Höh. Eikö kannattaisi jo hommata sellainen tyttö, joka käyttää Maccia?Juhani L kirjoitti: Ei ole joutunut asentelemaan enää uudestaan käyttistä - paitsi monta kertaa tyttökaverinsa PC:hen.
KOKENEET: Mac vai Windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
-
Re: KOKENEET: Mac vai Windows, kumpi sopii mielestänne minulle?
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Eiköhän se käännytys ole sielläkin jo hyvässä vauhdissa.KunkkuJ kirjoitti:Höh. Eikö kannattaisi jo hommata sellainen tyttö, joka käyttää Maccia?Juhani L kirjoitti: Ei ole joutunut asentelemaan enää uudestaan käyttistä - paitsi monta kertaa tyttökaverinsa PC:hen.

-
Viesti Kirjoittaja morpp »
Applen viimeaikaisten ansioiden toimesta.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Itse yritin Linuxia mutta jäi käyttämättä. Itse ostaisin Mac:in, jos ei sitten kuitenkaan tykkää niin saa hyvän hinnan kun myy.morpp kirjoitti:Ehkä hieman offtopic, mutta allekirjoittanut on vakavasti alkanut harkita linuxia (lähinnä ubuntu käyttöönottoa).
Applen viimeaikaisten ansioiden toimesta.

Hyvä on katsella vaihtoehtoja, itse en ole katunut Mac:iin siirtymistä joskin ongelmia Mac -puoleltakin löytyy, onneksi vähemmän tuntuisi kuitenkin olevan.
-
Viesti Kirjoittaja zs6234i »
Sillä säästää monta mielipahaa, ja niin näkyi käyneen nytkin lumileopardin kanssa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
MacBook Air M2 13" iPhone 5 32gt Macbook Pro 15" iMac G5 24" iPad Mini Retina 64gb iPhone SS 64gt iPhone X 64gt iBook G4 12" iPod nano
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Kenties yleisin virhe jota esim. Ubuntun kanssa tehdään on se että sitä kokeillaan selvittämättä etukäteen miten hyvin PC:n sisältämät komponentit on tuettuna. Linux-tuki kun lienee melkolailla riippuvainen siitä miten paljon eri laitevalmistajia kiinnostaa koko käyttisympäristö. Itelläkin on kyllä ollut nimenomaan kokeilua ja sen kummemin miettimättä on tullu asenneltua ja sitten manattua kun se on yhtä säätämistäItse yritin Linuxia mutta jäi käyttämättä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ois niitä tämmösiä listojakin mistä vois kattoa: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Herrasmies muistaisi rakastaan sopivalla lahjallaKunkkuJ kirjoitti:Höh. Eikö kannattaisi jo hommata sellainen tyttö, joka käyttää Maccia?Juhani L kirjoitti: Ei ole joutunut asentelemaan enää uudestaan käyttistä - paitsi monta kertaa tyttökaverinsa PC:hen.

-
Viesti Kirjoittaja ih »
Juuri näin. Oman vaimon käännytys sujui helposti hankkimalla aluMacbook lahjaksi. Nyt on sitten HP:n läppäri keräämässä pölyä, go figure.JHA kirjoitti:Herrasmies muistaisi rakastaan sopivalla lahjallaKunkkuJ kirjoitti:Höh. Eikö kannattaisi jo hommata sellainen tyttö, joka käyttää Maccia?Juhani L kirjoitti: Ei ole joutunut asentelemaan enää uudestaan käyttistä - paitsi monta kertaa tyttökaverinsa PC:hen.
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »

Kuva(t) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Itse asiassa ei ole. Ubuntun rautatuki on ilmaiseksi Linux-distroksi hyvä, ja jopa erinomainen moneen muuhun vastaavaan distroon verrattuna, joten sillä ei ole asian kanssa juuri mitään merkitystä.-wk- kirjoitti:Kenties yleisin virhe jota esim. Ubuntun kanssa tehdään on se että sitä kokeillaan selvittämättä etukäteen miten hyvin PC:n sisältämät komponentit on tuettuna.Itse yritin Linuxia mutta jäi käyttämättä.
Ubuntun ja Linuxin ongelma ylipäätään on muualla. Yksi isompi ongema sen kanssa on softatuki ja yleisesti tarjolla olevien softien laatu. Toinen juttu on Linuxin itsensä käytettävyys ja monissa pikkuasioissa näkyvä laatu. Nykyinen linukkakin alkaa olla jo melkoinen kyhäelmä, jolla on monta eri ruuvaajaa. Gnome -käyttöliittymällä ja parhaissa distroissa systeemi on sentään siedettävä, KDE:tä ei varmaan jaksa pitempään käyttää kuin ne perinteiset Linux-nörtit, jotka eivät paremmasta tiedä, ja kourallinen Windows XP:n parista siirtyneitä. Kolmas ongelmakohta on multimedian toimivuus, eri koodekit ja esim. selaimesta näkyvän netin ulkonäkö.
(Ubuntu) Linux ainakin Gnome -muodossaan on kiva huonon sään nörttiprojekti vähäksi aikaa. Jos aikaa rupelihattumaista virtaa piisaa, se on kiva asentaa ja konffata mieleisekseen, ja valkata eri repositoryistä ne softat, joita kuvittelee haluavansa tai jopa tarvitsevansa. Sillä on sen jälkeen kiva leekata hetken, mutta viimeistään seuraavana päivänä iskee kysymys, mitäs nyt sitten?
Tavallinen hyötykäyttäjä ei Linuxin parissa kovin kauaa viihdy, eikä sille mielekästä käyttöä löydä, ainakin jos vertailukohtana on OS X. Linux sopii edelleen parhaiten sen perinteisille käyttäjille kuten ohjelmoijille ja elämäntapanörteille, joille tietokone ja sen kanssa leekaaminen on itsetarkoitus, eikä niinkään siitä saatava käytännön hyöty, mitä normikäyttäjät hakevat.
Kaikesta yllämainitusta huolimatta pidän sitä edelleen ihan varteenotettavana vaihtoehtona Windowsille, jos viitseliäisyyttä ja heikomman sisäänrakennetun multimediatuen sietokykyä löytyy, eikä ole riippuvainen jostain Win only -softista. Erikseen ostettavat Fluendo-koodekit auttavat Ubuntunkin tapauksessa jonkin verran, ja Linuxin avulla pääsee eroon monesta tavanomaisesta windowsmaisuudesta, ja tulee toimeen köykäisemmällä raudalla.
Toisaalta jos vertailukohtana on Mac/OS X ja tarkoituksena on tehdä koneella jotain hyödyllistä eikä vain räplätä konetta, jää Linux tosiaan helposti pelkäksi kokeiluksi. Vaikka itse rauta olisi optimpitu niin hyvin kuin ylipäätään mahdollista. Sille ei vaan löydy järkevää ja mielekästä käyttöä sen ensimmäisen tutustumiskäytön jälkeen.
Juu ja nuo kuvat tosiaan kertovat enemmän kuin pitkän viestin monta sanaa.
-
Itse olen kyllä sitä mieltä että Linuxia rajoittaa peruskäytössä nimenomaan tuo yhteensopivuus, Linuxia kokeillaan jossain random-PC:ssä jossa on ennen ollut Windows ja sitten kun sattuukin vastaan sellaisia komponentteja joille ei ole kunnon laitetukea niin homma menee säätämikseksi tai pahimmassa tapauksessa säätäminenkään ei auta. Sitten Linux-distro poistuukin koneelta "koska siinä ei toiminut mikään". Eipä FireFoxilla netissä surffailu, OpenOfficella naputelu tai VLC:llä DVD:n kattominen ole yhtään sen vaikeampaa kuin OS X:ssä.Touho kirjoitti:Itse asiassa ei ole. Ubuntun rautatuki on ilmaiseksi Linux-distroksi hyvä, ja jopa erinomainen moneen muuhun vastaavaan distroon verrattuna, joten sillä ei ole asian kanssa juuri mitään merkitystä.
-
Viesti Kirjoittaja Stuge »
Juuri näin. Jos aikoo käyttää Linuxia, kannataa tutustua eri distroihin. Esim. Mandriva omasta mielestäni kepittää Ubuntun eri versiot 100 - 0. Mutta juuri nämä yhteensopivuusongelmat ja turhat päivitykset ja säätämiset tekevät siitä OS X:n rinnalla aika rasittavan. En epäile, ettenkö kotona pärjäisi ainoastaan Linukkakoneen kanssa, mutta aina se Windowsin kepittää.. Tätä on myös testattu empiirisesti: Asensin vaimon koneeseen Windowsin rinnalle Mandrivan pari kuukautta sitten sillä tuloksella, että vaimo ei ole kertaakaan käynnistänyt konetta Windowsin puolelle..Touho kirjoitti: (Ubuntu) Linux ainakin Gnome -muodossaan on kiva huonon sään nörttiprojekti vähäksi aikaa. Jos aikaa rupelihattumaista virtaa piisaa, se on kiva asentaa ja konffata mieleisekseen, ja valkata eri repositoryistä ne softat, joita kuvittelee haluavansa tai jopa tarvitsevansa. Sillä on sen jälkeen kiva leekata hetken, mutta viimeistään seuraavana päivänä iskee kysymys, mitäs nyt sitten?
edit: typoja..
-
Pointti tuossa ylempänä olikin siinä, että vaikka se rautapuolen yhteensopivuus olisi optimoitu eli säätämistarve minimissään, ei tavanomainen Linux silti vaan yllä samanlaiseen käytettävyyteen kuin esim. OS X. Eri asia sitten mikä itse kullekin riittää.-wk- kirjoitti:Itse olen kyllä sitä mieltä että Linuxia rajoittaa peruskäytössä nimenomaan tuo yhteensopivuus, Linuxia kokeillaan jossain random-PC:ssä jossa on ennen ollut Windows ja sitten kun sattuukin vastaan sellaisia komponentteja joille ei ole kunnon laitetukea niin homma menee säätämikseksi tai pahimmassa tapauksessa säätäminenkään ei auta. Sitten Linux-distro poistuukin koneelta "koska siinä ei toiminut mikään". Eipä FireFoxilla netissä surffailu, OpenOfficella naputelu tai VLC:llä DVD:n kattominen ole yhtään sen vaikeampaa kuin OS X:ssä.Touho kirjoitti:Itse asiassa ei ole. Ubuntun rautatuki on ilmaiseksi Linux-distroksi hyvä, ja jopa erinomainen moneen muuhun vastaavaan distroon verrattuna, joten sillä ei ole asian kanssa juuri mitään merkitystä.
Joten ole vaan onnellinen, jos Linuxin tarjoama toiminnallisuus, ohjelmien laatu ja monipuolisuus riittää sinulle, koska silloinhan pääset ainakin meitä omppukäyttäjiä selvästi halvemmalla.
Viimeksi kokeilin kahteen eri rautaan peräkkäin mm. Ubuntua, Mandrivaa ja OpenSusea. Noista Ubuntu asentui yllättäen molempiin koneisiin jouhevimmin, ja säätötarve oli pienin. Mandriva on siihen verrattuna hyvin paljon samanlainen, mutta jossain asioissa Mandriva on hiukan elegantimpi. Tuo softien lisäys/poisto-ohjelma oli minusta hiukan miellyttävämpi käyttää Ubuntussa. Maksullisena versionaan ja rautapuoli optimoituna tuo Mandriva voisi hyvinkin olla se optimivaihtoehto Windowsille, koska siinä tulevat nuo puuttuvat kaupalliset multimediakoodekit valmiina.Stuge kirjoitti:Mandriva omasta mielestäni kepittää Ubuntun eri versiot 100 - 0. Mutta juuri nämä yhteensopivuusongelmat ja turhat päivitykset ja säätämiset tekevät siitä OS X:n rinnalla aika rasittavan.
Open Suse taas on noista kahdesta poikkeava mm. rpm-systeeminsä osalta, mutta sen hiukan pitemmälle muokattu GUI on noista kolmesta ehkä miellyttävin, jättäen oletusasetuksissaan eniten työpöytätilaa, kun yläpalkkia ei käytetä ollenkaan. Siitä on siis eniten iloa esim. pieninäyttöisessä läppärissä. Toisaalta omissa kokeissa juuri Suse oli krantuin raudan suhteen. Susen oma Yast-systeemi taas ei yllä aivan Mandrivan systeemin tasolle mukavuudessa ja selkeydessä.
Kaikesta häslingistä ja säätämisestä huolimatta minäkin käyttäisin rautaoptimoidussa puuceessa mieluummin vaikka Mandrivaa kuin Windowsia. Sitä parempaa puuceekäyttistä odotellessa.
BeOS näyttäisi sekin olevan heräämässä taas henkiin Open Source -inkarnaationa. Tosin Haiku on vasta alfa-asteella, mutta toivoa sopii, että jonkun ajan päästä siitä voisi kehittyä varteenotettava alt-OS -vaihtoehto Linuxille. Tai jos vaikka joku kehittelisi peruskäyttöön soveltuvan ja elegantin ratkaisun Open- tai FreeBSD:stä ja vaikka Open Darwinista. Tai jotain.
Toisaalta omassa hyöty- ja viihdepainotteisessa käytössä mäkki ja OS X kyllä riittää edelleen mainiosti.
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
Mielipideasioita. Omasta mielestäni omppunapin painaminen peukalolla ei ole niin kätevää kin ctrl:n painaminen pikkurillilläJuhani L kirjoitti:Kokeillessa kannattaa muistaa, että Macin näppäinkomennot ovat osin toisia (joskin mielestäni ergonomisempia, kun ei tarvitse pikkruillillä control-näppylää jatkuvasti kurkotella) mutta niihen tottuu nopeasti.

-
Viesti Kirjoittaja harrihoo »
Yhdenkään macin kanssa ei ole tarvinnut käyttöjärjestelmän kanssa taistella tai asentaa mitään uudestaan. Sen sijaan yksikään PC-kone ei toimi tällä hetkellä kunnolla. PC-läppäri tullee kuntoon XP:n uudestaan asentamisella, Vistan kanssa (hidastunut paljon) taistelu alkaa repimään hermoja, aikeissa on laittaa siihen Windows 7.
15 vuoden kokemuksella PC toimii ihan kivasti, jos formatoi kovalevyn kerran vuodessa ja asentaa käyttiksen ja ohjelmat uudestaan. Ubuntu toimii ihan jees, jos ei tee mitään erityistä. Macit ovat toimineet ilman kikkailuja moitteetta, ongelmat ovat liittyneet Wippies-boxin kautta tehtyyn printterijakoon, jotka nekin ovat olleet pieniä. Sinänsä kone on kone ja väliäkö sillä minkälaisilla hedelmillä kuori on koristeltu jos se toimii, mutta oma kokemukseni puoltaa kyllä näitä omenaisia vehkeitä ihan ehdottomasti parinkymmenen koneidenkäyttövuosien jälkeen.
Kaikkia koneita oppii halutessaan käyttämään, eikä windowsin ja osx:n välillä valtavaa eroa ole, kunhan muutamat erot opettelee. Ensimmäisenä nettikäytössä vastaan tulee se, että @-merkkiä yrittäessä tuleekin hyppy eri sivulle, kun näppäinyhdistelmä on hieman eri (useampi tuttuni on konetta lainatessa astunut tähän miinaan). "Miinuspuolena" laitamme koneet nukkumaan emmekä sammuta koneita muulloin kuin matkojen aikana, jolloin sähköpostit ym nettiriivaajat ovat saavutettavissa parissa sekunnissa äänettömän, kohtalaisen tyylikkään koneen avustuksella, joten kaikki ovat "liian helposti" saatavilla. Oma vika siis. Huriseva PC, jonka käynnistyminen kestää toista minuuttia, hillitsisi surffailua kummasti
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Parit kommentit ja vinkitpto 2007-> kirjoitti:...olen kyllästynyt vajaan kaksi vuotta vanhan vistalla varustetun koneeni hitauteen ja jatkuvaan jumittumiseen. Tarvitsen töissä ja opiskelussa MS Office Wordia, Exeliä ja PowerPointia. Käytössäni on Nokian 5800 XpressMsic ja haluan jatkossakin synkata kalenterit, musiikit, kuvat ja videopätkät vaivatta läppärin kanssa (tähän asti olen käyttänyt Nokia PC Suitea). Sähköpostia olen tottunut käyttämään Mozillan Thunderbirdillä, musiikin kuuntelussa käytän winampia, nettiselaimena käytössä on crome ja tiedot tallennan pääsääntöisesti ulkoiselle kovalevylle. En liiemmin ole editoinut ottamiani videoita tai korjaillut ottamiani kuvia (punasilmäisyydenpoisto oikeastaan ainut).
...Olen kuullut myös, että vaikka ostaisi Microsoftin office for mac -ohjelmiston yhteensopivuus windowsin vastaavien ohjelmien kanssa ei ole taattua (ei aukea mac->win tai win->mac, asettelu päin p******ä jne.) Pitääkö kuulemani paikkaansa (siis ilman mitään säätöä)?
- Win-maailmassa asennat käyttiksen kerran 1-2vuodessa tai muuten koneen hyytyminen alkaa olemaan sietämätöntä. Win7 lukuun ottamatta tähän ei ole tulossa muutosta ja Win7:n osalta en osaa sanoa/ei ole tarpeeksi kokemuksia, mutta parhaimmillaankaan tämä ei lyö OS X:ää, pääsee ehkä samalle tasolle. Eräällä yrittäjällä on ollut kassa- ja kirjanpito tietokoneena sama mac 15vuotta, eikä ole kertaakaan asentanut sitä uudelleen, silti se pyörii yhtä tehokkaasti kuin vuonna 1995. OK, ehkä hänenkin olisi jo aika hankkia nykyaikaisempaa rautaa & softaa

