KOKENEET: Mac vai Windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
-
KOKENEET: Mac vai Windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
Viesti Kirjoittaja pto 2007-> »
Mitä macillä on tarjottavaa verrattuna windowsiin ottaen huomioon, että jos asentaisin käyttiksen uusiksi niin kone tod.näk. toimisi hyvin hetken (ehkä vuoden)? Haluaisin tietää mac-untuvikkona mistä maksan ostaessani macin, miksi minun kannattaa siitä maksaa, mitkä ovat macin heikot ja vahvat puolet ja mitä ongelmia macin kanssa ihmisillä yleensä on ollut? Miten muuten Huawein E180 nettitikku toimii macin kanssa, onko asennus helppo ja entä toimintavakaus (=pätkiikö yhteyttä)? Olen kuullut myös, että vaikka ostaisi Microsoftin office for mac -ohjelmiston yhteensopivuus windowsin vastaavien ohjelmien kanssa ei ole taattua (ei aukea mac->win tai win->mac, asettelu päin p******ä jne.) Pitääkö kuulemani paikkaansa (siis ilman mitään säätöä)?
Kiitos kaikille neuvoista!
Muille kuin neuvojille voitte ja valmiiksi haistaa pitkän p****n!!!!
-
Re: KOKENEET: Mac vai windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
Re: KOKENEET: Mac vai windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Itsellä 5800 ja huawei, toimii!
-
Re: KOKENEET: Mac vai Windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Osta vaan se vinkkarikone, niin ainakin tiedät etukäteen mikä ********* kun vehkeet ei pelaa.pto 2007-> kirjoitti:Olen harkinnut macin ostamista koska olen kyllästynyt vajaan kaksi vuotta vanhan vistalla varustetun koneeni hitauteen ja jatkuvaan jumittumiseen.
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
Viesti Kirjoittaja harri »
On se mukavaa tutustua tällaisiiin uusiin henkilöihin, jotka heti ensimmäisessä viestissään antavat itsestään näin miellyttävän ja sivistyneen kuvan.pto 2007-> kirjoitti:Muille kuin neuvojille voitte ja valmiiksi haistaa pitkän p****n!!!!
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Musat voi kuunnella esim. VLC:llä tai jollain tuollaisella, joskin itse suosittelen siirtymään iTunes-käyttäjäksi koska kontrolloitu kirjastomalli on vaan niin paljon parempi kuin ropeltaa käsin kansiorakenteiden, tiedostonimien ja id3-tagien kanssa. Se tuntuu jotenkin niin 90-luvulta kun vertaa iTunesin tapaan jossa käsitellään artisteja, albumeita ja biisien nimiä ja ne tiedostot ja kansiot siellä jossain levyllä vain seuraavat näkymättömänä perässä. Hommaahan se vaatii importata kaikki musat ja käydä läpi kaikki metadata mutta voin kertoa että se palkitsee kun sen kerran tekee. Mutta pakko ei ole, on noita "Winampin korvikkeitakin" jokunen.
OS X:n plussat:
- Exposé, Spotlight, Spaces, Time Machine
- Ohjelmien asentaminen (drag & drop DMG-imagesta Applications-kansioon <3)
- Kaatumiset ja jäätyilyt eivät ole niin raivostuttavia

