”Tyhmät kysymykset” iPhone-, iPad- ja iPod-laitteista
-
Re: "Tyhmät" iPhone 3G-kysymykset
Viesti Kirjoittaja boogiebus »
Olen parin viikon päästä lähdössä Jenkkeihin lomalle ja huolestuttaa tuo data roaming. Olen tilannut soneralta ulkomaan eston...ja puhelimeen tutustuessani löysin myös sen yleisten asetusten Data roaming -kohdan (joka on ainakin minun puhelimessani pois päältä). Voitteko vääntää minulle vielä rautalangasta vastauksen tähän kysymykseen:
Jos Data roaming on pois päältä puhelimen asetuksissa, niin silloinhan se ei hae dataa myöskään suomessa? Eli minulle ei siis tulisi mitään yllätyksiä suomessa ollesanikaan? Mulla ei ole vielä mitään datapakettia soneralta...otin vaan puheaikaa ja tekstareita. Yritän näin alussa pärjätä wi-fi -hotspotien kanssa. Matkoilla ainakin kätevää, kun hotelleissa on langattomat verkot nykyään ilmaisia (ainakin USAssa)
Ai niin...ja luin tuolla jossain, että jos ei halua että puhelin etsii sitä dataa (vaikka roaming siis olisi päällä), niin asetuksista kannattaa laittaa siihen APN -kohtaan joku virheellinen teksti. Tämänkin pitäisi siis auttaa?
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Ei, vaan roaming viittaa verkkovierailuun eli Data Roamingin ollessa offilla, ei mobiilidata kulje muissa kuin omassa kännykkäverkossasi (Sonera?).boogiebus kirjoitti:Jos Data roaming on pois päältä puhelimen asetuksissa, niin silloinhan se ei hae dataa myöskään suomessa?
Kyllä, sotkemalla APN-kohdan varmistat ettei data kulje liittymän omassa verkossakaan. En kyllä ole varma mitä tapahtuu ulkomailla jos laitat Data Roamingin päälle ja sotket APN-kohdan, tosin tähän komboon en näe syytä muutenkaan. Data Roamingin oletusasetus (Off) on hyvä.boogiebus kirjoitti:Ai niin...ja luin tuolla jossain, että jos ei halua että puhelin etsii sitä dataa (vaikka roaming siis olisi päällä), niin asetuksista kannattaa laittaa siihen APN -kohtaan joku virheellinen teksti. Tämänkin pitäisi siis auttaa?
-
Viesti Kirjoittaja jerppi_ »
Tuo data roamining pois pitäminen vaikuttaa vain ulkomailla liikkuessasi. Eli ei ota data yhtettä vieraissa verkoissa kun taas omassa verkossasi eli tässä tapauksessa soneran verkossa ollessasi data liikkuun vaikka tuo roaming kohta olisikin pois päältä. Tupla varmistus soneran päästä on kyllä pitävä ratkaisu eikä ulkomaan reissuilta ikäviä yllätyksiä sen suhteen pääse tulemaan mutta kotimaassa ainoa tapa on vaihtaa asetuksia manuaalisesti vääräksi ja se kannattaa tehdä esimerkiksi jotkut sovellukset saattavat hakea sinun tietämättä dataa myös ja googlen kartat tekee samaa kartta palvelussa. Suosittelen kyllä tuota soneran rajatonta-dataa, ehdottomasti hintansa värtti eikä tarvi norkoilla vieraissa verkoissa .boogiebus kirjoitti:Olen nyt lukenut näitä "tyhmiä kysymyksiä" täällä (jotka ei siis tunnu yhtään tyhmiltä...)...oma iPhone on nyt parin päivän ikäinen (perjantaina tuli postissa...soneran liittymä ei vielä ole toiminnassa...toivottavasti pikapuolin niin pääsen kokeilemaan itse puhelinta. Nyt olen vaan testaillut surffailua wi-fi -verkossa, lataillut skypen ynnä muita ohjelmia...ja muutenkin leikkinyt...
Olen parin viikon päästä lähdössä Jenkkeihin lomalle ja huolestuttaa tuo data roaming. Olen tilannut soneralta ulkomaan eston...ja puhelimeen tutustuessani löysin myös sen yleisten asetusten Data roaming -kohdan (joka on ainakin minun puhelimessani pois päältä). Voitteko vääntää minulle vielä rautalangasta vastauksen tähän kysymykseen:
Jos Data roaming on pois päältä puhelimen asetuksissa, niin silloinhan se ei hae dataa myöskään suomessa? Eli minulle ei siis tulisi mitään yllätyksiä suomessa ollesanikaan? Mulla ei ole vielä mitään datapakettia soneralta...otin vaan puheaikaa ja tekstareita. Yritän näin alussa pärjätä wi-fi -hotspotien kanssa. Matkoilla ainakin kätevää, kun hotelleissa on langattomat verkot nykyään ilmaisia (ainakin USAssa)
Ai niin...ja luin tuolla jossain, että jos ei halua että puhelin etsii sitä dataa (vaikka roaming siis olisi päällä), niin asetuksista kannattaa laittaa siihen APN -kohtaan joku virheellinen teksti. Tämänkin pitäisi siis auttaa?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT: hidas...
