Hyvät foorumilaiset, olenkin odottanut milloin asiasta mainitaan ehkä jopa hieman ärtyneeseen sävyyn:
Matti Niemelä kirjoitti:mikastus: Suomessa yksiköt ilmoitetaan välilyönnillä erotettuina määrästä, eli 1 TB, ei 1TB. Olisit voinut korjata myös sen, while you were at it.
Tämä on totta, kiitos huomiosta. Toisinaan olen korjannut tuonkin, mutta usein se jää tekemättä. Itse asian kannalta on kuitenkin tärkeintä että yksikkö ja etuliite on oikein. Ehkä olet huomannut, että en asiasta juuri urputa, vaan olen ajatellut että kun merkit korjaa aina huomatessaan oikeiksi, niin ne alkavat jäädä kirjoittajien ja lukijoiden takaraivoon. En edes kuvittele että jokainen sisäistää tietotekniset yksiköt ja edes ymmärtää mitä ne ovat ja kuinka paljon. On silti huono asia myydä väärä määrä asiaa, tai ihmetellä nettiliittymän hitautta jos käytetään vääriä merkintöjä.
Näyttää vielä siltä, että alalla ollaan siirtymässä 10-järjestelmän mukaisiin etuliitteisiin (1000 versus 1024), joka sekoittaa pakkaa vielä lisää. Tietotekniikka kuitenkin oikeasti toimii kaksijärkjestelmällä, niin prosessorit kuin tallennetut bititkin. En oikein pidä tästäkään suuntauksesta. Kovelevyjä on myyty tähänkin asti useiden valmistajien taholla 1000-kertaisilla määräluvuilla, ja nyt kuulema snowleopardissa käyttiskin ilmoittaa sen 1000-kertoina eikä 1024-kertoina kuten olisi mielestäni oikein. Ymmärrän toki miksi näin ollaan tekemässä; se olisi helpompaa tavalliselle peruskäyttäjälle.
Ihmeellisiä modeja täällä hompussa kun ottavat henk. koht. ristiretkikseen valvoa ettei mikään kuva ole tavuakaan yli 100kT tai yksiköt on merkitty just oikein.
Kuten tiedät niin perustelu 100 kt rajalle on se että hitaampien yhteyksienkin käyttäjät voivat kohtuudella lukea sivustojamme. Itse en pitäisi väliä vaikka kuva menisi hieman ylikin. En usko että muutkaan ylläpidossa urputtavat 100,1 kt kokoisesta kuvasta, paitsi ehkä leikillään. Mutta missä kulkee raja jossa asiasta tulee huomauttaa? Vai pitäisikö kuvakoon olla rajoittamaton.
Ääriesimerkki seuraa:
Jos jossakin "Näytä kuvasi"-ketjussa postattaisiin yhdelle sivulle 30 kappaletta 3 megatavun kuvia, niin ladattava yhteismäärä olisi 90 MB per sivu kuvien osalta. Jos käyttäjällä on modernilta kuulostava 10 Mbps internet yhteys, niin teoreettinen maksimilatausnopeus on käyttäjällepäin 10/8 MBps eli 1,25 megatavua sekunnissa (huomataan merkit b ja B). Tällöin tämä mainitsemani esimerkkisivu latautuu siis 72 sekuntia. Mikäli kyseessä on mobiilikäyttäjä nopeus voi vaihdella suuresti, esimerkiksi 384 kbps ei ole lainkaan tavaton nopeus. Tällöin esimerkkisivu latautuu 26,6 kertaisen ajan eli 1920 sekuntia. Se on puoli tuntia ja kaksi minuuttia.
Kun kaikki kuvat pienennetään 100 kt rajaan tai alle, voidaan ajat jakaa kolmellakymmenellä: 2,4 sekuntia ja 64 sekuntia.
Pahoittelen jos asia ja puuttuminen ärsyttää, ymmärrän kyllä senkin. Tarkoitus ei kuitenkaan ole taaskaan näsäviisastella vaan puuttua asioihin ja hyväntahtoisesti valistaa käyttökelpoisuuden takaamisen ja tasapuolisuuden varmistamiseksi. Myytävän tavaran ja määrän oikeellisuudenkin mahdollisimman tarkan ilmaisun laskisin asiaksi johon tulee mahdollisuuksien mukaan pyrkiä.
Ehkä tämä tosiaankin on ristiretkimäinen ponnistus, mutta suoraan sanoen itseäni on alkanut ärsyttää kun luotettavat ja luottamusta nauttivat uutisjulkaisutkin merkitsevät jo lyhenteet päin peetä. Kohta ei kukaan oikeasti tiedä paljonko on paljon eikä määrällisistä asioista yksinkertaisesti osata puhua. Se että kaikki nyt kuitenkin tietävät mistä on kyse ei mielestäni pidä paikkaansa, eikä ole riittävä perustelu minulle olla puuttumatta asiaan ja yrittää muuttaa käytäntöä oikeammaksi.
Itsekin teen virheitä (ja paljon), ja on hyvä että ne asianmukaisesti oikaistaan muiden toimesta, kiitos siitä. Ehkäpä tuossa yllä onkin heti jotakin matemaattista huomautettavaa?
Tonnikaupalla hyvää lauantain jatkoa, tai miksei samantien terakaupalla.