- Mitä MS Officea käytät töissä? Itselläni on sellainen mutu-tuntuma, että MS Office 2003 <-> Mac Office 2008 väillä on enemmän ongelmia kuin MS Office 2007 <-> Mac Office 2008. Jos käytät exceliä "tuntikirjanpitoon" ja erittäin yksinkertaisien dokumenttien hallintaan, en usko ongelmia ilmenevän. Jos olet pörssiyrityksessä / yliopistolla vääntämässä n-asteen yhtälöitä Excelillä, niin suhtaudu varauksella yhteensopivuuteen WIN <-> Mac Officen välillä. Windowsin voit hätätilanteessa virtualisoida Macille, mutta toisinpäin se ei onnistu. (Itse olen päätynyt Windowsin virtualisointiin tästä ja muutamasta muusta Win-softasta johtuen)
- Macin iSync toimii erittäin hyvin vaikkapa bluetoothilla: haet tarvittavan plugarin Nokian sivuilta ja siinä se olikin (plugarikaan ei välttämättä edes tarvita), noh joka tapauksessa toimii macilla. http://europe.nokia.com/get-support-and ... d-download
- Sähköpostien lukeminen kannattaa aloittaa Macin omalla Mail-ohjelmalla. Jos sinulla on useita sähköpostitilejä, niin ne hoituu kätevästi tällä ja hankkimalla vaikkapa tämän http://www.ecamm.com/mac/dockstar/ näet docista mihin laatikkoon uusia viestejä tippuu --> tiedät onko se esim. työ vai kotiposti
- Selaimesta: Chrome tulossa Macille ilmeisesti joulukuussa. Suosittelen Firefoxia ja/tai Safaria, ota myöhemmin se chrome jos haluat.
- En lähde sinulle myymään ehdoin tahoin macia, koska 1) lopulta ostaisit sen kuitenkin ja vaikket ostaisikaan, niin so what minun elämässä aurinko nousee huomennakin, 2) Tärkein kysymys empivällä henkilölle, joka pohtii 10 windows vuoden jälkeen tuskissaan, pitäisikö siirtyä macciin:"OK, Windowsissa on omat haasteensa ja oikeastaan olen nyt aika täynnä sitä... Tässä ei ole kuin voitettavaa ja toisaalta, voiko Mac olla huonompikaan - EI KAI?!"
Käytä omaa harkintaasi, luetko seuraava osuutta vai et.pto 2007-> kirjoitti: Muille kuin neuvojille voitte ja valmiiksi haistaa pitkän p****n!!!!
30sekunnissa koottu evoluutiopolku Win käyttäjästä lopulliseksi Mac käyttäjäksi. Aikajänteet voivat vaihdellla yksilöittäin