-
Viesti Kirjoittaja kaulis »
Eli hommasin iphonen ja synkkasin sen duuni imacin kanssa. Kaikki meni ok haki sähköpostilaatikot jne... Nyt haluaisin muuttaa sähköpostitiliä imapista pop 3, mutta
en löydä puhelimesta miten se vaihdetaan.
Kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja inf »
Joudut luomaan sen tilin uudestaan muistaaksenikaulis kirjoitti:Voisiko joku auttaa ongelmassa?
Eli hommasin iphonen ja synkkasin sen duuni imacin kanssa. Kaikki meni ok haki sähköpostilaatikot jne... Nyt haluaisin muuttaa sähköpostitiliä imapista pop 3, mutta
Kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja teidon »
Minkä takia sinä haluat IMAPin vaihtaa POP3:en? Jos tarkoituksena on käyttää samaa sähköpotitiliä kahdessa eri koneessa, on IMAP n. miljoona kertaa parempi kuin POP3. Eikä siitä IMAPista käsittääkseni ole haittaa vaikka sähköpostitiliä käyttäisi vain yhdellä koneella.kaulis kirjoitti:Voisiko joku auttaa ongelmassa?
Kiitos!
Kysymykseen vastatakseni, sähköpostitilin tyyppiä (IMAP / POP3) ei voi vahtaa. Sinun pitää lisätä se sähköpostitili käsin iPhoneen, valiten POP3 kun sitä kysytään. Huomaa, että jotkut sähköpostipalvelut käyttää eri asetuksia IMAPille ja POP3:lle, joten tarkista oikeat asetukset sähköpostipalveluntarjoajaltasi.
-
Viesti Kirjoittaja Mac Taylor »
Mac Taylor kirjoitti:McPekkis kirjoitti:Kun nyt selvisi tuolla toisessa ketjussa pohtimani FCE-ongelma, niin aloitan täällä uuden.
Tein tässä yhtenä iltana iPhone 3G:n Sanelin-ohjelmalla (käyttis 3.01) yli kaksituntisen äänitallenteen. Tämä tallenne ei näy nyt Sanelimen listassa, mutta synkkautui iMacin iTunes-kansioon, on kooltaan noin 32 Mt M4A-päätteinen tiedosto. Mutta ei aukene millään kokeilemallani ohjelmalla (QT, VLC, Logic Express, MPEG Streamclip, ffmpegX). Audacity avaa sen mutta tekee siitä muutaman sekunnin äänifailin. Ostin SoundConverterin, mutta ei sekään osaa tehdä äänitiedostolle mitään.
Olisiko tähän mitään neuvoja?McPekkis kirjoitti:Kiitos, Phone View teki homman.
Oli vähän voluumit liian suuret Jätkäsaaressa, mutta en valita - tulipahan kokeiltua.
Laittoipa ihmettelemään miten tuo sanelin oikein on suunniteltu toimimaan.
Eikö tallentimen idea ole,että sillä äänitetään juttu (vaikka sitten kovo täyteen), jota voi sitten halutessaan kuunnella?
Onko kellään kokemusta kuinka pitkän tallenteen sanelimella voi tehdä, että puhelin/iTunes sen vielä toistaa ilman Phone Viewiä tai muita kommervenkkejä?
Bugiko vaivaa? Vai onko tilanne korjaantunut 3GS:n ja 3.1 päivityksen myötä?
-
Viesti Kirjoittaja earthpilot »

Eli kun kaikki nurkat on pullollaan Nokian latureita, niin mietiskelin voisiko niitä hyödyntää iPhonen lataukseen? Minulla on laatikon pohjalla vielä yksi Nokian kohtuullisen uusi varavirtalähdekin jolla saattaisi toisinaan olla käyttöä IPhonen lataukseen mutta plugit eivät ietenkään seurustele keskenään. Siinä varavirtalähteessä (mallia DC-11) on kaksi päätä: Nokian uudempi pieni pää ja lättänä hieman mini usb-liitintä pienempi joka sopii mm. joihinkin handsfree laitteisiin.
Siis löytyykö moista härpäkettä? Googlen kahlasin mutta sieltä ei mitään tehdastekoista ainakaan löytynyt.

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
-
Viesti Kirjoittaja earthpilot »
tosTheKraken kirjoitti:Ehkäpä parempi nuo härpäkkeet unohtaa. Ymmärtääkseni noissa USB-latureissa samat speksit on periaatteessa, mutta tuskinpa on niin yleinen tarve, että tätä varten adaptereja kukaan jaksaisi tehtailla.
Yritän tässä taistella kerskakulutusta vastaan vastaan ja saada tosiaan nuo Nokialaiset uusiokäyttöön mutta lienee luovuttava ajatuksesta.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.taloussanomat.fi/informaatio ... 0915359/12
-
Viesti Kirjoittaja SamuliS »
Mulla katoo mailit puhelimesta, tais olla 3.0.1 jälkeen kun avasin ekaa kertaa mailin niin kaikki vaan katos, koneelta mailista ne kyllä löytyy. Nyt kun tulee uus viesti niin se säilyy puhelimessa kunnes luen/kuittaa sen koneelta.
Mikä avuks?
Edit. Gmail postilaatikkona
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
Tällöin siirtyy viestit serveriltä koneeseen ja ei enää näy iLuurissa.
Tee tili koneeseen uudestaan imap:ina, niin jäävät viestit serverille, kunnes ne itse poistat tai siirrät.
-
Ja Gmailin asetuksista pitää muistaakseni ruksia IMAP-päälle sieltä settingsistä myös.egoste kirjoitti:Luetkos koneella pop:ina?
Tee tili koneeseen uudestaan imap:ina, niin jäävät viestit serverille, kunnes ne itse poistat tai siirrät.
Juuri tein saman operaation pari viikkoa takaisin.
-
Viesti Kirjoittaja CrazyMike »
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
1) Onkos se IMAP nyt parempi kuin se POP? Haluaisin että kun olen lukenut meilin luurilla, niin se sama ei tupsahtaisi koneelle uutena kun avaan kannen. Ja toisinpäin kai kanssa.
2) Jos poistan Mailista Gmail tilini (tälllä hetkellä POP), ja lisään sen sinne uudestaan (IMAPina), niin järjestyvätkö postini mukavasti samoin kuin miten ne nyt ovat, kansioihin ja sun muihin mitä olen tässä aikani kuluksi vuosien varrella viritellyt?
3) Jos ohjaan meilit gmailista me.comiin, niin toimiko pushi niin kuin se nyt toimii me.comin kanssa? Entä se Googlesyncci, oisko parempi? Tai joku ulkopuolinen softa?
4) Jos teen tuon ohjauksen, niin voinko kuitenkin määrittää postin lähteväksi Gmail -tililtä, eikä siltä me.comilta?
Käytössä Snow Leopard ja 3G S.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
1. POP molempiin, niin toimii kuten haluaisit...mmmvuori kirjoitti:Höm kehtaakos tätä oikein kysyäkkään...
1) Onkos se IMAP nyt parempi kuin se POP? Haluaisin että kun olen lukenut meilin luurilla, niin se sama ei tupsahtaisi koneelle uutena kun avaan kannen. Ja toisinpäin kai kanssa.
2) Jos poistan Mailista Gmail tilini (tälllä hetkellä POP), ja lisään sen sinne uudestaan (IMAPina), niin järjestyvätkö postini mukavasti samoin kuin miten ne nyt ovat, kansioihin ja sun muihin mitä olen tässä aikani kuluksi vuosien varrella viritellyt?
3) Jos ohjaan meilit gmailista me.comiin, niin toimiko pushi niin kuin se nyt toimii me.comin kanssa? Entä se Googlesyncci, oisko parempi? Tai joku ulkopuolinen softa?
4) Jos teen tuon ohjauksen, niin voinko kuitenkin määrittää postin lähteväksi Gmail -tililtä, eikä siltä me.comilta?
Käytössä Snow Leopard ja 3G S.
2. IMAP:ina näet serverin kansiot ja vanhat POP mailit näkyvät koneessasi kuten ennenkin. (ts. eivät sekoita toisiaan)
3. me.com push toimii kun serverille tulee postia - ihan sama tuleeko gmailista forwardina tai jostain muualta.
Gmailin saat myös toimimaan pushin avulla, kun teet tilin asetuksen exchange valinnan kautta.
4. Mielestäni voit, kun laitat asetukset oikein.
-
IMAP se on tässä(kin) se ratkaisu. Sillä jopa vastatut viestit ja muut merkinnät synkkaantuvat molempien välillä.egoste kirjoitti:1. POP molempiin, niin toimii kuten haluaisit...
POPin kanssa kun ongelma on aika pitkälti siinä, että ne viestit popsahtavat sinne koneelle uutena, vaikka iPhoneen ne on jo kertaalleen ladattu. POP kun ei välitä tietoa siitä onko joku viesti luettu vai ei. Ainakaan muistaakseni. Jos se viesti on ko. laitteelle uusi, niin se uutena ruutuun pärähtää.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos käyttää postiaan useammalta laitteelta, niin IMAP on paras, koska se synkkaa kaiken koneiden kesken. Muussa tapauksessa myös POP kelpaa. Tosin itse en näe POPin käyttöön mitään syytä, kun IMAP on kaikin puolin kehittyneempi.
Kakkoskohtaan sen verran, että kun siirrät paikalliseen kansioon postit, niin ne siirtyvät ikään kuin pois siitä POP-tililtä, eli kyllä ne säilyvät vaikka tilin poistaakin.
Ja vielä ihan viimeinen selvennys näiden kahden eroista: POP lataa mailit palvelimelta paikallisesti koneelle (ja halutessa tietty myös poistaa ne palvelimelta). IMAP taas synkkaa koneen clientin sen palvelimen kanssa. Eli jos palvelimelta on jotain poistettu, poistuu myös se myös koneen clientin näkymästä jne jne.
-
Viesti Kirjoittaja n-n »
iPhone 3G 8GB kiinnostaisi kovasti, mutta sitä olisi tarkoitus käyttää Saunalahden liittymällä. Soneran iPhonet ovat lukittuja, mutta käsittääkseni operaattorilukituksen voi murtaa ohjelmallisesti (käytössäni on OSX). Minulle on hieman epäselvää onnistuuko uusimman softaversion (3.1?) murtaminen?
Muuttaako operaattorilukituksen purku laitteen toimintaa mitenkään? Olen aikaisemmin käyttänyt iPod touchia ja lataisin mielelläni edelleen ohjelmia ja musiikkia. Uskaltaako iTunesin kauppaa edelleen käyttää?
Jos laite vikaantuu, niin onko mahdollista palauttaa laitteen ohjelmisto tilaan, jossa operaattorilukitusta ei ole murrettu?
Onnistuuko Sonera tai Apple mitenkään näkemään, että käytän laitteessa Saunalahden liittymää?
Pitääkö uusi Soneralta hankittu iPhone 3G jotenkin aktivoida, ennen kuin siinä uskaltaa alkaa käyttämään Saunalahden liittymää?
Kuinka vikaisia iPhonet ovat, onko käynti huollossa kuinka todennäköistä?
Onko ideassani mitään järkeä? Minulla ei ole varaa maksaa >500 EUR lukitsemattomasta iPhone 3G:ta, siksi Soneran 16,99 EUR / kk (puhelin + liittymä) * 24 kpl kuulostaa hyvältä. Onko laitteessa kuinka pitkä takuu?
-
Viesti Kirjoittaja SamuliS »
Tein, toimii, kiitos.TheKraken kirjoitti:Ja Gmailin asetuksista pitää muistaakseni ruksia IMAP-päälle sieltä settingsistä myös.egoste kirjoitti:Luetkos koneella pop:ina?
Juuri tein saman operaation pari viikkoa takaisin.
Muille vinkiksi, kannattaa mielummin päivittää vanha tili ja tallentaa vanhat viestit jonnekin, mä päädyin tekemään uuden käyttäjätilin ja niin luetut kuin lukemattomat katos savuna ilmaan.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Tai iPhoto. Ja tietysti kuvan voi myös lähettää s-postilla (vaikka itselleen). Silloin tarvitsee asennetun s-postitilin.sng kirjoitti:Miten saan siirrettyä iphonella ottamani kuvat imacille. Valittaa että pitää tehä joku s-posti tili
edit. vastaushan oli kuvansiirtäjä
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Eipä taida auttaa tuohon sinänsä kauniiseen ajatukseen, koska iPhonen mukana tulee joka tapauksessa laturi. Ei se hirveästi auta kerskakulutuksen vastustuksessa, että jätät sen puolestaan hyllyysi pölyttymään. Jos oikeasti haluaisit vastustaa kerskakulutusta, et hankkisi lainkaan uutta puhelinta :-)earthpilot kirjoitti:Yritän tässä taistella kerskakulutusta vastaan vastaan ja saada tosiaan nuo Nokialaiset uusiokäyttöön mutta lienee luovuttava ajatuksesta.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Janpadaa »
-
Viesti Kirjoittaja unska »
2. Puhelun jälkeen jää aina yhteystiedot sivu auki, onko tähän tulossa patchi?
3. Onko iphoneen korvissa pysyviä mikillisiä kuulokkeita?
4. Voiko puhekomennoilla käskeä toistamaan tietyn biisin, artistin sijaan?
-
Viesti Kirjoittaja inf »
On, tosin se riippuu ihan omista korvista....unska kirjoitti: 3. Onko iphoneen korvissa pysyviä mikillisiä kuulokkeita?
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka