Hankinnassa/harkinnassa on laatupokkari muun kuvauskaluston oheen ja tässä vaiheessa vaihtoehtoina lähinnä Panasonic DMC-LX3 ja Canon S90. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Aperture 2.* tai OS X (10.5.* tai 10.6.*) eivät edelleenkään tue tuon Panasonicin RAW-tiedostoja, vaikka kamera on ollut markkinoilla jo aikansa. Onko kenelläkään tietoa siitä miksi ei? Aiemmat saman sarjan kamerat ovat olleet tuettuina jo pitempään, olikohan peräti ekasta Leopardista alkaen. Kummassakin kamerassa on laajassa päässä ilmeisesti aika tavalla tynnyrivääristymää, jonka mukana toimitettava RAW-konversio-ohjelma tai kameran oma JPEG-muuntaja korjaa. Liekö tässä syy tukemattomuuteen? Ilmeisesti tuo Canonkaan ei ole ainakaan nyt uutena tuettu.
Menee suunnitelmat uusiksi jos pitäisi käyttää tosiaan erillistä softaa Aperturen lisäksi. Tai käyttää kameran JPEG:iä, joka on sinänsä varmaankin ihan OK mutta vie vähän ideaa laatupokkarista.
Aperturen tai OS X:n tuki Panasonic DMC-LX3:n RAW-kuville?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperturen tai OS X:n tuki Panasonic DMC-LX3:n RAW-kuville?
Viesti Kirjoittaja ER »
-
- Porttikiellossa
Re: Aperturen tai OS X:n tuki Panasonic DMC-LX3:n RAW-kuville?
Viesti Kirjoittaja adele »
10.6 ei ainakaan vielä tue lx-3:sta
http://support.apple.com/kb/HT3825?viewlocale=fi_FI
Toisaalta en ole koskaan kuullut, että ulkoisten osapuolinen RAW konvertterit korjaisivat optisia vääristymiä, mutta kai tuokin on mahdollista. Eli on käännyttävä PT-lensin tai vastaavan puoleen.
LX-3 on ihan hyvä pokkari. Oman kokemuksen mukaan (enkä ole ainoa) tämä on ensimmäinen kamera, jossa RAW-konversion käyttäminen voi olla joissain tapauksissa aika kyseenalaista. Tämä koskee erityisesti kun kuvataan aluella ISO 400-1600. (Tiedän, että tämä voi kuulostaa sadulta).
Joka tapauksessa kun tavallisessa järkkärissä on helppoa ja nopeata peitota sen tuottaman jiipekki, niin LX-3:n kanssa (kun kuvat ovat otettu suurilla herkkyyksillä) saat valmistautua laittamaan paljon aikaa, kaikki taitosi ja omistamasi ohjelmat peliin, jotta pääset edes lähelle kameran valmiiksi tuottamaa jiipekkiä. Silti voit huomata, että kamera vetää pitemmän korren. Pirun huonosti perusteltua ajankäyttöä.
Toisaalta, jos ei tykkää puurosta kuvissa, niin pidän ISO 200 aika maksimina LX-3:lle. Noilla alle ISO 400:n herkkyyksillä taasen RAWia kuvaamalla pystyy päihittämään kameran itse tekemä jiipekki. Ymmärtääkseni Aperture osaa lukea DNG:tä, joten LX-3:n RAWit voi muuntaa ilmaisella Adobe DNG:llä Aperturen ymmärtämään muotoon.
(käytetyt ohjelmat. LR 2, CS4, PT-Lens, Viveza, Color Efex Pro 3.0, Dfine 2.0, Sharpener Pro 3.0)
http://support.apple.com/kb/HT3825?viewlocale=fi_FI
Toisaalta en ole koskaan kuullut, että ulkoisten osapuolinen RAW konvertterit korjaisivat optisia vääristymiä, mutta kai tuokin on mahdollista. Eli on käännyttävä PT-lensin tai vastaavan puoleen.
LX-3 on ihan hyvä pokkari. Oman kokemuksen mukaan (enkä ole ainoa) tämä on ensimmäinen kamera, jossa RAW-konversion käyttäminen voi olla joissain tapauksissa aika kyseenalaista. Tämä koskee erityisesti kun kuvataan aluella ISO 400-1600. (Tiedän, että tämä voi kuulostaa sadulta).
Joka tapauksessa kun tavallisessa järkkärissä on helppoa ja nopeata peitota sen tuottaman jiipekki, niin LX-3:n kanssa (kun kuvat ovat otettu suurilla herkkyyksillä) saat valmistautua laittamaan paljon aikaa, kaikki taitosi ja omistamasi ohjelmat peliin, jotta pääset edes lähelle kameran valmiiksi tuottamaa jiipekkiä. Silti voit huomata, että kamera vetää pitemmän korren. Pirun huonosti perusteltua ajankäyttöä.
Toisaalta, jos ei tykkää puurosta kuvissa, niin pidän ISO 200 aika maksimina LX-3:lle. Noilla alle ISO 400:n herkkyyksillä taasen RAWia kuvaamalla pystyy päihittämään kameran itse tekemä jiipekki. Ymmärtääkseni Aperture osaa lukea DNG:tä, joten LX-3:n RAWit voi muuntaa ilmaisella Adobe DNG:llä Aperturen ymmärtämään muotoon.
(käytetyt ohjelmat. LR 2, CS4, PT-Lens, Viveza, Color Efex Pro 3.0, Dfine 2.0, Sharpener Pro 3.0)
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Eikö juuri tämä LX-3:nen tehnyt jpg:hin sen tynnyrivääristymäkorjauksen automaagisesti, näin muistaisin yhden tutun kertoneen (onko tästä faktatietoa)?
Itse olen kuullut samaa eli tuon kameran jpg:it ovat todella hyviä.
Itse olen kuullut samaa eli tuon kameran jpg:it ovat todella hyviä.
-
Viesti Kirjoittaja ER »
OK, kiitokset, adele. Kaipa noita pitää käydä hipelöimässä kaupassa jahka S90 rantautuu.
Sherukka, kyllä kai se tekee, mutta suunnitelmani oli alun perin ampua raakadataa.
Sherukka, kyllä kai se tekee, mutta suunnitelmani oli alun perin ampua raakadataa.
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Ovat. Ja siksi LX-3 toteuttaa juuri pokkarin ideaa hyvin. Näps, ja kuva on siinä valmiina. Olen itse vannoutunut rawisti ja kesti aikansa hyväksyä tuo kameran erikoispiirre.Sherukka kirjoitti:Itse olen kuullut samaa eli tuon kameran jpg:it ovat todella hyviä.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"
5 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka