Nyt on tullut ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen..) hätä oman omenan kanssa. Kyseessä on 2007 syksyllä ostettu MacBook Pro '17 läppäri, josta nyt on ilmeisesti näytönohjain sanonut itsensä irti. Kun koneen käynnistää, näyttö menee täyteen erillaisia viivoja ylhäältä, alaspäin ja lopuksi näytölle ilmestyy tekstikenttä jossa ilmoitetaan, että kone pitäisi käynnistää uudelleen. No tuotankun tekee muutaman kerran, niin ei siinä tapahdu mitään muutakuin että hätä lujenee. Eli suomeksi uudelleen käynnistäminen, resetointi, ei vaikuta tilanteeseen millään tavalla, vaan ongelma toistuu aina samalla lailla.
Lopputyöt pahasti kesken ja ongelma on ollut jo reilut parisen viikkoa. Applen tukijärjestelmään soitin ja antoivat minulle 30 päivää aikaa viedä kone huoltoon. Asun Rovaniemellä, mutta opiskelen Oulussa. Hyvällä tuurilla minulla on alkanut TOP -jakso ja olen Rovaniemellä YLE:llä työharjottelussa, eli kone pitää viedä Ouluun huoltoon. Lähin paikka missä on Applen huoltopiste. Luulen ja uskon että kone lähetetään Oulusta jonnekki muualle.. Tuskin sitä Oulussa edes korjataan.. Vai?
Eli siis lopputyöt pahasti kesken ja koneella on todella paljon materiaalia mitä ei missään nimessä saa hukata lainkaan. Miten koneen voin tyhjentää ja laittaa tärkeimmät tiedostot (kuvat, videot, tekstitiedostot..) erilliselle kovalevylle? Kaverilta kuulin ehdotuksen, että kävisin kaupasta ostamassa firewire 400 -piuhan jossa molemmat päät on isoja, että sen avulla voisin esim. kaverini macbookiin kytkeä koneen ja käyttää omaa konettani "ulkoisena kovalevynä" .. Tämä mahdollista?
Tärkiä tieto. Nvidiallahan oli juuri tässä mallissa valmistusvirhe, jota he eivät aluksi halunneet edes myöntää/ilmoittaa Applelle, ennen kuin alkoi tulemaan ruhtinaalisen paljon ongelmia ja ilmoituksia samanlaisista virheistä. Tämä on syy, miksi Apple myöntää minulle 30 päivää, armonaikaa.
Auttakaa hyvät ihmiset ja kiitoksia etukäteen! Ärsyttävää huolestua tällaisesta asiasta, mutta kyseessä on kuitenkin esimerkiksi päättötyö..
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)