- Hillitty yhtenäinen ulkoasu
- Natsimeininki ohjelmakehittäjien ohjeissa siitä miten Mac-softa toimii –> lähes kaikissa softissa on tietty sama punainen lanka käyttöliittymässä joten uusia softia joutuu opiskelemaan vähemmän
- Verkkoasetukset (ja kaikki muutkin järjestelmäasetukset itseasiasa vrt. Control Panel)
Windowsin plussat:
- Vipuja, nuppeja ja säätöjä niin perhanan paljon jos sellaisista tykkää
- Pelit, jos niitä harrastaa
- Hiiri toimii aavistuksen paremmin (OS X:ssä kursorissa on pienestä viiveestä johtuva "kuminauhaefekti")
No, kaikki eivät siltikään tykkää. Mutta kyllä minä suosittelen kokeilemaan, onhan koneilla sentään ihan kohtalaisen hyvä jälleenmyyntiarvo PC:ihin verrattuna. Kunhan edelleen vaan muistaa ne perusasiat:
1) Lue ohjeet (käyttiksen sisällä Finderin ohjeet ovat yhtä kuin yleiset Mac-ohjeet), etenkin niiltä osin missä neuvotaan Windowsista vaihtavia.
2) Ymmärrä, että tietyt asiat toimivat eri tavalla joten jos jokin ei toimi kuten Windowsissa se ei välttämättä tarkoita etteikö asia olisi mahdollista.
3) Jos on ongelmia niin kysy täällä ennen kuin kiukuttelet muualla

http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja Armadillo »
Samalla periaatteella uusi PC olisi helppo ratkaisu, periaatteessa mikään ei muuttuisi. Voisit edelleen käyttää samoja ohjelmia tuttuun tapaan. Mitä nyt jos uuteen läppäriisi tulisi ilmaisena päivityksenä tai jo ostaessa Win 7, olisi tietysti vähän opeteltavaa.
Macin kanssa melko lailla kaikki menee uusiksi, mutta näihin perusjuttuihin Applelta kuitenkin löytyy vähintään tyydyttävät ohjelmat. En nyt ota kantaa niihin mitä en itse käytä, mutta synkronoin E51 -puhelimeni melko helposti Applen omalla iSync -applicationilla. Käytössä on Applen oma Mail ja Calendar, jotka nyt hoitavat perinteiset hommat kunnialla, vaikkakin varmasti hieman omalla tavallaan jos toisenlaiseen on tottunut. Yhteys pelaa kuitenkin hyvin. Eihän tämä yhtä hyvin tietenkään toimi kuin PC Suite, onhan se kuitenkin tehty alusta asti koko ohjelma synkronointia varten, mutta sanotaanko että varsin näppärästi mahdollistaa samat toimenpiteet Macilla.
Ulkoinen kovalevy on myös käytössä eikä sen kanssa ole ongelmia. Tosin tässä voi olla pieni miettimisen paikka jos on tarkoitus siirtää ulkoiselta kovalevyltä tiedostoja muillekin koneille, jotka mahdollisesti käyttävät eri tiedostojärjestelmää kuin Maceissa natiivina. Toki tähän on olemassa ratkaisunsa, joten ei sinällään ole mahdoton ongelma.
Macissa saat omasta näkökulmastani ensisijaisesti pitkäkestoisen akun ja hienon näköisen kannettavan, joista uskoisin että ainakin nämä alumiiniset kestävät iskuakin jonkun verran verrattuna muovisiin verrokkeihinsa niin PC -puolella kuin Applella. Lisäksi kannettavien trackpad on huomattavasti edellä mitään mihin olen PC -puolella törmännyt. Jos pöytäkonetta tai Miniä harkitset, asia lienee vähän eri.
Edelleenkin omasta näkökulmastani jatkaen, ongelmia tulee lähinnä yhteensopivuuden kanssa jos vastapelurilla tai samassa taloudessa onkin PC käytössä. Ei toki aina mutta tämä tuntuu tyypilliseltä tilanteelta. Samoin ohjelmat joihin törmää eivät aina olekaan saatavilla Macille. Usein on myös tullut vastaan tilanne, että muun kuin Applen valmistama laite ei Macin kanssa toimikaan odotetulla tavalla, mutta olisi olemassa vaihtoehtoinen Applen valmistama samanlainen laite (korkeammalla hinnalla) joka toimisi. No, ainakin jos ostaa Applen tekemää tavaraa koneen kaveriksi, se lähes varmasti myös toimii kuten pitää. HInnoista voi sitten toki olla montaa mieltä. Lisäksi ei tarvitse miettiä minkä valmistajan ja mikä malli nyt olisi paras, Applella kuin ei ole kovin montaa laitetta yhteen tarkoitukseen. Hyvänä puolena listaisin Applen laitteiden verrattain korkean jälleenmyyntiarvon. Sama pätee yllättäen myös toisin perin - käytettyjä ja toimivia laitteita saa kuitenkin sopuhinnalla ja ennen kaikkea hyväkuntoisina.
Kaikenkaikkiaan uskon että päädyit mihin ratkaisuun hyvänsä, ongelma selviää. Macin kanssa voi aueta uusia ovia joiden takaa löytyvät asiat sitten miellyttävät tai eivät miellytä. Makuasioita kai, mutta voin kyllä suositella kokeilemaan.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Täällä ei kylläkään haistatella, joten tämän rivin perusteella koko ketju olisi voitu poistaa.pto 2007-> kirjoitti: Muille kuin neuvojille voitte ja valmiiksi haistaa pitkän p****n!!!!

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-

-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Saattako se haistattelu olla Windows-käyttämisen syy vai seuraus?Repe Ruutikallo kirjoitti:Täällä ei kylläkään haistatella, joten tämän rivin perusteella koko ketju olisi voitu poistaa.pto 2007-> kirjoitti: Muille kuin neuvojille voitte ja valmiiksi haistaa pitkän p****n!!!!
-
Viesti Kirjoittaja Armadillo »
Näinköhän tuota mistään saa kovin objektiivista vastausta. Yksi mahdollisuus olisi kai tosiaan löytää käyttäjä jolla on paljon kokemusta molemmista, mieluiten kirjoitushetkelläkin omistuksessa tai muuten säännöllisessä käytössä kummankin leirin rautaa ja ohjelmistoa. Kenties sellaisen jopa voisi löytää paremmin omenaforumilta, ainakin näiden keskustelujen perusteella mitä on näkynyt. Tai ehkä ei, jää nähtäväksi.KunkkuJ kirjoitti:Aika fiksua kysyä tuollaista täältä Mac-käyttäjien foorumilta. Kuvittelitko saavasi kovin monenlaisia vastauksia? 50% puoltaa Maccia, 50% Windows-koneita? 8)
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Olisihan nämä tiedustellut asiat löytyneet vanhoista ketjuista ja mutta ei kai se niin vakavaa ole. Tämän ketjun voisi varmaan laittaa sen aloittelija-ketjun jatkeeksi. Tai aloittaa uusi keskustelu tunneälystä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
Amen to that! Jo pelkästään multitouch oikeuttaa Apple-läppärien korkean hinnanatheos kirjoitti: Kun totut multitouchiin niin ihmettelet samantien että miten sitä on ikinä pärjännyt ilman. Siis ihan oikeasti.

iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Kalenterit ja yhteystiedot synkkaa iSync ja muut hoituu Nokia Multimedia Transferillä.pto 2007-> kirjoitti:Käytössäni on Nokian 5800 XpressMsic ja haluan jatkossakin synkata kalenterit, musiikit, kuvat ja videopätkät vaivatta läppärin kanssa (tähän asti olen käyttänyt Nokia PC Suitea)
http://www.nokia.fi/asiakastuki-ja-ohje ... hjelmistot
-
Normaaleja? Täällä? Kuka täällä on normaali? Nimeä edes yksi!Pis kirjoitti:........ ne jotka täällä foorumilla auttavat ja neuvovat ovat ihan normaaleja ihmisiä .......
-
Viesti Kirjoittaja pto 2007-> »
NEUVOJA JAKANEILLE VIIMEINEN KOMMENTTINI EI OLLUT TARKOITETTU VAAN NIILLE MUILLE JOTKA VAIN IRVAILEVAT AIHEESEEN LIITTYEN TAI OHI AIHEEN KUTEN HUOMASIN MUUTAMAN TEHNEEN!!!
Olen saanut erittäin hyviä neuvoja ja uskon niiden helpottavan päätöksentekoa. Nyt on sitten aika pohtia minkä koneen hankkisi ja tottakai luen jatkossa myös tähän viestiketjuun tulevat viestit. Pyydänkin kaikkien asiallisesti keskustelevien ihmisten takia omasta puolestani, ettei muut kuin oikeasti aiheesta aiheellisesti kirjoittavat koskisi tähän palstaan. Mikään ei minun (eikä varmasti muidenkaan) mielestä ole yhtä rasittavaa kun lukea tyhjänpäiväisyyksiä sen sijaan, että voisi keskittyä niihin asiallisiin viesteihin!
-
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
-
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
NeliX4 kirjoitti:Mitä peräpukamavoidetta käytätte, kun on ollut vähän ongelmana peräaukon valkaisun jälkeen?

-
-
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
Jos nyt macciin päädyt niin suosittelen pitämään sen CAPS-LOCKIN pois päältä ainakin tällä foorumilla!pto 2007-> kirjoitti:LÄMPIMÄT KIITOKSET KAIKILLE NEUVOJA ANTANEILLE.
NEUVOJA JAKANEILLE VIIMEINEN KOMMENTTINI EI OLLUT TARKOITETTU VAAN NIILLE MUILLE JOTKA VAIN IRVAILEVAT AIHEESEEN LIITTYEN TAI OHI AIHEEN KUTEN HUOMASIN MUUTAMAN TEHNEEN!!!
Olen saanut erittäin hyviä neuvoja ja uskon niiden helpottavan päätöksentekoa. Nyt on sitten aika pohtia minkä koneen hankkisi ja tottakai luen jatkossa myös tähän viestiketjuun tulevat viestit. Pyydänkin kaikkien asiallisesti keskustelevien ihmisten takia omasta puolestani, ettei muut kuin oikeasti aiheesta aiheellisesti kirjoittavat koskisi tähän palstaan. Mikään ei minun (eikä varmasti muidenkaan) mielestä ole yhtä rasittavaa kun lukea tyhjänpäiväisyyksiä sen sijaan, että voisi keskittyä niihin asiallisiin viesteihin!

-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Kokemukseni mukaan MS Office yhteensopivuus on nykyään Mac - Windows -akselilla ihan kohdallaan. Myös ilmaiset OpenOffice tai NeoOffice avaavat ja kirjottavat Windowsin MS Office -tiedostoja yleisesti ihan oikein. Itse asiassa nykyään voi olla ainakin yhtä suuria ongelmia vanhojen ja uusien Windowsn MS Office -tiedostojen välillä.pto 2007-> kirjoitti:Olen kuullut myös, että vaikka ostaisi Microsoftin office for mac -ohjelmiston yhteensopivuus windowsin vastaavien ohjelmien kanssa ei ole taattua (ei aukea mac->win tai win->mac, asettelu päin p******ä jne.) Pitääkö kuulemani paikkaansa (siis ilman mitään säätöä)?
Sinun ehkä kannattaisi käydä jossain Mac-kaupassa käydä kokeilemassa vaikka iMacciä, jos et halua kannettavaa. Kokeillessa kannattaa muistaa, että Macin näppäinkomennot ovat osin toisia (joskin mielestäni ergonomisempia, kun ei tarvitse pikkruillillä control-näppylää jatkuvasti kurkotella) mutta niihen tottuu nopeasti.
Mun aiemmin vain PC:tä käyttänyt broidini kyllästyi noin vuosi sitten jatkuvaan Windowsin korjailuun ja hidasteluun ja osti Mac Minin. Hän on ollut tuohon ratkaisuun erittäin tyytyväinen vaikka päätyi tuollaiseen vähäpätöiseltä näyttävään vehkeeseen. Ei ole joutunut asentelemaan enää uudestaan käyttistä - paitsi monta kertaa tyttökaverinsa PC:hen.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka