iPhone vilistää verkossa ja operaattori laskuttaa
-
iPhone vilistää verkossa ja operaattori laskuttaa
Viesti Kirjoittaja jake1981 »
Mutta - edellinen lasku mikä tuli tele finlandilta oli 55e vaikka olisi pitänyt olla jotain parin kympin luokkaa sen sijaan - ihmettelin että miksi, ja katsoin laskusta että ohhoh, oonpa ollut paljon netissä - oonkohan vahingossa painanut esim. mailin kuvaketta.. Asia sittemmin unohtui, kunnes tänään taas tuli lasku - jossa iphone oli ollut netissä 108e edestä - vaikka viimeisen kuukauden sisällä en KERTAAKAAN ole käynnistänyt ohjelmaa joka edes saattaisi mennä nettiin - muuta kuin oman wlanini kuuluvuus alueella (enkä oikeastaan ole tainnut käynnistää kertaakaan silloinkaan nyt kuluneen kuukauden aikana).
Kyseessä siis iphone 3g 3.1 - miten saan puhelimeni olemaan surffaamatta, kun sitä varten on ihan eri vermeet, koska ei mulla ainakaan ole varaa maksaa yli 100e palvelusta, jota en ole kertaakaan edes käyttänyt. Älkääkä nyt sanoko, että ratkaisu on ottaa käyttöön kiinteä hintainen netti - sillä silloin maksaisin vain palvelusta, jota edelleenkään en ole käyttänyt (yli vuoden oon pärjännyt ilman, aluksi tuli käytettyä kovastikin, mutta sitten se into hiipui)
-
Re: iphone vilistää verkossa ja operaattori laskuttaa
Viesti Kirjoittaja projector »
pakko on kyllä mainita että olisit tuolla 100€ laskulla jo käytellyt kiinteähintaista dataa sen 10kk, kuitenkin se noin 10€ hintainen paketti on MIELESTÄNI pienihinta siitä että voi olla 100% varma ettei tule mitään yllätys laskuja.
TSHERNOBYL 86
WINDOWS 95
Google Nexus ONE -> CyanogenMod 6.0 Stable
Tulossa -> Desire HD <3
-
Viesti Kirjoittaja ansi »
Eli ota se data, niin ei tartte jännitellä seuraavaa kuukausimaksua..
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Mutta jos nyt tahtoo säätää niin muuttaa sen APN:n vaikka muotoon "höpöhöpö" niin ei liiku enää bitti.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
MUTTA, tässä minun mielipide: Se data toimivuus (olkoon kiinteä tai ei) pitäisi hankkia käyttäjän itse . Ei sillein että se on joko laitteen valmistajan / matkapuhelinoperaattorin automaattinen lisä. Eli käyttäjän pitäisi aktivoida se jollain tavalla jolla hän varmasti saa tietoonsa miten kustannukset syntyy. Ei sillein että esim operaattori lähettää asetukset teksiviestillä (ja näissähän ei mainita mitään kustannuksista), käyttäjä painaa ok ja hoplaa nyt on operaattorilla mahdollisuus laskutta mielettömiä summia data käytöstä. Syy mielipiteeseeseni on että juuri nämä vahingossa tapahtuneet data käyttö laskut ovat isoja, ja ne koskee aika useitakin ihmisiä (ei puhuta että yksi käyttäjä miljoonasta on "kämmänyt" ).
Onneksi iPhonessa tämä hoituu helposti jos välttämättä ei halua sitä dataa kuten yllä jo neuvottiin. Katselin HeKan video Podcastia jossa hän testasi N97, siinä hän ei saanut pois toimintoa että puhelin alkaa hakemaan dataa, muistaaksin edge lähti päälle itsestään käyttämään dataa vaikka oli poistanu sen mahdollisuuden tjsp. Tutta kertoi vastaavaa kyseisestä laitteesta, tosin hän sai sen olemaan käyttämättä dataa kun poisti sen mahdollisuuden jokaisesta aplikaatiosta erikseen joka tarvistee sitä. Yksityiskohtia en tiedä.
Kuitenkin niin itsellä on se kympin kiinteä datasopimus, mutta lähtökohtana olen kyllä aika ärsyyntynyt siitä että näitä yllätys data-laskuja syntyy turhan paljon. Ja aina ei laitteen omistja ole tarpeeksi tietoinen miten koko data käyttö ja puhelin toimii (itse asiassa varmaan suurin osa, tosin niistä varmaan suurimalla osalla "normaali" puhelin").
Muutenkin tuo datan käyttäminen ilman kiinteää sopimuskäyttöä on ihan järjettömän epäoikeudellinen hinnaltaan. Onneksi saatin tässä keväällä ainakin maksimikatto hinnalle EU sisällä koskien data roamingia, joka myös on tullut yllätyslaskuna monille. (Tässähän ainakin iPhonessa on erittäin hyvä se että se on oletuksanu pois käytöstä jottei asiaan vähemmän perehtyneet kärsisi)
-
Viesti Kirjoittaja t_makela »
Tässä olen samaa mieltä, että operaattorin pitäisi valistaa asiakkaitaan enemmän kuin nykyisellään. Miten, se on mulle ihan sama, mutta tällä tavalla kun nyt hommat menee niin ei kyllä hyvä heilu. Asiakkaille kerrottaan mitä datasiirto maksaa (kuuluu sopimukseen niin tottakai kerrotaan) ja ehkä että on hieman kallista ilman pakettia(johon asiakas vastaa, että ei käytä moisia hömpötyksiä), mutta ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kun joku tuntemani ihminen käyttää datapalvelua ilman että tietää käyttäneensä dataa. Voisi edes vähän kertoa noissa liikkeissä mistä tuota datasiirtoa laskutetaan.nalle76 kirjoitti:Komppaan sitä että jos on ostanut iPhonen tai N97 tai muu vastaava vekotin jossa netti (data) on olellinen osa koko laitteen ideassa niin se 10 eur kiinteä data on tosiaan aika pieni investointi joka pitäisi hankkia.
MUTTA, tässä minun mielipide: Se data toimivuus (olkoon kiinteä tai ei) pitäisi hankkia käyttäjän itse . Ei sillein että se on joko laitteen valmistajan / matkapuhelinoperaattorin automaattinen lisä. Eli käyttäjän pitäisi aktivoida se jollain tavalla jolla hän varmasti saa tietoonsa miten kustannukset syntyy. Ei sillein että esim operaattori lähettää asetukset teksiviestillä (ja näissähän ei mainita mitään kustannuksista), käyttäjä painaa ok ja hoplaa nyt on operaattorilla mahdollisuus laskutta mielettömiä summia data käytöstä. Syy mielipiteeseeseni on että juuri nämä vahingossa tapahtuneet data käyttö laskut ovat isoja, ja ne koskee aika useitakin ihmisiä (ei puhuta että yksi käyttäjä miljoonasta on "kämmänyt" ).
Itse en ole tota uusinta N97 käyttänyt testailua lukuunottamatta, mutta en usko että se lähettää tai vastaanottaa mitään dataa jos sen yhteystiedot sotketaan samalla tavalla kuin iLuurissa joutuu (ja tuohon on tullut monta uutta firmistä, jotka on varmaan korjanneet tuon bugin). Muutenkin S60 on aika paljon turvallisempi käyttis tuon data suhteen. Kysyy esim ohjelmien ottaessa yhteyttä nettiin, että sallitaanko tämä. iLuurista olen kuullut sen verran paljon huonoa sanottavaa (niin kuin tässäkin threadissa) käyttäjän toimista riippumattomasta datasiirrosta, että en itse edes olisi uskaltanut ottaa vanhaa dataporrasta tähän puhelimeen. Vanhassa N95:ssa uskalsi käyttää dataportaan kanssa, koska tiesi tasan tarkkaan milloin data liikkui ja milloin ei. No toi datateho oli kyllä sen verran hyvä tarjous, että ei tarvinnut paljon toisaalta miettiä.Onneksi iPhonessa tämä hoituu helposti jos välttämättä ei halua sitä dataa kuten yllä jo neuvottiin. Katselin HeKan video Podcastia jossa hän testasi N97, siinä hän ei saanut pois toimintoa että puhelin alkaa hakemaan dataa, muistaaksin edge lähti päälle itsestään käyttämään dataa vaikka oli poistanu sen mahdollisuuden tjsp. Tutta kertoi vastaavaa kyseisestä laitteesta, tosin hän sai sen olemaan käyttämättä dataa kun poisti sen mahdollisuuden jokaisesta aplikaatiosta erikseen joka tarvistee sitä. Yksityiskohtia en tiedä.
Dataporras yhteyttä kun pari vuotta käytti niin on tää kyllä huomattavasti yksinkertaisempaa näin rajattomalla datalla. Ei tarvii metsästää wlaneja (paitsi silloin kun Apple pakottaa
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei operaattorin pitäisi myydä iPhonelle liittymää ilman datapakettia eikä asiakkaan ottaa liittymää ilman datapakettia.
Ja jos iPhonea on käytetty vain puhelimena ja iPodina, datalasku taitaa tulla pelkästään biisien sanojen hausta netistä.
-
Viesti Kirjoittaja Rauno Repomies »
Mulla on toi esto päällä kaikissa liittymissä joihin ei ole erikseen tilattu kiinteää datapakettia. Ei mitään ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja ajp »
Ihan hyvä ajatus, jos tietää että ei varmasti koskaan käytä nettiä muuten kuin wlanilla. Jos tulee satunnainen tarve käyttää matkapuhelindataa niin meneepä hankalaksi. Mutta eipähän tule yllätyksia ainakaan. Parempi laittaa APN esim. muotoon "EI_internet" ja jos se satunnainen tarve yllättää niin korjaa sitten APN:n oikeaksi.Rauno Repomies kirjoitti:Datasta pääsee eroon, kun soittaa operaattorille ja pyytää gprs (data) eston päälle.
Mulla on toi esto päällä kaikissa liittymissä joihin ei ole erikseen tilattu kiinteää datapakettia. Ei mitään ongelmia.
Totta tuo, että tietää varmasti ettei tule yllätyksiä eikä tarvitse muutella asetuksia. Itse olen 90% wlan-yhteyden äärellä, joten 10e/kk tuntuu aivan liian suurelta summalta maksaa vain äärimmäisen satunnaista netin tarvetta varten.atheos kirjoitti:Komppaan että se 10e/kk ei ole kyllä mitään siihen nähden että sillä ei tarvitse kikkailla puhelimen asetuksia pimeäksi ja se netti on kuitenkin taskussa JOS sitä tarvitsee. Eikä tosiaan tule niitä yllätyslaskuja.
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Henkilökohtaisesti en kyllä haluaisi maksaa pöytälaatikkoliittymästä yhtään enempää, kuin sen 1,99/kk. Meinaan jos työnantaja ei hanki iphonea, mutta antaa käyttää korttia omassa puhelimessa, lienee ainoa vaihtoehto järkevillä hinnoilla. Silloin tuo olisi kohtuutonta.MacFinn kirjoitti: Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei operaattorin pitäisi myydä iPhonelle liittymää ilman datapakettia eikä asiakkaan ottaa liittymää ilman datapakettia.
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Ymmärtääkseni kysyjä haluaa käyttää vain WLANiaajp kirjoitti: Ihan hyvä ajatus, jos tietää että ei varmasti koskaan käytä nettiä muuten kuin wlanilla. Jos tulee satunnainen tarve käyttää matkapuhelindataa niin meneepä hankalaksi.
-
Re: iPhone vilistää verkossa ja operaattori laskuttaa
Viesti Kirjoittaja Avalen »
-
Ainoa konsti on joko sotkea data-asetukset, tai pyytää operaattoria estämään dataliikenne.
-
Viesti Kirjoittaja Avalen »
-
Viesti Kirjoittaja ajp »
Ei ole mitään outoa. Settings - General - Network - Cellular Data Network - ja sieltä kohta APN tyhjäksi niin ei varmasti data liiku. Kuten Repomies sanoi niin kyllä se data kulkee 2G:ssä myös, 3G verkossa vain nopeammin.Avalen kirjoitti:Jaa, on kyllä outoa, itse kyllä kysyisin operaattorilta asiaa. Ehkä ne voi sille jtn tehä.
-
Nyt on APN tyhjänä, mutta huomenissa soitan operaattorille ja sanon, että liittymästä saa kytkeä kyllä netin estoon, koska en todellakaan tarvitse sitä varalla - puhelin on ollut minulla n. 1.5 vuotta enkä kertaakaan ole tarvinnut nettiä, wlanissa olen joskus käyttänyt, mutta lähinnä vain koska sellainen sattuu olemaan olemassa - en siksi ettäkö tarvitsisin..
-
Viesti Kirjoittaja legace »
Saanen kysyä miksi maksaa 500€ laitteesta ja olla käyttämättä dataa, joka on olennainen osa laitetetta?jake1981 kirjoitti:Nyt on APN tyhjänä, mutta huomenissa soitan operaattorille ja sanon, että liittymästä saa kytkeä kyllä netin estoon, koska en todellakaan tarvitse sitä varalla - puhelin on ollut minulla n. 1.5 vuotta enkä kertaakaan ole tarvinnut nettiä, wlanissa olen joskus käyttänyt, mutta lähinnä vain koska sellainen sattuu olemaan olemassa - en siksi ettäkö tarvitsisin..
Mutta joo, kyllähän kaikki mainokset sun muut ohjelmissa käyttää dataa

-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Mulla kävi sama mielessä mutten kehdannut sanoa...legace kirjoitti:Saanen kysyä miksi maksaa 500€ laitteesta ja olla käyttämättä dataa, joka on olennainen osa laitetetta?jake1981 kirjoitti:Nyt on APN tyhjänä, mutta huomenissa soitan operaattorille ja sanon, että liittymästä saa kytkeä kyllä netin estoon, koska en todellakaan tarvitse sitä varalla - puhelin on ollut minulla n. 1.5 vuotta enkä kertaakaan ole tarvinnut nettiä, wlanissa olen joskus käyttänyt, mutta lähinnä vain koska sellainen sattuu olemaan olemassa - en siksi ettäkö tarvitsisin..
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja ajp »
Jos esim. käyttää iPhonea tarkoituksessa vähentää rojua taskussa eli puhelimen ja iPodin yhdistelmänä. Ekassa viestissähän tuo kertoi, ettei verkkotoiminnoille ole tarvetta ns. tien päällä, kotona sitten käyttää wlanin yli sen mitä nyt käyttää.legace kirjoitti: Saanen kysyä miksi maksaa 500€ laitteesta ja olla käyttämättä dataa, joka on olennainen osa laitetetta?
-
- kyllästyminen nokialaisiin
- macin tietokone kotona, miksei siis macin puhelin sen seuraksi; ainakin pitäisi olla yhteensopivuuden melko taattu..
Se, että tuotteen olennainen osa on internet on vain yksi näkemys; olen tottunut surffaamaan netissä tietokoneella ja olkoonkin, että applen safari päihittää nokian puhelimissa kokemani selaimet(ovat sittemmin kehittyneet, mutta ei ole kokemusta uudemmasta kuin N92) ja myös sähköpostin luku on pirusti kätevämpää kuin kilpailijan mallissa - niin siitä huolimatta ostin laitteen media soittimeksi, puhelimeksi ja viihde laitteeksi mutta EN nettisurffailuun; kartat ohjelma on ihan kätevä, tosin mulla on navigonin navigaattori(siis erillinen laite, ei ohjelmisto iphonessa), joten käytän sitä jos olen hukassa, tärkeinkin sähköpostini voi odottaa siiheksi että tulen kotiin ja katson sen tietokoneella missä vastaaminenkaan ei kestä kovin kauaa, kiitos täysikokoisen näppäimistön; ei iphonen näppäimistö suinkaan huono ole; päinvastoin - kämmenmikroissa kokemistani on-screen näppäimistöistä parhaiten pelaava yksilö. En koskaan käytä puhelintani(iphoneani siis) muuhun kuin musiikin kuunteluun, puhelimessa puhumiseen, tekstiviestien lähetykseen, kuvien ottamiseen tai muistilistani läpikäymiseen kun olen poissa kotoani, minulla on silloin AINA muuta tekemistä, kotonani saattaa joskus uteliaisuuteni herätä ja sitten saatan heretä kokeilemaan langattoman verkkoni toimialueella jotain, mutta tähän asti en ole kokenut mitään niin upeaa internet kokemusta iphonen kanssa, että kokisin tarpeelliseksi käyttää sitä joskus muulloin kuin kotona ollessani. En siis suinkaan ole pettynyt iphoneeni, vaikka internet ei mielestäni ole missään määrin olennainen osa kyseistä laitetta. Se nimittäin ei ole, ainakaan omassa laitteessani, ainakaan minun mielestäni. iPhoneni on puhelin, johon mahtuu paljon musiikkia/mediaa ja jossa on minua miellyttävä käyttöliittymä.
Eikö tämä ole hyvä syy olla ottamatta puhelimeen jatkuvasti kuluja tuottavaa data-pakettia? Eikö tämä ole hyvä syy ostaa kyseinen tuote, vaikkei sillä ehkä IKINÄ kävisikään netissä? Onhan sitä kaikenlaisia twittereitä ja naamakirjoja, galtsuja ja herutuksia, mutta kun nuo eivät voisi vähempää kiinnostaa- aikani saan kulutettua hukkaan ilmankin. En väitä etteikö laite olisi mitä verrattomin kikotin nettisurffailuun siihen addiktoituneelle; mutta se, että väittää ettei ole järkeä ostaa ko. laitetta jos ei aio surffata netissä sillä on mielestäni sama, kuin väittäisi, ettei tietokoneella ilman nettiä tee mitään.. Hyvinpä siitäkin silti viihdettä saatiin aikoinaan ennen, kuin netti oli koko kansan saatavilla. Itse saan siitä edelleen, kesällä kun muutin ja kuukauteen ei ollut nettiä niin ainoa ongelma oli, että miten maksan laskut kun lähimpään laskun maksu-automaattiin on n. 35 kilsaa. Silti tuli koneella tehtyä kaikenlaista enemmän ja vähemmän rakentavaa.
-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Minun mielestäni perustelusi ratkaisullesi ovat enemmän kuin riittävät. Tällä foorumilla tuppaa vain olemaan niin, että monesti on mukavampaa alkaa kritisoimaan kysymystä kuin antaa siihen vastauksia. Tosin niitäkin on tässä ketjussa solkenaan, joten ongelmasi on ratkaistu, jos vain toteutat ohjeet. Käsitykseni mukaan myös operaattorisi pystyy ratkaisemaan dataliikenteen eston, joten soitto sinnekin voi auttaa. Tai sitten niiden asetusten nollaaminen.jake1981 kirjoitti:Eikö tämä ole hyvä syy olla ottamatta puhelimeen jatkuvasti kuluja tuottavaa data-pakettia?
Ei minusta järkeviä kysymyksiä tarvitsisi joutua perustelemaan näin yksityiskohtaisesti kuin edellä teit.
-
Viesti Kirjoittaja olmi »
-
Viesti Kirjoittaja SbY »
Jotenkin tuntuu aika kovalle että tuollaisia laskuja ilman käyttäjän huomaamista syntyy. Nettikäyttö kuitenkin vie akkuakin, eli jos surffaat kokoajan netissä, ei akku kestä 4h kauempaa (putkeen käyttöä, 3g). Itsellä reilun viikon käyttö ilman 3G verkkoa 3,7mb tiedonsiirtoa kännykkäverkossa... 200mb filen imurointi ilman Juice Packiä WLANisssa vei sitten koko akun (Juice Pack oli tyhjä, iPhone täynnä)
-
SIIRRETTY DATA
Siirretty data Suomessa (kpl) 18.08. - 15.09. 9
Aloitetut yhteysjaksot 280 280 87,78 107,09 (1)
Yhteysjakson pituus 1 t
eli nettiä 107,09e edestä. Ja seuraavaankin laskuun ehti nettiä saldon mukaan tulla n. 19e ennen kuin systeemin kerkesin rampauttamaan.. Edellisessä laskussa oli jotain 30e..
)
ei mitään aavistusta mikä sitä on noin paljon käyttänyt, mutta omat epäilykseni on olleet, että käyttäisin jotain ohjelmaa tai olisi jokin mailin tarkistus päällä tai joku jonka vuoksi se puhelin roikkuisi netissä vaikkei dataa juuri liikkuisikaan, odottamassa jos tulisi vaikka postia, koska ilman 3g;tähän tuo rupeaakin maksamaan ajassa eikä datan määrässä vai oonko ymmärtänyt aivan väärin..?
-
Viesti Kirjoittaja legace »
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka