Xaeron kirjoitti:kirosana filtteri juu poispäältä ketä ny semmosesta välittää mmunmielestä eioo niintärkeetä kirjottaako oikea oppist suomee kuha siit ny jotenki selvän saa
jokkaanen tyylillään mut jos selvää iéi meinaa saaha niin sitte tokki siihen saa puutuu!!!! muuissa tapauksissa nipottaminen seiss!
Niinpä, kukin tyylillään, mutta miksi esimerkiksi tällaista ylipäätään pitäisi mennä editoimaan siistimmäksi? Jos oikea ulosanti olisi tuollaista, niin moisen viestinhän voi itse kukin jättää omaan arvoonsa, eli skipata sen, kunnes Aman kaulinkäsittely on saanut viestijän oppimaan Suomen kielen alkeet.
Sitä ei pitäisi mennä editoimaan siistimmäksi jonkun poliittisen korrektiuden nimissä. Jos joku ei osaa kirjoittaa edes jotenkuten järkevää kieltä, niin mitäs moisesta peittelemään. Ei tuo ainakaan minua haittaa, jos moisia näkee. Mieluummin rehellisen rumaa ja hölmöä, kuin poliittisesti korrektia paashanjauhantaa. Jos sitä rehellistä rumaa tulee homppuun, asiasta pitäisi huomauttaa eli neuvoa, ei editoida eli holhota.
Maza kirjoitti:Ei kyse ole holhouksesta, älä tee sellaisia johtopäätöksiä, äläkä edes vedä.
Älä itse tee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhdestä lauseesta. Luitkohan koko viestin loppuun? Entäs ne edelliset?
Lauseopillinen oikeinkirjoitus selventää sanottavaa asiaa, onhan tämä kuitenkin keskustelufoorumi.
Niinpä, mutta pointti tuossa olikin siinä, että jokaisella pitäisi olla oikeus ilmaista itseään tasan niin hyvin tai huonosti kuin osaa, ja se osaamisen puuttumista ei pitäisi mennä muiden muokkaamaan tai piilottamaan. Onhan tämä kuitenkin
vain keskustelufoorumi.
Tuskin kukaan pitää oikeassa elämän keskusteluissakaan siitä, että heidän sanomisiaan oiotaan, sensuroidaan ja muokataan ilman heidän suostumustaan, oli se sanominen sitten kuinka puutteellista tahansa. Eli viestit näkyviin sellaisina kuin ne ovat, vaikka muuten olen kyllä oikeakielisyyden kannattaja.
Pyrin muuten välttämään nk. sivistyssanoja, kun saman asian voi sanoa suomeksi.
Juu, se on hieno juttu, ja tuolla Tulpun "pastettamissa" ohjeissakin sanottu. Minä teen niin vain satunnaisesti, ja joskus jopa tietoisen hölmösti lainasanoja käyttäen. Jos se jonkun mielestä on moukkamaista niin olkoon sitten niin.
Minusta lievä löysäranteisuus kuuluu tällaiselle foorumille, eikä nipottamisessa kannata mennä liiallisuuksiin. Minusta teknisellä tietokonefoorumilla voi käyttää myös alan slangisanoja ja veikeästi väännettyjä lainasanojakin. Ei tämä kuitenkaan mikään Parnasso tai muu pönötysjulkaisu ole. Kielenhuolto ja holhous ei ole tällaisen keskustelufoorumin tehtävä.
Mutta eiköhän tässä ole tullut jo toistettua itseään ihan riittävästi tässä ketjussa, eli taas uusia punakynämerkintöjä sen Tulppulistan mukaan.