Never-mind kirjoitti:Meikä OLI Soneran asiakas kymmenen vuotta. Kiitokseksi sain PATAKINTAAN! KIITOS SONERA!
Täällä lähestytään kanssa tuota entinen asiakas -vaihetta.
Toukokuussa huomasin hyvän laajakaistatarjouksen (8/1 28,90 e/kk) ja päätin vaihtaa DNA:n kaapelilaajakaistan siihen. Kävin Sonera-pisteessä (*) ja kysyin, saako tuota tarjousta täältä; ei saa, vain netistä. No, otin netistä tarjouksen ja päätelaitteen. Avaus piti olla ilmainen ja kk-maksu siis 28,90.
Ennen avausta soitin asiakaspalveluun ja pyysin laskutusosoitteeksi yritykseni (vanhan laskutusosoitteen perään piti lisätä "Oy") ja mainitsin, että kytkentätöitä ei tarvitse tehdä. Missään vaiheessa asiakaspalvelija ei maininnut, että laittaa vähän alle 30 euroa laskua tuosta laskutusosoitteen muutoksesta; tämä selvisi aikanaan kolmannen asiakaspalvelijan kanssa keskustellessani.
Liittymän piti aueta perjantaina, lauantaihin asti katselin punavaloa ja tein vikailmoituksen vielä toimivalla DNA:n yhteydellä, jonka jälkeen yhteys melko pian avautuikin.
Ensimmäisessä laskussa oli sitten kuluja: avaus 129 e ja kk-maksu 42 e. Mitä ihmettä... ainoa mikä oli oikein oli päätelaitteen laskutus. Soitto asiakaspalveluun, jossa poistettin avasumaksu ja hyvitettiin 15 e myöhästyneestä avauksesta; lisäksi mainitsi jotain "ihmeellisestä" 30 euron maksusta, jonka peruste ei selviä. Tuo poistettiin myös. Kk-maksusta sanoin myös, että 28,90 eikä 42 e. Korjataan.
Seuraavassa laskussa oli asia muuten kunnossa, paitsi että kk-maksu edelleen 42 e. Jälleen yhteys asiakaspalveluun, tällä kertaa netin kautta. Tyttö soittaa ja ihmettelee: ihan niin kuin tuo kampanja ei olisi lainkaan rekisteröitynyt... "meillä kuulemma nämä nettitilaukset ei aina näy kunnolla". Noh, minkä takia ne pakotetaan sieltä netistä sitten varaamaan kun kivijalkamyymälästä ei saa. Kovasti kyselee että mikäs tilaus se tämmönen ja paljonko sen nyt sitte pitäis olla. Mulla on kädet maalissa ja sanon etten lähde koneelta hakemaan nyt niitä tietoja, varsinkin kun tilausnumerot ja kaikki muu tieto on kerrottu edelliselle asiakaspalvelijalle perusteellisesti. Lopuksi mulle todetaan että Sonera palaa asiaan, jos ei onnistu selvittämään itse. No, en maksa virheellistä laskua kun odottelen korjattua. Ja mitäpä muutakaan sieltä tulee kun maksukehoitus virheellisestä laskusta (kk-maksu on edelleen 42 e) ja uhataan liittymän sulkemisella.
Maksan laskun (kk-maksua siis liikaa 13 e) ja otan taas kerran yhteyttä asiakaspalveluun ja valitan. Taas kerran jankutan tilausnumeroani ja tilausta: avaus maksuton, kk-maksu 28,90... eikö sen nyt voisi pikkuhiljaa mennä jakeluun. Kerron, etten aio maksaa 42 e vaan pistän jatkossa tilauksen mukaan 28,90 e, tulee sitten ongelmia tai ei. Tämä asiakaspalvelija saa viimeinkin asian korjattua niin, että jatkossa maksu on oikein (kunhan virheellistä summaa hyvitetään aina sopivasti). Hän myös tietää, että laskutusosoitteen muutoksesta tuli se noin 30 e vaikka asiakkaalle ei sitä tässä tapauksessa kerrotukaan.
Viimeisessä laskussa on taas viivästysmaksua yms, mutta tuota liikaa laskutettua kk-maksua ei vielä ole kukaan katsonut aiheelliseksi palauttaa. Pitänee jälleen kerran ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, ja mikäs siinä kun se on niin kovin mukavaa eikä mitään muutakaan tekemistä ole.
(*) Sonera oli katkaissut ulkomaanpuhelut, kun piti katkaista vain data. Tämä aiheutti merkittäviä hankaluuksia yhden työ- ja kahden lomareissun aikana kun edes tekstiviestiä ei voinut lähettää; puhelin oli ulkomailla täysin mykkä. Kysyttäessä (ei tietenkään oma-aloitteisesti) tarjosivat hyvityksenä 10 MMS-viestiä.
Olin kuvitellut laajakaistan avauksen olevan kohtuullisen yksinkertainen asia, mutta tässä tapauksessa todellisuus on ollut jotain aivan muuta. Aikaisemmin ihmettilin Soneran parjausta, vaan enpä tosiaan ihmettele enää: minun puolestani Soneran sietäisi kuopata ja syvälle.