Sherukka kirjoitti:EL5 kirjoitti:Sherukka kirjoitti:Oliko sellainen tieto jos kerrottu ettei kaikki laturit toimi kaikissa autoissa, ei ainakaan 3G S -version kanssa vaan ilmoittaa ettei ole yhteensopiva? Toisessa autossa minulla lataa kiltisti ja vanhemmassa taas ei (herjaa). Belkin FM with HandsFree käytössä.
EDIT: Meinaan että pitäisikö antaa tietoa myös autoista?
Periaatteessa kunnossa olevalla autolla ei pitaisi eroa loytya (esim. latausvirta on niin pieni etta normaalissa tupakansytytinliitannassa varmasta riittaa virta).
Ongelmia voi taas tulla jos autossa esim. laturivikaa (siis auton oma laturi) tai joku tosinappara sahkari tehnyt sahkokytkennat. Vanhassa autossa molemmat mahdollisia.
(Tietty myos uudessa, vaikka tana paivana valvontaa on joka puolella tiukennettu (ja ihmiset korvattu koneilla) sen verran ettei enaan tehtaalla sahkarit sahella omiaan..)
En niele tätä koska sitten paskaa sähköä löytyy myös ns Saksalaisista premium autoista.
Tosin en olisi välttämättä yllättynyt.
Jos auto on eurooppalainen niin sen laturin on valmistanut Bosch, joskus tulee vastaan Lucas (Pimeyden Ruhtinas, latureiden Darth Vader

). Nama kaksi merkkia kuitenkin peittaa vissiin 95% euroautoista, ja pitkan matkaa myos muita), ja samalla lailla ne vikaantuu oli premium tai ei.
Jai tuossa muuten mainitsematta erikseen maadotusviat, jos sahkojen kanssa on mystisia ongelmia jotka ei selity selkeasti vikaantuneilla osilla on syyllinen lahes varmasti jonkin sortin maadoitusvika (ja taas poikkeus joka liittyy samaan, hapettuneet liittimet). (Ah, sita iloa kun pari paivaa etsii syyta sahkoisesti ohjatun vaihdelaatikon omituiseen kaytokseen ja lopulta syylliseksi paljastuu hapettunut maadoitusliitos takakontissa..)
Mutta, silloin kun missaan ei ole vikaa (laturin hairiot, pain mantyja tehdyt kytkokset, hapettuneet liitokset tms) niin tupakansytyttimen sahkot ovat kovin yksinkertaisia (selostuksen vahennyksi jatetaan pois 24V (kuorma-autot jne) ja + maadotteiset pois (tosi harvinaisia viimeiset 50v)).
Laturin ollessa toiminnassa tulee siihen liittimeen n. 13.8V tasajannite. Laturin ollessa pois toiminnasta tulee liittimeen 12V niin kauan kunnes akun jannite tipahtaa (joissakin autoissa jannite katkee tupakansytkasta virta-avaimen kayton myota, toisista ei. Tai kuten itsella, 3 liitinta joista yhdesta katkee ja kahdesta ei.). Sulakekoko on usein 10A.
Ja siina se. Kaikissa merkeissa ja kaikissa laatuluokissa (poikkeukset mainitsin tuossa aikaisemmin).
Jos haluaa saada automalli kohtaisia eroja niin sitten voi katella vaikka sen tupakansytytin-liittimen fyysista toteutusta. Tassa on esiintynyt sen verran savellyksia seka naaras- etta urosliittimissa etta aina ei ole edes mahdollista saada kytkentaa aikaiseksi ollenkaan.
Sherukka kirjoitti:Tarkistutan homman seuraavan huollon yhteydessä, jos en aikaisemmin.
Tahan sellainen vinkki etta jos tilaa huollolta selvityksen mystiseen sahkoongelmaan kannattaa varmistaa etta on mustaa valkoisella enimmaislaskusta (hinta arvion saa ylittaa muistaakseni 15%). Esim. 15h*autohuollon tuntiliksa maadoitusvian etsimisesta on hiukka paljon etta sais iLuurin latauksen toimimaan. Yleensa tosin viimeistaan siina vaiheessa kun huollolle alkaa tulla takkiin vian etsimisesta ne toteaa ettei sielta mitaan loytynyt. (Omat herkkunsa ovat myos takuukorjaukset, huoltomies ettii tuntitolkulla sahkoista vikakohtaa etta tietaa mika kohta on korjattava, ja sitten tehdas korvaa ohje-ajan mukaan "sahkosarjan korvaus" 30min, joka siihen hommaan meneekin sitten kun ensin loytanyt sen paikan mista se sahkosarja pitaa uusia..)
Ja kaikille anteeksipyynto pitkasta sepustuksesta joka voimakkaasti liukuu off-topikin puolelle
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
, mutta toivottavasti tasta sepustuksesta on apua jolle kulle jolla on ongelmia muttei ymmarrysta aiheesta.
Poistunut talta foorumilta. Saattaa joskus lueskella mutta vastaaminen hyvin epatodennakoista.