HahaaaJone kirjoitti:

Räjäyttisivät kaikki loputkin tolpat.
Viesti Kirjoittaja hatey »
HahaaaJone kirjoitti:
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Räjäyttäisivät saman tien koko planeetan.hatey kirjoitti:HahaaaJone kirjoitti: [kuva]bumts[/kuva]8)
Räjäyttisivät kaikki loputkin tolpat.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Ylinopeutta ajaminen on ihan valintakysymys, ei ihmiset mitään piippaavia GPS-laitteita kaipaa.TheKraken kirjoitti:Fiksu ratkaisu näihin olisi vakionopeudensäädin joka biiliin ja siihen vielä kylkeen GPS, joka tietää rajoituksen ja piippaa ylinopeuksista (tämä tietenkin vaatisi ajantasaisen yleisen tietokannan rajoituksista). Jokainen joka tahtoo ottaa tuon pois päältä ja ajella omaan tahtiin, niin siitä vain, mutta ainakin homma olisi selkeää ja simppeliä niille, jotka tahtovat olla niitä tolppasakkoja ottamatta.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Puhe nyt olikin siitä, että miten saisi hoidettua ajamisen nopeusrajoitusten mukaan ilman että tarttee esim. noissa risteysalueissa tuijotella sitä mittaria.The raconteur kirjoitti:Ylinopeutta ajaminen on ihan valintakysymys, ei ihmiset mitään piippaavia GPS-laitteita kaipaa.TheKraken kirjoitti:Fiksu ratkaisu näihin olisi vakionopeudensäädin joka biiliin ja siihen vielä kylkeen GPS, joka tietää rajoituksen ja piippaa ylinopeuksista (tämä tietenkin vaatisi ajantasaisen yleisen tietokannan rajoituksista). Jokainen joka tahtoo ottaa tuon pois päältä ja ajella omaan tahtiin, niin siitä vain, mutta ainakin homma olisi selkeää ja simppeliä niille, jotka tahtovat olla niitä tolppasakkoja ottamatta.
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Olisihan tuollainen varoituspiippaus tietyissä tilanteissa jopa hyödyllinen. Kuitenkin nuo vakionopeudensäätimet ja muut ajoa automatisoivat laitteet vähentävät kuskin omaa osallistumista, jolloin omaa tarkkaavaisuutta ei enää tarvita. Tuossa sinun ylinopeudessakin unohdettiin vähän muutakin kuin se mittarin tuijottaminen. Entä jos olisitkin missannut 60 km/h -lätkän sijasta kolmion ja toisesta suunnasta tulevan auton?TheKraken kirjoitti:Puhe nyt olikin siitä, että miten saisi hoidettua ajamisen nopeusrajoitusten mukaan ilman että tarttee esim. noissa risteysalueissa tuijotella sitä mittaria.The raconteur kirjoitti: Ylinopeutta ajaminen on ihan valintakysymys, ei ihmiset mitään piippaavia GPS-laitteita kaipaa.