1. Hankit ensimmäisen tietokoneen. Se on Windows, olet innoissasi, kaverisikin on innoissaan, sillä hän suositteli sitä sinulle. Windowssissa on kuulemma kaikki valmiina ja toimii kuin junan vessa! Sillä voi peleta pelejä, kuunnella musaa, surffata, katsella kuvia tai elokuvia, you name it! [Tähän mennessä kaikki on melkein totta, mutta et tiedä mikä sinua vielä Windowsin kanssa odottaa...]
2. Asennat ohjelmia koneelle, kaikki sujuu mielestäsi ihan hyvin, siirryt käyttämään konetta päivittäisessä elämässäsi
3. 6kk-24kk kohdalla ihmettelet "Miksi h****tissä koneesta on tullut niin hidas?" --> Naapurin Jaska on kova tietokonemies ja konsultoi:
"Joo sulla on täällä niin paljon kaikkia ohjelmia, että käynnistyksen yhteydessä nyt vaan kestää, kun rekistereitä ja muita availlaan... mieti nyt jos sun pitäisi aamulla herätessäsi penkoa kaikki kaapit läpi ja tarkistaa jokainen paita, housu ja pusero, siinä vaan menee aikaa... ööh, tää kuuluu asiaan tietokoneet vaativat uudelleen asennuksia ajoittain."
Et tajua Jaskan puheista mitään, etkä myöskään hänen esimerkistään, Jaskaakin turhauttaa tämä jatkuva konsultointi, sekä omat tietokoneongelmat ja hän ostaa itselleen Macin. Masennut, kuten jo niin monena iltana aikaisemminkin.
4. Tilanne kärjistyy ja päätät asentaa kaiken uudelleen, menee viikonloppu, toinen, ehkä kolmaskin ja olet saanut palautettua "kaikki" tiedot koneelle, sen jälkeen kun huomasit formatoinnin yhteydessä, että "hitsinpitsi, unohdin ottaa Outlookin kansiosta backupin!!1"

5. Koneen uudelleen asennuksen yhteydessä täytät Setä Billin vaatimia aitous- ja syntymätodistuksia.
"Kyllä tämä win-kopio on ihan oikeasti mun ostama, ostin sen juuri tähän koneeseen, josta hajosi näyttis, joten vaihdoin sen sekä samalla pari kovoa, tässä on kuitit ja itse Paavin kirjoittama syntymätodistus. Tämä on sama kone, uskokaa nyt!

![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
6. Kuluu 6-24kk ja luulit jo toipuneesi traumaattisesta uudelleen asennuksesta, mutta ei, sama maanalainen paikka alkaa alusta...
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Palaat kohtaan 4 uudelleen ja uudelleen, kunnes korviisi kantautuu viesti: "There must be a way." Joku kaveri kertoo sinulle tarinaa Macista
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
7. Kiellät ajatuksen: "Ei voi olla totta. En halua kuulla siitä. En halua ottaa enää lääkkeitäni." Olet muuttamassa Sveitsiin ja hakemassa eutanasiaa, sielusi ja hermosi ovat riekaleina. Valitset Macista kertoneen kaverin tarjoaman "sinisen pillerin" palaten samaan harmaaseen (lähinnä mustaan) arkeen, et halua kuulla mistään uudesta. Windows on taantunut, sinäkin olet taantunut sen mukana.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
8. Lopulta, jos olet onnekas "Mac-fanboy" saapuu uudelleen luoksesi, hän on energinen, iloinen, hän on ekstaasissa, mutta hän ei silti käytä ekstaasia. Hän nappaa laukustaan MacBookPron ja demoaa mikä on OS X on ja mitä sillä voi tehdä. Hänellä on myös puhelin, joka ei olekaan puhelin, vaan se on tietokone, jugebox, videokamera, siinä on netti, siinä on kompassi, vatupassi, helistin ja Star Warsin valomiekka. Pyörryt. Mac-Fanboy on tehnyt lähetystyötä jo vuosia, kaapin päällä on monta päänahkaa. Hän tietää: sinä olet seuraava.
9. Herkistyt, "Oletko tosissasi, ei voi olla... voiko?! Oho! Näytä lisää!" Onnellisuuspisteesi nousevat 22 --> 95 pisteeseen http://elamapelissa.yle.fi/
10. Päätät hankkia Macin, mitä sinulla on enää muuta kuin voitettavaa?

11. Käytät Macia ja alat purkaa vanhoja traumojasi. Tajuat yht'äkkiä, että kohdat 1 ja 2 eivät olleetkaan niin autuaita, kuin olisit luullut. Macissa musaa voi kuunnella ihan aidosti (iTunes), kuvia voi oikeasti katsella iPhotolla (vs. Windows Fax Viewer

12. Tuottavuutesi nousee, V-käyrä laskee kuin Enronin kurssi ennen sen konkurssia, älykkyysosamääräsi nousee, niin myös luovuutesi http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknol ... 0810085/66
13. Olet vapaa, osaat lentää, The Architect ottaa sinuun yhteyttä, voit luoda uuden maailman. Sinusta on tullut osa eliittiä, näet koko kuvan ja hahmotat ympäröivästä maailmastasi jotain uutta. Sytyt, huomaat siirtyneesi Darth Vaderin pimeältä puolelta valoon Jedien joukkoon.
14. Olet valmis ja ehyt, kestät vastoinkäymisiä sekä kritiikkiä, sillä olet niiden yläpuolella. Tiedostat sen.
15. Sinusta tulee lähettiläs ja palaat Matrixiin (kohta 8.), ryhdyt jakamaan punaisia pillereitä sokeille. Et ole enää sama ihminen kuin ennen. 8) (Huomaa Matrix-lasit)
*) Provosoidu tarvittaessa. Etsi minulle 100,00% tietoturvallinen tietokone, jota voi käyttää netissä. En kelpuuta TI-92 tieteislaskintasi.
PS. Taisin sittenkin innostua...

EDIT: Oma IT-kokemus käyttisten suhteen alkaa vuodesta 1988: MS-DOS, WIN 3.11/95/98/2000/XP/NT ja hieman Vistaa sekä Win7, jonkin verran Linuxia ja OS X 10.5. ja 10.6.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
jam1 kirjoitti:[
Parit kommentit ja vinkit
-...........
EDIT: Oma IT-kokemus käyttisten suhteen alkaa vuodesta 1988: MS-DOS, WIN 3.11/95/98/2000/XP/NT ja hieman Vistaa sekä Win7, jonkin verran Linuxia ja OS X 10.5. ja 10.6.

*pyyhkielee naurunkyyneliä poskiltaan...*
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
EI, kun tämä on yhtä uskonnollista hurmetta koko foorumi.KunkkuJ kirjoitti:Eikö tuo jam1:n viesti kuuluisi sinne uskonnollisen hurmoksen viestiketjuun?
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »

-
[Pulkkisimitaatio]NeliX4 kirjoitti:Ei se elämä olekaan niin vakavaa
Pidä tosta kiinni, kaveri. Nyt sä oot asian ytimessä.
[/Pulkkisimitaatio]
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Arttu- »
Tällainen juttu tuli mieleen, että tässä tuskin on muuta kuin voitettavaa? Käyttämällähän sitä vain ymmärtää että onko kone itseä varten vaiko ei. Eli jos tilaa vaikka MacBookin, käyttää sitä kuukauden, niin näkee että miten käy. Jos Mac on se mitä tarvitsee niin hyvä, jos ei niin eikuin myyntiin. Jälleenmyyntiarvo on kuitenkin korkea, niin paljoa ei mielestäni menetä.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Aivan mahtava tekstipätkä. Kiitos illan piristyksestä.amanita kirjoitti:jam1 kirjoitti:[
Parit kommentit ja vinkit
-...........
EDIT: Oma IT-kokemus käyttisten suhteen alkaa vuodesta 1988: MS-DOS, WIN 3.11/95/98/2000/XP/NT ja hieman Vistaa sekä Win7, jonkin verran Linuxia ja OS X 10.5. ja 10.6.![]()
Kiitos!! Viikon "Tosi-Macilainen" on löytynyt!
![]()
*pyyhkielee naurunkyyneliä poskiltaan...*
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Voisi sinnekin laittaa kopion.KunkkuJ kirjoitti:Eikö tuo jam1:n viesti kuuluisi sinne uskonnollisen hurmoksen viestiketjuun?

-
Pitää täsmentää tuohon etten tällä hetkellä käytä mitään noita distroja, mutta Ubuntu 9.04 oli (sen valitettavan säätämisen jälkeen) mielestäni ihan helppo käyttää ja uskoisin sen riittävän monelle peruskäyttäjälle. Tuo säätäminen toki on sellainen mihin monilla ei riitä osaaminen eikä into, mutta oishan niitä ilmeisesti myös valmiiksi konffattuja koneita myynnissä. Useimmiten se vaikuttaa tosiaan siltä että Linuxia nimenomaan kokeillaan koneessa jonka yhteensopivuudesta ei ole tietoa, näin on tullut kyllä tehtyä itsekin aina ja vaihtelevilla tuloksillaTouho kirjoitti:Pointti tuossa ylempänä olikin siinä, että vaikka se rautapuolen yhteensopivuus olisi optimoitu eli säätämistarve minimissään, ei tavanomainen Linux silti vaan yllä samanlaiseen käytettävyyteen kuin esim. OS X. Eri asia sitten mikä itse kullekin riittää.
Joten ole vaan onnellinen, jos Linuxin tarjoama toiminnallisuus, ohjelmien laatu ja monipuolisuus riittää sinulle, koska silloinhan pääset ainakin meitä omppukäyttäjiä selvästi halvemmalla.
-
Niin siis täsmennetään edelleen, että asiasta voi olla montaa mieltä, mutta useimmat 'peruskäyttäjät' näkevät maailman vähän toisin kuin rupelihatut ja etenkin Linux-nörtit. Monen nk. peruskäyttäjän lannistaa se Linuxin 'Linuxmaisuus', ei niinkään mitkään säätämiset. Esim. Ubuntun tapauksessa se 'säätäminen' on normi pc-raudan kanssa jo nyt varsin vähäistä, ja sen konffaus käyttökuntoon vie itse asiassa alle puolet siitä, mikä menee normi WinXP:n konffaukseen ajuri- ja apuohjelmien asennuksineen. Ubuntun 'säätäminen' on siis suorastaan juhlaa perus wintoosan jälkeen.-wk- kirjoitti: Pitää täsmentää tuohon etten tällä hetkellä käytä mitään noita distroja, mutta Ubuntu 9.04 oli (sen valitettavan säätämisen jälkeen) mielestäni ihan helppo käyttää ja uskoisin sen riittävän monelle peruskäyttäjälle. Tuo säätäminen toki on sellainen mihin monilla ei riitä osaaminen eikä into, mutta oishan niitä ilmeisesti myös valmiiksi konffattuja koneita myynnissä. Useimmiten se vaikuttaa tosiaan siltä että Linuxia nimenomaan kokeillaan koneessa jonka yhteensopivuudesta ei ole tietoa, näin on tullut kyllä tehtyä itsekin aina ja vaihtelevilla tuloksilla
Tuo valmiiksi konffaus yms. ei siis ole se olennaisin syy käytön vähäistyyteen enää tällä hetkellä, eikä edes käytön vaikeus noin yleensä. Ubuntu on tosiaan jo melko helppo käyttää, mutta sen peruskäyttäjän into lopahtaa siinä vaiheessa, kun se pitäisi ottaa päivittäiseen hyötykäyttöön ja tehdä sillä jotain muutakin kuin vain leekata itse koneella.
Yksi ongelma monelle lienee toisaalta tottumus, eli vierastetaan niiden tuttujen ohjelmien puuttumista, ja ne Linux-yhteisön kömpelöt kopiot tunnetuista kaupallisista ohjelmista eivät oikein nappaa, tai vastaavaa softaa ei edes löydy.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka