Olen huomenna hankkimassa Time Capsule 2TB:n ja tavoitteena on seuraava:
- Kolmekerroksisen asunnon joka kerroksessa on oma Time Capsule ja niiden tulisi ylläpitää yhtä WLAN-verkkoa
- Alakerran Time Capsulessa on kiinni verkkotulostin, jota pitäisi siis pystyä käyttämään yläkerrastakin
- Tahtoisin jakaa tuon 2TB:n kiintolevytilan esim siten, että vain 500 GB olisi Time Machinen käytössä ja loppu toimisi tavallisena ulkoisena kiintolevynä
Itse piuhoitus on ratkaistu, mutta olen ensikertaa tekemisissä TC:n kanssa eikä minulla ole hajuakaan kuinka sellainen konffataan. Olisin erittäin tyytyväinen jos joku viitsisi selittää ymmärrettävästi kuinka em. kuvio toteutetaan.
Time Capsulen käyttöönotto
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Time Capsulen käyttöönotto
Viesti Kirjoittaja softdog »
-
Re: Time Capsulen käyttöönotto
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Minkä takia joka kerrokseen tarvitaan nimenomaan TC, eikö vaikkapa Airport Express piisaisi muualle kuin alakertaa? Vai onko oikeasti joka kerroksessa tarve omalle levylle? Saahan sitä muitakin verkkolevyjä sitten verkkoon, eikä tartte tulevaisuudessa jokaista tukiasemaa vaihtaa, jos alkaa ahdistaa tilanpuute.
Tuosta osiointihommasta en osaa sanoa, mutta muistaakseni se jotenkin kikkailemalla kyllä oli mahdollista.
Tuosta osiointihommasta en osaa sanoa, mutta muistaakseni se jotenkin kikkailemalla kyllä oli mahdollista.
Viimeksi muokannut TheKraken, 2.10.2009 klo 21.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Extreme korjattu Expressiksi
Syy: Extreme korjattu Expressiksi
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
AP-EXpresseissä on sellainenkin hyvä puoli, että voit kytkeä ne niissä 2:ssa muussa kerroksessa stereoihin tai aktiivikaiuttimiin ja saat näin AirTunesilla soiteltua Maceistä musaa kerroksesta riippumatta. Kuhunkin Expressiin voit törkätä tulostimen, mutta muistaakseni ne ei tue kovoja. Jos kovotilaa haluat jakoon, suosittelen esim Buffalon LinkStation Duo 2 TB kytkentää TC:n USB-väylään, jolloin voit konffata sen joko antamaan kokonaan sen 2 Teraa tai jakamaan 1 Teran peilattuna ja näin vikasietoisempana.
Itse en välttämättä lähtisi puukottamaan sitä TC:n levyosiointia, ellei siihen löydy Applelta virallisia ohjeita...en toki ole moista puukotusta yrittänytkään, joten tietoni ovat (myös) siltä osin erinomaisen rajalliset.
Itse en välttämättä lähtisi puukottamaan sitä TC:n levyosiointia, ellei siihen löydy Applelta virallisia ohjeita...en toki ole moista puukotusta yrittänytkään, joten tietoni ovat (myös) siltä osin erinomaisen rajalliset.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Viesti Kirjoittaja softdog »
Jostain syystä en ole saanut email-ilmoitusta vastauksista.
TC:n tarve joka kerroksessa johtuu siitä, että meillä on samoissa tiloissa toimisto ja useita koneita, jotka tarvitsevat varmistusta.
Kerronpa nyt kuinka itse toteutin jos jollekin vaikka tulee vastaava tarve:
1) WLAN
- Welhon kaapelimodeemista netti D-Linkin (koska oli valmiiksi olemassa) reitittimeen, jossa on palomuuri ja NAT
- Reitittimestä talon sisäisen verkon kautta jakokaappin ja siellä kytkimeen
- Kytkimestä jako niihin talon sisäisen verkon pistokkeisiin, joihin kytketään Time Capsulet
- Asetetaan kaikki TC:t bridged-tilaan (D-link jakaa IP:t) muodostamaan oma langaton verkkonsa
- Verkot tulee nimetä täsmälleen samoin ja salasanan, salauksen jne tulee olla sama
- Tuntuu toimivan ja esim tulostus yläkerrasta alakerran TC:n kytkettyyn verkkotulostimeen onnistuu
2) TC:n kiintolevyn osiointi
TC:n kovalevyä ei voi osioida muulla tavalla kuin ottamalla se irti TC:stä ja kytkemällä toiseen koneeseen jolla sitten osioi. Itse en lähtenyt tuolle linjalle lähinnä takuiden vuoksi. Sen sijaan löysin googlettamalla vinkin tyhjän imagen luonnista, jota päätin sitten kokeilla:
- Disk Utilityllä File -> New -> Blank Disk Image
- Valitaan jaetuista asemista kyseinen TC ja sen alta minun ainakin tuli valita kansio "Data", jotta kirjoittaminen onnistui
- Valitsin imagen nimeksi "TCHDMount" ja volumen nimeksi "TCHD"
- Volume size 1.1 TB ja formaatiksi "MAC OS Extended (Journaled)"
- Valitsin myös 128-bittisen salauksen luotavalle imagelle
- En ymmärtänyt eroa noilla partition-tyypeillä on, enkä löytänyt vastausta netistäkään, joten menin oletuksella "Single Partition - Apple Partition Map"
- Image formaatiksi read/write ja sitten ei muuta kuin luomaan
Idea tuossa on se, että TC:lle luodaan kiinteän kokoinen image, jolle voi kirjoittaa. Tuo image varaa TC:ltä määritellyn tilan, eikä Time Machine tuolloin voi kirjoittaa omia backupejaan imagen päälle. Varoituksen sana sitten itse imagen luonnista, joka kestää käsittämättömän kauan:
- Ennen Disk Utilityn käyttöä estä Macia menemästä virransäästötilaan tai nukahtamasta itsekseen.
- Älä sulje Macin kantta luontiprosessin aikana
- Ruudunsäästäjän voit jättää päälle
- Liitä kone TC:en verkkopiuhalla prosessin nopeuttamiseksi
Itse sähläsin alkuun muutaman kerran ja homma tuntui aika epätoivoiselta. Jouduin aina alustamaan levyn uudestaan ja kone meni usein tilttiin. Edella mainituilla toimenpiteillä homma kuitenkin eteni hyvin. Tai siis niin hyvin, että tuo imagen luonti kesti yli kaksi vuorokautta prosessin viedessä reilu 20 prosenttia suoritintehosta. Sillä määrällähän laskisi kolme kertaa äärettömään ja takaisin. Nyt kuitenkin image on luotu ja tuntuu toimivan. Image on siis mountattuna ja näkyy Finderissa laitteena nimellä TCHD. Tässä vielä Disk Utilityn loki tapahtumasta:
2009-10-03 03:33:36 +0300: Creating Image “TCHDMount.dmg”
2009-10-03 03:33:37 +0300: Initializing…
2009-10-03 03:33:37 +0300: Creating…
2009-10-05 04:23:21 +0300: Formatting…
2009-10-05 04:24:10 +0300: Attaching…
2009-10-05 04:24:14 +0300: Finishing…
2009-10-05 04:24:14 +0300: Image “TCHDMount.dmg” created successfully.
Kannattaa siis varata aikaa jos tuohon hommaan lähtee.
3) Time Machinea en ole vielä koittanut, koska myös se vaatii ensimmäisellä varmuuskopioinnilla oman aikansa. Teen sen ensi yönä ja palaan asiaan ainakin jos tulee jotain ongelmia.
TC:n tarve joka kerroksessa johtuu siitä, että meillä on samoissa tiloissa toimisto ja useita koneita, jotka tarvitsevat varmistusta.