Minä olen yhden, vieläpä törkeän, ylinopeuden ottanut ja se oli nimenomaan tuommoisessa paikassa, jossa nopeusrajoitus putoaa äkisti 100 -> 60 km/h. Jos olisi joku piipperi ollut muistuttamassa niin olisi jäänyt se sakko saamatta.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
No ihan niin vatipää en nyt kuitenkaan ole, ettenkö huomaisi jos etuoikeutettu pääväylä muuttuisi yhtäkkiä joksikin muuksiThe raconteur kirjoitti:Entä jos olisitkin missannut 60 km/h -lätkän sijasta kolmion ja toisesta suunnasta tulevan auton?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Naissa vaan tuppaa unohtumaan etta GPS on itseasiassa hemmetin epatarkka systeemi, kiva ajaa sitten satasen rajoituksella varustettua tieta hirveessa piipityksessa kun vieressa sattuu menemaan fiksusti 30 rajoituksella varustettu "pihatie". (Ja aina ihmetellen ihmisten typeryytta kun vaaditaan lehdissa niita nopeudenrajoittimia jotka toimis GPS:lla, hubaa varmaan riittais kun yhtakkia suoralla tiella tiella edessa menijan vauhti alkais tippua ilman etta jarruvalot syttyy..)TheKraken kirjoitti:Puhe nyt olikin siitä, että miten saisi hoidettua ajamisen nopeusrajoitusten mukaan ilman että tarttee esim. noissa risteysalueissa tuijotella sitä mittaria.The raconteur kirjoitti:Ylinopeutta ajaminen on ihan valintakysymys, ei ihmiset mitään piippaavia GPS-laitteita kaipaa.TheKraken kirjoitti:Fiksu ratkaisu näihin olisi vakionopeudensäädin joka biiliin ja siihen vielä kylkeen GPS, joka tietää rajoituksen ja piippaa ylinopeuksista (tämä tietenkin vaatisi ajantasaisen yleisen tietokannan rajoituksista). Jokainen joka tahtoo ottaa tuon pois päältä ja ajella omaan tahtiin, niin siitä vain, mutta ainakin homma olisi selkeää ja simppeliä niille, jotka tahtovat olla niitä tolppasakkoja ottamatta.
Minä olen yhden, vieläpä törkeän, ylinopeuden ottanut ja se oli nimenomaan tuommoisessa paikassa, jossa nopeusrajoitus putoaa äkisti 100 -> 60 km/h. Jos olisi joku piipperi ollut muistuttamassa niin olisi jäänyt se sakko saamatta.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tietenkin tuo esimerkkini vaatisi, että laitteet olisivat luotettavia ja varmoja. Ei kyllä ole oma GPS kertaakaan mitään naapuritien rajoitusta kehiin heittänyt. Tosin ei ne tiedot aina paikkaansa pidä (tietyöt, vanhentuneet tietokannat jne) ja siksi en niihin luotakaan.EL5 kirjoitti:Naissa vaan tuppaa unohtumaan etta GPS on itseasiassa hemmetin epatarkka systeemi, kiva ajaa sitten satasen rajoituksella varustettua tieta hirveessa piipityksessa kun vieressa sattuu menemaan fiksusti 30 rajoituksella varustettu "pihatie". (Ja aina ihmetellen ihmisten typeryytta kun vaaditaan lehdissa niita nopeudenrajoittimia jotka toimis GPS:lla, hubaa varmaan riittais kun yhtakkia suoralla tiella tiella edessa menijan vauhti alkais tippua ilman etta jarruvalot syttyy..)
Viesti Kirjoittaja Touho »
Olet ilmeisesti sitten näitä Kunnon Kansalaisia™, joille ei koskaan satu mitään, jotka ovat liikenteessä aina oikeassa, ja se ruuhka on aina siellä oman selän takana? Peräänajo nyt oli vaan yksi ääriesimerkki, mutta tuosta vastauksesta voi toki päätellä jo aika paljon.Lare kirjoitti:Se nopeusmittarin seuranta on pakollista joka tapauksessa, oli kameraa tai ei. Ja nopeusrajoitusseurantaa on turha syyttää peräänajosta. Jos pidät riittävän välin, niin et aja edellisen perään. Itse löydän jarrupolkimen ilman kurkkausta jalkatilaan, joten se aika ei ole pois liikenteen seurannasta.Touho kirjoitti:Itse asiassa siitä voi olla anemmän haittaa kuin hyötyä. Paljon tärkeämpää ja turvallisempaa olisi siinäkin sen risteysalueen ja muun liikenteen aikeiden seuraaminen, eikä nopeusmittarin pakollinen vahtaaminen. Sen mittarinmuikistelun ja jarruttelun ajan katse herpaantuu liikenteen tarkkailusta, mikä voi riittää esim. sen peräänajokolarin syntymiseen.
Suurin ongelma tuossakin lienee ajattelutavassa. Moinen kameroista riittävästi etukäteen varoittava piippari on kyllä sinänsä ok ja hyödyllinen laite, mutta tuosta Pyhien Tikkarien palvonnasta pitäisi päästä jollain konstilla eroon, ja enemmän perusturvallisen ja joustavan liikehdinnän suuntaan.TheKraken kirjoitti:Puhe nyt olikin siitä, että miten saisi hoidettua ajamisen nopeusrajoitusten mukaan ilman että tarttee esim. noissa risteysalueissa tuijotella sitä mittaria.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Itse olen sitä mieltä että rajoitukset ovat yleisesti ottaen ovat ok, kummallisuuksia tietysti on. Kuskit eivät ole parantuneet yhtään ajan saatossa. Jossain oli laskettuna, paljonko nopeus on 100km/h nopeudesta lähdettäessä, kun 80km/h auto on jo pysähtynyt, 2s reakointi ajalla. Muistaakseni yli 50km/h.TheKraken kirjoitti:Olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, että nopeusrajoituksia voisi nostaa. Autot ja tiet ja renkaat ja turvalaitteet sen kun paranevat puhumattakaan onnettomuuksien vähenemisestä, mutta silti nopeusrajoituksia vaan lasketaan. Enemmän harkintaa kuskille itselleen tai sitten kelin mukaan vaihtuvia kylttejä käyttöön.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ei ole ruuhka oman selän takana yleensä. Vähän vaikea kuvitella, mitä sinä päättelet ja mistä. Sinä puolestaan kuulostat niiltä jotka ovat liikenteessä aina väärässä.Touho kirjoitti:Olet ilmeisesti sitten näitä Kunnon Kansalaisia™, joille ei koskaan satu mitään, jotka ovat liikenteessä aina oikeassa, ja se ruuhka on aina siellä oman selän takana? Peräänajo nyt oli vaan yksi ääriesimerkki, mutta tuosta vastauksesta voi toki päätellä jo aika paljon.
Tuolla logiikalla tutkaava poliisi on se suurin vaarantaja liikenteessä. Ja mitä se "jouheva" liikenne on? Sitä että ei lasketa nopeutta vaikka on risteys?Touho kirjoitti: Nopeusmittarin seuraaminen aika ajoin lienee kaikille istestäänselvää, eikä sitä jollain 'pakollisuudella' tarvitse määrätä. Mutta erityisesti risteysalueilla ja muissa hoksottimia vaativissa tilanteissa sopivan tilannenopeuden hallinta onnistuu kyllä ilman nopeusmittariakin. Eikä se tikkarin numero siellä tienposkessa ole tae mistään maagisesta rajasta, jonka alle liikuttaessa ei koskaan satu mitään. Useimmilla nopeus laskee ja valppaustaso nousee risteystä lähestyttäessä joka tapauksessa, ja tuollaiset rahastuspöntöt ovat vaan omiaan viemään sen huomion pois siitä liikeneen ja mahdollisten yllätysten seuraamisesta, nostamaan turhaan verenpainetta ja v-käyrää, haittaamaan jouhevasti liikuvaa liikennettä jne. Tästä on kyllä ihan käytännön kokemustakin. Noita rahastuspönttöjä on sitäpaitsi muuallakin kuin hankalien risteyspaikkojen edellä.
Budjetointi tarkoittaa sitä, että tulot arvioidaan. Se ei tarkoita sitä, että ryhdytään toimenpiteisiin jos tuloihin ei päästä.Touho kirjoitti:Aika kuvaavaa on sekin, että liikenteestä kerätyt sakkorahat on budjetoitu kullekin vuodelle jo etukäteen, ja summan trendi on nouseva. Niin se on ensi vuodellekin.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ei niistä pakettiauton perässä olevista kameroista ainakaan mitään ilmoiteta. Kyltit lienevät sitä varten että kaasujalka kevenee.spiidi78 kirjoitti:Eikös tämä taas jollain tavalla perustu siihen lakiin, koska liikenne ei ole tai on "julkinen paikka", niin silloin kaikesta kameravalvonnasta Suomen lain mukaan joudutaan ilmoittamaan. Vai miten päin se meni
Viesti Kirjoittaja JHA »
Nnniiiin.. Jos Kehä-ykkösellä on liikennenvirran keskinopeus ruuhka-ajan ulkopuolella yleensä n. 90 km/h-pinnassa ja rajoitus 80 km/h niin voidaanko aikuisten oikeasti sanoa että valittu rajoitustaso on ok ja kansa vain kokonaisuudessaan väärässä..Lare kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että rajoitukset ovat yleisesti ottaen ovat ok, kummallisuuksia tietysti on. Kuskit eivät ole parantuneet yhtään ajan saatossa. Jossain oli laskettuna, paljonko nopeus on 100km/h nopeudesta lähdettäessä, kun 80km/h auto on jo pysähtynyt, 2s reakointi ajalla. Muistaakseni yli 50km/h.TheKraken kirjoitti:Olen kyllä kuitenkin sitä mieltä, että nopeusrajoituksia voisi nostaa. Autot ja tiet ja renkaat ja turvalaitteet sen kun paranevat puhumattakaan onnettomuuksien vähenemisestä, mutta silti nopeusrajoituksia vaan lasketaan. Enemmän harkintaa kuskille itselleen tai sitten kelin mukaan vaihtuvia kylttejä käyttöön.
.
Viesti Kirjoittaja hatey »
Juuri näin.Lare kirjoitti:..................Tuolla logiikalla tutkaava poliisi on se suurin vaarantaja liikenteessä................
Viesti Kirjoittaja Lare »
Voidaan, monellakin tapaa. Jos rajoitus olisi 90km/h, porukka ajaisi 100km/h. Jos se on 100, porukka ajaa 110. Jne. Oikeaa nopeutta ei olisi. Toisekseen, koska rajoitus ei ole muuttuva, sen on oltava joku keskiverto. Kehä 1:n kiihdytyskaistat ovat naurettavan ja itkettävän väliltä paikoin, kovemman nopeuden sekaan on mahdoton päästä normaaliliikenteessä.JHA kirjoitti:Nnniiiin.. Jos Kehä-ykkösellä on liikennenvirran keskinopeus ruuhka-ajan ulkopuolella yleensä n. 90 km/h-pinnassa ja rajoitus 80 km/h niin voidaanko aikuisten oikeasti sanoa että valittu rajoitustaso on ok ja kansa vain kokonaisuudessaan väärässä..
Tämä on sitä jargonia parhaasta päästä. Yllättäviä tilanteita tulee, olit keskittynyt tai et. Lisäksi väitteessäsi esiintyy 2 eri henkilöä, ja teillä on oltava sama rajoitus kaikille (samanlaisella autolla ajavalle). Vai haluatko eri rajoitukset eri henkilöille?JHA kirjoitti: Ja mitä tulee tuohon kliseiseen jarrutusmatematiikkaan.. epäilen että loppupeleissä ensiksi on pysähtynyt se liikenteeseen keskittynyt & tiehen nähden luontevaa satasta ajava joka on jo hyvissä ajoin havainnut vastaantulevan vaaran kuin se puuduttavaa kahdeksaakymppiä körötellyt kaveri joka on ollut viimeiset 5 minuuttia uppoutuneena päivän työasioihin ja muihin murheisiin* ja äkkää jarrupolkimen vasta viimeisellä hetkellä ja joutuu turvaamaan siihen paniikkijarrutukseen jossa metrit ja sekunnit ovat kriittisiä. Liikenneturvallisuus on muutakin kuin laskentoa.
Viesti Kirjoittaja Murtsi »
Viesti Kirjoittaja ptkmit »
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tämähän on se tyypillisin heitto joka yleensä heitetään mutupohjalta mutta perusteiltaan aika olematon. Tai ainakaan en ole sitä koskaan nähnyt millään sen paremmin todisteltavan. Sitävastoin toiseen suuntaan löytyy näyttöä hyvinkin helposti:Lare kirjoitti:Voidaan, monellakin tapaa. Jos rajoitus olisi 90km/h, porukka ajaisi 100km/h. Jos se on 100, porukka ajaa 110. Jne. Oikeaa nopeutta ei olisi. Toisekseen, koska rajoitus ei ole muuttuva, sen on oltava joku keskiverto. Kehä 1:n kiihdytyskaistat ovat naurettavan ja itkettävän väliltä paikoin, kovemman nopeuden sekaan on mahdoton päästä normaaliliikenteessä.JHA kirjoitti:Nnniiiin.. Jos Kehä-ykkösellä on liikennenvirran keskinopeus ruuhka-ajan ulkopuolella yleensä n. 90 km/h-pinnassa ja rajoitus 80 km/h niin voidaanko aikuisten oikeasti sanoa että valittu rajoitustaso on ok ja kansa vain kokonaisuudessaan väärässä..
Viesti Kirjoittaja JHA »
Yleisimmnin käytössä olevassa tolppamallissa on tienpinnassa kahden induktiiviset silmukat ajosuuntaan kulkevan kaistan puolella noin about 10-15 metriä ennen tolppaa. Nuo ovat tolpitetuilla osuuksilla näkyvissä kunnes tie uudelleenasfaltoidaan.ptkmit kirjoitti:Tietääkös joku kuinka nopeusmittaus noissa toimii?
Onko kamerassa tutka vai mitataanko nopeus tiessä olevilla antureilla?
Viesti Kirjoittaja Lare »
Havaintosi ovat kyllä aika erilaiset kuin mulla, enkä perusteistakaan ole kovin vakuuttunut. Mikä muuten olisi mielestäsi oikea nopeusrajoitus Kehä 1:lle? Ja millä perusteella? Valppaille autoilijoille 100, koska vain osa heistä ajaisi 105 km/h?JHA kirjoitti:Tämähän on se tyypillisin heitto joka yleensä heitetään mutupohjalta mutta perusteiltaan aika olematon. Tai ainakaan en ole sitä koskaan nähnyt millään sen paremmin todisteltavan. Sitävastoin toiseen suuntaan löytyy näyttöä hyvinkin helposti:
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Joko ne mahtaa olla kaikki silmukoita? Aiemmin ainakin niin että taajamissa olivat, mutta taas tuolla tienpäällä ne on olleet pietsosähköisiä ilmaisimia, jolloin niillä saadaan akselipainot eroteltua (ja huomioitua raskaan liikenteen max 80 km/h).JHA kirjoitti:Yleisimmnin käytössä olevassa tolppamallissa on tienpinnassa kahden induktiiviset silmukat ajosuuntaan kulkevan kaistan puolella noin about 10-15 metriä ennen tolppaa. Nuo ovat tolpitetuilla osuuksilla näkyvissä kunnes tie uudelleenasfaltoidaanptkmit kirjoitti:Tietääkös joku kuinka nopeusmittaus noissa toimii?
Onko kamerassa tutka vai mitataanko nopeus tiessä olevilla antureilla?
Viesti Kirjoittaja JHA »
Vastaus on tilastollisesti helppo: pitkän aikaväliltä mitattu toteutunut keskiarvo + 3*nopeuksien keskihajonta ja vaikka sitten se nollatoleroitu valvonta tuohon rajaan. Tuohon liikenteen luonnollisen vaihtelun väliin osuu riittävän suuri osuus kuljettajista ja tuon ylittävät ovat niitä valvonnan tarpeessa olevia poikkeuksia jotka todellisuudessa vaarantavat liikenteen.Lare kirjoitti: Havaintosi ovat kyllä aika erilaiset kuin mulla, enkä perusteistakaan ole kovin vakuuttunut. Mikä muuten olisi mielestäsi oikea nopeusrajoitus Kehä 1:lle? Ja millä perusteella? Valppaille autoilijoille 100, koska vain osa heistä ajaisi 105 km/h?
Syy ei ole nopeudessa eikä jonossa vaan ratin takana matkustajaa leikkineessä puusilmässä joka on tuijottanut edelläajavan puskuria, jaaritellut puhelimeen tai pohtinut liikenteen sijaan päivän ostoslistaa. Kehällä oikeastaan kaikkialla on näkyvyyttä eteenpäin vähintään pari-kolmesataa metriä ja edenpänä näköpiirissä ajavien jarruvaloista pystyy ennakoimaan tilanteet erinomaisen hyvin.Kehä 1:stä todettakoon sekin että aamulla aikaisin siellä mennään yli rajoituksen yleisesti. Jossain vaiheessa liikenne ei yht'äkkiä vedäkään vaan pysähtyy kokonaan. Siinä vaiheessa on sitten yllättäin jonon pää edessä. Usein, silloin joku näistä "tilanne silmäänsä" käyttävistä kolauttaa jonon perään. Syy on tietenkin jonossa, oma nopeus ei tietenkään vaikuttanut mitään. Se on vaan laskennallinen juttu.
[/quote]Mitä tuohon moottoritiehen tulee, niin jos rajoitus on 120 km/h, niin 130 ja yli ajavia löytyy, jos tiellä on tilaa.
Viesti Kirjoittaja JHA »
tuotajuu.. saattavatpa olla myös pietsosähköisiäkin.. mutta tienpinnassa yhtäkaikkitosikko kirjoitti:Joko ne mahtaa olla kaikki silmukoita? Aiemmin ainakin niin että taajamissa olivat, mutta taas tuolla tienpäällä ne on olleet pietsosähköisiä ilmaisimia, jolloin niillä saadaan akselipainot eroteltua (ja huomioitua raskaan liikenteen max 80 km/h).JHA kirjoitti:Yleisimmnin käytössä olevassa tolppamallissa on tienpinnassa kahden induktiiviset silmukat ajosuuntaan kulkevan kaistan puolella noin about 10-15 metriä ennen tolppaa. Nuo ovat tolpitetuilla osuuksilla näkyvissä kunnes tie uudelleenasfaltoidaanptkmit kirjoitti:Tietääkös joku kuinka nopeusmittaus noissa toimii?
Onko kamerassa tutka vai mitataanko nopeus tiessä olevilla antureilla?
Viesti Kirjoittaja Lare »
Tuota nollatoleransia itse en kannata ensinkään. Vaikutukset näkyi mielestäni Tsekeissä itä-blokissa, otanta oli tosin vain 1 läpiajo, ja muutaman muun saama sakko pienestä ylityksestä. Siellä jopa 1 km/h ylityksestä tulee sakot. Samaan aikaan, motarilla jengi vetää 160 - 180 km/h, rajoitus 120 tai 130. Suomen poliisi poimii paljon järkevämmin liikenteen seasta menijöitä, aloittaen sieltä kahjoimmasta päästä.JHA kirjoitti:Vastaus on tilastollisesti helppo: pitkän aikaväliltä mitattu toteutunut keskiarvo + 3*nopeuksien keskihajonta ja vaikka sitten se nollatoleroitu valvonta tuohon rajaan. Tuohon liikenteen luonnollisen vaihtelun väliin osuu riittävän suuri osuus kuljettajista ja tuon ylittävät ovat niitä valvonnan tarpeessa olevia poikkeuksia jotka todellisuudessa vaarantavat liikenteen.
Toki välimatka vaikuttaa, mutta myös nopeus. Näkyvyydestä: Esimerkiksi, 3-tien kohdalla, nyppylän takaa ei ole kovin pitkä näkyvyys kummastakaan suunnasta nyppylän yli.Syy ei ole nopeudessa eikä jonossa vaan ratin takana matkustajaa leikkineessä puusilmässä joka on tuijottanut edelläajavan puskuria, jaaritellut puhelimeen tai pohtinut liikenteen sijaan päivän ostoslistaa. Kehällä oikeastaan kaikkialla on näkyvyyttä eteenpäin vähintään pari-kolmesataa metriä ja edenpänä näköpiirissä ajavien jarruvaloista pystyy ennakoimaan tilanteet erinomaisen hyvin.