Kummallisia viivoja tulee ja menee
-
Kummallisia viivoja tulee ja menee
Viesti Kirjoittaja lasse.a83 »
Joskus viivat ilmestyvät työpöydälle ei välttämättä edes koko ruudun mittainen.
Joskus viiva on vain jonkun ohjelman päällä eli esim. safarissa viiva pysyy samassa kohdassa ikkunaa vaikka ikkunaa siirtää. jos safarin sulkee ja avaa uudestaan se on poissa.
Viivoja tulee joksus useampia yleensä vain yksi.
Viivat ovat yleensä mustia mutta joskus niissä ilmenee eri värejä
Viivat ovat 1px paksuudeltaan.
OS X on asennettu uudelleen ja viivat tulivat jo heti ennen kuin ehdin päivittää 10.5.8
Levy on korjattu ja oikeudet myös kunnossa.
Kyseessä eka valkoinen iMac 24" malli se 2.16Ghz
Joskus näyttöön ilmestyy myös yhden pixelin kokoisia pisteitä eli kuin pixelivika paitsi että nämä seuraavat ikkunaa kun sitä siirtää eli ei ole pixelivirhe näytössä.
-
-
Re: Kummallisia viivoja tulee ja menee
Viesti Kirjoittaja -wk- »
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=fi_FI
Jos tuokaan ei muuta tilannetta miksikään niin sitten voisi koettaa katsoa jollain ohjelmalla missä lämmöissä kone toimii, jos häiriöt ilmaantuvat myöhemmin kun kone on ollut jonkinaikaa käyttämättä niin siitäkin voisi päätellä että ehkä tuolla on jotain tekemistä lämpöjen kanssa. Jos koneessa on useampi muistikampa niin kokeileminen yhdelläkin on yksi vaihtoehto, enpä kyllä tiedä voiko viallinen muisti noin vaikuttaa, ei ainakaan PC-puolella ole moista esiintynyt.
Huonoin tapaus tietysti on että ihan oikea huoltoa vaativa vika on kyseessä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja mikar »
Turha yrittää mitään pikkukonsteja. Ei auta. Mulla oli toi ongelma vuoden ja paheni koko ajan. Kone huoltoon ja uusi näytönohjain vaihdettava. Eka uusi näytönohjain kesti kuukauden ja kone uudelleen huoltoon ja sen jälkeen on nyt toiminut. Apple ei suostunut korjaamaan tätä ilmaiseksi, kuulemma yksittäistapaus. Tosin netistä löysin paljon vastaavia tapauksia. Mulla valkoinen iMac 24" pari vuotta vanha.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Eli ongelma lienee OS X:ässä oliko se nytten 10.5.6 jälkeen jotain muutoksia tehtiin jossa näytönohjain vanhemmissa iMac koneissa jää pyörimään täysillä mikä hidastaa konetta ja tekee noita viivoja kun näytönohjain lämpenee.
Mulla esim istat Prolla näytti lämpötilat jotain:
GPU: 50
GPU diode: 53
GPU Heatsink: 49
Vliaikainen ratkaisu löyty netistä.
Eli boottaa koneen safemodeen.
Positaa System/Library/Extensions/ kansiosta kaikki tiedostot mitkä alkavat GeForce...
Käynnistää koneen uudelleen.
Nytten lämpötilat ovat:
40
50
40
eikä viivoja ole vielä tullut vaikka rasitin hieman konetta.
ainut miinus tuosta tiedostojen poistosta on:
3D pelit ei toimi
jotku näytönsäästäjät ei toimi
Mutta kun en pelaa koneella niin ei haittaa minua.
PS. asia on muuten luultavasti korjattu 10.6:sessa
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
En tahtoisi jälkiviisastella, mutta Apple viilasi tuossa sinua kyllä linssiin ja pahasti. Heillä (tai myyjällä) on kuluttajansuojan mukaan velvollisuus kyllä tuollainen, selkeästi käyttäjästä ja käyttötavasta riippumaton, laitteen hajoaminen korvata. Tietenkään he eivät kysyttäessä tätä kerro ja pitää omista oikeuksistaan olla selvillä, mutta ihan ehdottomasti ilmaiseksi olisi pitänyt tuo korjata, kun kyseessä on vielä noinkin tuore laite. Tietokoneen oletettu kohtuullinen käyttöikä (jolta ajalta virhevastuu siis on voimassa) kun on vähintään sen pari vuotta tiukemmankin tulkinnan mukaan.mikar kirjoitti:Turha yrittää mitään pikkukonsteja. Ei auta. Mulla oli toi ongelma vuoden ja paheni koko ajan. Kone huoltoon ja uusi näytönohjain vaihdettava. Eka uusi näytönohjain kesti kuukauden ja kone uudelleen huoltoon ja sen jälkeen on nyt toiminut. Apple ei suostunut korjaamaan tätä ilmaiseksi, kuulemma yksittäistapaus. Tosin netistä löysin paljon vastaavia tapauksia. Mulla valkoinen iMac 24" pari vuotta vanha.
