No, onhan se vähän rasittavaa, mut sellasta tää nyt vain on itse kullakin puuhastelunsa eri vaiheissa. Toisilla enemmän, muilla vähemmän, joillakin jää päälle, fiksummat vaihtaa alaa...

-
niin meinasinkin jo tässä vastata petrin kyselyyn että onko jone PT-mies, että ei se ole, kun se on Yammun MallinukkeJone kirjoitti: Tosin tunnustan että mulla on 2. Nuendo-lisenssi joka on tehtaalta ilmaiseksi saatu toista työasiaa varten.

Saisinko laittaa tän signatureksi?Jone kirjoitti: foorumille välillä joku laukoo että: "tää-X" on maailman paras audiosofta! Minä luen sen niin ettei se kaveri tajua näistä systeemeistä herttaista hevon vittuakaan![]()
-
Ja just kun meinasin kirjoittaa että nyt on kerrankin hyvää ja avointa juttua tästä aihepiiristä perusteluineen ja pohdintoineen että on ihan lihaakin luiden ympärillä eikä vaan tuuli heiluttelle huulia. Ja spinde, kyseessä on sinun signarture, ei minun. Koeta edes se tehdä itse. Voit toki raahata sinne internetistä jonkun toisen tekemän.spindle kirjoitti:niin meinasinkin jo tässä vastata petrin kyselyyn että onko jone PT-mies, että ei se ole, kun se on Yammun MallinukkeJone kirjoitti: Tosin tunnustan että mulla on 2. Nuendo-lisenssi joka on tehtaalta ilmaiseksi saatu toista työasiaa varten.
Saisinko laittaa tän signatureksi?Jone kirjoitti: foorumille välillä joku laukoo että: "tää-X" on maailman paras audiosofta! Minä luen sen niin ettei se kaveri tajua näistä systeemeistä herttaista hevon vittuakaan![]()
-
signature kommentti oli tarkoitettu ihan kohteliaisuutena. Olen tästä "sekkari x vs. y" kisasta nimenomaan sitä mieltä että ei vois vähempää kiinnostaa.
-
Jone kirjoitti:En voi yhtyä tähän ja ihan ilman pitkiä sarvia sanon loogisuudessa/audio editissä ei Logic mitalelille ihan yllä. Ihan ok se on ja saa sillä duunit tehtyä, mutta miten niin on jo toinen juttu. Mutta se on niinkin että toisille se riittää ja on ok, niin tällöinhän tavallaan ohjelmassa ei ole puutteitakaan.spindle kirjoitti:minä olen kyllä sitä mieltä että logicin audion editointi ominaisuuksissa ei ole juurikaan ollut mitään puutteita ainakaan sitten pro 6 version jälkeen. nämä keskustelut lähinnä pohjaavat aikaan jolloin PT oli kelanauhan vastike ja Emagic Logic taasen sekvensserin vastike.
ai täällä oli tälläinen vielä?
puhuin ominaisuuksista en käytettävyydestä.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka