Mansku kirjoitti:
Sonerahan ei sitä teekään vaan Apple, jolla valmistajana on oikeus päättää kenellä toimii ja kenellä ei, voi olla jopa niin että Apple rahastaa tuollakin ja kukaanhan ei tiedä maksaako Sonera jo kyseisestä ominaisuudesta jotain vai ei...
Minuahan ei kiinnosta pätkän vertaa valmistajan ajatukset. Suomessa vastuu on myyjällä ja maahantuojalla joka sattuu olemaan Sonera. En minä Sonyn telkkariakaan ostaessa mene Japaniin kyselemään heidän ajatuksiaan TV:n valmistuksesta tai käytöstä, vaan oletan että paikallinen kodinelektroniikkaliikkeeni hoitaa tarpeellisen ohjeistuksen, takuut, yms. Applella on täysi oikeus tehdä tuotteistaan millaisia haluaa, vastuun joutuu ottamaan Suomessa ko. tuotetta myyvä taho. Jos joku jenkki valmistaa vaikkapa pahvilaatikoita täytettynä kivillä ja väittää niiden pystyvän 3g-puheluihin, ja minä tuon niitä maahan ja myyn niitä samoilla sanoilla, niin vastuu on minulla maahantuojana/myyjänä eikä suinkaan jenkillä joka niitä valmistaa.
Mansku kirjoitti:
Ymmärtääkseni tuo ipcc juttu ei ole mikään loppukäyttäjille tarkoitettu vakio-ominaisuus, vaan ohjelman sisäinen, operaattoreille tarkoitettu ja/tai Enterprise-ratkaisuihin tarkoitettu asia. Senhän taisi löytää tai huomata joku kellarihakkeri, joka levitti ohjeita havainnoistaan, joiden perusteella muut teki ohjeita ja ohjelmia niiden luomiseen. Onko siitä olemassa virallinen dokumentointi, maininta sen käytöstä tai edes miten sitä tulee käyttää? Jos se on sisäinen toiminto, jota ei koskaan ollut tarkoitettu käyttäjille ja se 'korjattiin 3.1 versiossa niin tätä ei voi hyödyntää missään lakiasiassa.
Kyllä sitä on
dokumentoitu Applen sivuilla ihan virallisesti, kerrottu missä ipcc-tiedostot ovat, yms. Ja ko. ominaisuushan on vieläkin iTunesissa, ei sitä ole mihinkään poistettu. Erona on lähinnä se, että iPhone vaatii ipcc-tiedostojen allekirjoittamisen, niitä ei voi enää itse muokata. Ja kuten sanottu, ei mielestäni ole millään tavalla relevanttia onko se tarkoitettu käyttäjille vai ei, oleellista on että Sonera on asettanut tahallisia teknisiä estoja muiden operattorien verkkojen täysmääräiselle käyttämiselle.
Mansku kirjoitti:Tuonkin voi tulkita monella tavalla, johon oikeudessakin tartuttaisiin. Ominaisuuttahan ei ole koskaan otettu pois keneltäkään, koska se ei ole alunperinkään toiminut. Operaattoreilla on oikeus tehdä yksinoikeussopimuksia myynnistä ja ominaisuuksista, jota Sonera on saattanut tehdä. Meistähän kukaan ei tiedä onko Apple tehdyt jo kesällä 3GS julkistuksen jälkeen tarjousehdotuksia salassapitosopimuksella eri operaattoreille puhelimesta ja eri ominaisuuksista esim. tetheringistä tai lisäsovelluksista.
Kyllä se minulta pois otettiin. Se toimi varsin hyvin ostohetkellä, ja se vaikutti ostopäätökseeni koska tiesin että se toimii. En olisi iPhonea ostanut ilman tethering-tukea. Enkä ostanutkaan (pohdin esim. 3G:n ostamista, mutta tethering ei silloin ollut tuettu, niin kauppaan jäi). Yksinoikeussopimuksia voi ja saa tehdä, mutta sillä ei saa vääristää kilpailua operaattoreiden välillä ja luoda tuotteita jotka eivät toimi muiden verkoissa.
Ja kuten edellisessäkin viestissä sanoin, nämä asiat eivät todellakaan ole yksinkertaisia, enkä väitä olevani mielipiteineni 100% oikeassa, aion vain ajaa ne loppuun asti oman oikeustajuni ja lukutaitoni johdattamana. Myös kuluttajavirasto on ollut samaa mieltä kanssani kun olen heidän kanssaan puhunut. On ihan mahdollista että Soneran lakimiehet onnistuvat tästä velvoitteesta vengottelemaan irti, mutta epäilen vahvasti. Kuten threadissa on aikaisemmin mainittu, viestintämarkkinalainsäädäntö ja sen esityöt eivät juuri voisi olla selkeämpiä tässä asiassa.