Mutta tuommoiset viivat voivat olla myös oire näytönohjaimen ylikuumenemisesta, joka taas voi aiheutua myös ihan vain esim. pölystä koneen ilmanottoaukoissa. Eli sekin kannattaa tsekata, ennen kuin huoltoon vielä raijaa.
Minulla oli vastaava ongelma Powermacissa ja ratkaisin sen alikellottamalla ohjainta niin, ettei se päässyt lämpenemään ihan niin paljoa. Tällaisia työkaluja tuskin kuitenkaan on saataville tuolle ohjaimelle.
-
Tuo ei kuitenkaan mielestäni poista ongelmaa, mutta voihan noin toki kiertää sen ja jos se omassa käytössäsi passaa niin eikai siinä sitten.
-
-wk- kirjoitti:Ilmeisesti otit nyt ajurin pois käytöstä. Kun katsot sitä tietoja tästä Macista , sieltä lisätietoja ja sieltä Grafiikka niin varmaankin nyt sanoo Quartzien ja Core Imagejen kohdalla etteivät ole käytössä tms? Voipi olla ettei näytä näyttiksen malliakaan oikein?
Tuo ei kuitenkaan mielestäni poista ongelmaa, mutta voihan noin toki kiertää sen ja jos se omassa käytössäsi passaa niin eikai siinä sitten.
Tiedot näkyvät mutta tosiaa siellä lukee "Core Image: Software" ja "Quartz Extreme: Not suportted"
Juu väliaikainen ratkaisuhan tässä olikin kyseessä.

En usko että tekevät tälle edes mitään tai ainakin turha toivoa. 2-3 vuotta vanha kone joita ei hirveesti enää löydy käytössä niin en usko että heitä häiritsee se asia

-
Viesti Kirjoittaja iHevimies »
Tosiaan ei tätä vikaa ohjelmallisesti korjata.mikar kirjoitti:Näytönohjain rikki.
Turha yrittää mitään pikkukonsteja. Ei auta. Mulla oli toi ongelma vuoden ja paheni koko ajan. Kone huoltoon ja uusi näytönohjain vaihdettava. Eka uusi näytönohjain kesti kuukauden ja kone uudelleen huoltoon ja sen jälkeen on nyt toiminut. Apple ei suostunut korjaamaan tätä ilmaiseksi, kuulemma yksittäistapaus. Tosin netistä löysin paljon vastaavia tapauksia. Mulla valkoinen iMac 24" pari vuotta vanha.
Minulla oli sama vika. Valkoinen late 2006 iMac 24" ja vika alkoi haittaamaan siinä määrin että huoltoon. Näytönohjan vaihdettiin eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Minulla on koneessa AppleCare joten vian korjaus oli "maksettu etukäteen". AppleCare on tosin voimassa enää pari kuukautta.. toivottavasti vika ei enää uusiinnu. Olen siinä käsityksessä että uudemmissa näytönohjaimen revisioissa tätä vikaa ei enää olisi.
-
Tuohon malliin taitaa tosiaan saada vaihdettua ihan pelkän näytönohjaimen:iHevimies kirjoitti:Näytönohjan vaihdettiin eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia.
Based on photographs from those whom have disassembled the iMac "Core Duo" and White iMac Core 2 Duo models, the video is soldered to the motherboard and cannot be removed after purchase, with the exception of the White iMac "Core 2 Duo" 2.16 24-Inch.
@ EveryMac
Mutta tuollaisen MXM-näytönohjaimen löytäminen lienee sitten oma juttunsa. Noita on kuitenkin ollut jopa huuto.netissä myynnissä että on niitä olemassa
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se mitä itse vielä tekisin tuossa tilanteessa olisi hankkia jostain Windows XP tai jokin muu käyttis ja kokeilla esim. 3D Markilla tms. softalla onko ongelmaa siellä puolella. En tiedä löytyisikö Applen sivuilta ajuripäivitystä tms?
-
Viesti Kirjoittaja taulotim »

-
Ei Apple ole täydellinen valmistaja, se on yksi merkki muiden joukossa joka vain on tehnyt tavallista enemmän duunia erottuakseen muista.
-
Huoltoon vaan.taulotim kirjoitti:No mites: Mac OS 10.5.8. (vuoden vanha iMac 20") ja yksi ohut pikselinpystysuora, joka ei häviä teki mitä tahansa? On kivan värikäs, ylhäältä vihreä, alhaalta violetti, mutta rassaa kun Macin pitäisi olla täydellinen.
-
iHevimies kirjoitti:Tosiaan ei tätä vikaa ohjelmallisesti korjata.mikar kirjoitti:Näytönohjain rikki.
Minulla oli sama vika. Valkoinen late 2006 iMac 24" ja vika alkoi haittaamaan siinä määrin että huoltoon. Näytönohjan vaihdettiin eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Minulla on koneessa AppleCare joten vian korjaus oli "maksettu etukäteen". AppleCare on tosin voimassa enää pari kuukautta.. toivottavasti vika ei enää uusiinnu. Olen siinä käsityksessä että uudemmissa näytönohjaimen revisioissa tätä vikaa ei enää olisi.
Täällä korjaantu ajurien poistolla kuten monella muullakin ympäri mailmaa.
Eli huoltoon ei kannata viedä jos ei tietty tarvi noita menetettyjä ominaisuuksia ajurien postamisen takia.
Uudessa näytönohjaimessa on ilm. jokin uudempi piiri joka ei aiheuta vikaa. Siksi vaihto on näköjään oinnistunut.
Softapohjainen vika tuo on.
eli jos viivoja/pisteitä ilmestyy eri paikkoihin ja liikkuvat ikkunien mukana kyseessä on suurella mahdollisuudella tämä sama vika.
-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
Pe***le APPLE etteivät hemmetti saa korjattu tätä vikaa ilman että vaihtaa näytönohjaimen uuteen maksamalla siitä ite.
-
Kuule kun väitän edelleen, että vika ei ole siinä ajurissa, vaan raudassa. Kun vaihdat ajurin tuommottiseen joka ei revi siltä näytönohjaimelta resursseja kuin murto-osan, niin silloin se nyt vain sattuu toimimaan, kun ei esim. lämpene liikaa tai muulla tavoilla kuormita itseään.lasse.a83 kirjoitti:Pe***le APPLE etteivät hemmetti saa korjattu tätä vikaa ilman että vaihtaa näytönohjaimen uuteen maksamalla siitä ite.
Minulla oli siis tasan vastaavia oireita ja vika oli raudassa, vaikka sain softalla kyllä kierrettyä ongelman kun rukkasin näytönohjaimen vähän pienemmille kellotaajuuksille.
-
Juu siis raudassa periaatteessa se vika on kun lämpenee liikaa. Mutta lämpenemisen aiheuttaa softavika joka apple myöntääkin. leopard on konffattu kovempaan menoon jolloin se ylikuormittaa just näitä rev1 näytönohjaimia. onko sitten moka vai tietoinen mutos applelta.TheKraken kirjoitti:Kuule kun väitän edelleen, että vika ei ole siinä ajurissa, vaan raudassa. Kun vaihdat ajurin tuommottiseen joka ei revi siltä näytönohjaimelta resursseja kuin murto-osan, niin silloin se nyt vain sattuu toimimaan, kun ei esim. lämpene liikaa tai muulla tavoilla kuormita itseään.lasse.a83 kirjoitti:Pe***le APPLE etteivät hemmetti saa korjattu tätä vikaa ilman että vaihtaa näytönohjaimen uuteen maksamalla siitä ite.
Minulla oli siis tasan vastaavia oireita ja vika oli raudassa, vaikka sain softalla kyllä kierrettyä ongelman kun rukkasin näytönohjaimen vähän pienemmille kellotaajuuksille.
Ilm. vika on niin pieni ettei apple viitsi vaivautua korjaamaan näitä.
En jaksa linkittää kaikkia keskusteluita mutta googlettamalla löytyy infoa tästä viasta.
Ainoat korjaukset vikaan on uusi näyttis
posta ajurit
downgradeaa käyttis
tai osta uusi kone

harmi vain että kaikki nämä ovat huonoja vaihtoehtoja...
-
Mikäli tuota ilmenee vain harvoilla ja valituilla, niin se kertoo ihan selvästi sen, että heillä on koneessaan viallinen näytönohjain.
Siitä voidaankin sitten keskustella pitäisikö Applen (joka ei ymmärtääkseni niitä näyttiksen ajureita ei itse koodaa, vaan ne tulee kyllä ohjaimen valmistajalta ja Apple vain sitten hoitaa homman siitä eteenpäin) sitten muokata ajureita ihan vain sitä varten, että näiden viallisten koneiden omistajien näytönohjaimet eivät ylikuumenisi. Minun mielestä siinä nyt ei hirveästi olisi järkeä. Kakka homma jos on takuu ummessa ja virhevastuuseenkaan ei kehtaa vedota, mutta se on elämä välillä semmoista. Minulla kävi Powermacin sisällä 3 näytönohjainta, eikä tullut kyllä kertaakaan mieleen Applea syyttää ajureista, vaikka niitä säätämällä nämä vialliset saamani näytönohjaimet kyllä olisi saatu toimimaan, kellotaajuuksia laskemalla.
Minä en kyllä usko pätkääkään siihen, että Apple myöntäisi tällaisen "softavian" olemassaolon.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka