tstm kirjoitti:Mainitsemanne operaattoriasetukset (ns. ipcc -tiedosto) on iPhone 3.1 -päivityksen jälkeen oltava Applen kryptografisesti allekirjoittama. Apple ei ole tietääkseni allekirjoittanut Suomen operaattoreista kenenkään muun konfigurointitiedostoa kuin Soneran. Tämä estää Internet-jako ominaisuuden toiminnan kaikkien muiden operaattoreiden verkossa, ainakin toistaiseksi. Kuten aiemassa viestissä totesin, vikahan ei varsinaisesti ole Soneran, vaan Applen joka on tällaisen eston laittanut voimaan. Sonera on kuitenkin myynyt puhelimia ja avannut niistä lukon, mikä velvoittaa heitä poistamaan esteet puhelimen käyttämisestä muiden operaattorien verkossa, on Soneran ja Applen välinen asia hoitaa internet-jaon toiminnallisuus kuntoon niin että sitä voi muilla operaattoreilla käyttää.P.Lindqvist/Sonera kirjoitti:Haluamme oikaista palstalla esitetyn virheellisen väitteen siitä, että Sonera ei poistaisi kaikia estoja toisen operaattorin liittymien käytölle myymistään iPhone-puhelimista liittymäsopimuksen päättyessä ja näin ollen pyrkisi estämään mm. iPhonen olevan Internet-jako ominaisuuden käyttämisen muiden operaattorien liittymillä.
Mikäli olen väärässä, voisitteko ystävällisesti kertoa mistä tällaisen allekirjoitetun konfiguraatiotiedoston voisi saada. Ainakaan oma operaattorini ei pysty moista toimittamaan koska Apple ei suostu allekirjoittamaan heidän konfiguraatiotiedostoaan, he kun eivät ole Applen sopimustoimittajia.
Kuten olen aiemmassa viestissäni todennut, minulla on lähetettynä Soneraan kirjallinen reklamaatio aiheesta, ja toivon että vika korjataan mahdollisimman pian, niin että pääsen käyttämään puhelintani kuten minä sitä haluan käyttää. Selkeästi kirjallinen reklamaatio on jo aiheuttanut jotain pohdintaa kun Soneralta vastataan tähän ketjuunkin suoraan.
Itse asiassa Apple ei ole kyllä koskaan luvannutkaan, että Internet Tethering toimisi KAIKILLA maailman tetheringiä (Suomessa siis kaikki) tukevilla operaattoreilla VAIKKA puhelimen kytkysoppari olisi loppunut ja se olisi sen jälkeen avattu TAI jos on valmiiksi ostettu factory unlocked-malli.
Apple ilmoittaa kyllä sivuillaan Tethering-ominaisuutta tukevat operaattorit, eli ts. ne kenen kanssa Applella on omat näppinsä pelissä ja jotain profiittia sieltä vetää itelleenkin..
Jos tämä menisi oikeusasteelle, niin en tiedä miten kävisi. Applehan ei tieten tahtoen ole asiakasta linssiin viilannut, vaan ilmoittaa kyllä sivuillaan mitkä operaattorit iPhonen tetheringiä tukee. Ja vaikka tethering tekniikan puolesta toimisi kaikilla Suomen operaattoreilla - jos Apple vain sen sallisi - niin en tiedä onko Apple velvoitettu tekemään noita asetustiedostoja muillekin kuin Applen omille yhteistyöoperaattoreille..
Hyvähän se olisi, jos tethering muillakin operaattoreilla aukenisi, mutta kuten jo sanottua, ei Apple sitä toiminnallisuutta Suomessa lupaa muille kuin Soneran liittymille.