Kerronpa nyt kuinka itse toteutin jos jollekin vaikka tulee vastaava tarve:
1) WLAN
- Welhon kaapelimodeemista netti D-Linkin (koska oli valmiiksi olemassa) reitittimeen, jossa on palomuuri ja NAT
- Reitittimestä talon sisäisen verkon kautta jakokaappin ja siellä kytkimeen
- Kytkimestä jako niihin talon sisäisen verkon pistokkeisiin, joihin kytketään Time Capsulet
- Asetetaan kaikki TC:t bridged-tilaan (D-link jakaa IP:t) muodostamaan oma langaton verkkonsa
- Verkot tulee nimetä täsmälleen samoin ja salasanan, salauksen jne tulee olla sama
- Tuntuu toimivan ja esim tulostus yläkerrasta alakerran TC:n kytkettyyn verkkotulostimeen onnistuu
2) TC:n kiintolevyn osiointi
TC:n kovalevyä ei voi osioida muulla tavalla kuin ottamalla se irti TC:stä ja kytkemällä toiseen koneeseen jolla sitten osioi. Itse en lähtenyt tuolle linjalle lähinnä takuiden vuoksi. Sen sijaan löysin googlettamalla vinkin tyhjän imagen luonnista, jota päätin sitten kokeilla:
- Disk Utilityllä File -> New -> Blank Disk Image
- Valitaan jaetuista asemista kyseinen TC ja sen alta minun ainakin tuli valita kansio "Data", jotta kirjoittaminen onnistui
- Valitsin imagen nimeksi "TCHDMount" ja volumen nimeksi "TCHD"
- Volume size 1.1 TB ja formaatiksi "MAC OS Extended (Journaled)"
- Valitsin myös 128-bittisen salauksen luotavalle imagelle
- En ymmärtänyt eroa noilla partition-tyypeillä on, enkä löytänyt vastausta netistäkään, joten menin oletuksella "Single Partition - Apple Partition Map"
- Image formaatiksi read/write ja sitten ei muuta kuin luomaan
Idea tuossa on se, että TC:lle luodaan kiinteän kokoinen image, jolle voi kirjoittaa. Tuo image varaa TC:ltä määritellyn tilan, eikä Time Machine tuolloin voi kirjoittaa omia backupejaan imagen päälle. Varoituksen sana sitten itse imagen luonnista, joka kestää käsittämättömän kauan:
- Ennen Disk Utilityn käyttöä estä Macia menemästä virransäästötilaan tai nukahtamasta itsekseen.
- Älä sulje Macin kantta luontiprosessin aikana
- Ruudunsäästäjän voit jättää päälle
- Liitä kone TC:en verkkopiuhalla prosessin nopeuttamiseksi
Itse sähläsin alkuun muutaman kerran ja homma tuntui aika epätoivoiselta. Jouduin aina alustamaan levyn uudestaan ja kone meni usein tilttiin. Edella mainituilla toimenpiteillä homma kuitenkin eteni hyvin. Tai siis niin hyvin, että tuo imagen luonti kesti yli kaksi vuorokautta prosessin viedessä reilu 20 prosenttia suoritintehosta. Sillä määrällähän laskisi kolme kertaa äärettömään ja takaisin. Nyt kuitenkin image on luotu ja tuntuu toimivan. Image on siis mountattuna ja näkyy Finderissa laitteena nimellä TCHD. Tässä vielä Disk Utilityn loki tapahtumasta:
2009-10-03 03:33:36 +0300: Creating Image “TCHDMount.dmg”
2009-10-03 03:33:37 +0300: Initializing…
2009-10-03 03:33:37 +0300: Creating…
2009-10-05 04:23:21 +0300: Formatting…
2009-10-05 04:24:10 +0300: Attaching…
2009-10-05 04:24:14 +0300: Finishing…
2009-10-05 04:24:14 +0300: Image “TCHDMount.dmg” created successfully.
Kannattaa siis varata aikaa jos tuohon hommaan lähtee.
3) Time Machinea en ole vielä koittanut, koska myös se vaatii ensimmäisellä varmuuskopioinnilla oman aikansa. Teen sen ensi yönä ja palaan asiaan ainakin jos tulee jotain ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tein myöskin tuollaisen imagen TC:n levylle. Ongelmana vaan oli, että sen pystyi mountaamaan vain yksi käyttäjä kerrallaan. Tai ainakaan en keksinyt, miten sitä voisi useampi käyttää.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tuskin on edes mahdollista. Tuo kun mountataan koneelle ihan paikallisena levynä, eikä verkkojakona, niin ei monen käyttäjän toimintoja oikein tueta.arttula kirjoitti:Tein myöskin tuollaisen imagen TC:n levylle. Ongelmana vaan oli, että sen pystyi mountaamaan vain yksi käyttäjä kerrallaan. Tai ainakaan en keksinyt, miten sitä voisi useampi käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Näin päättelinkin. Sen sijaan suht edulliset verkkokovalevyt toimivat hyvin useammankin käyttäjän kesken.TheKraken kirjoitti:Tuskin on edes mahdollista. Tuo kun mountataan koneelle ihan paikallisena levynä, eikä verkkojakona, niin ei monen käyttäjän toimintoja oikein tueta.arttula kirjoitti:Tein myöskin tuollaisen imagen TC:n levylle. Ongelmana vaan oli, että sen pystyi mountaamaan vain yksi käyttäjä kerrallaan. Tai ainakaan en keksinyt, miten sitä voisi useampi käyttää.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka