FW-äänikorttini lopetti minulla yhteistyön OS 10.4:n kanssa. En muista edelsikö sitä jotain päivityksiä tai muuta vastaavaa (hyvinkin mahdollista). Yritin asentaa äänikortin, joka sivumennen sanoen on Tascam Fireone, ohjelmistot uudelleen, mutta laite ei edelleenkään toimi minulla (Kavrin MBP:ssa toimii loistavasti). Olisi kiva tietää, josko käyttöjärjestelmän uudelleenasennus tms. voisi auttaa ongelmaan, koska toista sataa euroa maksavan äänikortin seisottaminen hyllyssä, samalla kun oma musiikintekoharrastus keskittyy vain nylonkieliseen kitaraan, alkaa pikkuhiljaa tympiä.
Äänikortti siis ilmestyy Firewire-kohtaan, kun katson koneen tiedot "Tietoja tästä macista" -kohdasta, joten en usko, että itse fw-väylä on vioittunut. Myös virta menee äänikorttiin niin kuin pitääkin. Ongelma siis on se, että äänikortti ei enää ilmesty järjestelmäasetuksien ääniasetuksiin eikä tascamin omalla äänikortinhallintaohjelmalla saa kontroloitua äänikorttia puhumattakaan siitä, että Logicia voisi käyttää Fireonen kanssa.
Applen tuesta löytyy tällainen ohje:
Mainitulta Fevelopment Kits -sivulta löytyy vain FireWire SDK 26 eikä sen asentamisesta ja siitä löytyvästä tuota vataavasta AppleFWAudio -tiedoston asentamisesta ole apua ongelmaan. Kannattaisiko asiasta kysyä Applelta/Humacista, josta koneen (MacBook white vm '07) ostin, vaikka takuuta ei ole jäljellä. Itse äänikortissa ei ole vikaa; se on siis testattu.Issue or symptom
After updating to Mac OS X 10.4.10, some FireWire audio interfaces may have no sound output.
Solution
To resolve this issue, install the FireWire SDK 24 for Mac OS X from the Development Kits page.
Note: This download requires an Apple Developers Connection (ADC) account. If you are not an ADC member, you can create an account at no charge.
After you have installed the FireWire SDK 24 package, go to /Developer/FirewireSDK23/FireWireComponents/FireWire Audio 2.0.1 and install AppleFWAudio-2.0.1fc1-e8.pkg.
This document will be updated as more information becomes available.
Kiitos ja kumarrus!